چرا خیلی خسته ام؟ 10 دلیل ممکن برای خستگی

به گزارش نوای پرنده پارسی، آیا همیشه احساس خستگی می کنید؟ خیلی از آدم ها اینطورند. این علامت اوقات فشردۀ ما است.

چرا خیلی خسته ام؟ 10 دلیل ممکن برای خستگی

برگرداندن انرژی می تواند ساده تر از چیزی باشد که فکر می کنید. ابتدا ببینید که آیا می توانید این احساس خستگی را به این 3 دلیل اصلی مربوط بدانید:

3 دلیل اصلی

رایج ترین دلیل ها برای احساس خستگی به عادات روزانه مربوط است.

1- چیزی که می خورید. مصرف کافئین و شکر می تواند اثر عکس داشته باشد و شما را بیشتر خسته کند زیرا سطح قند خون شما به میزان زیادی در نوسان خواهد بود. به جای آن، رژیم سالم و متعادلی داشته باشید که لبریز از میوه، سبزیجات و پروتئین کم چرب باشد. دکتر فرد رالستون، رئیس قبلی دانشکدۀ پزشکی امریکا، می گوید: بیشتر افراد حس می کنند که اگر یک رژیم سالم داشته باشند کمتر احساس خستگی می کنند. تغذیۀ سالم به این معنی است که شما وزن کمتری خواهید داشت. چاقی یکی از دلایل اصلی خستگی است.

2- میزان خواب. خوابتان می آید. درست است؟ بسکمک از افراد به اندازۀ کافی نمی خوابند. اگر شما یکی از آنها هستید، از مصرف کافئین و الکل در ساعاتی که می خواهید به خواب بروید پرهیز کنید، قبل از خواب تلویزیون را خاموش کنید و اتاق خواب خود را ساکت و آرام نگه دارید.

3- میزان ورزشی که انجام می دهید. به گفتۀ رالستون، ورزش یکی از دلایل بزرگ است. تجویز مورد علاقۀ او برای درد خستگی قدیمی ورزش شدید و منظم است. حداقل سه ساعت قبل از خواب ورزش کنید تا بدن شما فرصت خنک شدن داشته باشد.

اگر فکر می کنید که ورزش شما را بیشتر خسته می کند در اشتباه هستید. ورزش انرژی بیشتری به بدن شما می رساند. تقریباً همۀ مطالعاتی که در پی پاسخ این سؤال بوده اند به یک نتیجه رسیده اند: افراد کم تحرک وقتی شروع به ورزش می کنند، نسبت به کسانی که باز هم بی تحرک هستند، کمتر احساس خستگی می کنند. این یکی از حقایق شگفت انگیز است: بیشتر تحرک داشته باشید تا انرژی بیشتری به دست آورید.

رالستون توصیه می کند که حداقل 4 روز در هفته 4 0 دقیقه ورزش کنید تا قبراق باشید.

این کار را انجام دهید و از همین حالا یک ماه امتحان کنید تا متوجه بهبود در حالات خود شوید. اگر سه تا شش ماه ادامه دهید احساس بهتری خواهید داشت.

به توصیۀ رالستون، اگر نسخۀ ورزش خود را به مدت یک ماه دنبال کنید و خواب کافی داشته باشید و هنوز احساس رخوت و خستگی می کنید در پی دلایل دیگر باشید.

آیا دلیل چیز دیگری است؟

رایج ترین دلیل برای احساس خستگی زیاد و همیشگی همین هایی بود که نام بردیم. تا زمانی که این تدابیر را امتحان نکرده اید و واقعاً فرصتی به آنها نداده اید فکر نکنید یک بیماری یا مشکل جسمی دارید.

اگر هنوز هم احساس خستگی می کنید، باید با پزشک مشورت کنید. خستگی مزمن ممکن است به بیماری های متفاوتی مربوط شود. مانند:

4- کم خونی:دکتر سندرا فریهافر، استادیار پزشکی بالینی دانشگاه اموری، می گوید: این یکی از دلایل رایج خستگی است و با آزمایش خون به راحتی تشخیص داده می شود. این مشکل در زنان بیشتر است؛ مخصوصاً آنهایی که قاعدگی سنگین دارند. اگر کمبود آهن مزمن دارید، می توانید با رژیم غذایی غنی از آهن، گوشت قرمز و سبزیجات برگ سبز تیره یا مکمل کم خونی را تسکین دهید.

5- نقص در مواد مغذی اصلی، مانند پتاسیم. این هم با آزمایش خون مشخص می شود.

6- مشکل تیروئید. فریهافر می گوید: تیروئید پرکار یا کم کار هر دو می توانند موجب خستگی شوند. آزمایش خون برای مشخص سطع هورمون محرک تیروئید می تواند در کمک به ارزیابی عملکرد تیروئید شما مفید باشد.

7- دیابت.به گفتۀ فریهافر، افرادی که دیابت آنها کنترل نشده است فقط از این شکایت دارند که حالشان خوب نیست. اگر حس تنبلی دارید و دید شما مات است یا زیاد ادرار می کنید، باید آزمایش خون دهید.

8- افسردگی.اگر احساس خستگی شما همراه با ناراحتی و از دست دادن اشتها است و نمی توانید از چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می برده اید خشنود و راضی شوید، ممکن است افسردگی داشته باشید. با آن مدارا نکنید. پزشک می تواند شما را به راستا قبلی برگرداند تا احساس بهتری داشته باشید.

9- مسائل خواب.اگر هیچ وقت، بعد از استراحت، احساس آرامش نمی کنید و هیچ چیز شرایط را تغییر نمی دهد، شاید بهتر باشد به آزمایشگاه خواب مراجعه کنید؛ مخصوصاً اگر خرُخُر می کنید. خروپف کردن می تواند بخشی از آپنۀ انسدادی خواب باشد. در این حالت، تنفس افراد چندین بار در طول شب، در مدت زمان کوتاهی، متوقف می شود. این هم درمان دارد.

10- بیماری قلبی تشخیص داده نشده. به گفتۀ رالستون، خستگی می تواند علامت مشکل قلبی باشد؛ مخصوصاً در زنان. او می گوید: اگر با ورزشی که سابقاً انجام می دادید مشکل پیدا کرده اید یا با ورزش کردن بدتر می شوید، می تواند پرچم قرمزی برای مشکل قلبی باشد. اگر شک دارید، به پزشک مراجعه کنید.

اما باز هم با همان تدابیر اساسی شروع کنید: خواب، رژیم غذایی و میزان فعالیت شما. گاهی اوقات راهکارهای ساده تنها چیزهای مورد نیاز است.

سعیده اکبری

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7673

به "چرا خیلی خسته ام؟ 10 دلیل ممکن برای خستگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خیلی خسته ام؟ 10 دلیل ممکن برای خستگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید