سفرنامه سفر به سرزمین لبخندها

به گزارش نوای پرنده پارسی، برای سفر ماه عسل در مهر ماه سال 89، درست یک هفته پس از مراسم عروسی تصمیم گرفتیم به تایلند سفر کنیم. بیشتر ترجیح میدادیم به ترکیه بریم ولی چون فصل پاییز تو ترکیه هوا سرد میشه، علتمون برای انتخاب این کشور آب و هوای مناسب در فصل پاییز و زمستان بود. در واقع تایلند به دلیل واقع شدن در نزدیکی خط استوا همیشه آب و هوای معتدل داره و به نظرم برای سفر در فصل سرد مقصد بسیار مناسبی هست. دلیل دیگر هم این بود که من تو سال 87 سفری به بانکوک- پاتایا داشتم و واقعا از این کشور خوشم اومده بود.پس به همسرم اصرار کردم که قبول کنه به تایلند بریم.

سفرنامه سفر به سرزمین لبخندها

تور ترکیبی بانکوک -پوکت را انتخاب کردیم که دو روز بانکوک برای خرید و 5 روز پوکت را برای استراحت اختصاص بدیم. در بانکوک هتل آسیا بانکوک و در پوکت هتل میلینویم را انتخاب کردیم. که البته در ابتدا با مخالفت آژانس روبرو شدیم که میگفت یا باید هر دو هتل 4 ستاره یا هر دو 5 ستاره باشه. نمیشه یکی 4 یکی 5 باشه. که البته فهمیدیم این را برای راحتی کارخودشون میگن چون باید قیمت پکیج را تغییر میدادن. بالاخره با نفری حدود 50 هزار تومن اضافه تور را رزرو کردیم.

نقشه کشور تایلند و موقعیت دو شهر بانکوک و پوکت

با توجه به پرواز 7 ساعت تهران بانکوک، طول زمان این سفر 7 شب در تایلند و یک روز هم در راه هستید و با احتساب زمان رفت و برگشت فرودگاه حدود 9 روز سفر طول میکشه. پروازمون ساعت 10 شب از فرودگاه امام انجام شد. در طول پرواز نفری یک بالش، ملافه و چشم بند به شما میدن که راحت بخوابید. ولی با سرو صبحانه حدود ساعت 2 نصفه شب به وقت ما و 5 صبح به وقت تایلند عملا خواب راحتی در هواپیما در انتظارتون نیست. قبل از رسیدن به فرودگاه هم فرم های مربوط به ورود به کشور تایلند را در هواپیما باید پر کرد که توصیه میکنم حتما اتوماتیک همراه داشته باشید که اون موقع شب تو هواپیما پیدا کردن اتوماتیک هم معضلی هست.

بعد از کنترل پاسپورت و ... وارد فرودگاه شدیم و با راهنمای تور لیدر ها به سمت اتوبوسی رفتیم که همه مسافران را به هتل آسیا بانکوک میبرد. اولین چیزی که تو شهر بانکوک توجهتون را جلب میکنه رانندگی از سمت چپ خیابان یعنی رانندگی به سبک انگلیسی و اتوبونهای چند طبقه هست. خیابانها به طور متوسط 3 طبقه است و یه جوری ساختمانها پایین تر از سطح اتوبانی قرار دارند که از فرودگاه به سمت شهر حرکت میکنه. مورد بعدی سیمهای برق شهر هست که خیلی جاها انقدر تو هم گره خورده و منظره بدی بوجود آورده که میگید کوچه پس کوچه های تهران واقعا عالی طراحی شدن.

و همینطور رنگ تاکسی ها تو سطح شهر، که واقعا عجیب و قشنگه، آبی و صورتی و سبز و نارنجی و .. کلا رنگ تاکسی ها بیشتر جیغ انتخاب شده شاید میخواسته بیشتر جلب توجه کنن.

اتوبانهای چند طبقه شهر بانکوک (عکس از داخل هواپیما)

نمایی از شهر بانکوک (عکس از داخل هواپیما)

فرودگاه بین المللی سوارنامی

خیابان و تاکسی های شهر بانکوک

بعد از رسیدن به هتل، حدود ساعت 6 صبح به وقت تایلند، تور لیدر توضیحاتی را داد و تورهاشون را معرفی کرد. و کلی هم تبلیغ کرد که پولهاتون را من چنج میکنم با نرخ عالی. ولی اصلا گول نخورید. تو سطح شهر بانکوک و تمام مراکز خرید پر صرافی هست و با قیمت بسیار بهتر از تور لیدر پول را چنج میکنه.واحد پول تایلند بت هست که نرخ چنج بسته به انصاف صرافی و نرخ برابری دلار و بت هر روز فرق میکنه. اون موقع دلار 1040 تومن ما گرفتیم، هر بت میشد 30 تومن که الان میشه 90 تومن.

هتل واقعا دستش درد نکنه که همون موقع صبح اتاقها را بهمون داد. ولی این روز ما صبحانه نداشتیم که صبحانه ای که از هواپیما آورده بودیم خوردیم. کمی استراحت کردیم تا برای تور شهر آماده بشیم. علت انتخاب این هتل این بود که از نظر مکانی یکی از بهترین هتلها برای خرید در شهر بانکوک هست. با توجه به سفر دو سال قبل تر از این سفر (1387) تقریبا میدونستم کدوم مراکز خرید باید برم. حتی مغازه هایی را که میخواستم با آدرس از تو سایت مراکز خرید پیدا کرده بودم.

عکس از گوگل ارت و موقعیت قرار گیری مراکز خرید و هتل آسیا

هتل آسیا هتل 4 ستاره، به نسبت قدیمی هست ، لابی بزرگی داره ولی چون یه مقدار هتل قدیمیه هتل لوکسی نیست. البته اتاقها و استخر در حال بازسازی بود. ولی هتل بسیار تر و تمیزیه و امکاناتش هم خیلی خوبه. صبحانه خیلی خوبی هم داره.

بعد از خروج از هتل اولین کار شارژ کردن سیم کارتی بود که تور بهمون داده بود از سوپری 7-11 کنار هتل بود. بانکوک شهر بسیار مرطوبیه در نتیجه موهای آدم همیشه وز میکنه و هر ترفندی هم به کار ببرید اصلا فایده نداره!!!

ساعت 10 تور لیدر آمد و ما را به یکی از معروف ترین معابد بانکوک برد که بزرگترین بودا را در خودش جا داده بود. اسمش هم بودای خوابیده است. این معبد بسیار بزرگه و داخلش معابد و مجسمه های بسیار زیادی هست. یک ساعت وقت داشتیم و تقریبا همه قسمتهاش را گشتیم. تایلندی ها عادت دارند برای مجسمه های بودا غذا میگذارند.!!! بنابراین همیشه جلوی مجسمه های بودا پر از غذا و خصوصا نارگیل و آناناس بود. حتی نارگیل هایی که باز میکردند برای مجسمه داخلش نی هم گذاشته بودن. فقط باید حواستون باشه که اصلا نباید پشتتون را به مجسمه کنید چون تایلندی ها این کار را بسیار بد میدونند. باید عقب عقب از معبد خارج بشید. (به سبک شاهان قدیم)

بودای خوابیده

یکی از میادین شهر بانکوک

بعد از بازدید از معبد به رستوران پردیس رفتیم و نفری هم 14 کوپن برای ناهار و شام هر روز به ما دادند. البته نوشیدنی جزو این کوپن نبود و غذایی که ما انتخاب کردیم هم از این کوپن بیشتر شد و یه مقدار هم پول دادیم. ما از کیفیت غذا اصلا راضی نبودیم. کیفیت غذاش خیلی معمولی بود. یعنی خب تو ایران بهترین کباب و جوجه کباب را داریم چرا وقتی یک کشور دیگه میریم دوباره غذاهای خودمون را بخوریم. بنابراین تا انتها سفر عطای این کوپن ها را به لقاشون بخشیدیم. در راه برگشت هم در یکی از مراکزی که زیور آلات میفروخت توقف کرد. که چون میدونستم داخل شهر قیمتها خیلی بهتر از این هست از اونجا حرید نکردیم.به هتل برگشتیم و بعد از کمی استراحت ، به سمت مرکز خرید MBK که حدود 7 دقیقه پیاده روی تا هتل بود به راه افتادیم.

تایلندی ها عادت دارند تو خیابون و از دکه ها غذاشون را میگیرند. به همین خاطر وقتی تو خیابان راه میرید بوی روغن (که فکر کنم روغن نارگیل یا ذرت هست) تو خیابون به شدت حس میشه. و تمام غذاهاشون هم این بو را داره. حتی مک دونالد و kfc . همسر من که یه مقدار رو بو حساسه، همیشه میگه بدترین قسمت سفر همین بوی شهر بانکوک بود.

دستفروش در شهر بانکوک

کمی پایین تر از هتل آسیا و نزدیک چهار راهی که مرکز خرید MBK قرار داشت صرافی خیلی خوب قرار داره که به نسبت همه صرافی های اون دور و بر بهتر چنج میکرد.

نکته: نرخ چنج صرافی های داخل خیابان بسیار بسیار بهتر از صرافی های داخل مجتمع های خرید هست.

مرکز خرید mbk مرکز خریدی هست که هم فروشگاه های مارکدار داره و هم غیر مارکدار و قیمتاش هم بسیار خوب هست. در طبقه آخر این مرکز خرید food court و سینما قرار داره. در سفر قبلیم تو این سینما ها فیلم دیده بودم که خیلی خیلی کیفیت صدا و تصویرش عالی بود. و خب سینما رفتن تو یک کشور دیگه تجربه ایه که خیلی کم پیش میاد. متاسفانه این دفعه فیلمی که به زبان انگلیسی پخش بشه نداشت و همه دوبله تایلندی بودند که خب از این کار منصرف شدیم.

بعد از خرید به هتل برگشتیم تا برای تور کشتی آماده بشیم. تور کشتی با شام و موسیقی زنده بود و نفری 40 دلار. در هنگام انتظار برای کشتی یک خانمی بود که لباس سنتی تایلندی پوشیده بود و باهاش عکس انداختیم که برگشتنی عکس را گرفتیم. و عکس خیلی خاطره انگیری برای ما شد.

داخل کشتی ابتدا شام سرو میکنند و بعد موسیقی. شام هم بیشتر غذاهای دریایی بود و من چون غذای دریای دوست ندارم پاستا خوردم و سیب زمینی سرخ کرده. یه سری غذا هم بود که نمیشد فهمید چیه و خیلی هم بوی اون روغن معروف را میداد که از خوردنش منصرف شدیم!!! غذای کشتی غذای دلچسبی نبود ولی حرکت روی آب هوای شب بانکوک و موسیقی بسیار عالی بود. آب و هوای بانکوک در طول روز گرم و شرجی هست ولی شب خصوصا روی رودخانه نسیم مطبوعی جریان داره و هوا عالیه. در هنگام حرکت روی رودخانه میتونید شهر را ببینید.

نکته: اگه دچار دریا زدگی میشید، قرصهای مخصوص دریا زدگی را همراه داشته باشید، چند تا از همسفرهای ما دریا زده شدن که حالشون بد بود و از تور چیزی نفهمیدن.

تور کشتی

روز دوم، بعد از صرف صبحانه بسیار عالی و زیاد در هتل به سمت مرکز خرید پلاتینیوم رفتیم. این مرکز خرید دقیقا روبه روی پرتونم که مرکز خرید مشهور بانکوک هست قرار داره. پلاتینویم بسیار بزرگه و 7 طبقه که طبقه زیر زمین لباس بچه، طبقه اول و دوم لباس زنانه، سوم و چهارم لباس مردانه، پنجم کیف و کفش، ششم زیور آلات و بدلیجات و هفتم هم فود کورت هست.

همه فروشگاه تولید تایلند هست و اصلا مارکدار نداره. ولی ما خرید های خیلی خوبی کردیم خصوصا طبقه بدلیجات که قیمتاش واقعا به نسبت ایران خیلی خوب بود. بعد از آن طبق برنامه به مراکز خرید Central world, Ciam center ,ciam paragon که فقط مخصوص فروشگاه های مارک دار هستند رفتیم. این مراکز خرید از لحاظ معماری بسیار زیبا هستند. قیمتها به نسبت مارک های تهران کمتر بود. در فروشگاه های مارک دار برای خرید های بالای 2000 بت به شما فیش Vat refund میدن یعنی برگرداندن مالیات. حواستون باشه هرجا زیاد خرید کردید. از فروشگاه بخواید که این فرم را پر کنند. پر کردن این فرم خیلی سخته ولی فروشنده های تایلندی واقعا وقت میذاشتن و این فرم را با حوصله و دقت برای ما پر میکردند.

مرکز خرید پلاتینیوم

بعد از خرید حدود ساعت 7 عصر بود که دوباره به طبقه بالای مرکز خریدMBK به pizza hut رفتیم و اونجا پیتزا خوردیم فقط یک پیتزا داشت که مخصوص مسلمانها بود که پیتزای مرغ بود و چون بقیه پیتزا توش گوشت داشت، همین پیتزا را انتخاب کردیم که انصافا هم خوشمزه بود.

بعد از آن از اونجایی که خیلی خسته بودیم ولی تا هتل را با تراموا اومدیم. یک ایستگاه بود ولی تجربه جالبی بود. تراموای بانکوک یک ایستگاه داره که داخل هتل آسیا راه داره. و ما از مرکز خرید سیام سوار شدیم. ولی چون تمام تابلوها به تایلندی نوشته بود کلی گشتیم تا ایستگاه اون خط را پیدا کردیم. ترامواهای تایلندی مثل متروهای خودمون شلوغ هستند ولی خب سوار و پیاده شدن به داخل کوپه ها با صف انجام میشه و واقعا از این همه نظم و ترتیب آدم کیف میکنه.بعد از رسیدن به هتل و جا به جایی وسایل، برای خستگی در کردن به مغازه ماساژ در کنار هتل رفتیم.

که قیمت ماساژ بسیار بستگی به قدرت چانه زنی شما داره. ماساژ پا را میگفت 190 بت که ما کمی چونه زدیم و نفری 150 بت دادیم. و بعد از یکساعت ماساژ واقعا خستگی یک روز که همش راه رفته بودیم از تنمون بیرون رفت.

روز سوم سفر روز رفتن به پوکت، بعد از صرف صبحانه در هتل تور به دنبالمون اومد و ما رو به فرودگاه محلی بانکوک برد که از اون زرق و برق فرودگاه بین المللی سوارنامی خبری نبود. و این فرودگاه از مهرآباد خودمون هم بسیار معمولی تر و قدیمی تر بود.

وقتی اومدیم برای اینکه بارها را تحویل بدیم چون پرواز محلی بود محدودیت نفری 20 کیلو بار داشتیم و ما این را اصلا نمیدانستیم. ما حدود 50 کیلو بار داشتیم که اصلا قبول نکردن پول اضافه بار بگیرن و گفتن یک کلام باید بشه 40 کیلو. ما هم وسط فرودگاه مجبور شدیم چمدانها را ریختیم بیرون و هر بار سنگینی که داشتیم رو تو کوله ها ریختیم که داخل هواپیما میبردیم. یک مقدار میوه داشتیم که همه را دور ریختیم. چند دفعه وزن کردیم تا بالاخره به 40 کیلو رسید. انقدر هم استرس کشیدیم چون همه رفته بودن داخل و همش میترسیدیم از هواپیما جا بمونیم.

نکته: محدودیت نفری 20 کیلو بار را در پرواز بانکوک- پوکت جدی بگیرید.

هواپیماهای رنگارنگ بانکوک ایرویز

با حدود 1 ساعت پرواز با هواپیمایی بانکوک ایرویز به پوکت رسیدیم. هواپیما و پرواز خیلی خوب بود. ولی خب پذیرایی به نسبت پروازهای داخلی خودمان خیلی معمولی بود.

وارد پوکت شدیم و با مینی بوس تور به سمت هتل حرکت کردیم. پوکت خیلی با بانکوک متفاوت بود. بسیار شبیه شمال خودمون بود البته خیلی خیلی سبز تر. من واقعا عاشق این طبیعت کشورهای جنوب شرق آسیا هستم. طبیعتش با طبیعت ما خیلی متفاوته.

ما از ایران به هتل میلنیوم ایمیل زده بودیم که برای ماه عسل میایم و اگه امکانات خاصی هتل داره دوست داریم از این امکانات استفاده کنیم. و البته گفته بودیم که حاضریم پول اضافه هم بدیم. ولی در جواب ایمیل گفته بودند که این خدمات همه مجانی هست و یک شماره پیگیری داده بودند که به رسپشن هتل بدیم. و واقعا هم بهترین اتاقی که میشد را به ما داده بودند. تخت رو هم با گل رز خیلی زیبا تزیین کرده بودند. و داخل اتاق یک کارت تبریک و یک سبد میوه برامون گذاشته بودند.

تزیین تخت برای ماه عسل

میز خوشامد گویی هتل

امکانات اتاق

میز صبحانه ما

اتاق در قسمت lakeside و طبقه چهارم که هم طبقه با استخر هتل بود قرار داشت. در مورد هتل در نقد و بررسی هتل به تفصیل توضیح دادم. هتل میلنیوم هتلی هست که دو ساختمون داره و در دو قسمت مرکز خرید جانگ سیلون قرار داره. دقیقا رو به روی این مرکز خرید خیابان walking street هست که تا دریا (ساحل پاتونگ) 10 دقیقه پیاده روی راهه. قسمتی از هتل که سمت خیابان هست beachside و قسمتی که سمت دیگر هست lakeside نام دارد. به نظرم قسمت lakeside که ما بودیم خیلی آرام تر از اون قسمت بود. ولی بقیه هم سفرهای ما همه در قسمت beachside بودن.

عکس از گوگل ارت، موقعیت هتل

هتل میلنیوم

آتریوم اصلی قسمت lakeside

ورودی قسمتlake side هتل میلنیوم

مرکز خرید جانگسیلون

فضای باز بین دو قسمت مرکز خرید جانگسیلون که شبها سر ساعت مشخص فواره موزیکال داشت

ما انتخاب هتل ها را طوری انجام داده بودیم که احتیاجی به سوار شدن تاکسی نداشته باشیم و واقعا هم در طول مدت سفرمون چه در بانکوک و چه در پوکت سوار تاکسی نشدیم. چون هر جا میخواستیم بریم با پیاده روی کوتاه میرسیدیم.

بعد از check- in در هتل از اونجایی که بسیار گرسنه بودیم، به فود کورت مرکز خرید جانگ سیلون رفتیم که تمام رستورانهای معروف آمریکایی مثل مک دونالد و kfc و برگر کینگ و ساب وی و پیتزا هات و ... و رستورانهای تایلندی توش شعبه داشتند. و ما ساندویچهای رستوران subway را امتحان کردیم. که اینجوریه که تمام مواد ساندویج جلوتون هست و شما میگید که چی بذاره تو ساندویچ و چی نذاره. که خب به نسبت بقیه رستورانهای اونجا خیلی گرون شد و هر ساندویچ 400 بت. اونجا مک دونالد و kfc و اینها حدود نفری 100-200 بت میشه. ولی خب این هم غذای جدیدی بود.

بعد از گشت و گذار در این مرکز خرید متوجه شدیم که داخلش زمین بولینگ و سینما 5 بعدی هم داره. که روزهای بعد از این تفریحات هم استفاده کردیم. از وقتی هوا تاریک میشه حدود 8-9 شب رستورانها و کافه های داخل خیابان walking street که خیابان معروف پوکت هست شروع به کار میکنند. که خب گشت و گذار در این خیابان خالی از لطف نیست. ما تقریبا از5 شبی که در پوکت بودیم 4 شب، را به قدم زدن در این خیابان گذروندیم. چون هتل نزدیک بود رفت و آمد هم خیلی راحت بود.

واکینگ استریت در روز

روز چهارم سفر هم از استخر هتل که بسیار بزرگ بود و دریا استفاده کردیم. از داخل استخر منظره بسیار زیبای کوه های سبز پوکت معلومه. استخر هم خیلی خلوت بود و نکته جالب این بود که هوای آفتابی یک دفعه ابری شد و در حین شنای ما بارون اومد و نیم ساعت بعد قطع شد. ولی خب چون هوا گرمه این بارون اصلا اذیت نمیکنه

استخر هتل در طبقه 4

بعد از ظهر برای رفتن به ساحل در ابتدای خیابان واکینگ استریت پیتزا کمپانی را کشف کردیم که در ابتدای خیابان قرار داره. ما شعبه ای که در تهران داشت را امتحان کرده بودیم. ولی پیتزایی که اونجا خوردیم بسیار خوشمزه تر از اینی بود که تهران خورده بودیم. در نتیجه ناهار بعدی را هم در همین رستوران بودیم.ساحل پاتونگ ساحل بسیار زیبا و شنی هست. برای استفاده از تخت و چتر و ... تو ساحل باید پول بدین ولی اگه نخواید از وسایل کنار ساحل استفاده کنید.. شنا مجانی هست .

نکته : اگه تو ساحل آشغال بریزید، 1000 بت جریمه میشید. البته اینو رو تمام تابلوهای ساحل نوشته

برای روز پنجم معروف ترین تور پوکت که تور جزیره فی فی بود ثبت نام کردیم. نفری 60 دلار. صبح اون روز مینی بوسی دنبالمون آمد که ما را به یک کلوپ دریایی در نزدیکی ساحل برد. اونجا در مورد تور بهمون اطلاعات دادن و اینکه در هنگام شنا در یکی از جزایر ممکنه ستاره دریایی وجود داشته باشه و پاتون را بزنه و باید کفش غواصی اجاره کنید. نفری 40 بت که البته ما اجاره نکردیم و خدا رو شکر اتفاقی هم نیفتاد.

بروشور تور جزیره فی فی

با یک قایق به سمت جزیره فی فی جرکت کردیم. مناظری که میدیدم واقعا زیبا بودند. یک مقدار که حرکت کردیم جایی وسط آب توقف کرد. و وسایل snorkeling را در اختیارمون گذاشت و گفت که یکساعت توقف میکنه. سفر فبلی من به پاتایا که برای تور رفتیم کاملا snorkeling را آموزش داده بودن و من بلد بودم. ولی اینجا فقط وسایل را دادند و خداحافظ. منظره زیر دریا ساحل مرجانی و ماهی های رنگی بود، که خیلی زیبا بود. ولی من زیبا تر از اون را در غواصی تو جزیره کیش دیده بودم. درسته طبیعت اونجا خیلی زیبا بود ولی طبیعت زیر آب خلیج فارس خودمون واقعا زیبا تره.

بعد از این توقف به سمت جزیره فی فی حرکت کردیم. جزیره واقعا زیبا بود، ولی حیف که انقدر آدم توش بود هیچی معلوم نبود. فرض کنید یک ساحل به عرض 5-6 متر و طول 2-3 کیلومتر، پشتش جنگل و کوه. و یک عالمه کشتی و آدم توش بودن. یعنی حتی جا نبود که ما عکس بندازیم!!! یک عده شنا میکردن ، یک عده راه میرفتن و مناظر را تماشا میکردند. نکته: عینک و کلاه آفتابی، وسایل شنا، حوله و ضد آفتاب را در این تور از قلم نیاندازید. آفتاب واقعا تنده.

جزیره فی فی

بعد از توقف در این قسمت به یک جزیره دیگه برای نهار رفتیم. طبق معمول ناهار تایلندی و دریایی اصلا باب طبع ما نبود و ما به خوردن پاستا و سیب زمینی سرخ کرده بسنده کردیم. بعد از استراحت دوباره سوار قایق شدیم و به جزیره میمون ها رفتیم که اونجا توقف خیلی کمی داشتیم و مردم پول میدادن موز و هندونه میخریدن و صبر میکردن تا میمونها از درخت پایین بیان و از دستشون میوه بخورند. البته گفتن اگه مواظب نباشید، کلاه و عینک آفتابیتون هم ممکنه توسط میمونها برداشته بشه. تماشای میمون ها خیلی جالب بود ولی متاسفانه توقف در این قسمت خیلی خیلی کم بود.

بعد از جزیره میمونها به جزیره دیگه ای رفتیم که هیچ دار و درختی توش نبود و کاملا برهوت بود ولی ساحل خوبی داشت. تو این ساحل بود که ممکن بود ستاره دریایی داشته باشه که پاتون را نیش بزنه. در نتیجه از شنا در این ساحل منصرف شدیم و به جمع کردن صدف از کناره ساحل بسنده کردیم.

و بعد از این قسمت به ساحل پوکت برگشتیم و از اونجا به هتل رفتیم. بعد از استراحت به سمت خیابان واکینگ استریت رفتیم که یکی از خوشمزه ترین کشفهای این سفر را انجام دادیم . یعنی بستنی swensens. این بستنی فروشی مثل رستوران منو داشت و قیمت بستنی هاش، هم اندازه غذا بود بین 200-5000 بت. ولی واقعا عالی بودن.

بستنی swensens

روز ششم هم تور جزیره جیمز باند را نوشته بودیم (نفری 50 دلار) که چون گفتن دریا طوفانیه تور کنسل شد و البته پولمون را پس دادن.

تورهای شهر پوکت

این روز و روز هفتم هم به استفاده از استخر هتل، بولینگ مرکز خرید جانگ سیلون و قدم زدن در کنار ساحل پاتونگ سپری شد. کنار ساحل پاتونگ تا چشم کار میکنه مغازه هست که قیمتهای مناسبی هم دارند و هر چی بخواید هم اونجا پیدا میکنید. از صنایع دستی و مجسمه تا لباس و کیف و کفش و ....

یک روز تو بازار که میچرخیدیم یک جا دیدیم که آناناس تیکه شده میفروشند. خیلی خیلی خوشمزه بود. یعنی واقعا مزه آناناس تو کشور تایلند یک مزه دیگه است. این شد که از سوپر مارکت جانگ سیلون برای همه کسانی که میخواستیم سوغاتی بخریم آناناس و نارگیل خریدیم و به نظرم این بهترین سوغاتی بود. چون هر کسی خورد کلی تعریف کرد. البته چون بارمون برای پرواز بین دو شهر سنگین میشد موقع برگشت از فری شاپ بانکوک هم چند تا دیگه خریدیم. اونجا یه مقدار گرونتر بود.

آناناس و نارگیل بسته بندی برای سوغاتی

روز هشتم، روز برگشتن از تعطیلات و برگشتن به زندگی روز مره و برگشتن با کوله باری از خاطرات زیبا در جزیره پوکت بود. ساعت 9 شب از بانکوک به سمت ایران پرواز داشتیم. پرواز از پوکت در ساعت 5 بعد از ظهر به فرودگاه سوارنامی بانکوک انجام شد. ساعت 3 اومدن دنبالمون و به فرودگاه ما رو رسوندن. طبق تجربه رفت از شب قبل چمدونها را وزن کرده بودیم که اضافه بار نخوریم. ولی چون connecting flight داشتیم و پرواز ماهان نفری 30 کیلو بار مجاز هست. دیگه هیچ ایرادی نگرفتن و به اضافه بار گیر ندادن. و ما حدود 6:30 به فرودگاه بانکوک رسیدیم . وقتی بارمون را تحویل گرفتیم یک طبقه پایینتر به قسمت پروازهای خروجی رفتیم.

برای اینکه مالیاتی را که داده بودیم را پس بگیریم، باید دقیقا طبق راهنمایی که پشت فرمهای برگرداندن مالیات نوشته عمل بشه. به قسمت vat refund در سالن اصلی فرودگاه قبل از اینکه وارد سالن ترانزیت میشدیم مراجعه کردیم. فرم ها را نشان دادیم، تو فرم نوشته بود تمام خریدهایی که کرده بودیم باید همراهمون می بود تا بازدید کنند. البته خرید ها را ندیدند؛ فرم ها بررسی کردند، و مفدار پولی که باید به ما پس میدادند را محاسبه کردندو داخل فرم جدا گانه ای نوشتند. فرمها را مهر کردند و گفتند که بعد از وارد شدن به سال ترانزیت به قسمت مربوطه بریم تا پول را بگیریم. ما هم چمدانها را به بار دادیم و وارد سالن ترانزیت شدیم و به باجه مربوطه رفتیم و پولمون را به صورت بت گرفتیم.

فرم وت ریفاند

نکته: در فرودگاه بانکوک اگه وسیله ای خریده باشید که اندازه اش غیر معمول باشه، مثلا من چند تا گل مصنوعی خریده بودم که بلند بود تو چمدون جا نشده بود. بسته بندی کردم، تو گیت ماهان روش اطلاعات پرواز را چسبوند ولی بار را بردم به یک گیت دیگه که مخصوص بارهای خارج از اندازه معمول بود و اون گلها را از اون گیت فرستادیم.

نکته: سالن ترانزیت فرودگاه بانکوک سالن بسیار بزرگی هست، گشتن از ابتدا تا انتهاش شاید 1ساعت طول بکشه. ولی جالبه

نتیجه گیری و توصیه ها: فصل سفر به تایلند، پاییز، زمستان و اوایل بهار هست. در فصل بهار و تابستان هوا خیلی گرم و مرطوبه و خیلی هم بارون داره و یک مقدار اذیت میشید. سفر ما با اینکه اواسط مهر ماه بود، بارون و گرما یه مقدار اذیت میکرد.

برای خرید در هرجایی از تایلند حتما چونه بزنید، خصوصا دستفروشی ها یا مغازه های غیر مارک. تخفیف های باور نکردنی میدنغذاهای خود تایلندی ها به مذاق ما چندان خوشایند نیست. ولی فست فودها همه خوب هستند. هر رستورانی که میرفتیم، خودشون میگفتن که برای مسلمانها کدوم غذاها هست. و خب بیشتر غذاهای مرغی را معرفی میکنند. ما چند تا تن ماهی برده بودیم و همه را دست نخورده برگرداندیم.آناناس و آب نارگیل را اصلا از دست ندید

نویسنده : آزاده شاهرخی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمیگیرد.

پری ها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: لست سکند
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3064

به "سفرنامه سفر به سرزمین لبخندها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرنامه سفر به سرزمین لبخندها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید