راهنمای سفر به لیسبون، پرتغال

به گزارش نوای پرنده پارسی، لیسبون، جاذبه های زیادی ندارد، اما اغلب نقاط این شهر جذابیتی دارند که نمی گردد از آن ها چشم پوشی کرد. متاسفانه این شهر خیلی به پیرامون خود توسعه پیدا نکرده است، بنابراین شهرهای کوچکی در نزدیکی آن وجود دارد که به عنوان حومه اش شناخته می شوند. ابن شهر در مقایسه با شهرهای مشابه اروپایی، مقصدی ارزان محسوب می گردد. با وجود 10 کیلومتر فضای سبز شهری، فرصت های خوبی برای لذت بردن از تفریحات مختلف وجود دارد. مطلب پیش رو برای سفری 2 تا 3 روزه تهیه و تنظیم شده است.

راهنمای سفر به لیسبون، پرتغال

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران: 3:30-

زبان رسمی: پرتغالی

واحد پول: یورو

نوع برق شهری: 220 ولت/50 هرتز

پیش شماره کشور: 351+

پیش شماره لیسبون: 21

شماره اضطراری: 112

شماره دفتر اطلاعات توریستی: 700 312 210 351+

وب گاه رسمی: http://www.cm-lisboa.pt/

فرودگاه: (Lisbon Portela Airport (LIS

شرایط آب و هوایی

از منظر آب و هوایی، لیسیون جز معدود شهرهای اروپایی است که هیچ فصل بدی برای سفر ندارد. تابستان ها معمولا هوا گرم و آفتابی و حتی رطوبت هوا معتدل و در حد استانداردهای مطلوب است. البته گاهی اوقات، از ماه ژوئن تا آگوست، روزهایی وجود دارد که دمای هوا افزایش پیدا می نماید، اما اتفاقی نیست که معمول باشد. به لطف جریان اقیانوسی گلف استریم، حتی زمستان های این شهر هم مطلوب هستند. در این مدت، رسیدن دمای هوا به زیر نقطه انجماد، به ندرت اتفاق می افتد. اغلب از ماه اکتبر تا فوریه شاهد ریزش باران خواهیم بود. اما بعید است که این مدت، برای چندین روز قطرات باران را روی شانه هایتان لمس کنید.

برترین زمان برای رزرو هتل

هتل های لیسبون، معمولا در تمام طول سال شلوغ هستند، اما به طور رسمی، از ماه ژوئن تا سپتامبر را می توان فصول پر توریست یا به اصطلاح High Season نامید. تعیین است که در این مدت، قیمت ها افزایش می یابد. از آنجایی که لیسبون شهری ساحلی نیست، در طول ماه جولای تا آگوست، مانند شهرهای مدیترانه ای با ازدیاد جمعیت روبرو نمی گردد، با این وجود، هنوز هم اگر می خواهید در طول تابستان به این شهر سفر کنید، اقدام برای رزرو اتاق از قبل، کاری عاقلانه است. در بقیه ماه های سال معمولا پیدا کردن اتاق در بدو ورود کاری ساده است، اگرچه، تعطیلات کریسمس در هر شهر اروپایی جمعیت زیادی را به خود جذب می نماید. بنابراین، در صورتی که تمایل دارید در این مدت به لیسبون سفر کنید، بهتر است پیشاپیش اتاق رزرو کرد. چندین هاستل در لیسبون وجود دارد که بازخوردهای عالی از مسافران سال های گذشته دریافت نموده اند، پس حتی اگر تمایل چندانی به هاستل ها ندارید، باز هم پیشنهاد می کنیم نیم نگاهی به این خوابگاه ها بیاندازید، به خصوص اینکه همه آن ها دارای اتاق های خصوصی در کنار اتاق های اشتراکی هستند.

هزینه های مرسوم

هزینه هاستل (خوابگاه)

اتاق های اشتراکی این شهر، به ازای هر شب اقامت حدود 10 تا 25 یورو هزینه در بر دارند. اگر تمایل دارید در اتاق های خصوصی (به همراه حمام اشراکی) توقف کنید هم با پرداخت 50 تا 60 یورو می توانید برای یک شب صاحب یکی از این اتاق ها شوید.

هزینه اقامت در هتل

هتل های لیسبون با وجود استانداردهای لازم، به طور غیر معمولی نسبت به شهرهای همتای خود ارزان هستند. از این رو پیدا کردن اتاقی ارزان در این شهر، کار چندان سختی نیست. اگر بخواهیم فهرستی از میانگین قیمت انواع هتل، بر اساس کیفیت و تعداد ستاره تهیه کنیم، نتبیجه به توضیح زیر خواهد بود:

1 ستاره 15 تا 55 یورو

2 ستاره 19 تا 85 یورو

3 ستاره 26 تا 145 یورو

4 ستاره 44 تا 196 یورو

5 ستاره 79 تا 299 یورو

میانه قیمت مواد غذایی

غذا و نوشیدنی در لیسبون با دارا بودن استانداردهای اروپایی، کاملا ارزان هستند. برای میل کردن غذا در رستوران های دارای موسیقی فادو، باید هزینه بیشتری بپردازید، اما دست کم تجربه یک باره آن ارزشش را دارد.

هزینه صبحانه ارزان: اغلب هتل ها و هاستل های این شهر صبحانه رایگان ارایه می دهند، اما در هر صورت می توانید به راحتی یک کافه محلی برای میل کردن این وعده مغذی پیدا کنید. (3 تا 6 یورو)

هزینه ناهار ارزان: فست فودهای کوچکی در سراسر لیسبون وجود دارد که می توانید برای ناهاری ارزان روی آن ها حساب باز کنید. (4 تا 8 یورو)

هزینه شام ارزان: با فرض اینکه بزرگ ترین وعده غذایی شما در طول روز، شام است، می توانید غذاهای خوب قاره ای را در سراسر این شهر میل کنید. رستوران های فادو همه در این محدوده قیمت قرار دارند. (7 تا 15 یورو)

مک دونالد بیگ مک: تعداد کمی مک دونالد در مرکز شهر واقع شده است که قیمتی نسبتا ارزان دارند. (3.40 یورو)

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقمند باشید، می توانید مواد غذایی مورد احتیاج یک هفته تان را با پرداخت به ترتیب حدود 43 و 31 یورو تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت ها بر اساس اندازه کالری استاندارد و مواد غذایی مورد احتیاج یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و کاهو می گردد. مسلم است که اگر مواد بیشتری احتیاج دارید، باید هزینه بیشتری بپردازید.

حمل و نقل عمومی در لیسبون

لیسبون سیستم حمل و نقل عمومی خوبی دارد که شامل اتوبوس، شبکه زیرزمینی، قطارهای محلی، قایق و کشتی، سیستم کابلی (تله کابین) و تراموا می گردد. اتوبوس ها و مترو ساعت 01:00 دست از کار می کشند. اتوبوس های شبانه در دسترس هستند، اما جابجایی با تاکسی در اواخر شب، راحت تر است. مثل همواره، سفر با مترو سریع ترین راه به شمار می رود. این سیستم ایمن، کارآمد، مدرن و تمیز است، بعلاوه بسیاری از ایستگاه های آن با هنرهای معاصر تزئین شده اند که خود دلیلی بر جذب توریستان بیشتر است. بلیط مترو را باید از ماشین های مخصوص فروش بلیط در ایستگاه ها تهیه کنید. خوشبختانه این دستگاه ها چند زبانه هستند و مسئله ای را برای شما ایجاد نمی نمایند. کرایه مترو با کارتی به نام Viva Viagem بارگزاری می گردد که هنگام تهیه اولین بلیط، باید آن را با پرداخت 0.50 یورو بخرید. این کارت را می توان برای بلیط های متعدد و مختلفی مانند تک سفره، بلیط برگشت، بلیط یک روزه، یا 10 سفره استفاده کرد. ضمناً، هنگام استفاده از مترو، مراقب جیب ها و اموالتان باشید. به علاوه سواری با تراموای 28 لیسبون، جز تجربه هایی است که نباید از دست بدهید. در واقع،شبکه تراموای لیسبون، یکی از نمادهای آن محسوب می گردد. علاوه بر اتوبوس که کل شهر و فرودگاه را پوشش می دهد، شما می توانید ماشین و دوچرخه هم اجاره کنید.

10 تا 18 یورو

اروباس از فرودگاه تا مرکز شهر

3.5 یورو

اتوبوس عمومی از فرودگاه تا مرکز شهر

1.75 یورو

هر 3 کیلومتر جابجایی به وسیله تاکسی در سطح شهر

4 تا 6 یورو

اتوبوس عمومی، مترو یا تراموا در سطح شهر

1.40 تا 1.80 یورو

بلیط بازگشت مترو

2.80 یورو

کارت متروی 24 ساعته نامحدود (مرو، اتوبوس، تراموا)

توصیه هایی برای صرفه جویی در هزینه ها

از تاکسی ها اجتناب کنید

تاکسی در لیسبون، وسیله نقلیه گران قیمتی محسوب می گردد. البته با وجود وسایل نقلیه کارآمدِ دیگر مانند مترو، احتیاج چندانی هم به تاکسی ها نخواهید داشت. حتی می توانید با پای پیاده، از اغلب جاذبه های توریستی این شهر دیدن کنید.

به نان ها نه بگویید!

معمولا هنگام سفارش غذا، مقداری نان و روغن زیتون هم سر میز شما خواهند آورد، اما به یاد داشته باشید، هزینه آن ها را به فاکتور شما اضافه خواهند کرد. بنابراین، اگر احتیاجی به نان و روغن ندارید، با اجتناب از آن ها، بار هزینه ها را مقداری کم کنید.

از مزیت سایت کوچ سرفینگ استفاده کنید

احتمالا با سایت کوچ سرفینگ آشنایی دارید. اگر نه می توانید برای کسب اطلاعات لازم از این صفحه دیدن کنید. ارزان ترین اتاق ها در لیسبون، خوابگاه های اشتراکی هستند که حدود 10 تا 25 یورو قیمت دارند و بدون شک برای بسیاری، هزینه زیادی محسوب می گردد. احتمالا دوست دارید از پرداخت چنین هزینه ای اجتناب کنید. خب مسئله ای نیست! سایت کوچ سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می دهد. این سایت فرصتی را در اختیار شما می گذارد تا به جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه هایشان آن هم به صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به زودی به وسیله شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده گردد. علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، می توانید دوست هایی از کشورها و فرهنگ های دیگری پیدا کنید و به سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.

لیسبون کارت بخرید

اگر برنامه دارید تا از بیشتر جاذبه های لیسبون بازدید کنید، بهتر است یک لیسبون کارت تهیه کنید تا برای پرداخت ورودی هر کدام از این جاذبه ها، مقداری تخفیف بگیرید یا حتی به صورت رایگان از آن ها دیدن کنید. قیمت این کارت ها از 18.50 یورو آغاز می گردد و مقداری زیادی در هزینه های شما صرفه جویی می نماید.

کارهایی که باید انجام دهید و نقاطی که باید ببینید

صومعه جرونیموس (Jerónimos Monastery)

این صومعه زیبا و خیره نماینده در قرن شانزدهم میلادی به مناسبت سفر واسکادو دا گاما (توریست و کاشف پرتغالی) به هند ساخته شد. نقوش دریایی روی این بنا، گویای هدف ساخت آن است. بعلاوه این مکان زمانی خانه راهبانِ پیرو جروم یا ژروم (کشیش ایلیریایی) بود که برای روح پادشاه و راهنمایی دریانوردان دعا می کردند. امروزه مقبره دا گاما در این مکان واقع شده است. صومعه جرونیموس یکی از مهمترین و خیره نماینده ترین بناهای لیسبون محسوب می گردد که نباید بازدید از آن را از دست دهید.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و هنر

نکته ها:

  • اگر به تاریخ علاقمند هستید، می توانید از موزه باستان شناسی که در کنار صومعه واقع شده است، بازدید و بعلاوه می توانید یک بلیط ترکیبی برای صومعه و موزه بخرید.
  • بازدید از صومعه در اولین یکشنبه هر ماه رایگان است.
  • این مکان روزهای دوشنبه تعطیل است.

موزه ملی کاشی (National Azulejo Museum)

پرتغال به خاطر کاشی های آبی اش (azulejos) معروفیت دارد. این موزه ملی همانطور که از اسمش تعیین است، به کاشی های مرسوم کشور پرتغال اختصاص دارد. در واقع موزه کاشی یک صومعه است که با سبک و سیاق و دکوراسیون متفاوت، خلاصه ای از تاریخ این کشور را نمایش می دهد. نکته قابل توجه، نقاشی دیواری کاشی کاری شده عظیمی است که شهر لیسبون را قبل از زلزله بزرگ سال 1755 نشان می دهد.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، مشتاقان تاریخ، عاشقان هنر و معماری، سالمندان

نکته ها:

  • موزه روزهای دوشنبه تعطیل است.
  • ورود به موزه در اولین یکشنبه هر ماه رایگان است.

باغ وحش لیسبون (Jardim Zoologico de Lisboa)

باغ وحش لیسبون درست در مرکز شهر واقع شده است. در اینجا شما می توانید بیش از 360 گونه مختلف جانوری را دیدن کنید. تقریبا همواره اتفاقات سرگرم نماینده ای در این مکان می افتد که در نوع خود هم برای بچه ها و هم بزرگسالان جالب هستند. این باغ وحش بیش از 120 سال است که خانواده ها را سرگرم می نماید.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، عاشقان طبیعت، خانواده

نکته ها:

  • می توانید بدون خارج شدن از این مکان، در مکان های معلومی عصرانه یا وعده های سبک غذایی میل کنید.
  • نمایش دلفین ها را از دست ندهید.

آکواریوم لیسبون (Oceanario de Lisboa)

آکواریوم لیسبون، یکی از بزرگ ترین آکواریوم های جهان محسوب می گردد و اگرچه مقداری از مرکز شهر فاصله دارد، اما بدون شک از دیدنی آن پشیمان نخواهید شد، چرا که حتی معماری آن هم ارزش بازدید دارد. درون این آکواریوم به بخش های مختلفی تقسیم شده است که می توانید در هرکدام، اکوسیسیتمی خاص از تمام نقاط جهان را ببینید.

مناسب برای: عاشقان طبیعت، زوج های جوان، خانواده، عاشقان هنر و معماری، افراد دنبال آرامش و سکوت، سالمندان، به همراه دوستان

نکته ها:

  • تورهای راهنما به چند زبان در دسترس هستند. اگر دوست دارید به یکی از آن ها ملحق شوید، بهتر است از قبل ثبت نام کنید.

میدان کومرسیو (Praca do Comercio: میدان تجارت)

میدان کومرسیو یا میدان کاخ، تا قبل از زلزله مخرب سال 1755، محل کاخ سلطنتی بوده است. بعد از اینکه خانواده سلطنتی به محل دیگری نقل مکان کردند، این میدان به مکانی برای خوش آمدگویی به مسافرانی که با قایق به لیسبون سفر می کردند تبدیل شد. امروزه اما، میدان کومرسیو تبدیل به محلی برای فرار از شلوغی شهر شده است. اگر دنبال نقطه ای برای آغاز بازدیدهایتان در لیسبون هستید، این میدان مکان ایده آلی محسوب می گردد.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، عاشقان هنر و معماری، عاشقان طبیعت، سالمندان، زوج های جوان

نکته ها:

  • دفتر اصلی توریستی لیسبون، درون ساختمانی در همین میدان واقع شده است. می توانید برای پرسیدن سوال، گرفتن نقشه شهر یا خرید لیسبون کارت، به این مرکز سری بزنید.

دیدنی شهر به وسیله تراموای 28

تراموای 28 از سال 1873، مشغول جابجا کردن مسافران در سراسر لیسبون است. حتی امروزه با وجود مترو، استفاده از این خط تراموا و نماشای منطقه ها مختلف شهری، تجربه ای لذت بخش محسوب می گردد. این تراموای قدیمی در اطراف شهر حرکت می نماید و شما می توانید در طول سفر از آن پیاده یا سوار شوید. برای دیدنی بیشتر نقاط شهر هم که شده، نباید چنین تجربه ای را از دست بدهید.

مناسب برای: زوج های جوان، به همراه دوستان، عاشقان هنر و معماری

موزه ملی کوچ (Coach)

موزه کوچ، میزبان درشکه های قرن هجدهمی است. در اینجا می توانید یکی از فریبنده ترین و جالب ترین مجموعه های درشکه در جهان را دیدن کنید. بعلاوه وسایل حمل طلاکاری شده خانواده های سلطنتی پرتغالی و بعلاوه دیگر خانواده های اشرافی اروپایی در این سالن به معرض دید عموم گذاشته شده است. اگر به تاریخ و هنر علاقمند باشید، بی شک مجذوب این موزه خواهید شد.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، مشتاقان تاریخ، عاشقان هنر و معماری

نکته ها:

  • موزه روزهای دوشنبه تعطیل است.
  • یکشنبه های اول هر ماه، احتیاجی به پرداخت هزینه ورود ندارید.

شهرک تفریحی سینترا (Sintra)

سینترا شهرکی در لیسبون، واقع روی تپه ای سرسبز بالای اقیانوس است که کمی از شهر فاصله دارد. این شهرک به قدری دیدنی است که می توانید به راحتی یک روز کامل را در آن سپری کنید. در وصف سینترا همین بس که معماری های قرن نوزدهمی و زیبای آن، باعث شده اند تا این مکان، لیاقت حضور در فهرست میراث جهانی یونسکو را داشته باشد. بعلاوه برای کسانی که عاشق طبیعت هستند، پارک ملی سینترا کاسکایس (Sintra Cascais)، کیلومترها خط ساحلی، طبیعت وحش و فرصت هایی عالی را برای دیدنی پرندگان فراهم می آورد.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، خوش خوراک ها، سفرهای لوکس، مشتاقان تاریخ، عاشقان خرید، عاشقان هنر و معماری، عاشقان طبیعت

نکته ها:

  • قطاری ارزان، هر 15 دقیقه یک بار بین لیسبون و سینترا جابجا می گردد.

موج سواری در مدرسه آموزشی اپیک (Epic Surf School)

زمانی که از شلوغی شهر خسته شده اید و میل به دریا دارید، موج سواری راهی خوب برای استراحت و انجام کاری متفاوت محسوب می گردد. یکی از شرکت های مناسب برای این کار در لیسبون، مدرسه موج سواری اپیک (Epic Surf School) است که دوره هایی را برای هر دو گروه مبتدی و حرفه ای برگزار می نماید. با استفاده از این تورهای آموزشی تفریحی می توانید مهارت هایتان را افزایش دهید و از موج سواری روی آب های اقیانوس اطلس لذت وافری ببرید.

مناسب برای: سفرهای لوکس، عاشقان طبیعت، افراد دنبال هیجان، عاشقان محیط های ساحلی، به همراه دوستان، خانواده

نکته ها:

  • در این تورها، لباس شنا، حوله و کرم ها ضد آفتاب و هر وسیله مورد احتیاج دیگری فراهم است.

گشت و گذار در محله آلفاما (Alfama)

قدیمی ترین منطقه لیسبون، با معماری های قرون وسطایی و کوچه هایی به سبک مورها (اهالی آفریقایی و ترکیبی از نژاد عرب و بربر)، بدون شک برترین نقطه برای گشت و گذار و آشنایی با فرهنگ و معماری این شهر محسوب می گردد. محله قدیمی آلفاما یکی از دیدنی ترین نقاط لیسبون است که نباید فرصت گشت و گذار در آن و کسب تجربه ای همچون محلی ها را از دست بدهید.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، عاشقان هنر و معماری، زوج های جوان، به همراه دوستان

بازی فرار لیسبون! (Lisbon Escape Game)

اگر به حل معما و بازی های هیجان انگیز و فسفر سوزِ فرار به همراه خانواده علاقمند هستید، نباید تجربه انجام چنین تفریح را از دست بدهید. بازی فرار لیسبون، بدون شک یکی از هیجان انگیزترین تجربه هایی است که در این شهر می توانید پیدا کنید. در طی انجام این بازی، شما را در مکانی قرار می دهند، بعد از آن مجبور هستید برای بیرون آمدن قبل از اینکه وقتتان تمام گردد، آغاز به حل پازل و معما کنید. اگر کودک به همراه دارید، مطمئنا از انجام آن لذت خواهد برد.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، خانواده، به همراه دوستان، افراد دنبال هیجان

نکته ها:

  • بهتر است از قبل بلیط رزرو کنید.

منبع: tripadvisor-nomadicmatt-numbeo-priceoftravel-wikipedia

منبع: کجارو
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7512

به "راهنمای سفر به لیسبون، پرتغال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به لیسبون، پرتغال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید