راهنمای سفر به ازمیر ترکیه سرزمین ویرانه های روم

به گزارش نوای پرنده پارسی، راهنمای سفر به ازمیر

ازمیر یکی از شهرهای توریستی کشور ترکیه می باشد . شهر ازمیر سومین شهر عظیم ترکیه بعد از استانبول و آنکارا می باشد و دارای موقعیت ممتاز به عنوان شهری تجاری، صنعتی و بندری است . در این مقاله راهنمای سفر به ازمیر ترکیه را برای شما آماده کرده ایم.

راهنمای سفر به ازمیر ترکیه سرزمین ویرانه های روم

بلیط هواپیما در طاهاگشت

بهتر است قبل از سفر به ازمیر مختصری درباره این شهر بدانید :

این شهر در ساحل دریای اژه واقع شده است. همه ساله ازمیر میزبان تعداد زیادی نمایشگاه و کنگره های مختلف صنعتی، تجاری و علمی است.

دانشگاه های معتبری در این شهر وجود دارد که از جمله بارزترین آنها می توان به دانشگاه اژه و دانشگاه دوکوز ایلولاشاره نمود که رشته های فنی و مهندسی در آن تدریس می گردد.

سراسر جنوب ازمیر دارای سواحل زیبای ماسه ای، آثار تاریخی متعدد از دوره های پیشین همانند شهر تاریخی افس یکی از عظیمترین و زیباترین شهرهای باستانی در دنیا و آبهای معدنی در سواحل چشمه، شهر باستانی ترووا و … همه ساله تعداد کثیری گردشگر علاقه مند به دریا و آثار تاریخی را به خود جلب می نماید

مناسب ترین زمان برای سفر به ازمیر هفته های اول آگوست میزمان می باشد

اطلاعات کلی

زبان: ترکی

واحد پول: لیر ترکیه

برق: 230 ولت، 50 هرتز

فرودگاه ها: فرودگاه بین المللی عدنان مندرس که در 18 کیلومتری جنوب غربی شهر واقع شده است.

شماره های اضطراری:112

شرایط آب و هوا در ازمیر

ازمیر آب و هوای مدیترانه ای دارد و این به معنی تابستان های خشک، طولانی و گرم و زمستان های ملایم و بارانی ست. متوسط بارش سالانه 686 میلی متر است که 77 درصد این بارش در ماه های آبان تا اسفند اتفاق می افتد. بیشترین دمای هوا در زمستان بین 10 تا 16 درجه است. در تابستان گاهی دمای هوا به بالای 40 درجه می رسد اما معمولا بین 30 تا 36 درجه است.

مقالات بیشتر درباره ترکیه بخوانید :

+ هتل های منطقه گالاتا و کاراکوی استانبول

+ راهنمای مراکز خرید در استانبول

+ سفر به بدروم ، ترکیه و راهنمای جاذبه های تفریحی آن

+ آشنایی با سواحل زیبای ترکیه

+ خوشمزه ترین غذاهای ترکیه

ترکیه کجاست ؟

ترکیه کشوری اوراسیایی می باشد که بخش عظیم این کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب غرب آسیا و خاورمیانه واقع شده است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان (منطقه ای در جنوب شرق اروپا) واقع شده است.

ترکیه داز شرق با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان، و گرجستان؛ و از جنوب شرقی با عراق و سوریه؛ و در شمال غربی (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از غرب با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگهٔ راهبردی بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه است.

عظیم ترین شهر این کشور استانبول می باشد . استانبول یکی از عظیمترین شهرهای ترکیه است. استانبول تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را ازیکدیگر جدا می نماید و تنها شهر عظیم دنیا است که در دو قاره واقع شده است.استانبول یکی از مقاصد گردشگری کشور ترکیه است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا مخصوصا از ایران به این شهر سفر می نمایند این شهر دارای هتل های زیادی می باشد و گردشگران انتخاب های زیادی دارند اما بیشتر گردشگران دنبال یک هتل شیک و ارزان قیمت هستند تا یک سفر ارزان قیمت داشته باشند ما به شما توصیه میکنم حتما به این شهر دیدنی و زیبا سفر کنید

آنتالیا : که به زبان ترکی استانبولی: Antalya گفته می گردد . نام مرکز استان آنتالیا و از شهرهای مهم و گردشگری کشور ترکیه است. این شهر که به عنوان مرکز گردشگری و تفریحی در ترکیه محسوب می گردد دارای جاذبه های فراوان می باشد. در این شهر بلوارهای زیبا با درختان نخل و لنگرگاه ها خود نمائی می نماید. در این شهر و در بخش قدیمی و تماشائی آن منطقه قلعه ایچی (درون قلعه) واقع شده است. بافت خاص منطقه که شامل خیابانهای کم عرض و پیچ در پیچ بوده به همراه خانه های قدیمی که توسط دیوارهای قدیمی محصور شده، بسیار جلب توجه می نماید.

آنتالیا داردی حدود 400 ساحل می باشد که دو مورد از آن ها بسیار معروف هستند، یکی لارا و دیگری کنیالتی (یا کنی آلتی)

از آنجای ترکیه یکی از کشور های نزدیک به کشور ایران می باشد و جزء کشورهای دیدنی دنیا نیز محسوب می گردد که سیل عظیمی از گردشگران را به خود جذب می نماید ترکیه کشوری است که تا چند سال گذشته پرطرفدارترین مقصد گردشگری ایرانی بوده است .

ترکیه کشوری است که از موقعیت ویژه ای برخوردار است بطوری که در دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است . دارا بودن معماری های ارزشمند و باشکوه، سواحل زیبا، آب وهوای عالی در بعضی نقاط، طبیعت قابل توجه و فرهنگ عامه مردم که در کوچه خیابان های این کشور حکفرماست،

جذابیت دوچندانی به آن بخشیده اند. به نوعی می توان آنتالیا و استانبول را دو مقصد اصلی در سفر به این کشور نام برد که البته دلایل آن به خوبی تعیین است. سواحل زیبای آنتالیا و معماری های باشکوه استانبول و جو خاصی که در این شهر وجود دارد هرکسی را برای بازدید دوباره از این شهرها وسوسه می نماید.

جاهای دیدنی ازمیز

1- شکار روز

اگر اهمیت زیادی برای ساحل شنی و تسهیلات اقامتگاه های ساحلی قائل نیستید، ازمیر بیسی (مرکز اقامت) ایده آل است. فرودگاه 16 کیلومتر از شهر فاصله دارد.

ازمیر در هفته های اولیه آگوست بسیار خلوت است و این در حالی است که افسس و پرگامون غرق در جمعیت هستند.

من در هتل کرونه پلازا، که نمایی شگفت آور از خلیج به دست می دهد ساکن شدم. اتوبوسی رایگان مسافران را پس از طی 10 کیلومتر به مرکز شهر می رساند. به هنگام غروب در قایق های ماهی گیری که در تفریح گاه ساحلی قرار گرفته اند شکار روز کبابی می گردد و با تکه هایی از نان تازه و خوش طعم سرو می گردد.

2- یونان باستان در سفر به ازمیر

اسکندر کبیر شهر را بنا نمود و رومی ها کار را به انتها بردند، بنابراین می ارزد که از بقایای یونانی در آگورا دیدن کنید. برای مقابله با گرما صبح زود یا اواخر بعد از ظهر به این محل بروید و در میان ردیف ستون ها و بقایای دروازه های پر هیبت قدم بزنید.

مجسمه های پوسئیدون، دمتر و آرتمیس در قربان گاه زئوس در موزه سایت در معرض دید عموم قرار دارند. به منظور توسعه این سایت، بعضی از خانه های تصاحب شده و به صاحبان آن ها خانه جدید اعطا شده است. علاوه بر آن یک پارکینگ طبقاتی خودرو بدین منظور تخریب شده است.

3- راهنمای شخصی در سفر به ازمیر

بیشتر مردم با کروز از دیدنی های ساحلی ازمیر بازدید می نمایند و به ازای هر نفر مبلغی حدود 40 یورو پرداخت می نمایند. پیشنهاد می گردد به جای آن از راهنمای شخصی بهره بگیرید. اگر تعدادتان بیش از 3 نفر است، این عمل باعث ذخیره مقدار زیادی از بودجه سفرتان می گردد. راهنما من را در تور ازمیر همراهی کرد و برای ناهاری اشتها برانگیز در بازار توقف کردیم.

آخرین مقصد ما در شهر عزیمت به محله آسانسور برای بالا رفتن از بالابری آنتیک، که اخیرا بازسازی شده و در برجی ساخته شده از آجر محاط شده، بود. در کافه تراس آن برای تماشای نمای بی نظیر مرکز ازمیر توقف کردیم. روز بعد راهنمایم من را به افسس در 80 کیلومتری ازمیر برد.

4- میدان کناک

میدان کناک فراخ با ساعتی که از 1901 بازمانده و در مرکز آن قرار گرفته، قلب معنوی شهر است. همچنین در ارتباط با ترکیه مدرن، جنگ برای استقلال پس از جدایی در ابتدای جنگ دنیای اول در این محل آغاز شد.

برای رسیدن به ردیف کافه ها در استراحتگاه ساحلی (Kordon) و دیدن گمرک خانه در کناک پیر که توسط گوستاو آیفل بنا شده و الان به مرکز خرید بدل شده تنها چند قدم راستا را می توان پیاده طی کرد.

برای تماشای دورنماهایی از ازمیر و تنفس هوای تازه دریا، توصیه می کنیم از پاساپورت در طول خلیج حرکت کنید.

5- رومی ها

افسس مکانی افسانه وار است که در آن عظیمترین مجموعه ویرانه های روم باستان در مدیترانه شرقی وجود دارد. این محل به پمپی بسیار نزدیک است و بسیاری از شگفتی های آن همچنان حفاری نشده است، به طوری که گفته می گردد تنها 15 الی 20 درصد بقایا از دل زمین بیرون آمده اند.

این مکان پر از جمعیت و بسیار گرم است. تا می توانید صبح زود به آن جا بروید و شب را سلچوک سپری کنید. از ورودی شرقی داخل شوید و در راستا جاده مرمر حرکت کنید و از بین دیدنی های متعددی مانند کتاب خانه سلسوس و آمفی تئاتر 25 هزارنفری عبور کنید.

6- عقب نشینی به بیشه زار زیتون

تورهای افسس اغلب شامل دهکده سیرینس است، حدود 8 کیلومتر دورتر، تپه هایی مملو از بیشه زار زیتون و تاکستان قرار گرفته اند. تعدادی از خانه های قرن نوزدهمی به هتل های تغییر کاربری داده اند. مردم محلی روغن زیتون فراوری می نمایند و هلو های خوشمزه می پرورانند.

من در هتل نیسانیان اقامت کردم. به هنگام گرگ و میش به تراس می آمدم و چلچله هایی را تماشا می کردم که شیفت شبانه را به خفاش ها تحویل می دادند. ماه رمضان بود و شخصی قبل از طلوع آفتاب طبل کوبان در روستا قدم می زد و اهالی را بدین طریق برای سحری خوردن بیدار می کرد. زندگی روستایی اصیلی در جریان بود.

شکم گردی در مقصد

غذاهای خوشمزه ترکی هر شکم گردی را عاشق سفر به ترکیه می نماید کافیست یک بار سری به رستوران های این شهر بزنید تا برای همواره عطم بینظیر غذاهای خوش عطر و طعم اینجا زیر زبانتان بماند تعدادی از غذاهای این شهر را معرفی می کنیم:

کوفته: از همان کوفته هایی که در هند، ایران و کشورهای خلیج فارس درست می گردد. برای درست کردن کوفته گوشت چرخ نموده را به صورت توپی در می آورند و می پزند.

مانتی: برای درست کردن این غذا، خمیر نرم و یکدستی درست، داخل آن ها را با ترکیب گوشت و پیاز پر نموده و آن را سرخ می کنیم. این غذای خوشمزه یکی از پرطرفدارتین غذاهای این شهر است و در هر رستورانی می توانید آن را پیدا کنید.

بورک: از پرطرفدارتین میان وعده های مردم این شهر است. برای درست کردن این غذا لای یک خمیر نان را با موادی مثل پنیر، اسفناج و گوشت چرخ نموده پر و در روغن سرخ می نمایند.

هزینه های سفر به صورت کلی

هزینه اقامت: هزینه یک شب اقامت در میدان کوناک در هتل های 4 ستاره از شبی 135 هزار تومان آغاز و تا شبی 310 هزار تومان متغیر است. اقامت در هتل های 5 ستاره از شبی 440 هزار تومان آغاز و تا شبی 700 هزار تومان در هتل های لوکس تر در تغییر است.

هزینه خورد و خوراک: هزینه یک وعده غذا در رستوران های ارزان 15 لیر، در رستوران های متوسط برای دونفر 60 لیر است. برای غذا خوردن در مک دونالد باید 15 لیر بدهید.

هزینه حمل و نقل: هزینه خرید بلیط برای برای حمل و نقل عمومی 2/6 لیر است. کرایه تاکسی از 3/12 لیر آغاز می گردد و هر 1 کیلومتر 2/45 لیر به آن اضافه می گردد.

سواحل تفریحی

بودن در ساحل دریای اژه باعث شده که این شهر سواحل زیادی داشته باشد، سواحلی که چندان هم از مرکز شهر دور نیستند و برای رسیدن به بیشتر آن ها می توانید از حمل و نقل عمومی بهره ببرید. تعدادی از این سواحل شامل فوکا، دیلیکی، یورلا، سفیری هیسار و … هستند.

فستیوال ها

فستیوال سالانه بین المللی ازمیر : از سال 1987 هر سال در اواخر تیر برگزار می گردد و در طول آن نمایش ها و اجراهای موسیقی زیادی برگزار می گردد.

جشنواره جاز اروپایی ازمیر : رویدادی فرهنگی که در نیمه دوم اسفند هر سال برگزار می گردد. در این فستیوال عاشقان سبک موسیقی جاز گرد هم جمع می شوند.

فستیوال بین المللی فیلم کوتاه ازمیر : این فستیوال از سال 1999 برگزار می گردد و در آن فیلم های کوتاه به نمایش در می آید.

بایدها و نبایدها

  • حتما یک روز صبح در کنار دریا صبحانه اصیل ترکی را امتحان کنید و در حالی که از طعم صبحانه لذت می برید هوای تازه تنفس کنید و رفت و آمد کشتی ها را تماشا کنید.
  • این شهر راستاهای پیاده روی خوبی دارد، می توانید در شهر قدم بزنید و از تماشای نقاط مختلفش لذت ببرید.
  • برای رفت و آمد در شهر قایق سواری کنید. قایق های عمومی راحت و سریع هستند و در آن ها مناظری تماشایی را می بینید.
  • ازمیر یک خط مترو دارد که مرکز شهر (میدان کوناک) را به حومه شمال شرقی بورنوا وصل می نماید.
  • برای رفت و آمد می توانید از خط قطار ایزبان بهره ببرید چون بیشتر قسمت های شهر را پوشش می دهد.
  • در این شهر دسترسی به دوچرخه های کرایه ای راحت است و در جاههای زیادی می توانید یکی از آن ها را کرایه کنید.
  • به تفرجگاه اسکله ای کوردون (Kordon) بروید که با درختان نخل و چمن کاری های زیبایش در کنار دریای اژه واقع شده است.

کامپوزیت دندان ایمپلنت

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: تاپ تراول
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4454

به "راهنمای سفر به ازمیر ترکیه سرزمین ویرانه های روم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به ازمیر ترکیه سرزمین ویرانه های روم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید