آشنایی با فواید و مضرات قهوه سبز

به گزارش نوای پرنده پارسی، با مصرف قهوه سبز می توانید اشتهایتان را کنترل کنید این نوشیدنی بعلاوه باعث چربی سوزی می گردد و لاغری را به ارمغان می آورد.

آشنایی با فواید و مضرات قهوه سبز
قهوه سبز در حقیقت همان قهوه معمولی است که هنوز در فرآیند شیمیایی، فرآوری نشده است. در فرآیند فرآوری قهوه سبز، اسید کلروژنیک کاهش می یابد که در قهوه سبز این اسید کلروژنیک دست نخورده است که فواید سلامتی فراوانی دارد. با مطالعه این مطلب با خواص قهوه سبز آشنا شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

قهوه سبز چیست؟قهوه سبز دانه های قهوه دانه (لوبیا) از میوه Coffea که هنوز نرسیده است. فرایند رسیدن یا رست شدن دانه های قهوه مقدار اسید کلروژنیک شیمیایی کاهش می دهد. بنابراین، دانه های قهوه سبز در یک سطح بالاتری از اسید کلروژنیک در مقایسه با به دانه های قهوه عادی که طی فرایند منظم و کامل به وجود آمده است قرار گرفته است. گماشته می گردد که اسید کلروژنیک در قهوه سبز خواص درمانی دارد.

قهوه سبز ، طعم تلخ و آشنای قهوه را ندارد و بیشتر به یک نوشیدنی گیاهی شبیه است. قیمت قهوه سبز در نوسان است و معمولاً قیمت قهوه سبز از قهوه معمولی گران تر است.

ترکیبات قهوه سبزقهوه سبز به نسبت قهوه معمولی از کافئین کمتری تشکیل شده است و در حدود 20 درصد قهوه معمولی کافئین دارد؛ درنتیجه بسیاری از عوارض ناشی از کافئین در قهوه سبز کمتر می باشد و در عوض دارای مقادیر فراوانی کلروژنیک اسید می باشد. کلروژنیک اسید نوعی کافئیک اسید است که در قهوه معمولی و قهوه سبز یافت می گردد. قهوه معمولی بعد از بو دادن مقداری از کلروژنیک اسید خود ار از دست می دهد.

قهوه سبز در طب سنتیمزاج قهوه سبز سرد و خشک است. نوشیدن آب پخته قهوه سبز باز نماینده سدد و مسکن درد و گرمى و سوزش صفرا و سودا و پاک نماینده اخلاط غلیظ است. بعلاوه قهوه سبز در تب هاى خونى و صفراوى و سوداوى در اوایل و بعد از بروز حصبه و آبله و تب ربع مفید است. قهوه سبز درمان زردی و ادرارآور و کاهنده ورم بدن و دافع سرفه بلغمى و نزلات و مقوى معده و درمان انواع سردرد و مالیخولیا، بواسیر و به گفته حکیم عماد الدین محمود ، قهوه سبز در درمان جذام مفید مى باشد. نیمه بریان قهوه (قهوه سبز) برای درمان اسهال و برطرف خواب آلودگی مفید است.

خواص قهوه سبزقهوه سبز که نشات گرفته از دانه های قهوه طبیعی (غیر بو داده) می باشد یک مکمل غذایی و درمانی برای افزایش سلامت بدن است. این مکمل خالص شامل مواد تشکیل دهنده فعال تر و از دانه های قهوه می باشد، از جمله اسید کلروژنیک حیاتی ,که برای افزایش توانایی و تحریک کاهش وزن آسان و بعلاوه برای یاری به سلامت قلب شناخته شده است. مطالعات علمی نشان می دهد قدرت اسید کلروژنیک، به عنوان راهی است برای ارتباط بدن انسان در تولید و پردازش قند خون می باشد.

از آنجا که قند خون نقش مهمی در وزن ما ایفا می نماید، انتخاب قهوه سبز به عنوان یک مکمل غذایی برای کاهش وزن انتخاب هوشمندی خواهد بود. به عبارت دیگر، اثر قهوه سبز از نظری علمی کاملا مورد حمایت قرار گرفته است.

مردم قهوه سبز را برای درمان چاقی، دیابت، فشار خون بالا، بیماری آلزایمر، و عفونت های باکتریایی استفاده می نمایند.

کاهش وزن و لاغریقهوه سبز سرشاراز اسید کلروژنیک و پولیفنول است. به اعتقاد بعضی پزشکان اسید کلروژنیک خواص آنتی اکسیدانی دارد و به همین علت به کاهش فشار خون و کاهش وزن یاری می نماید. در حقیقت قهوه سبز با افزایش عملکرد سوخت و ساز بدن و متابولیسم سبب کاهش وزن و لاغری می گردد. با این همه در خصوص خواص لاغری هیچ ماده غذایی نمی توان اغراق کرد. یکی از خواص قهوه سبز این است که تا حدی باعث کاهش اشتها می گردد. علاوه بر این قهوه به علت دارا بودن کافئین، می تواند تا حدی متابولیسم بدن را افزایش دهد. همین افزایش متابولیسم، چربی سوزی را افزایش می دهد، بنابراین واقعیت این است که یکی از خواص درمانی قهوه سبز این است که روی کاهش وزن تاثیر دارد اما این خاصیت زمانی است که قهوه به طور منطقی و با رعایت اصول صحیح تغذیه و ورزش مصرف گردد.

کاهش فشار و قند خونآنتی اکسیدان های موجود در قهوه سبز به کاهش فشارخون یاری می نمایند. از سوی دیگر تأثیر قهوه در کنترل قند خون به خاطر پولیفنول ها و اسید کلروژنیک موجود در آن است. این ترکیبات روی هورمون های ترشح شده از لوله گوارش تأثیر گذاشته و جذب گلوکز (قند) را کاهش می دهند. البته نوشیدن این قهوه به تنهایی نه سبب کاهش فشار خون و نه پایین آوردن قند خون می گردد. رعایت یک رژیم غذایی اصولی و سالم در کنار نوشیدن روزانه 2 فنجان قهوه سبز به کاهش فشار خون و قند خون یاری می نماید.

پیشگیری از آلزایمرپلیفنول های موجود در قهوه سبز مانع تشکیل پلاک آمیلوتید می گردد که عامل اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر یا همان زوال عقل است. از سوی دیگر کافئین موجود در قهوه احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. اگر در طول روز 2 فنجان قهوه سبز یا قهوه معمولی مصرف کنید 65 درصد کمتر از کسانی که اصلا قهوه میل نمی نمایند خطر ابتلا به آلزایمر شما را تهدید می نماید.

کاهش احتمال ابتلا به کبد چربتاثیر عملکرد خواص درمانی قهوه سبز در احتمال پیشگیری از چرب شدن کبد در انسان هنوز ثابت نشده است. اما طبق تحقیقاتی که روی موش های آزمایشگاهی صورت گرفته است اسید کلروژنیک موجود در قهوه از کبد در برابر مضرات رژیم های غذایی نامناسب محافظت می نماید. علاوه بر این کافستول و کاوئول موجود در این قهوه باعث تحریک آنزیم های سم زدای کبد و محافظت از آن می شوند. از سوی دیگر خواص قهوه سبز به صورت دم نموده برای شفافیت و سلامت پوست هم بی نظیر است.

سرحال و هوشیار شویدهمانطور که کافئین موجود در قهوه معمولی خستگی را از بین برده و سطح هوشیاری را بالا می برد. یکی دیگر از خواص درمانی قهوه سبز این است که به علت مقدار 2 تا چهار برابر کافئین موجود در آن این تاثیر را بیش از پیش بر روی بدن انسان می گذارد، مقدار هوشیاری را بالا برده و باعث افزایش تمرکز می گردد.2

خواص آنتی اکسیدانیدانه های قهوه سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که باعث کاهش اثرات مضر رادیکال های آزاد شده و از سلامت عمومی بدن محافظت می نماید. بعلاوه مطالعات ثابت نموده است که دانه های قهوه سبز خام حاوی اسید کلروژنیک خالص است که می تواند سطح گلوکز خون را کنترل نموده و از تورفتگی سلول های پوست جلوگیری می نماید.

دیابتقهوه سبز از مواد غذایی عالی برای درمان دیابت نوع 2 به شمار می رود. خاصیت آنتی اکسیدانی قهوه سبز و سایر ترکیبات سالم موجود در آن به کاهش التهاب یاری می نماید. عصاره قهوه سبز مقدار قند خون و مقاومت نسبت به انسولین را کاهش داده و با کاهش تجمع چربی ها به کاهش وزن یاری می نماید که هر دو برای کنترل و درمان دیابت ضروری می باشند.

کاهش کلسترول خونکلسترول بد خون (لیپوپروتئین کم چگالی یا LDL) از عوامل اصلی بروز اختلالات قلبی عروقی می باشد. مطالعات نشان می دهد مصرف منظم عصاره دانه های قهوه سبز سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

بهبود گردش خونفشار خون بالا عامل ابتلا به بعضی بیماری های خطرناک همانند سکته مغزی، نارسایی قلبی و نارسایی کلیه می باشد. تحقیقات نشان می دهد ماده قوی و بسیار فعال شبه آسپرین در دانه های قهوه وجود دارد که از تجمع پلاکت ها در عروق خونی و سخت شدن رگ ها جلوگیری نموده و به بهبود گردش خون در اندام های بدن یاری می نماید.

سلامت مغز و حافظهماده اسید کلروژنیک که سرچشمه بسیاری از خواص قهوه سبز می باشد خطر بروز بیماری های مغزی و زوال عقل را کاهش می دهد.

به طور کلی قهوه احتمال بروز و سرعت پیشرفت آلزایمر و دیگر بیماری های مرتبط با پیری را کاهش داده و حتی فرایند ابتلا به آلزایمر را، در بیمارانی که به زوال عقل خفیف دچار شده اند کند می نماید.

تحقیقات نشان داده کافئین از التهاب مغز به ویژه در گیرنده های آدنوزین که می تواند باعث کاهش توانایی شناختی فرد گردد جلوگیری می نماید. به همین علت توصیه می گردد افراد سالمند مبتلا به اختلالات حافظه خفیف حدود 3 فنجان در روز قهوه مصرف نمایند.

بهبود متابولیسماسید کلروژنیک موجود در قهوه سبز تقویت نماینده متابولیسم بدن است و با افزایش متابولیسم پایه بدن باعث کاهش انتقال گلوکز از کبد به خون می گردد. با کاهش گلوکز، بدن آغاز به سوزاندن سلول های چربی ذخیره شده می نماید تا بتواند قند مورد احتیاج خود را تامین کند. بنابراین مصرف قهوه سبز خالص به چربی سوزی و کاهش وزن یاری می نماید.

ضد پیریاسید کلرژنیک موجود در دانه های قهوه سبز، 10 برابر چای سبز معمولی در کاهش آسیب مضرات رادیکال های آزاد موثر است. دانه های تولید نشده قهوه سبز حاوی آنتی اکسیدان های خانواده پلی فنول، فرولیک اسید و غیره هستند که باعث کاهش فرایند پیری پوست شده و پوست را جوان و شاداب نگه می دارد.

درمان آکنه و جوشنوشیدن قهوه سبز با افزایش سیستم ایمنی بدن و از بین بردن آسیب های مضر رادیکال های آزاد برای پوست به درمان آکنه و صاف شدن پوست یاری می نماید.

روش مصرف قهوه سبزقهوه سبز به روش های مختلف تهیه می گردد و به همین علت انواع متفاوتی دارد، قهوه سبز را می توان از دانه های قهوه، عصاره قهوه سبز و پودر دانه قهوه سبز تهیه کرد که از نظر خواص با هم تفاوتی ندارند. نوشیدنی قهوه سبز را می توان سرد یا گرم میل کرد.

قهوه سبز جزو مکمل های غذایی محسوب می گردد که به صورت های مختلف از جمله قرص و کپسول قهوه سبز در بازار موجود می باشد.

عوارض جانبی و مضرات قهوه سبزبا توجه به این که قهوه سبز به وسیله شرکت های مختلف ارائه می گردد که فرمول خاصی برای تولید این مکمل ندارند، مثلا بعضی محصولات ممکن است کافئین بیشتری نسبت به سایرین داشته و مصرف بیش از حد آن ها باعث اضطراب، بی خوابی، عصبانیت، ناراحتی معده، سردرد، ضربان قلب نامنظم و غیره گردد.

مصرف پیوسته مکمل های حاوی کافئین و قطع ناگهانی آن ها ممکن است با عوارضی همانند سردرد، خستگی، افسردگی، عدم تمرکز و تنش های عضلانی و نگرانی همراه گردد.

قهوه سبز و سایر مکمل های حاوی کافئین ممکن است با مصرف مواد دیگر مانند گیاه گوارانا تداخل داشته و باعث افزایش فشار خون گردد.

مصرف بیش از حد کافئین باعث کاهش منیزیم و کلسیم بدن می گردد.

ممکن است بعضی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، فشار خون و دیابت با کافئین موجود در قهوه سبز تداخل داشته باشند.

افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند در مصرف قهوه سبز و یا هر مکمل یا نوشیدنی کافئین دار احتیاط نمایند.

افرادی که به کافئین حساسیت دارند از مصرف قهوه سبز اجتناب نمایند.

زنان باردار و مادران شیرده، افراد مبتلا به اختلالات اضطراب، اختلال در خونریزی، گلوکوم و فشار خون بالا قبل از مصرف قهوه سبز با پزشک مشورت نمایند.

مصرف قهوه سبز ممکن است با عوارضی همانند یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر، سردرد، مسائل خواب و رفلاکس اسید معده همراه باشد. در صورت بروز هریک از این علائم مصرف آن را متوقف نموده و با پزشک مشورت کنید.3

پی نوشت:

1.www.zoomlife.ir

2.www.blog.okcs.com

3.www.saednews.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7425

به "آشنایی با فواید و مضرات قهوه سبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فواید و مضرات قهوه سبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید