کمبود آب کشاورزی در اصلاندوز

به گزارش نوای پرنده پارسی، سید مهدی حسینی- اردبیل - خبرنگار:این روزها برداشت میوه های تابستانی مانند شلیل به عنوان یکی از میوه های پرفروش تابستان در شمال استان اردبیل شروع شده است.

کمبود آب کشاورزی در اصلاندوز

شهرستان نوپای اصلاندوز از قطب های تولیدات باغی به ویژه در کشت شلیل محسوب می شود و کشاورزان و باغداران هر سال محصول قابل توجهی از باغ های خود برداشت می کنند، اما برخی مسائل از جمله نبود آب در رودخانه دره رود و کم آبی های تابستانه، نبود سردخانه و کارخانه های تولید، واردات میوه های گرمسیری و عدم معرفی ظرفیت های کشاورزی این منطقه، باغداران را دچار مشکل کرده است؛ مسئله ای که محصولات آنها را از طراوت دور می کند و با ضررهای اقتصادی همراه است.

  • نبود زیرساخت ها

یکی از کشاورزان اصلاندوزی با اشاره به این که محصول شلیل در دوره ای سه - چهار ساله به بار می نشیند، اظهار می کند: متولیان باید با شناسایی روند تغییر در کشت و استقبال باغداران از این محصول، میزان تولید برای سال های آینده را ارزیابی و صنایع تبدیلی مرتبط را ایجاد کنند. فرامرز پناهی این رهاسازی و بی توجهی به نوع کشت، نیاز بازار و زمینه های لازم برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت به این بخش را از عوامل به وجود آمدن مسائل عنوان می کند و می افزاید: نبود امکانات مناسب برای نگهداری محصولات در سردخانه و نبود زمان بندی برای ورود میوه های گرمسیری دیگر به اردبیل موجب بروز مسائل در بخش کشاورزی شده است.

حسین نجاتی از دیگر باغداران این منطقه هم اظهار می کند: قسمت اعظمی از شلیل برداشت شده در این منطقه در کارخانه های تبدیلی خارج از شهرستان برای تولید کنسانتره، آب میوه، سرکه و دوشاب تولید می شود و یا برای تازه خوری و صادرات مورد استفاده قرار می گیرد. وی با بیان این که کاشت و برداشت و تولید فراورده های شلیل در مغان از قدمت دیرینه برخوردار است اظهار می کند: در صورت برگزاری جشنواره شلیل در منطقه می توان این ظرفیت عظیم را در کشور و حتی بین المللی به نمایش گذاشت.

اصغر علی دوست هم عنوان می کند: محصولات باغی این منطقه علاوه بر بازارهای منطقه و استان برای مصرف به سایر استان ها نیز صادر می شود. در این میان، کشاورزان و باغداران با مشکل کمبود آب و حتی بی آبی روبرو هستند و این پدیده علاوه بر تاثیرگذاری در باردهی درختان، موجب از بین رفتن این محصولات می شود. وی ادامه می دهد: سال هاست با مشکل کم آبی روبه رو هستیم و به دلیل این که در فواصل مختلف در دره رود سدهای معیشتی زده شده است، باغداران برای تامین آب به آبیاری قطره ای روی آورره اند، اما امسال علاوه بر کم آبی به دلیل برخی آفات، شلیل نسبت به سال پیش کمتر شده است.

این باغدار تاکید می کند: تولیدکنندگان شلیل با مسائلی از قبیل قیمت پایین، نبود کارخانه های تولید، بازاریابی و صادرات روبروند که باید با کوتاه کردن دست واسطه ها، توجه مسئولان و دست اندرکاران به مسائل تولیدکنندگان بیشتر باشد. در این زمینه فراهم کردن شرایط لازم برای صادرات این محصول ارزش افزوده آن را افزایش می دهد.

  • محصولات باکیفیت و پرطرفدار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم می گوید: 500 هکتار از اراضی آبی بخش اصلاندوز به باغ های میوه اختصاص دارد و پیش بینی می شود امسال بیش از 10 هزار تن محصولات باغی از این منطقه برداشت و روانه بازار شود. خلیل نیکشاد به ظرفیت های موجود آب و خاک در نوار مرزی شهرستان مغان در گسترش باغ ها اشاره می کند و می افزاید: با آغاز فصل برداشت محصولات سردرختی مانند شلیل، علاوه بر تولید کیفی این محصولات، فرصت اشتغال خوبی برای خانواده ها فراهم شده است، به طوری که در هر باغ در فصل برداشت بیش از 25 نفر اشتغال دارند.

وی با بیان این که از 2 هکتار باغ شلیل اصلاندوز حدود 40 تن شلیل برداشت می شود، عنوان می کند: قرار دریافت زمین های کشاورزی در کنار نهرها، خاک زرخیز منطقه و هوای مناسب و همچنین استفاده از کودهای مرغوب از داشته های مهم منطقه برای توسعه باغ ها است. نیکشاد با اشاره به استعداد کافی منطقه برای رونق باغداری می گوید: با توجه به این که مراحل تولید و پرورش محصولات باغی در مغان طبیعی است و کمتر از کود و سم شیمیایی استفاده می شود، میوه های تولیدی در این شهرستان طعم، مزه و رنگ طبیعی دارد و بازارپسندی آن نیز در حدی بسیار مناسب است.

  • اجرای پروژه آبیاری تحت فشار در دره رود

فرماندار اصلاندوز در مورد کمبود آب کشاورزی در حوزه دره رود با بیان این که اجرای پروژه آبیاری تحت فشار در شرق و غرب دره رود در حال اجراست، اظهار می کند: اجرای این پروژه در اراضی 4200 هکتاری با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان انجام می شود. از سوی دیگر، لازم و ضروری است برای این که حیات طبیعی رودخانه امسال از بین نرود رهاسازی آب به مقدار معین از سدهای بالادست از سوی مسئولان آب منطقه ای استان در دستور کار و اولویت قرار گیرد.

عباس مینایی تاکید می کند: خشک شدن رودخانه دره رود علاوه بر این که به باغ ها و محصولات ضرر و زیان زیادی می زند، بر کمیت و کیفیت فروش و جذب مشتری نیز تاثیر مستقیم دارد. میوه هلو و شلیل این شهرستان نیاز منطقه را تامین می کند و مازاد بر مصرف این محصول به شهرستان های مجاور و حتی استان های دیگر حمل می شود، اما با خشک شدن این درختان، محصول کمتری تولید و به بازار عرضه می شود. وی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای رفع خشکسالی منطقه عنوان می کند: مطالعات لازم برای باغداران منطقه و بررسی کارگروه های کشاورزی و اعطای تسهیلات ویژه به باغداران برای جلوگیری از مهاجرت معکوس از روستاها به شهرها اجرا شده است.

  • فرصت های افزایش باردهی در باغ های اصلاندوز

اصلاندوز مغان به دلیل قرار دریافت در کنار دو رودخانه بزرگ ارس و دره رود یکی از مهم ترین قطب های کشاورزی در شمال استان اردبیل به شمار می رود. کشاورزی در این منطقه به سبب وجود اراضی وسیع به دو صورت دیمی و آبی انجام می شود و در حال حاضر، در این منطقه بالغ بر 6480 هکتار اراضی زیر کشت آب و 3750 هکتار از اراضی این منطقه زیر کشت دیمی است. از آنجا که اکثر زمین های روستاهای اصلاندوز به کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی اختصاص یافته است، برای آبیاری این زمین ها باید آب پایدار تامین شود تا کشاورزان بتوانند بدون دغدغه محصولات عالی و باکیفیت وارد بازار کنند. به همین دلیل، در صورت بهره برداری کامل پروژه پمپاژ فتحعلی و اراضی سد پایاب خداآفرین 13 هزار و 200 هکتاری از اراضی منطقه به زیر کشت آبی اضافه خواهد شد.

از سوی دیگر، رودخانه دره رود یا همان قره سو با وجود پرفشار بودن در فصل های پاییز و زمستان و بهار در تابستان ها خشک می شود که این وضعیت باعث نارضایتی کشاورزان و باغداران حریم این رودخانه شده و در برخی مواقع خسارت قابل توجهی به کشاورزان وارد می کند. محصولات کشاورزی اصلاندوز گندم، پنبه، گوجه فرنگی، خیار، یونجه، جالیز، هندوانه، خربزه، کلزا و سویاست و اخیرا زعفران به صورت آزمایشی در خاک این منطقه کاشته شده است و کارشناسان کشاورزی به کشت این محصول در سال های آینده امیدوار شده اند. محصولات درختی این شهرستان هم شلیل، هلو، انار، آلو و آلوچه هستند و به گفته کارشناسان، تکمیل شبکه آبیاری تحت فشار در این شهرستان زمینه افزایش تولید این محصولات را فراهم می کند.

پری ها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1880

به "کمبود آب کشاورزی در اصلاندوز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود آب کشاورزی در اصلاندوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید