بازار گران میوه های سردرختی

به گزارش نوای پرنده پارسی، سارا گلابگیریان - یزد- خبرنگار:آن قدر هزینه های اصلی خانوار افزایش یافته که سال جاری تقاضای مردم برای خرید میوه نسبت به سال های قبل کاهش پیدا نموده است و همین کاهش تقاضا سبب شده که کمبود در زمینه میوه حس نشود.

بازار گران میوه های سردرختی

سال جاری زردآلو که سال گذشته قیمتش حداکثر به 12 هزار تومان رسیده بود، کیلویی 35 هزار تومان به فروش می رسد و این نشان از گرانی شدید میوه در تابستان سال جاری دارد. بازار میوه و تره بار هم همچون سایر بازارها انتقام تورم را از مردم می گیرد. در حالی که داریم به گرم ترین روزها و ماه های سال می رسیم، میوه های سردرختی روز به روز افزایش قیمت دارند و قدرت خرید مردم نیز به شدت کاهش یافته، به طوری که آنها را مجبور به چشم پوشی از خرید این میوه ها نموده است. کارشناسان بازار میوه و تره بار دلیل گرانی اخیر را گرانی دلار و تمایل برای صادرات و همچنین سرمازدگی و کاهش محصولات می دانند.

  • خروج سردرختی ها از سبد مردم

یکی از شهروندان یزدی در خصوص قیمت میوه های سردرختی اظهار می نماید: زردآلو، گوجه سبز، هلو و گیلاس تا چند سال پیش جزو سبد اصلی میوه یزدی ها بود، اما چند سالی است که میوه ها لوکس شده اند و هر کسی امکان مصرف آنها را ندارد. امیر جعفری عنوان می نماید: برای یک کیلو زردآلو و نیم کیلو گوجه سبز نزدیک به 50 هزار تومان پرداخت نموده ام، اما مطمئنم که بسیاری از مردم شهر توان پرداخت چنین هزینه ای را ندارند و با گرانی های اخیر آنها حتی توان خرید میوه هایی مثل هندوانه که به کیلویی 2 هزار تومان و طالبی را که به کیلویی 7 هزار تومان رسیده است نیز ندارند. وی بیان می نماید: ابتدا گمان می کردم مغازه دارها گران فروشی می نمایند، اما وضعیت در میدان اصلی میوه و تره بار یزد نیز به همین منوال است و خرید مردم عادی از آنجا نیز مقرون به صرفه نیست.

یکی از شهروندان یزدی که برای خرید به میوه فروشی خیابان 22 فروردین مراجعه نموده است، از افزایش قیمت ها گلایه می نماید و می گوید: همین طور که ملاحظه می کنید، قیمت ها طوری نیست که همه مردم بتوانند قدرت خرید داشته باشند. محمدرضا عظیمی اضافه می نماید: من که کارمند دولت هستم قدرت خرید خیلی از این میوه ها را ندارم، چه برسد به کارگر ساده ای که حقوق قانون کار می گیرد. وی ادامه می دهد: زمانی خرید میوه های تابستانی همچون هندوانه دغدغه مردم بود، ولی با این شرایط بسیاری از خانواده ها این امکان را از دست داده اند.

  • خرید میوه های ارزان

یکی دیگر از خبرنگارانان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار می نماید: از قیمت های بازار راضی نیستم. نه فقط من، بلکه خیلی از مردم راضی نیستند. محمدرضا دهقان در خصوص قدرت خرید مردم عنوان می نماید: خرید مردم نسبت به گذشته خیلی کمتر شده که دلیل آن نیز همین افزایش قیمت اجناس است. این خبرنگاران درباره میوه هایی که بیشتر مردم استفاده می نمایند اضافه می نماید: مردم سعی می نمایند میوه هایی را که قیمت کمتری دارند خریداری نمایند، ولی دیگر اجناسی با این مختصات وجود ندارد و روز به روز قیمت ها گران تر می گردد.

  • دلایل گرانی میوه

رئیس اتحادیه میوه فروشان یزد با بیان این که در مغازه های شهر، فروشندگان مجاز به افزایش 30 درصدی قیمت میوه هستند می افزاید: قیمت میوه های سردرختی به دلایل مختلف از جمله خشکسالی، سرمازدگی، تگرگ و آفت زدگی افزایش یافته است. حسین مشرف با بیان این که گرانی ارز باعث شده است رغبت باغداران به صادرات بیشتر گردد و این مهم به گرانی میوه دامن زده است اعلام کرد: با توجه به افزایش هزینه های اصلی خانوار، سال جاری تقاضا برای خرید میوه از سوی مردم نسبت به سال های قبل بسیار کاهش یافته است.

این مسئول با اشاره به تأثیر رکود اقتصادی بر این صنف تأکید می نماید: مسلماً در شرایط رکود اقتصادی و بازار خراب، قدرت خرید مردم کاهش می یابد. بنابراین ضرورت دارد که مسئولان جلو صادرات میوه را بگیرند، چراکه اگر جلو صادرات میوه گرفته گردد، در قیمت میوه ها بسیار تأثیرگذار است و میوه ارزان تر می گردد. با توجه به کمبود و گرانی میوه، باید صادرات فعلاً متوقف گردد.

  • میوه و صیفی به وفور وجود دارد

مشرف با اشاره به این که در حال حاضر میوه و اقلام صیفی به وفور در یزد وجود دارند می افزاید: کمبودی در بازار میوه نداریم. وی درباره قیمت میوه های سردرختی می گوید: توت فرنگی گلخانه ای از 17 تا 21 هزار تومان و توت فرنگی آزاد از 10 تا 14 هزار تومان، گوجه سبز از 5 تا 13 هزار تومان، هلو از 7 تا 20 هزار تومان و زردآلو از 25 تا 30 هزار تومان در بازار عرضه می گردد. مشرف به افزایش اخیر قیمت هندوانه اشاره می نماید و می گوید: با وجود صادرات و کاهش سطح زیر کشت این محصول، همچنان قیمت هندوانه بین 1500 تا 2500 تومان است.

وی با اشاره به ثابت ماندن قیمت سبزی در یزد خاطرنشان می نماید: طبق هفته گذشته، انواع سبزی خوردن از 2500 تا 3500 تومان و سبزی خورشتی از 1500 تا 2700 تومان در میدان عرضه می گردد و قیمت سبزی آماده نیز بدون تغییر به ازای هر کیلوگرم خوردن 14 هزار تومان و به ازای هر کیلوگرم خورشتی 8 هزار تومان است. مشرف قیمت شمام و طالبی را از 3 تا 6 هزار تومان اعلام می نماید و می گوید: هر کیلوگرم کیوی هرچند مرغوب نیست، از 4 تا 12 هزار تومان و پرتقال هم از 5 تا 7 هزار تومان عرضه می گردد. البته سیب درختی نیز به علت کمبود تقاضا با نرخ آزاد از 5 تا 7 هزار تومان در بازار میوه و تره بار یزد توزیع می گردد.

وی به کاهش قیمت فلفل دلمه ای از 7 هزار به 5 هزار تومان اشاره می نماید و ادامه می دهد: در حال حاضر، خیار سبز گلخانه ای از 2300 تا 3500 تومان و گوجه فرنگی نیز از 2 تا 4 هزار تومان در میدان عرضه می گردد. رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار یزد در سرانجام تاکید می نماید: این قیمت های میدان است و در بازار با افزایش 30 درصدی قیمت همراه است.

  • کاهش فروش میوه

امیر محمدی یکی از میوه فروشان محدوده صفاییه در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: کسی که پول داشته باشد جنس مرغوب می خرد، اما در حال حاضر نقدینگی در بازار وجود ندارد. از طرفی، با این که مغازه من در یکی از خیابان هایی است که ساکنان وضع اقتصادی خوبی دارند، شاهد هستیم که فروش بسیار کاهش دارد و مردم کمتر میوه خریداری می نمایند.

پری ها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1378

به "بازار گران میوه های سردرختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار گران میوه های سردرختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید