کدام ویژگی های اولین آیفون پس از 12 سال عذاب آور به نظر می رسند؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، تقریبا 12 سال از زمانی که استیو جابز به روی صحنه آمد تا اولین نسل از آیفون را معرفی کند می گذرد. محصولی که سرآغازی بر انقلاب گوشی های هوشمند بود و مفهوم نمایشگرهای تمام لمسی را به الگویی فراگیر برای همه گوشی ها تبدیل کرد. تا پیش از این، نیمی از قسمت جلوی گوشی های هوشمند به صفحه کلیدهای فیزیکی اختصاص داشت و نیم دیگر آن به نمایشگر دستگاه بود. اما آیفون همه چیز را تغییر داد.

کدام ویژگی های اولین آیفون پس از 12 سال عذاب آور به نظر می رسند؟

البته این 12 سال راستا پر فراز و نشیبی را برای اپل رقم زد. در واقع تجربه لذت بخشی که اکنون از گوشی های هوشمند این شرکت داریم، یک شبه محقق نشد. سال ها طول کشید تا کوپرتیونیی ها با افزودن ویژگی های مختلف به آیفون، به استانداردهای امروزی برسند. اگرچه اولین آیفون در زمان خود نسبت به رقبای موجود یک محصول شگفت انگیز و انقلابی به نظر می رسید؛ ولی اگر بخواهیم نسل اول آیفون را با مدل های فعلی این خانواده مقایسه کنیم، باید بگوییم اولین نسل تکه سنگی بیش نبود!

در ادامه به آنالیز ویژگی هایی از آیفون 2G می پردازیم که قابل مقایسه با آیفون های امروزی نیست و فکر کردن به این ویژگی ها در روزگار فعلی شاید حتی عذاب آور باشد.

اینترنت همراه

اولین آیفون از Edge یا همان اینترنت 2G پشتیبانی می کرد که سرعت بسیار پایینی داشت. در آن موقع تنها اپراتوری که این سرویس را ارائه می کرد، AT&T بود که البته آن هم با مشکلاتی (مانند قطع شدن تماس ها) روبرو بود.

اپلیکیشن

ورای طراحی مدرن و نمایشگر لمسی که از المان های اصلی یک گوشی هوشمند امروزی هستند، اولین آیفون با یک مشکل اساسی روبرو بود. زمانی که این گوشی معرفی گردید، هنوز اپ استور یا همان فروشگاه نرم افزاری اپل در دسترس نبود. استیو جابز مطمئن نبود که آیا می خواهد اپ استوری وجود داشته باشد یا نه، زیرا تمایل داشت کاملا تجربه کار با محصول را تحت اختیار خود داشته باشد؛ ولی اپ استور امکان حضور شخص ثالث در رابطه او و مشتریان را فراهم می کرد.

در نهایت جابز پشیمان شد که خوشبختانه این پشیمانی انتها خوبی داشت. اپ استور توانست استانداردی را پایه گذاری کند که باعث شد گوشی های هوشمند به یک ابزار کاربردی تبدیل شوند.

تصویر زمینه

خوشبختانه مشکی رنگی است که نظر بسیاری از کاربران آن موقع را به خود جلب می کرد و اپل از این نظر خوش شانس بود؛ زیرا اولین آیفون تنها یک تصویر پس زمینه مشکی داشت که امکان تغییر آن نیز وجود نداشت.

قابلیت های صفحه کلید

آیفون اولیه از قابلیت های Copy، Cut و Paste بی بهره بود و این مشکل تا سه سال بعد همچنان در کیبورد اپل وجود داشت. علاوه براین، نمی توانستید در حالت افقی با صفحه کلید تایپ کنید.

وابستگی به کامیپوتر

این آیفون برای تنظیم به یک کامپیوتر احتیاج داشت و پنج سال طول کشید تا اپل کاربران را از شر اتصال کابلی به رایانه ها خلاص کند.

امکان ارسال عکس در پیغام متنی

اولین آیفون امکان ارسال عکس در قالب پیغام کوتاه را ارائه نمی کرد. مدت ها طول کشید تا از این سرویس پیغام متنی ابتدایی به iMessage برسیم که تحولی در پیغام رسانی در iOS محسوب می گردد.

راستایابی

در این نسل خبری از اپلیکیشن های راستایاب یا گوگل مپس نبود. اپل که خود چنین قابلیتی را در اختیار نداشت، تا سال ها بعد به توسعه دهندگان دیگر هم اجازه نمی داد که آن را در اختیار آیفون ها قرار دهند.

دوربین

دوربین آیفون در سال 2007 نسبت به آیفون های امروزی بسیار ضعیف بود و نباید انتظار کیفیتی مشابه دوربین های مدرن را داشته باشید، زیرا این دوربین حتی قابلیت ضبط ویدیو را هم نداشت.

کاستی های رابط کاربری

نسخه های اولیه iOS بعضی ویژگی های مهم امروزی مانند مرکز اعلان ها، مرکز کنترل و یا سیری را نداشتند. این ویژگی های بسیار کاربردی و مهم که امروزه برای ما جزئی از قابلیت های مهم رابط کاربری به شمار می آیند، ویژگی های تقریبا جدیدی هستند که چند سالی است به سیستم عامل اپل اضافه شده اند.

ارزان ترین مدل

ارزان ترین مدل نسل اول، نسخه 4 گیگابایتی آن بود که 499 دلار قیمت داشت. این در حالی است که کاربران در سال های بعد می تواستند تحت قرارداد با اپراتورها، آیفون های جدید مانند آیفون 7 را با نصف این مبلغ در اختیار داشته باشند.

همان طور که مشاهده کردید، مدت ها طول کشید تا از ویژگی های ابتدایی و بعضا تکامل نایافته اولین نسل از آیفون به فناوری های مدرن امروزی رسیدیم که تجربه کاربری لذت بخشی را در اختیارمان قرار می دهند. قطعا فناوری های امروزی نیز کم و کاستی هایی دارند که در طول زمان برطرف خواهد شد، اما نکته قابل توجه این است که صنعت گوشی های هوشمند به سرعت در حال پیشروی است و با معرفی هر نسل، اسمارت فون های ما به ابزاری کاربردی تر تبدیل می شوند.

منبع: Business Insider

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1798

به "کدام ویژگی های اولین آیفون پس از 12 سال عذاب آور به نظر می رسند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام ویژگی های اولین آیفون پس از 12 سال عذاب آور به نظر می رسند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید