مایکروسافت چگونه به یکی از ارزشمندترین کمپانی های دنیا تبدیل شد؟

همین چند سال قبل، اگرچه مایکروسافت همچنان شرکت بزرگ و سوددهی بود، اما در زمینه فناوری های نوین مانند موتورهای جستجو، تبلیغات آنلاین و پردازش ابری حرفی برای گفتن نداشت. در یک دهه منتهی به خاتمه سال 2012، ارزش سهام مایکروسافت فقط 3 درصد رشد داشت. اما حالا اوضاع برای این کمپانی کاملاً بر وفق مراد است. مایکروسافت و اپل مشغول رقابت تنگاتنگی برای دریافت مقام با ارزش ترین کمپانی دنیا هستند و ارزش هر دو کمپانی در حال حاضر حدود 850 میلیارد دلار است. سؤالی که در این جا مطرح می گردد، این است که مایکروسافت چگونه توانست به این موفقیت برسد؟

مایکروسافت چگونه به یکی از ارزشمندترین کمپانی های دنیا تبدیل شد؟

بهره گیری از نقاط قوت

برای موفقیت اخیر مایکروسافت می توان شرح مختصر و مفید یا شرحات مفصلی را ارائه داد. شرح مختصر و مفید این است که مایکروسافت برخلاف دیگر رقبای خود، بدون حاشیه و سروصدا مشغول انجام کار خود است. به عنوان مثال، سهام داران اپل نگران کاهش فروش آیفون ها هستند. فیسبوک و گوگل همواره هدف انتقادهای فراوانی برای نحوه کسب و کارشان و نقض حریم خصوصی کاربران قرار می گیرند.

اما اگر بخواهیم پاسخ دقیق تری برای علت موفقیت مایکروسافت ارائه دهیم، باید بگوییم که این شرکت خود را در گذشته زندانی نکرد و از مهم ترین نقاط قوت خود استفاده کرد. این شرکت صنعت گوشی های هوشمند را کنار گذاشت ولی در عوض به صورت همه جانبه به سمت پردازش ابری گام برداشت و تصمیم گرفت عمدتا به عنوان ارائه نماینده تکنولوژی برای کسب وکارهای مختلف حرکت کند.

در سال 2014 که ساتیا نادلا به عنوان مدیرعامل مایکروسافت انتخاب شد، او تصمیم گرفت در این راستا حرکت کند و از آن موقع تا حالا، قیمت سهام این شرکت حدود 3 برابر شده است.

سرمایه گذاری در فضای ابری

در سال 2010، 4 سال بعد از اینکه آمازون وارد بازار فضای ابری شده بود، مایکروسافت هم نخستین سرویس ابری خود را عرضه کرد. اما طبق نظر کارشناسان، مایکروسافت در سال 2013 بالاخره توانست سرویس قابل مقایسه با سرویس آمازون را عرضه کند.

حتی در آن موقع، فضای ابری فقط یک کسب وکار جانبی برای این شرکت بود. در این دوران، توجه اصلی مایکروسافت عمدتا معطوف به سیستم عامل ویندوز بود که در دوران کامپیوترهای شخصی، ثروت و قدرت زیادی را برای این شرکت به ارمغان آورده بود. بعد از این که ساتیا نادلا جایگزین مدیر کهنه کار یعنی استیو بالمر شد، جهت حرکت مایکروسافت تغییر کرد.

آقای نادلا، فضای ابری را به اولویت اول این شرکت تبدیل کرد و حالا سرویس ابری مایکروسافت به رقیب قدر آمازون بدل شده است. علاوه بر این، مایکروسافت نسخه ابری برنامه های معروفی مانند Word، Excel و PowerPoint را به عنوان Office 365 معرفی کرد. با این کار، مایکروسافت توانست در مقابل سرویس های آنلاین شرکت هایی مانند گوگل، حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

در ابتدا، درآمد حاصله از این رویکرد جدید چندان چشمگیر نبود، ولی در سال منتهی به ماه ژوئن، درآمد مایکروسافت با رشد 15 درصدی، به 110 میلیارد دلار رسیده و سود عملیاتی این شرکت هم با رشد 13 درصدی، به 35 میلیارد دلار رسیده است. دیوید یوفی (David Yoffie)، استاد دانشکده کسب وکار هاروارد، در این رابطه می گوید: اصلی ترین کاری که ساتیا نادلا انجام داد، تمرکز همه جانبه بر روی فضای ابری بوده است. او با این کار، مایکروسافت را در مسیری به سوی آینده روشن قرار داد.

فاصله دریافت از بخش های شکست خورده

وقتی که مایکروسافت در سال 2013 بخش موبایل نوکیا را خریداری کرد، آقای بالمر این خرید را به عنوان قدمی مهم برای حرکت به سمت آینده توصیف کرد. دو سال بعد، آقای نادلا گفت که ارزش نوکیا 7.6 میلیارد دلار کاهش یافته، تقریباً تمام مبلغی که برای خرید آن خرج شده، و 7800 کارمند مربوط به این بخش هم اخراج شدند.

مایکروسافت دیگر نمی خواهد با مهم ترین شرکت های حوزه گوشی های هوشمند مانند اپل و سامسونگ رقابت کند. در عوض، تمرکز اصلی این شرکت معطوف به توسعه اپلیکیشن ها و دیگر نرم افزارها برای کسب وکارهای مختلف شده است.

از جمله بخش های مایکروسافت که با افراد معمولی سروکار دارد، بخش مربوط به ایکس باکس است که اگرچه درآمد 10 میلیارد دلاری را برای این شرکت به ارمغان می آورد، ولی این رقم کمتر از 10 درصد از درآمد این شرکت محسوب می گردد.

یکی از مهم ترین بخش های این شرکت، سرویس فضا و پردازش ابری آژور (Azure) است که کسب وکارهای مختلفی از آن استفاده می نمایند و توسعه دهندگان نرم افزار هم از این پلتفرم برای توسعه اپلیکیشن های مختلفی بهره می برند؛ می توان آن را به نوعی سیستم عامل ابری در نظر گرفت.

خریدهایی که آقای نادلا انجام داده، عمدتا به هدف ارائه خدمات بیشتر برای کسب وکارها و توسعه دهندگان بوده است. در سال 2016 این شرکت، لینکدین که یک شبکه اجتماعی مبتنی بر روابط تجاری است، با پرداخت مبلغ 26.2 میلیارد دلار خریداری کرد. در امسال، مایکروسافت برای خرید گیت هاب که پلتفرم مختص برنامه های متن باز است و بیش از 28 میلیون برنامه نویس از آن استفاده می نمایند، 7.5 میلیارد دلار پرداخت کرد.

تغییر فرهنگ سازمانی

مایکروسافت تحت رهبری آقای نادلا، دیگر مانند گذشته فضای بسته ای ندارد و ویندوز هم دیگر مرکز ثقل این شرکت محسوب نمی گردد. نرم افزارهای مایکروسافت نه تنها در macOS اپل، بلکه در دیگر سیستم عامل ها هم اجرا می شوند. روزی روزگاری مایکروسافت اصلاً با نرم افزارهای رایگان و متن باز میانه ای نداشت، ولی حالا این شرکت، چنین مفاهیمی را پذیرفته است.

با توجه به عملکرد مالی و قیمت سهام این شرکت، به نظر می رسد که رویکرد آقای نادلا کاملاً موفقیت آمیز بوده است. یکی از اساتید دانشکده کسب وکار دانشگاه MIT در رابطه با موفقیت مایکروسافت می گوید: دیدگاه قدیمی مبتنی بر ویندوز، نوآوری ها را در نطفه خفه می کرد. اما حالا فرهنگ سازمانی این کمپانی به طور کلی تغییر نموده و مایکروسافت دوباره به یک مکان هیجان انگیز برای کارکنان خود بدل شده است.

منبع: The New York Times

منبع: دیجیکالا مگ

به "مایکروسافت چگونه به یکی از ارزشمندترین کمپانی های دنیا تبدیل شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مایکروسافت چگونه به یکی از ارزشمندترین کمپانی های دنیا تبدیل شد؟"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید