ویژگی ها و مشخصات یواز پاتریوت

به گزارش نوای پرنده پارسی، در سال 1395 و در جریان نمایشگاه خودرو تهران بود که برای اولین بار با برند UAZ در کشورمان آشنا شدیم؛ اما نه در آن تاریخ بلکه از سال 1400 بود که شرکت سروش دیزل مبنا عرضه این شاسی بلند روسی را شروع کرد. این خودروساز بخش خصوصی مونتاژ محصولات UAZ روسیه را با ویژگی ها و مشخصات یادشده در کشور برعهده دارد.

ویژگی ها و مشخصات یواز پاتریوت

یواز پاتریوت شاسی بلند بزرگ و دو دیفرانسیل به شمار میرود که ساختار شاسی مستقل در آن دیده می گردد. این خودرو در جایگاه محصولات Heavy Duty قرار گرفته است و به عبارت ساده تر، در زمان طراحی آن بیشتر جان سختی پاتریوت در شرایط سخت مدنظر قرار گرفته است.

به احتمال قوی، بزرگ ترین انتقادی که به یواز پاتریوت وارد می گردد، طراحی قدیمی و به اصطلاح جعبه مانند این خودرو است که شمایلی متناسب با خودروهای آفرودر ژاپنی دهه 80 و 90 میلادی را به نمایش می گذارد. چنین سبک طراحی بدنه برای خودرویی که در دهه سوم قرن 21 میلادی روی خط فراوری حضور دارد، اصلاً و به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وقتی بحث بر سر این دسته از خودروها می گردد، اولویت اول خرابی کم و دوام زیاد در شرایط سخت است؛ به همین علت سادگی در ساختار فنی و مهندسی خودروهای Heavy Duty به چشم می خورد و همین مسئله سبب می گردد که رفتار این محصولات در بحث سواری، جذابیت ظاهری، شتاب و ابعاد متفاوت از سایر خودروها باشد.

در داخل کابین یواز پاتریوت، با طراحی نه چندان پیچیده داشبورد روبرو خواهید شد که اگرچه خیلی زیبا به نظر نمی رسد، سادگی تقریباً دلنشینی در پس چهره آن نهفته است و می تواند موجب رضایت حداقلی بعضی مشتریان گردد. در این بخش، همه چیز تقریباً از پلاستیک خشک و فشرده به رنگ تیره ساخته شده است. در این بین، تزیینات نقره ای رنگ حال و هوای فضای کابین را تا حدودی تلطیف نموده است.

یواز پاتریوت به یک پیشرانه 2.7 لیتری تنفس طبیعی 4 سیلندر مجهز است که 150 اسب بخار را با گشتاور 235 نیوتن متر فراوری می نماید. توان این پیشرانه به وسیله جعبه دنده 5 سرعته دستی هیوندای به چرخ های عقب و جلو این شاسی بلند منتقل می گردد.

  • نکته اول: در غیاب سیستم توربوشارژر، پیشرانه ساختار فنی به مراتب ساده تر و کم هزینه تری دارد و در درازمدت دوام بهتری از خود نشان می دهد.
  • نکته دوم: به علت رجحان حجمی پیشرانه با 300 سی سی ظرفیت بیشتر، پاتریوت پیکاپ از هر رقیب چینی هم کلاس خود که از پیشرانه تنفس طبیعی بهره می گیرد، به مراتب قدرتمندتر و دارای گشتاور و توان حرکتی بیشتری است.
یواز پاتریوت از نمای روبه رو

قرار است که به زودی جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک پانچ هم بر روی یواز پاتریوت نصب گردد. جِرم خالص پاتریوت 2125 کیلوگرم است و می توان به صورت مجاز جرم 525 کیلوگرمی را به آن افزود. البته با توجه به ساختار شاسی و ضریب اطمینان اتاق در کاربری های نظامی پاتریوت، جرم اضافه تا 2 تن هم اعلام شده است. بدیهی است که از توان فراوریی پیشرانه و جرم پاتریوت نباید توقع شتاب خاصی را داشت. در آنالیز های اسب بخار، پاتریوت با جرم اضافه حدود 350 کیلوگرم توانست تا به سرعت 168 کیلومتر بر ساعت برسد.

نقطه قوت این خودرو بهره مندی از سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک خواهد بود که در تمامی نسخه ها یکسان و به صورت 4×4 بر روی خودرو نصب شده است: یعنی اینکه راننده هرموقع اراده کند، می تواند نیروی موتور را به تمامی چرخ ها و یا تنها به 2 چرخ ارسال کند.

در سیستم تعلق و انتقال قدرت پاتریوت، با دیفرانسیل های یک پارچه و فنرهای تخت سه لایه در بخش عقب طرف هستیم. این نوع سیستم تعلیق بیشتر ما را به یاد خودروهایی چون تویوتا FJ80 می اندازد. حضور این اجزا در زیربندی، پاتریوت نشان می دهد که احتمال خرابی و ضریب استهلاک این شاسی بلند آفرودی به مراتب کمتر از سایر رقبای حاضر در بازار ایران است و پیکاپ های صفر کیلومتر چینی این رده قیمتی هم نمی تواند در بحث دوام و استهلاک با این شاسی بلند روسی رقابت کند. بر اساس آنالیز های صورت گرفته در اصول ساختار دیفرانسیل های یک پارچه می بینیم که این نوع سیستم انتقال قدرت یک پنجم ضریب خرابی سیستم های انتقال قدرت مفصلی (دارای پلوس) را دارد.

نمای داخلی یواز پاتریوت

در بحث ایمنی پاتریوت به 2 کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، ترمزهای دیسکی و کاسه ای عقب، سامانه ترمز ABS، EBD ، BA، سامانه ضدواژگونی و مدیریت تعادل مجهز است. با وجود این امکانات، فقط می دانیم که یواز پاتریوت آزمون های تصادف و ایمنی جاده ای ECE (استاندارد جاده ای اروپا) را پشت سر گذاشته است و اطلاعاتی در خصوص جزئیات نتایج تست ایمنی این خودرو در دسترس نیست.

پاتریوت در بحث امکانات رفاهی در جایگاه قابل قبولی قرار گرفته است. این خودرو به تهویه اتوماتیک و سیستم پرتاب باد مستقل ردیف دوم مجهز است. بعلاوه گرمکن جایگاه های جلو و عقب به همراه گرمکن فرمان در این خودرو دیده می گردد. به خاطر ذات روسی پاتریوت، شاهد هستیم که از کامل ترین سیستم یخ زدا در شیشه جلو این شاسی بلند آفرودی استفاده شده است.

کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی (حالت رانندگی آفرود)، سامانه کنترل آغاز حرکت در سربالایی، شیشه ها و آینه های برقی، تنظیم الکتریکی شرایط انتقال قدرت به چرخ ها، 8 بلندگو، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرم افزار، ژیروسکوپ دیجیتال، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، بلوتوث، اتصال مستقیم به تلفن همراه، کامپیوتر سفر، رینگ آلومینیومی، کول باکس، سیستم ارتباط اضطراری SOS، محفظه بار زیر جایگاه های عقب و … ازجمله امکانات یواز پاتریوت سروش دیزل مبنا است.

بعلاوه، درصورت تمایل مشتریان، امکان نصب قفل دیفرانسیل عقب برقی به صورت رسمی در این خودرو وجود دارد. خریداران با پرداخت 35 میلیون تومان می توانند از این آپشن آفرودی بهره مند شوند.

بعضی برآورد ها خبر از عرضه مدل پیکاپ یواز پاتریوت به ایالات متحده می دهد که درصورت صحت، می تواند پیشرفت قابل توجهی برای کمپانی روسی یواز تلقی گردد؛ چراکه استانداردهای کشور ایالات متحده آمریکا در برابر خودروهای وارداتی بسیار سخت گیرانه تر از سایر نقاط دنیا است.

اگر پاتریوت قادر باشد آزمون های استانداردسنجی این کشور را با موفقیت پشت سر بگذارد، آنگاه شایسته است که کیفیت زیاد خود را به رخ حریفان بکشد و ستاره ای کاملاً درخشان در کارنامه عملکردش به ثبت برساند.

آگهی های خرید و فروش یواز پاتریوت

***

شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7664

به "ویژگی ها و مشخصات یواز پاتریوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی ها و مشخصات یواز پاتریوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید