چرا جامعه شناسی سیاسی معاصر کیت نش مهم است؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، ویراست دوم کتاب بسیار پیروز و پرفروش جامعه شناسی سیاسی معاصر، اثر کیت نش با ترجمه دوست خوب وخوش فکرم دکترمحمد تقی دلفروز توسط انتشارات کویر به بازار نشر عرضه شد.

چرا جامعه شناسی سیاسی معاصر کیت نش مهم است؟

من و احتمالا دانشگاهیان مرتبط در حوزه علوم سیاسی و اجتماعی سال هاست با آثار این مترجم پرکار آشنا هستند که چگونه طیف وسیعی از مطالب این حوزه ها را دربر می گیرد و متن درسی می گردد. اما چرا اکنون این اثر برای من اهمیت یافت به دلیل اضافه کردن مسائل جدید مانند نابرابری و یا سایر مسائلی که نتیجه ملموس و عینی و منتج به نتیجه تعیین در زیست انسانی داشته باشد. نویسنده پس از ده سال از انتشار ویراست اول کتاب، تحت تاثیر تحولات مهم جدید در عرصه سیاست دنیای، از جمله جنبش های عدالت خواهانه و ضد دنیای شدن، برخورد هواپیما به برج های دو قلوی نیویورک و تجاوز ائتلاف غربی به عراق به بهانه تهدید سلاح های کشتار جمعی، و نیز بحران اقتصادی دنیای، تغییرات گسترده ای را در کتاب پدید آورده است.

نش در ویراست دوم چارچوب اصلی کتاب را حفظ کرده و مباحث مربوط به جنبش های اجتماعی، شهروندی ملی و فراملی، دموکراسی و دنیای شدن همچنان اهمیت خود را حفظ کرده اند. اما وی با حذف مباحث مربوط به مدرنیته، پسامدرنیته و پسامدرنیسم که به قول او دیگر مانند قبل دغدغه جامعه شناسان و حتی ملت ها نیست، مباحثی را که خیلی مدرن به نظر می رسند و در ویراست اول از آنها غفلت شده بود، به کتاب اضافه کرده است، مباحث بسیار مهم و عینی تری نظیر سرمایه داری، امپریالیسم غربی، نابرابری های دنیای، بازتوزیع ثروت و اهمیت حاکمیت دولت. لذا موضوع نابرابری و حل آن، همان گونه که مورد مناقشه کهن آرمان گرایان و واقع گرایان بوده است، در آینده نیز مهم ترین دغدغه بشریت خواهدبود.

از مهمترین تغییرات کتاب این است که نش درک خود را از سیاست فرهنگی اصلاح کرده و اذعان می نماید که در ویراست اول اهمیت دولت را به عنوان یکی از عرصه ها و اهداف بسیار مهم سیاست فرهنگی دست کم گرفته بوده است. از این رو نقش بسیار پر رنگ تری برای دولت و اعمال زور دولت در شکل دهی به تحولات قائل می گردد. شاید ملی گرایی و ورود ناسیونالیسم آمریکایی ترامپ هم در این تجدیدنظر بی تاثیر نبوده است. در مجموع ویراست دوم کتاب جامعه شناسی سیاسی معاصر ضمن حفظ نقاط قوت ویراست اول، با در نظر دریافت تحولات جدید دنیای، دوری از مباحث انتزاعی پسامدرنیستی، و پرداختن به مباحث عینی تری نظیر نقد امپریالیسم و سیاست دولت های غربی در قبال دیگر مناطق دنیا کتاب بسیار پخته تر و جذاب تری از کار درآمده که خواندن آن به همه اساتید و دانشجویان رشته های جامعه شناسی و علوم سیاسی توصیه می گردد و امیدوارم شاهد ترجمه آثار مفیدتری از این مترجم باشیم.

311

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2411

به "چرا جامعه شناسی سیاسی معاصر کیت نش مهم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا جامعه شناسی سیاسی معاصر کیت نش مهم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید