چرا افراد در خواب حرف می زنند؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، تحقیقات تازه در پی شرح تغییر فعالیت مغز است که باعث صحبت کردن در خواب می گردد.

چرا افراد در خواب حرف می زنند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، اگر تا به حال در خواب صحبت کردید، شخص دیگری بیدار بوده و صدای شما را شنیده است و هنگامی که آن شخص به شما گفته است، احساس وحشت ناگهانی و عمیقی ممکن است شما را به تعجب وا داشته باشد: آیا اسرارم را فاش نموده ام؟

احتمالا خیر. دیرره بارت روانشناس و محقق خواب طولانی مدت در دانشگاه پزشکی هاروارد می گوید: کسانی که در خواب صحبت می نمایند ممکن است گاهی یک مسئله مهم از زندگی خود را شرح دهند، اما اغلب با حرف های نامفهوم ترکیب می شوند که تشخیص خیال از واقعیت را سخت می سازد. این تفکر که کسی که در خواب صحبت می نماید همواره واقعیت بیداری را در خواب آشکار می نماید، درست نیست.

به جای آن، او تاکید می نماید که حرف زدن در خواب نگرانی ندارد حتی اگر گفته های او مضطرب یا ترسناک به نظر می رسد (که به گفته وی عادی و طبیعی است).

اما درمورد اینکه هر چند وقت یکبار اتفاق می افتد، مطالعات نشان می دهد که حداکثر 20 درصد بچه ها و شش درصد بزرگسالان در خواب حرف می زنند.

مغز کسانی که در خواب حرف می زنند

صحبت در خواب می تواند در هر مرحله از خواب اتفاق بیفتد، خواه خواب سریع حرکت چشم (REM) یا خواب حرکت غیرسریع چشم (غیر REM). اما این اتفاق خیلی بیشتر در هنگام خواب غیر REM رخ می دهد. از آنجا که تمام حرکات بدن به جز حرکات چشم بطور موقت در REM فلج می گردد، بارت می گوید صحبت در خواب به نارسایی در سیگنال های عصبی مهارنماینده حرکت مربوط می گردد.

از طرف دیگر، از آنجا که خواب غیر REM منجر به فلج و وقفه نمی گردد، بارت می گوید که صحبت در خواب در این مرحله ناشی از بیدار شدن نسبی منطقه ها مغز درگیر در فراوری زبان است که می تواند با الکترود های موجود در جمجه که EEG نامیده می گردد درگیر گردد. وی می گوید: فرد EEG کاملاً بیدار را نشان نمی دهد، اما منطقه ها کوچکی از مغز یا همان لحظه را نشان می دهد که تا حدی بیدار به نظر می رسند نه در خواب غیر REM.

این نظریه نشان می دهد اختلالات خواب به طور کلی ممکن است در اثر فعالیت غیرعادی شبه بیداری در بعضی منطقه ها مغزی ایجاد گردد که منجر به رفتار های بیداری در هنگام خواب می گردد. با این حال، اطلاعات کمی در خصوص آنچه که باعث می گردد فعالیت مغز بیشتر شبه بیدار باشد و چه آستانه ای باعث صحبت فرد در خواب می گردد، شناخته شده است.

در خواب چه می گویند؟

چیز هایی که مردم می گویند بستگی زیادی به مرحله خواب آن ها دارد. بارت پیشرفت تدریجی در طی چهار مرحله خواب غیر REM را توصیف می نماید که از اصوات غر زدن و کلمات ساده در عمیق ترین مرحله چهار تا عبارات ساده در مرحله سه و سرانخبرنگارانلات کامل که از مرحله دو شروع می شوند.

بارت می گوید: در REM، شما فقط هر آنچه را که می توانید تصور کنید، می شنوید.

او اغلب صدا های ضبط شده از افرادی که در خواب حرف می زنند را شنیده است که مونولوگ دارند یا به نظر می رسد با کسی مکالمه می نماید (و در انتظار پاسخ طرف مقابلشان می مانند). بارت می گوید: آن ها جوک می گویند، می خندند، گریه می نمایند، آهنگ می خوانند و تنها حرکت های کلامی را که در بیداری انجام می دهید، آن ها در خواب انجام می دهند.

در یکی از مطالعات اخیر که به آنالیز ویژگی های زبانی پرداخته شده است، محققان زبان 232 فرانسوی که در خواب صحبت می نمایند را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که این جملات به موازات پیچیدگی بیداری و از قوانین دستور زبان پیروی می نمایند.

با توجه به آنچه مردم گفتند، این مطالعه نشان داد که محبوب ترین کلمه در هنگام خواب نه یا متغیر آن است. کلمات قسم یکی دیگر از گزینه های محبوب بود. سواستفاده کلامی به طور کلی، مانند توهین و سرزنش، به طرز شگفت انگیزی رایج بود - بسیار زیادتر از حرف های مودبانه. نویسندگان دریافتند که صحبت های منفی زیاد در خواب ممکن است منعکس نماینده محتوای منفی رویا ها در مغزِ خواب باشد.

اما رابطه بین صحبت در خواب و رویا کاملا معین نیست. در دهه 1970، مطالعات نشان داد که رابطه ای بین آنچه مردم با صدای بلند در خواب می گویند و آنچه را که بیشتر اوقات از رویای خود به یاد می آورند وجود دارد، اما نه به روش های آشکار.

بارت می گوید: بخشی که آن ها به یاد می آورند و بخشی که با صدای بلند گفته اند کاملاً یکسان به نظر نمی رسد. رابطه ای کلی وجود دارد، اما بی قاعده تر از آن است که شما تصور می کنید.

هر چیزی که بگویید نمی تواند برعلیه تان استفاده گردد

اگرچه کسانی که در خواب حرف می زنند، نمی توانند گفتن سخنان شرم آور را کاملاً کنترل نمایند، اما خبر خوب این است که نمی توان از آن برعلیه شان استفاده کرد. مارک پرسمن، که چهل سال را به اسم محقق خواب بالینی گذرانده، می گوید که صحبت از خواب در گذشته بعضاً به اسم مدرک مجاز بوده است، اما اخیراً از قوانین دادگاه خارج شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7142

به "چرا افراد در خواب حرف می زنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا افراد در خواب حرف می زنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید