پیش بینی امواج نو کرونا در روز های آینده، واکسیناسیون جدی گرفته گردد

به گزارش نوای پرنده پارسی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: پیش بینی می گردد در روز ها و هفته های آینده با امواج بیشتری از کرونا در گستره استان های کشور روبرو شویم.

پیش بینی امواج نو کرونا در روز های آینده، واکسیناسیون جدی گرفته گردد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه امواج تازه پیک ششم کرونا در راه است، اظهار کرد: با توجه به الگویی که در هر پنج پیک قبلی داشتیم، مراکز استان های بخش مرکزی کشور و بخشی از استان های جنوبی دچار بحران می شدند و به تدریج این فرایند به استان های شمالی کشور، تهران و استان های غربی هم تسری پیدا می کرد.

وی با اشاره به اینکه این الگوی پیک ششم در حال تبعیت از سایر پیک های قبلی کووید 19 است، اضافه نمود: پیش بینی می گردد در روز ها و هفته های آینده با امواج بیشتری از کرونا در گستره استان های کشور روبرو شویم.

به گفته زالی هنوز شواهدی مبتنی بر شیوع سویه کرونای دلتا در کشور را داریم، ولی بنظر می رسد این جهش به سرعت در حال تبدیل شدن به کرونای امیکرون است.

وی اضافه نمود: اُمیکرون به علت نوع علایم با سایر بیماری ها مثل سرماخوردگی ممکن است اشتباه تشخیص داده گردد؛ بنابراین به نظر می رسد این موضوع نتیجه تست ها را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه مراکز بهداشتی و مراکزی که واکسیناسیون علیه کرونا را انجام می دهند در آماده باش کامل قرار دارند، از واکسیناسیون بچه ها 9 تا12 ساله اطلاع داد.

زالی ایمنی گریزی سویه اومیکرون را یکی دیگر از ویژگی های این ویروس دانست و بیان کرد: عدم پوشش واکسیناسیون حداکثری خصوصا در نوبت سوم می تواند نقطه خطر تلقی گردد.

وی تاکید نمود: در هفته های آینده با سیری فزاینده با افزایش آمار مبتلایان روبرو خواهیم شد.

زالی با بیان اینکه از هفته گذشته سرمنشا شکل گیری موج تازه کرونا پیش بینی شده بود اضافه نمود:حجم بالای مراجعان سرپایی با علایم تنفسی از هفته گذشته رو به افزایش بود و طبیعتا، چون رنگ بندی شهر ها بر مبنای اندازه تعداد بستری شدگان است؛ بنابراین با تاخیر بیشتری در مقایسه با مراجعان سرپایی تغییر رنگ بندی در نقشه جغرافیایی مشخص می گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: اگر چنانچه در حال حاضر شهری در شرایط نارنجی کرونایی قرار گیرد به سرعت دچار تغییر رنگ خواهد شد.

زالی ادامه داد: این موضوع که اُمیکرون بیماری زایی کمتری دارد به تنهای کفایت نمی کند؛ چرا که وقتی حجم مبتلایان کرونایی بالاتر رود خصوصا در گروه های سنی بالاتر و یا واکسینه نشده طبیعتا می تواند خطر آفرین باشد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موضوع مهم این است که تاب آوری سیستم بهداشتی و درمانی کشور باید به گونه ای تنظیم گردد که بتواند با امواج سهمگین بیماری مقاومت کند، حتی ممکن است اُمیکرون با بیماری زایی کمتر هم سیستم های بهداشت و درمان را دچار چالش کند.

وی با بیان اینکه درباره جشن های ویژه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فردا در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری لازم اتخاد خواهد شد، گفت: بر اساس اعلام رسمی رئیس جمهور، شرط استمرار فعالیت های اجتماعی، مالی و آموزشی رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است.

زالی از فرایند رعایت پروتکل های بهداشتی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه هنوز شش میلیون از شهفرایندان واجد شرایط در برابر کرونا واکسینه نشده اند.

وی با بیان اینکه استقبال مردمی از واکسناسیون نوبت سوم باید با شتاب بیشتری انجام گردد تاکید نمود: رعایت شیوه نامه های بهداشتی، کاهش حضور در مراکز پرتردد و پرازدحام شهر و قرنطینه کردن گروه های پرخطر باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این موضوع که تهران با تاخیر بیشتری از لحاظ شیوع کرونا معمولا روبرو است، ادامه داد: به نظر می رسد سویه اُمیکرون در کلان شهر تهران با علت تردد های بسیار بالا، تجمعات، مترو و مراکز پرخطر با سرعت بالاتری شکل بگیرد.

زالی توصیه کرد: برترین سلاح در برابر کرونا پیشگیری، رعایت پروتکل ها، واکسیناسیون است.

وی با بیان اینکه مراکز بهداشتی و مراکزی که واکسیناسیون علیه کرونا را انجام می دهند در آماده باش کامل قرار دارند، از واکسیناسیون بچه ها 9 تا12 ساله اطلاع داد و اضافه نمود: خوشبختانه انجام واکسیناسیون برای گروه های 9 تا 12 سال می تواند یاری شایان توجهی به کنترل کرونا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اهتمام والدین برای واکسینه شدن بچه ها در برابر کرونا را خواهان شد و گفت: در بچه ها واکسیناسیون بسیار موثر تر و کاراتر سیستم ایمنی را تجهیز خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7558

به "پیش بینی امواج نو کرونا در روز های آینده، واکسیناسیون جدی گرفته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی امواج نو کرونا در روز های آینده، واکسیناسیون جدی گرفته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید