پژوهشگاه، مرکز تحقیق و توسعه در حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری است

به گزارش نوای پرنده پارسی، معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پژوهشگاه به عنوان مرکز تحقیق و توسعه، فعالیت های پژوهشی را برای تحقق اهداف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور انجام می دهد.

پژوهشگاه، مرکز تحقیق و توسعه در حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا قلی نژاد این مطلب را در نشست مشترک رئیس پژوهشگاه با معاونان و روسای پژوهشکده ها بیان کرد و گفت: پژوهشگاه علاوه بر نقش محوری که در توسعه و پیشرفت علم در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اعتلای فرهنگی کشور دارد، وظایف حاکمیتی را به دوش می کشد که بخش قابل توجهی از فلسفه وجودی آن را شامل می گردد.

او در ادامه با اشاره به این که معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه در سه حوزه شامل مرکز مشاوره و ارائه خدمات تخصصی، مرکز سیاست پژوهشی و آینده پژوهی و مدیریت امور فناوری، مرکز رشد واحدهای فناوری، فعالیت می نماید به تشریح هر یک از این حوزه ها پرداخت.

معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مرکز مشاوره و ارائه خدمات تخصصی به جهت هدایت صاحبان کسب وکار و مسئولین بخش میراث فرهنگی و گردشگری در نحوه استفاده از فناوری های نوین و کاربردی سازی پژوهش ها برای رسیدن به اهداف پژوهشی، کاربردی، اجرایی و سازمانی متمرکز است.

او اضافه نمود: مرکز سیاست پژوهشی و آینده پژوهی با بهره گیری از طیف وسیعی از روش ها و با استفاده از تجزیه وتحلیل منابع، الگوها و روندهایی با ماهیت ثابت یا متغیر، به برنامه ریزی و هدف گذاری آینده های بالقوه محتمل می پردازد.

قلی نژاد توضیح داد:در این راستا آینده پژوهی با شفاف سازی سیستم ها و روندهای موجود، به کنکاش در زوایای ناشناخته ای که تا حدودی قابل درک هستند پرداخته و با شناسایی حالت ها و روندهای محتمل بالقوه آینده، پیامدهای تصمیمات کنونی را در هر یک از این حالت ها و روندهای ممکن آنالیز می نماید.

او در شرح بخش مدیریت امور فناوری، مرکز رشد واحدهای فناوری معاونت فناوری و کاربردی سازی، گفت: در ادبیات کارآفرینی، تأمین زیرساخت های فنی درگروی راه اندازی و توسعه مراکز رشد یا انکوباتورها است که این مراکز، نهادها یا چارچوب هایی هستند که برای پرورش یا ایجاد استارت آپ ها و یا کسب وکارهای کوچک (دارای ایده های قابل تجاری شدن مبتنی بر علم و فناوری) تأسیس می شوند.

معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه نمود: مرکز رشد، فضای اداری و آزمایشگاهی همراه با خدمات حمایتی و پشتیبانی مختلف با صرف حداقل هزینه را برای شرکت های نو پا فراهم می نماید و همچنین شبکه سازی و بعضی خدمات جانبی را برای آن ها تأمین می نماید.

او گفت: در راستای امضای تفاهم نامه های میان معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خانه تاریخی سرهنگ ایرج به عنوان مرکز نوآوری پژوهشگاه مرمت و در اختیار این پژوهشگاه قرارگرفته است.

قلی نژاد در ادامه با اشاره به عملکرد این معاونت در سال 98 گفت: در قالب تفاهم نامه ای میان معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و شرکت هایپر اکسپو اولین سامانه هوشمند برگزاری نمایشگاه های مجازی در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور راه اندازی شد.

او به راه اندازی سامانه ثبت ایده های استارت آپی و رویداد گردشگری درنتیجه تفاهم نامه همکاری معاونت فناوری و کاربردی سازی شتاب دهنده سی سو تک و برگزاری هشت رویدادهای استارت آپی با موضوع گردشگری - ایده گرد در این راستا اشاره نمود.

معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزاری 30نشست و مذاکره با مراکز رشد نوآوری و شتاب دهنده و پارک های علم و فناوری، بیش از 20مورد شناسایی، مذاکره ، جلسه و نشست با نهادها و سازمان های خواهان همکاری با پژوهشگاه و معاونت کاربردی سازی، بیش از 80مورد شناسایی، مذاکره و برگزاری جلسه و نشست با نهادها و مراکز ارائه دهنده خدمات به معاونت و استارتان های فعال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگر، بیش از 200مورد شناسایی، ارزیابی و برگزاری جلسه با افراد و گروه های دارای ایده و یا استارت آپ های فعال در حوزه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و برگزاری 12 کارگاه تخصصی را از اقدامات معاونت فناوری و کاربردی سازی خواند.

او گفت: این مرکز در نظر دارد با توجه به اهمیت و ضرورت آینده پژوهی و سیاست پژوهی در تمامی حوزه های پژوهشی پژوهشگاه و همچنین وجود توان بالقوه در میان پژوهشگران جوان فعال در این حوزه ها، سیاست پژوهی و آینده پژوهی در حوزه های فوق را به وسیله پژوهش های دانشگاهی مقطع دکتری به انجام رساند.

قلی نژاد با تشریح اقدامات فناورانه انجام شده در ارتباط با نشر توسط این معاونت، به عقد تفاهم با فیدیبو بزرگ ترین سامانه خرید کتاب الکترونیک و صوتی در ایران در راستای تقویت انتشارات پژوهشگاه و انجام اقدامات اجرایی در مورد تهیه اولین نشریه الکترونیک علمی-پژوهشی در حوزه حفاظت و مرمت بافت های تاریخی برای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره نمود.

او برگزاری کرسی های ترویجی در راستای معرفی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران را ازجمله اقدامات فناورانه انجام شده در ارتباط با معرفی یافته های پژوهشی توسط معاونت فناوری و کاربردی سازی گفت.

بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در ادامه این نشست با تقدیر از فعالیت های انجام شده در معاونت فناوری و کاربردی سازی گفت: در جانمایی نیروی انسانی سعی نموده ایم از کارکنان پژوهشگاه بهره بگیریم و این نشان می دهد که به ظرفیت تمامی افراد آگاهیم و به کوشش آن ها امید بسته ایم.

او در ادامه به برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری هر چه پربارتر برنامه های هفته پژوهش اشاره نمود و گفت: در کوششیم تا با یاری همکاران بتوانیم در ارزیابی ها گزارش های قابل قبولی ارائه دهیم.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2418

به "پژوهشگاه، مرکز تحقیق و توسعه در حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگاه، مرکز تحقیق و توسعه در حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید