پاک کردن انواع لکه از روی فرش

به گزارش نوای پرنده پارسی، فرش های ایرانی به علت رنگ های زنده طبیعی و نقش و نگارهای زیبایی که دارند بخصوص فرش های رنگ روشن از محبوبیت ویژه ای برخوردارند، برای حفظ این کالا که قدمت تاریخی نیز دارد، ما در ادامه چند راه چاره به شما برای نگهداری بهتر از این محصول ارائه می دهیم.

پاک کردن انواع لکه از روی فرش

قبل از اینکه بخواهید لکه ها را از روی فرش خود پاک نمایید پیشنهاد می کنیم برای اینکه فرش شما دچار آسیب نگردد به صورت رایگان از متخصصین قالیشویی گوهردشت مشاوره بگیرید، این قالیشویی در کرج با بزرگ ترین کارخانه اختصاصی شستشوی فرش، به صورت کاملاً رایگان از فرش ها بازدید کرده و متخصصین آنها هدایت های لازم را جهت از بین بردن لکه ها پیشنهاد می دهند.

پاک کردن لکه چای و قهوه:

ابتدا با یک قاشق تمام چای یا قهوه را از روی فرش برداشته و با یک دستمال رطوبت آن را می گیریم. اگر فرش رنگ روشن بود مقداری پودر ماشین لباسشویی و آب ولرم را مخلوط می کنیم و با یک حوله تمیز روی سطح فرش را تمیز می کنیم.

  • اگر لکه چای یا قهوه پاک نشد چه کاری باید کرد؟

اگر لکه رفع نشد با آب اکسیژنه 5 درصد و مقداری آب و یک پارچه تمیز یا اسفنج کار تمیز کردن را ادامه دهید تا لکه رفع گردد. ماءالشعیر را روی لکه چای یا قهوه بریزید و با یک حوله خشک و تمیز رطوبت روی فرش را بگیرید این کار باعث رفع شدن لکه می گردد.

لکه خورشت و آبگوشت را چگونه از روی فرش های رنگ روشن پاک کنیم؟

  • مرحله اول:

با یک قاشق غذاخوری خورشت و یا آبگوشت را از روی فرش بردارید، بعد مقداری شامپوی فرش را باکمی آب مخلوط کرده روی سطح لکه بمالید و بگذارید یک ربع ساعت بماند، بعد با یک حوله تمیز و مرطوب سطح فرش را چند مرتبه تمیز کنید این کار را چندین بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید و فرش شما تمیز گردد.

  • مرحله دوم:

اگر لکه باقی ماند چه باید کرد؟ سرکه را روی سطح لکه اسپری کنید و با حوله سطح فرش را خشک کنید و در خاتمه با یک محلول شوینده و مقداری آب سطح فرش را آبکشی کرده و فرش را خشک کنید و فرش را در هوای آزاد قرار دهید تا بوی سرکه رفع گردد.

پاک کردن لکه آدامس:

بهتر است از یک تکه یخ بهره ببرید، یخ را روی سطح آغشته به آدامس بمالید و پس از سفت شدن آدامس آن را از روی فرش جدا کنید. این کار را چندین مرتبه باید تکرار کنید. از اشیاء تیز برای کندن آدامس از روی فرش استفاده نکنید، باعث آسیب الیاف فرش می گردد.

پاک کردن لکه بستنی و کاکائو:

برای رفع کردن این لکه از روی فرش های رنگ روشن، ابتدا بستنی را از سطح فرش تمیز کرده سپس 1 قاشق چای خوری مایع ظرف شویی را با 1 فنجان آب حل کرده و با یک دستمال تمیز از این محلول روی لکه فرش بمالید این کار را چند مرتبه تکرار کنید تا لکه رفع گردد.

لکه انار را چگونه از روی فرش های رنگ روشن پاک کنیم؟

ترکیب آب، سرکه، مقداری شامپو فرش را مخلوط کرده و با یک حوله تمیز و سفید این محلول را روی لکه بکشید این عمل را چندین بار تکرار کنید تا لکه رفع گردد.

لکه جوهر را چگونه از روی فرش پاک کنیم؟

لکه جوهر باید هر چه سریع تر از روی فرش پاک گردد، تا خشک نشده بهتراست با یک محلول پاک کننده ملایم مانند شامپو یا آب لیمو این کار صورت بگیرد.

استفاده از ماست برای پاک کردن لکه جوهر:

مقداری ماست کم چرب را روی قسمتی از فرش که به جوهر آغشته شده ریخته و خوب مخلوط کرده و با یک قاشق ماست و جوهر را از روی فرش برداشته این کار را چند مرتبه تکرار کنید، می بینید لکه فرش تمیز می گردد.

استفاده از شامپوی فرش و الکل برای پاک کردن لکه جوهر:

مقداری شامپوی فرش و الکل صنعتی و نرم کننده را باهم مخلوط کرده و دو برابر آن آب اضافه کنید و محلول آماده شده را با یک حوله خشک و تمیز روی لکه فرش بمالید، این عمل را چند بار تکرار کنید تا لکه کاملاً از روی فرش پاک گردد.

نکته: اگر لکه جوهر خشک گردد، پاک کردن آن از روی فرش سخت خواهد بود ، لذا بهتر است از محلول سرکه سفید 1 قاشق غذاخوری، مایع ظرف شویی 1 قاشق غذاخوری و 2 فنجان آب گرم را مخلوط کرده و محلول آماده را با یک پارچه تمیز روی فرش بمالید تا زمانی که لکه پاک گردد.

اگر لکه جوهر از روی فرش پاک نگردد چه کاری باید کرد؟

جوهر به علت غلظتی که دارد باید هرچه تازه تر است از روی فرش پاک گردد تا به تاروپود فرش نفوذ نکند و باعث پخش شدن جوهر در سطح فرش نگردد. اگر فرشتان دستباف است نباید از شوینده قوی استفاده کرد، زیرابه بافت فرش و رنگ آن آسیب می رسانید، اگر لکه جوهر روی فرش شما از چند روز پیش مانده باید حتماً لکه بریان را به قالیشویی واگذار کنید، چراکه انجام این کار در منزل سبب آسیب تماشا فرش شما می گردد.

زرد شدن فرش پس از شستشو:

این اتفاق زمانی ممکن است بیفتد که آب کثیف، درون فرش به جای مانده باشد. همین امر موجب زرد شدن و ایجاد لکه زردروی سطح فرش شما می گردد. اگر از شوینده نامناسب با الیاف فرش برای شستشو بهره ببرید، زردی فرش نیز اتفاق می افتد. یکی دیگر از عوامل زرد شدن فرش، جارو نکشیدن و نتکاندن سطح رویه و پشت فرش قبل از شستشو می باشد، خاک روی فرش با آب مخلوط شده و گل حاصله به درون فرش نفوذ کرده و پس از خشک شدن فرش باعث زردیان می گردد. اگر فرش را پس از شستشو آویزان کنید، آبهای مانده درون فرش به ریشه آن نفوذ کرده و باعث زردی ریشه ها می گردد. بهتر است فرش را روی سطح صاف پهن کنید تا خشک گردد وحتما قبل از خشک شدن آب فرش را کاملاً با پارو بگیرید تا هیچ گونه رطوبتی درون فرش باقی نماند و باعث زرد شدن ریشه وسطح ان نگردد.

راه های رفع کردن زردی فرش:

  • اگر تمام راهکارهای ارائه شده (گرفتن آب کثیف فرش، جارو زدن سطح رویه و پشت فرش، تکاندن فرش، نیاویختن فرش) راعملی کردید و فرش شما زردرنگ شد، چه باید کرد؟

6 لیوان آب، 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید و 2 قاشق چای خوری نمک را مخلوط کرده و این محلول به دست آمده را با یک حوله تمیز روی سطح فرش و ریشه ها بکشید تا زردیان رفع گردد . بعد با یک حوله تمیز دیگر سطح فرش را خشک کرده و فرش را درهوای آزاد پهن کنید تا کاملاً خشک گردد و فرش شما بوی نامطبوعی نگیرد.

قالیشویی گوهردشت

شستن فرش ها در منزل کار سخت و انرژی بر است و ممکن است ما آن نتیجه مطلوب از شستشوی فرش را هم نگیریم ولی شستن فرش درقالیشویی ها تمام مراحل غبارگیری، شستشو و آبگیری به طور منظم و متوالی و با دستگاه صورت می گیرد، فرش ما تمیزتر و پاکیزه تر خواهد بود و شستشوی بهتری هم گرفته و ما از شستن فرشمان راضی تر خواهیم بود، بهتراست که این کار سخت و زمان بر را به متخصصین این کسب وکار واگذار کنیم.

امیدواریم مطالب ارائه شده مفید واقع شده باشد واستفاده لازم را از این مطب برده باشید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7679

به "پاک کردن انواع لکه از روی فرش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاک کردن انواع لکه از روی فرش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید