پاسخ صالحی امیری به دو سؤال مهم؛ چرا کمیته ملی المپیک وارد ماجرای فوتبال شد؟، دوباره نامزد انتخابات می شوید؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، رئیس کمیته ملی المپیک در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگاران درخصوص ورزش ایران در سال 99 و مهم ترین برنامه کمیته در سال 1400 مطالبی را بیان نمود.

پاسخ صالحی امیری به دو سؤال مهم؛ چرا کمیته ملی المپیک وارد ماجرای فوتبال شد؟، دوباره نامزد انتخابات می شوید؟

محیا شهسواری- سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در آستانه سال جدید در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگاران درخصوص ورزش ایران در سال 99 و مهم ترین برنامه کمیته در سال 1400 مطالبی را بیان نمود و در این مصاحبه به دو سوال مهم پاسخ داد که به توضیح زیر است:

خبرنگاران: سال 99 چگونه گذشت؟

در ابتدا این نکته را یادآوری می کنم که باید قدردان اصحاب رسانه باشیم و آنها رکن چهارم ورزش هستند و بدون آنها کوشش مجموعه ورزش را نمی توانیم به مردم گزارش کنیم. سال 99 گذشت و سال سختی بود. کرونا برای ملت هم تهدید بود و هم فرصت. تهدید بود به دلیل اینکه ترس، دغدغه و نا امنی را برای جامعه آورد و جان عزیزان زیادی را گرفت. سفره های زیادی لاغر شدند و انسان های زیادی بیکار شدند.

کرونا فرصت بود از این بابت که دل ها نزدیک شد و خداجویی و همدردی بیشتر شد و انسان ها کوشش کردند به فکر یکدیگر باشند و جنبش عظیم یاری مومنانه شکل گرفت. اینها فرصت هایی بود که کرونا ایجاد کرد. امیدوارم به حق صاحب این ماه یعنی حضرت ولیعصر (عج) و در آستانه نیمه شعبان ببینیم این ویروس از کشور رخت بربندد و یکبار دیگر کام ملت را شیرین و لب مردم را خندان ببینیم.

سال 99 برای ما سال شلوغی بود. در بهار به خاطر کرونا دچار یک شوک اولیه شدیم و زمین گیر شدیم. در تابستان به فکر افتادیم برای اینکه از رقبا عقب نیفتیم آمادگی های جسمانی را برای ورزشکاران داشته باشیم و برای قهرمانان تجهیزات خریداری شد و محیط هایی برای آنها در نظر گرفته شد تا یک نوع آمادگی بدنی انفرادی داشته باشند. از مهر رویدادهای جمعی با مجوز ستاد کرونا شروع شد و اعزام ها به خارج از کشور نیز انجام شد.

کاراته در ترکیه بود. بسکتبال اعزام دارد. کشتی چند اعزام داشته و باز هم دارد. تکواندو، ژیمناستیک و سایر رشته ها نیز اعزام ها را دنبال می نمایند. اگر آمادگی ایجاد نمی کردیم از رقبا عقب می ماندیم. 1400 سال سختی برای ورزش و سال زیبایی برای ملت است. چرا سخت چون باید تمام ظرفیت وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون ها برای 6 رویداد پیش رو گرفته شود. ارزیابی ما در ستاد عالی و ستاد کمیته به ریاست سجادی این است که مجموعه کاروان های 6 گانه ما در 1400 در توکیو، ترکیه و چین و ... خواهیم درخشید. امیدوارم بتوانیم سال پر درخششی برای شیرین کردن کام ملت داشته باشیم.

سجادی آخرین شرایط کاروان را گفت و همه برنامه ها طبق جدول در حال طی شدن است. در کنار کاروان قهرمانی، کاروان فرهنگی را داریم که 10 نهاد و دستگاه در آن همکاری دارند از جمله سازمان میراث فرهنگی، ارتباطات، وزارت کشور، بنیاد فارابی، وزارت ارشاد، شهرداری و .... اما نکته مهم این است که بنا داریم درخششی از فرهنگ ایرانی را در توکیو برای 206 کاروان و چند میلیون جهانگرد ها به نمایش بگذاریم. سازمان میراث فرهنگی با صنایع دستی، معاونت هنری وزارت ارشاد با اعزام گروه های هنری و سازمان سینمایی با زیرنویس کردن فیلم ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات با نمایشگاه های فرهنگی و تهیه لوگوهای فرهنگی در کنار کاروان ایران خواهند بود. در مجموع در توکیو ظرفیت جدیدی را برای کاروان ستارگان ایران زمین به نمایش می گذاریم.

خبرنگاران: آیا پیش بینی در خصوص عملکرد کاروان دارید؟

کوشش دارم در حوزه فنی مداخله نکنم و تمایل دارم آن را از سجادی بپرسید. اما در جلسه ای که با سجادی داشتم در مجموع پیش بینی مثبتی از عملکرد کاروان دارد و معتقد بود عملکرد این دوره قطعا از دوره قبل بهتر است اما نیازمند این است که سهمیه ها تکمیل شود. تا الان 52 سهمیه داریم و پیش بینی می کنیم حداقل 10 و حداکثر 18 سهمیه دیگر بگیریم که به 70 سهمیه برسد. در آن موقع تعداد سهمیه ها در کسب نتیجه به ما یاری خواهد نمود به همین دلیل امروز بر اساس آنالیز کاروان خود و رقبا ارزیابی ستاد عالی و ستاد عملیاتی در کمیته، مثبت است اما اینکه چه میزانی کسب سکو کنیم نیازمند تکمیل سهمیه و ارزیابی رقبا است.

خبرنگاران: آخرین تصمیمی که از سوی IOC در خصوص برگزاری المپیک گرفته شده است، چیست؟

در مجمع سه روزه که روزهای پنجشنبه، آدینه و شنبه هفته گذشته برگزار گردید تقریبا همه مدیران ارشد کمیته بین المللی المپیک ارائه برنامه کردند و کمیته بین المللی المپیک اجرای برنامه را قطعی تلقی نموده و به 206 کشور اعلام نموده که آمادگی لازم را برای حضور داشته باشند. مکانسیم حضور در المپیک از سوی IOC سه شرایط دارد. اول شرایط قرمز که بر اساس آن ورزشکاران دو هفته قبل از مسابقات اعزام می شوند و مسابقات بدون تماشاگر است و مسابقات به وسیله شبکه های تلویزیونی پیگیری می شود اما اصل رویداد برگزار می شود.

در شرایط نارنجی و زرد کاروان اعزام می شود تست های لازم انجام و واکسیناسیون صورت می گیرد. در مجمع IOC که هفته آخر سال 99 برگزار گردید چین رسما گفت آمادگی دارد به طور رایگان واکسن را به همه کشورهایی که اعزام دارند، بدهد. خود کمیته بین المللی المپیک هم گفت آمادگی داریم دو برابر ظرفیت قهرمانان واکسن بدهیم در این شرایط پیش بینی این است که همه ورزشکاران با واکسن وارد شوند و دغدغه قرنطینه وجود نخواهد داشت و تستPCR گرفته می شود و تردد خارج از دهکده وجود ندارد تا ارتباطات با فضاهای عمومی را به حداقل برسانند. وضعت سوم شرایط سفید است که تماشاگران و حاضران واکسن زدند و تست می دهند در این شرایط المپیک به صورت عادی برگزار می شود. بر اساس ارزیابی ها مطمئن هستیم که المپیک برگزار می شود لذا با آمادگی حداکثری وارد این فضا می شویم.

خبرنگاران: حضور در 6 رویداد در سال 1400 متحمل هزینه زیادی در بخش ارزی است. چه مقدار از این هزینه تامین شده است؟

ارزیابی ما بر اساس مطالعات دقیق برای سال 1400 حدود 2 تا 2.5 میلیون دلار در بخش ارزی است 1.2 تا 1.5 میلیون دلار برای المپیک توکیو و یک میلیون دلار برای 5 رویداد دیگر ضروری است. 70 میلیارد تومان نیز هزینه ریالی شامل حمل و نقل، تغذیه، لباس و سایر هزینه ها است. پیش بینی کردیم در سال آینده 50 میلیارد تومان یاری مستقیم به فدراسیون ها داشته باشیم. در سال 1400 شاخص گذاری برای تخصیص منابع به کل فدراسیون ها معین شده است که در آن کشتی بالاترین امتیاز را به عنوان ورزش کشور دارد و بعد از آن وزنه برداری، تکواندو، تیراندازی، کاراته و شمشیربازی قرار دارند و بالاترین امتیازها را دارند و در دسته اول هستند.

در دسته دوم والبیال، بسکتبال و رشته هایی که آسیایی هستند، قرار دارند و در دسته سوم فدراسیون هایی قرار دارند که یاری گیرنده هستند. مانند ناشنوایان، کارگری، دانشجویی، دانش آموزی هستند که اینها حمایتی هستند. در مجموع ما در سال بعد پیش بینی کردیم 50 میلیارد تومان یاری مستقیم و 70 میلیارد تومان یاری غیر مستقیم به مجموع فدراسیون ها داشته باشیم.

ما در سال 99 برای فدراسیون ها متعهد به پرداخت 30 میلیارد تومان بودیم اما چون اعزامی نداشتیم، هزینه های آن را به صورت مستقیم که 20 میلیارد تومان بود به فدراسیون ها یاری کردیم . در مجموع 50 میلیارد تومان پرداختی به فدراسیون ها داشتیم. آخرین پرداختی ما نیز شب عید بود. هزینه بلیط هواپیما برای اعزام تیم ها را نیز تقبل کردیم. کاراته، کشتی، بسکتبال، ژیمناستیک، دوومیدانی، سه گانه و تکواندو و هر فدراسیونی که اعزام به رویداد جهانی داشت، آن را تقبل کردیم. این رقم حدوداً 2.5 میلیارد تومان بود.

خبرنگاران: در ازای این حمایت ها آیا فدراسیون ها متعهد هستند اگر به دلیل ضعف مدیریتی نتیجه نگرفتند، جوابگوی این هزینه ها باشند؟

اول اینکه باید بگویم سیاست گذاری در قالب ستاد عالی بازی ها صورت می گیرد. دوم اینکه وظیفه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش حمایت است اما جوابگویی بر عهده فدراسیون ها است. فدراسیون ها در مقابل قهرمانان، کاروان و اعزام مسئولیت قبول کردند و باید جوابگوی عملکرد باشند. ما قدم به قدم مسئولیت نظارتی خود را انجام می دهیم. هر هفته جلسات به صورت ثابت در کمیته برگزار می شود یا ما از اردوها بازدید می کنیم.

در سال 99 به 43 فدراسیون سرکشی کردیم و همه فدراسیون ها با تیم سرپرستی کاروان برای آنالیز نقاط ضعف و قوت جلسه داشتند. ما در سال گذشته دو سیستم نظارتی داشتیم یا ما همراه اعضای هیئت اجرایی و کادر سرپرستی بازدید داشتیم یا آنها دعوت شدند. مکانیسم نظارتی را اعمال کردیم اما فدراسیون ها باید مسئولیت جوابگویی به عملکرد خود را بپذیرند. کوششیم کردیم آنچه در توان ما بود در سال سخت کرونایی که همه ملت در رنج بودند و بودجه کشور دستخوش حوادث و فروش نفت محدود شده بود، انجام دهیم و حداکثر حمایت را داشتیم.

خبرنگاران: در سفر اخیر خود به اصفهان شرایط سهراب مرادی را چگونه ارزیابی کردید؟

خوشحالم که سهراب روحیه خوبی دارد و اعتماد به نفس وی برای سکوی المپیک کاملا محسوس بود. دوم نجابت وی بود که چراغ خاموش تمام وقت در حال تمرین است. مرادی در سفر اصفهان به من گفت وی در تمرینات اوزان لازم برای سکو را تامین نموده و دغدغه ای در این خصوص نداریم، فقط باید دعا کنیم که در این چند ماه وی با همین روحیه و توان در المپیک حاضر شود البته ما چالش کسب سهمیه را در پیش داریم. برای کسب سهمیه یک رویداد لغو شد و فقط یک مسابقه را داریم و تنها شانس وی در ازبکستان است. وی حتما باید کسب سهمیه کند در غیر اینصورت دچار چالش خواهیم شد.

خبرنگاران: بهترین و بدترین اتفاقات ورزشی در سال 99 از نظر شما چه بود؟

کسب سهمیه هایی که از 98 شروع شده بود برای ما بسیار شیرین بود و تلخ ترین آن شیوع کرونا بود که جان انسان ها را گرفت و ما را غمگین کرد. اما باور دارم آنچه برای من یک اصل است، وحدت، همدلی و انسجام در جامعه ورزش به عنوان عظیمترین خبر خوش است و معتقدم این دوره چهارساله می تواند یک الگو را برای مدیران بعدی ورزش بگذارد و نشان داد که می شود با همدلی از حواشی پرهیز کرد.

خبرنگاران: در بحث عدم میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا و مقدمات جام جهانی ورود کردید و با انتقاداتی همراه بود که نباید به عنوان رئیس کمیته ظریف را وارد موضوع می کردید.

می دانید که کمیته بین المللی المپیک و فیفا دو سازمان مستقل هستند که رابطه قوی ندارند ولی سال 2020 اتفاق خوبی افتاد و اینفانتینو عضو هیئت اجرایی IOC شد و به نوعی همکاری مشترک را شروع کردند. اما کمیته بین المللی المپیک به NOCها توصیه می نماید وارد مناقشه های فوتبال نشوند. از نظر سازمانی ما وظیفه ای در قبال فوتبال نداریم چون عضو مجمع نیستیم آنچه انجام دادیم وظیفه ملی و اخلاقی ما بود. یعنی اگر ما در حوزه فوتبال مداخله نکنیم از سیاست رسمی کمیته بین المللی تبعیت کردیم.

در خصوص اتفاقی که افتاد دو مرحله حضور داشتیم، اول اساسنامه و انتخابات بود و من و سلطانی فر یک انگیزه را دنبال می کردیم و خط قرمز ما تعلیق فوتبال بود، چرا که یک ملت مدیران خود را نمی بخشند اگر فوتبال که تنها کانون شادی مردم است تعطیل شود. در سلب میزبانی مقدماتی جام جهانی باز هم تاکید می کنم تصمیم سیاسی غلط در جهت تخریب منافع ایران بود. معتقدم این اقدام یک پازل از فشار دشمنان در تحریم سیاسی، مالی و ورزشی است. آنها در خلا یک ساله مدیریت فدراسیون سو استفاده کردند و با یاری بعضی کشورها و اشخاص تصمیماتی گرفتند که مغایر همه اصول انسانی و اخلاقی در فوتبال است.

ایران مسئله ای در برگزاری رویداد ندارد چنانچه پیش از این هم کشورهای زیادی در ایران مسابقه دادند. وقتی با این مسئله روبرو شدیم به لحاظ زمان اعلام دو سه روز قبل از انتخابات بود. جلساتی برگزار کردیم که چگونه می توانیم نسبت به این اتقاق با هدف بازگشت میزبانی ایران عکس العمل لازم را داشته باشیم. جمع بندی شد وزارت خارجه می تواند نقش مهمی ایفا نماید. سلطانی فر و عزیزی خادم با ظریف صحبت و من با وی دیدار کردم و جلسانی با حضور خطیب زاده معاون وی داشتیم و تقسیم کار شد. قرار شد وزارت خارجه با وزرای مربوطه صحبت و به وسیله سفارتخانه ها این موضوع را دنبال نمایند، قرار شد کمیته ملی المپیک به شورای المپیک آسیا و IOC اعتراض کند و سلطانی فر با اینفانتینو مکاتبه و مراتب اعتراض را اعلام کند که این کارها انجام شد. همچنین قرار شد فدراسیون فوتبال تقاضای دیدار اضطراری با اینفانتینو و فوتبال آسیا انجام دهد و با مذاکره و از نزدیک آنها را قانع نمایند.

اینکه چه نتایج دارد باید منتظر ماند. من بدبین نیستم و این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا فاقد منطق و اخلاق حرفه ای و کاملا سیاسی است و پیامدهای بدی برای AFC دارد. در خصوص اینکه آیا می شد قبل از این اقدام کرد باید بگویم بله ولی من به عنوان رئیس کمیته در هیچ یک از فرآیندهای فوتبال قرار نمی گرفتم ، چون عضو مجمع نبودم و فدراسیون فوتبال خود را ملزم به ارائه گزارش نمی دانست.

من نسبت به 51 فدراسیون احساس مسئولیت دارم و مسئولیت می پذیرم و حمایت حداکثری را در عرضه بین الملل دارم و داشتم که نمونه های آن در جودو، شطرنج و کشتی دیدید. از یک طرف فدراسیون فوتبال می گوید کمیته عضو مجمع نباشد و از یک طرف می گویند باید به ما یاری نمایند. حالا که به ما مراجعه کردند این یعنی پارادوکس.

خبرنگاران: آیا این مراجعه به مورد سلب میزبانی از ایران بر می شود؟

بله اخیرا به ما مراجعه کردند. البته عزیزی خادم قول داده عضویت ما را در مجمع اصلاح کند. ما اطلاعی از فرآیند داخلی فوتبال نداریم و هیچ گزارش مستندی از فوتبال در هیچ حوزه ای به کمیته ارائه نشده است. این میزان فعالیت ما به خاطر منابع ملی است.

خبرنگاران: چرا ظریف به عنوان وزیر امور خارجه با اینفانتینو مکاتبه کرد چرا وزارت ورزش یا فدراسیون فوتبال این کار را انجام نداد؟

این جمع بندی در جلسه مشترک چهارجانبه وزارت امور خارجه، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال انجام شد. ما نه مسئولیتی در فوتبال داریم و نه اینکه آنها تا کنون از ما تقاضایی داشتند. عدم حضور ما نیز طبیعی است. سوال رسانه ها این است که چرا ما زودتر موضع گیری نکردیم که من باید بگویم ما از موضوع بی اطلاع بودیم و موقعی که آگاه شدیم با رئیس فدراسیون جلسه گذاشتیم و گفتیم چه یاریی از دست ما بر می آید.

اگر عضو مجمع بودیم، می توانستیم با شیخ سلمان و اینفانتینو مکاتبه و اعتراض کنیم. ما به عنوان یک نهاد بین المللی به نهاد بین المللی خودمان یعنی شورای المپیک آسیا و کمیته بین المللی المپیک نامه زدیم.

خبرنگاران: کرسی هایی هم که داریم عملا بی استفاده است؟

این آمادگی را داریم تا 450 کرسی غیرموثر خود را اهدا کنیم و در عوض آن 50 کرسی موثر بگیریم. از 10 کرسی ما 9 کرسی موثر نیست. کرسی اثر بخش کرسی ای است که حق رای داشته باشد و در تصمیم گیری دخالت داشته باشد.

خبرنگاران: با توجه به عملکرد خود و اقبالی که فدراسیون ها به عملکرد شما دارند، برای حضور در دوره بعدی کمیته تصمیمی گرفته اید؟

بنای من کوشش برای ابقای جایگاه نیست اما تصمیم خود را در شرایط دیگری اعلام می کنم. باید مجموع شرایط را مطالعه کنم و بر اساس آن تصمیم بگیرم. برای ماندن در این کرسی کوشش نمی کنم چون دلیلی برای این کار نمی بینم. در دوره قبل برای حضور در کمیته شخصاً کوشش نکردم مگر آنکه تقاضایی در این خصوص صورت گرفت.

برنامه 15 گانه ای تعریف کردم و نسبت به جامعه ورزش کوشش می کنم تا آن را به نتیجه برسانم، در آن شرایط قطعاً به صورت رسمی اعلام می کنم آمادگی حضور در دوره بعدی کمیته را دارم یا خیر. الان باور دارم برای ماندن در این جایگاه کوششی انجام نمی دهم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6563

به "پاسخ صالحی امیری به دو سؤال مهم؛ چرا کمیته ملی المپیک وارد ماجرای فوتبال شد؟، دوباره نامزد انتخابات می شوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ صالحی امیری به دو سؤال مهم؛ چرا کمیته ملی المپیک وارد ماجرای فوتبال شد؟، دوباره نامزد انتخابات می شوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید