هم نفس با مردم سیستان و بلوچستان

به گزارش نوای پرنده پارسی، راستش را بخواهید ما نشسته ایم زیر باد کولر در خانه هایمان و با بازنشر عکسی یا متنی یا نوشتن یک جمله که بیشتر هم پرخاشگرانه و امری به مسؤولان و دولتمردان است همراهی و همدردی خودمان را با مردم سیستان و بلوچستان اعلام می کنیم.

هم نفس با مردم سیستان و بلوچستان

اما خبر بد این که این نوع همراهی بیشتر برای آرام کردن فکر و قلب خودمان است که به صورت منطقی متوجه شده که فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان در حال رقم خوردن است و ما به اسم انسان که همنوع مان به یاری احتیاج دارد باید دست به کار شویم و کاری بکنیم. اما به ده ها علت که مهم ترین آنها سرگرم شدن با شبکه های اجتماعی و راضی بودن از حضور در این فضاست، وارد فاز عملیاتی نمی شویم و با حضور در شبکه های اجتماعی بخش استدلالی مغزمان را راضی می کنیم که ما هم در این باره کاری نموده ایم اما در همین شرایط هستند کسانی که به اصطلاح پای کارند و نه در حرف، که در عمل دارند بیشتر کمبودهای سیستان و بلوچستان کرونا زده را پوشش می دهند.

یکی از این آدم های پای کار خانم زهرا گیتی نژاد، مدیر موسسه خیریه مهرگیتی است که از سال 84 در زمینه مدرسه سازی فعال است و از وقتی کرونا شایع شد همه جوره پای شرایط کرونایی ایستاده و موسسه تحت مدیریتش در کنار جذب یاری برای مدرسه سازی در منطقه ها محروم با راه اندازی حسابی جداگانه به یاری مردم احتیاجمندی رفته که در شرایط کرونا روزگارشان دشوارتر شده است.

حالا که کرونا شرایط سیستان و بلوچستان را بحرانی تر از هر زمانی نموده، خیریه مهر گیتی، یاری رسانی به شهرستان سراوان را به عهده گرفته و دیروز که با او هم صحبت شدم تاکید نمود: از همه مردم می خواهم یاری نمایند، مقدار و مقدارش مهم نیست.

یکی می تواند هزارتومان یاری کند، دیگری یک میلیون و آن یکی یک میلیارد. این که در ایران زندگی می کنیم یا خارج فرقی ندارد.

هر کس که خود را ایرانی می داند و از هوا، خاک و آب ایران استفاده نموده و می نماید، باید به مردم سیستان و بلوچستان یاری کند تا آنها بحران کرونا را پشت سربگذارند. الان وقت یاری است، انتقاد به بی برنامگی و بی تدبیری بماند برای بعد از عبور از بحران کرونا.

ارسال آب معدنی راه چاره خوبی نیست

گیتی نژاد می گوید: محرومیت استان سیستان و بلوچستان عقبه تاریخی دارد و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد. سال های زیادی این استان رها شده و چند سال است که زیرساخت هایش از بین رفته و محرومیت به شدت در این استان پررنگ شده است. 20 سال است که با خشکسالی شدید دست به گریبان است و الان دیگر مردمش حتی آب خوردن ندارند چه برسد برای کارهای دیگر. کرونا هم که به جان مردم افتاده و اگر همه دست به دست هم ندهیم و یاری نکنیم در این استان فاجعه انسانی رخ خواهد داد. کپسول اکسیژن، دستگاه های اکسیژن ساز، تانکر آب، ماسک، صابون، پودر لباسشویی در اولویت قرار گرفته است. این که می گویند آب معدنی برایشان ببریم، راه چاره درستی نیست. خرید آب معدنی و هزینه ارسال گران تمام می گردد و به صرفه نیست و بهتر است همان پول صرف خرید تانکر آب گردد. آن طور که من پیگیری نموده و با شرکت تولیدارو صحبت نموده ام، داروی کرونا و سرم به سیستان و بلوچستان ارسال شده است و اگر هنوز هستند بیمارستان ها و درمانگاه هایی که دارو دریافت ننموده اند به علت دوری آنها از زاهدان است که باید برای آن هم فکری گردد.

دریافت دارو اولویت است

نکته دیگر که به نظرم مهم است و باید اطلاع رسانی گردد و هر کسی به هر طریقی می تواند وارد عمل گردد، این است که مردم برای درمان به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه نمایند. با خبریم که تعداد زیادی از مردم به خصوص اهالی روستا ها به کرونا مبتلا شده اند اما برای درمان مراجعه نمی نمایند و می گویند خوب می شویم و این عمق فاجعه را بیشتر می نماید چون کرونا و کرونا دلتا شیوع بالایی دارد و خودش هم خوب نمی گردد و آمار تلفات بالا می رود.

به گیتی نژاد می گویم: عکس ها و فیلم هایی در شبکه های اجتماعی دست به دست می گردد که مردم در پارک ها یا فضاهای بدون سقف درحال دریافت سرم و دارو هستند، برای این موارد چه کاری می توان کرد؟ می گوید:خدا کند دارو باشد و مردم به دارو دسترسی داشته باشند کجا این سرم را دریافت می نمایند، الان اهمیت ندارد. بیایند دارو بگیرند و بروند خانه و در آنجا داروها را استفاده نمایند. این را که می گویند باید بیمارستان صحرایی ساخته گردد، من نمی توانم نظر بدهم و این کار مسؤولان و دولتمردان است که با تشخیص درست وارد عمل شوند و هر جا که لازم بود بیمارستان صحرایی بسازند.

با هم نفس بکشیم

گیتی نژاد می گوید: ما برای یاری رسانی و خرید تجهیزات پزشکی و موادبهداشتی پویشی راه اندازی نموده به نام با هم نفس بکشیم. از مردم می خواهم با هر توان مالی به این پویش بپیوندند و یاری نمایند. برای این منظور کارت و شماره حسابی جداگانه در نظر گرفته شده است که واریزی ها فقط برای مهار کرونا هزینه می گردد. حساب و کتاب ما کاملا تعیین است و اداره دارایی بر آن نظارت دارد ما هر حسابی را خرج کاری که برای آن در نظر گرفته شده، می کنیم و واریزی ها برای کرونا را صرف مثلا مدرسه سازی نخواهیم کرد. بنا به تجربه ای که دارم از مردم می خواهم اصلا خودشان به شکل انفرادی یا گروهی برای یاری به سیستان و بلوچستان نروند. این استان امکانات ندارد و با شیوع کرونا، بقیه هم درگیر می شوند. پیشنهادم این است که مردم یاری هایشان را به خیریه های مورداعتماد که رزومه تعیین دارند، بدهند تا آنها به وسیله رابط های استانی که دارند یاری ها را به مردم این استان برسانند.

کتابخانه هایی به نام انصاریان و میناوند

خیریه خانم گیتی نژاد برای زنده نگهداشتن نام زنده یادان علی انصاریان و مهرداد میناوند، کتابخانه های دو مدرسه را تجهیز نموده است.

کتابخانه هنرستانی در ده سوز بافت کرمان بعد از تجهیز به کمد و کتاب به نام علی انصاریان و کتابخانه مدرسه قلم دهر در یکی از روستاهای بیرجند به یاد مرحوم میناوند تجهیز شده که هفته آینده از آنها رونمایی می گردد.

گیتی نژاد می گوید:این کتابخانه ها با یاری خیرین تجهیز شده و به نام این دو ورزشکار ثبت شده است. خانواده این عزیزان به ما یاریی ننموده اند و شاید اصلا خبر نداشته باشند که چنین کاری اجرا شده. ما این کار را به نام این دو ورزشکار تمام کردیم چون چهره های ملی هستند. قبل از این هم از این کارها نموده ایم مثلا بخشی از یک مدرسه در شهر زادگاه مرحوم نرگس خانعلی زاده کردیم که اولین پرستاری بود که به علت ابتلا به کرونا فوت شد. همکاری ما با چهره های معروف خیلی سختگیرانه است. همکاری کسانی را می پذیریم که از اعتبار و معروفیت آنها آگاه باشیم و با تحقیق به این نتیجه برسیم که او از این یاری ها سوءاستفاده شخصی نمی نماید و سابقه خوبی هم دارد و جای شک و شبهه ایجاد نمی نماید. خدا را شکر هر چند شرایط مالی سخت است اما خیرین پای کارند و یاری های زیادی در همه زمینه ها به خیریه می رسد و ما می توانیم به کارها رسیدگی کنیم.

طاهره آشیانی - روزنامه نگار / روزنامه خبرنگاران

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7265

به "هم نفس با مردم سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم نفس با مردم سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید