موفقیت در جنگ مالی، نیازمند توسعه صادرات و تقویت بخش خصوصی

به گزارش نوای پرنده پارسی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرایط موجود و چالش های پیش روی فراوریکنندگان و اقتصاد کشور گفت: امروز حفظ فراوری یک موفقیت جهادگونه است، درحالی که در بازدیدهایی که از بعضی از صنایع استان انجام شد، نه تنها شاهد حفظ فراوری بودیم بلکه فعالیت های این شرکت ها توسعه داشته و از فناوری های روز دنیا نیز بهره مند شده اند.

موفقیت در جنگ مالی، نیازمند توسعه صادرات و تقویت بخش خصوصی

رضا رحمانی در آیین تجلیل از صادرنمایندگان نمونه و رونمایی از شتاب دهنده صادراتی اتاق اصفهان، حفظ فراوری را اولویت اول وزارت صنعت دانست و توضیح داد: نباید اجازه دهیم فراوری کشور آسیب بیند، علاوه بر آن باید توسعه صادرات را به عنوان پیشران فراوری و اشتغال کشور، مورد حمایت قرار دهیم.

او در ادامه با تأکید بر نقش صادرات در تأمین درآمدهای ارزی و یاری به خروج از فشار تحریم های ناعادلانه بر اقتصاد کشور، اضافه نمود: امروز صادرات تنها یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است و برای پیروزیت در جنگ مالی، احتیاجمند توسعه صادرات و تقویت فعالیت های بخش خصوصی هستیم.

رحمانی صادرات به کشورهای همسایه را یک فرصت برای اقتصاد ایران دانست و اضافه نمود: در حال حاضر تنها 2 درصد از واردات این کشورها را صادرنمایندگان ایرانی تأمین می نمایند که باید این ظرفیت تا سال 1400 به چهار درصد افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به انجام اقدامات زیربنایی و ترویجی این وزارتخانه برای توسعه صادرات، افزایش 200 میلیون دلاری سرمایه صندوق توسعه صادرات را یکی از برنامه وزارت صنعت عنوان و بر حمایت نمایندگان استان اصفهان در تخصیص این اعتبار در بودجه سال 99 کشور تأکید کرد.

فعالیت های شایسته اتاق به صورت مناسب اطلاع رسانی گردد

استاندار اصفهان با بیان اینکه پتانسیل های بیشتری در حوزه صادرات استان به ویژه به دلیل قرارگیری اصفهان در شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب وجود دارد، از راه اندازی منطقه ویژه علم و فناوری با همکاری اتاق بازرگانی و دانشگاه در اصفهان و انجام اقدامات لازم برای ایجاد کریدور علم و فناوری برای نخستین بار در کشور در اصفهان اطلاع داد و ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی های لازم با رئیس جمهور، این کریدور اجرایی گردد.

عباس رضایی، خواهان توجه ویژه به صنعتگران طلای اصفهان و لزوم تطبیق ضوابط بانک ها با شرایط تحریم شد.

او خام فروشی و صادرات مواد خام را از مسائل اصلی موجود کشور دانست و در انتها، خود ضمن قدردانی از اقدامات اتاق اصفهان برای فراهم کردن ظرفیت هایی برای تسهیل امور فعالان مالی، خواهان اطلاع رسانی شایسته این اقدامات و ظرفیت های موجود شد.

احتیاج به سیاست گذاری هدفمند و متناسب با شرایط تحریم

در ادامه این مراسم، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، ستاد تسهیل و کمیته حمایت قضایی از فعالان مالی، بر آگاهی فراورینمایندگان استان از این امکانات فراهم شده به منظور یاری به برطرف مسائل آنها تأکید کرد.

مسعود گلشیرازی، 40 مصوبه ملی و 127 مصوبه استانی را از نتایج برگزاری جلسات شورای گفت وگو دانست و اضافه نمود: از این تعداد 7 مصوبه تحت عنوان بسته حمایتی در قالب حمایت دستگاه ها و سازمان های مختلف اجرایی از فعالان مالی، به تصویب رسیده و ضروری است این بسته های حمایتی مدون هر چه سریع تر عملیاتی گردد.

او شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را محلی برای یاری به بهبود شاخص های محیط کسب وکار استان دانست و اضافه نمود: خوشبختانه در سطح کلان مدیریتی استان، همت و عزمی جدی در راستای یاری به بهبود این شاخص ها ایجاد شده و این همت قابل تقدیر است.

رئیس اتاق اصفهان در ادامه با تأکید بر اینکه در زمانی که دشمنان به دنبال تزریق ناامیدی هستند باید از تهدید، فرصت ساخت، توضیح داد: در شرایط موجود باید تمهیداتی اندیشید که به جای چرخ اقتصاد، چرخه اقتصاد به حرکت درآید یعنی مجموع فرآیندهای ما به گونه ای شکل گیرد که اقتصاد به صورت همگون و همساز بچرخد.

گلشیرازی لازمه این همگونی را توجه به شبکه سازی میان اعضاء و توجه ویژه به احتیاجهای جامعه اعلام کرد.

او همچنین وظیفه شتاب دهنده های بازاریابی، صادرات و تجارت الکترونیک را یاری به فراهم سازی زیرساخت های تجارت استان دانست و اضافه نمود: پایه تجارت ما در اصفهان بنیادی نیست و ضروری است همگام نماینده، تاجر و صادرنماینده را نیز مورد توجه قرار دهیم.

رئیس اتاق اصفهان یکی از مهم ترین لازمه های تجارت و صادرات را راه اندازی شتاب دهنده صادراتی بیان و توضیح داد: در حال حاضر تنها دو شرکت مدیریت صادرات در استان وجود دارد و اتاق اصفهان برای برطرف این خلأ با راه اندازی اولین شتاب دهنده صادراتی کشور طی یک برنامه سه ساله، قصد ایجاد 70 شرکت مدیریت صادرات را دارد.

گلشیرازی داشتن برنامه جزءبه جزء را در توسعه صادرات بسیار مهم دانست و توضیح داد: در شرایط تحریم احتیاجمند سیاست های جزءبه جزء هستیم و باید وزارت صنعت در اجرای سیاست های عام که در زمان قبل از تحریم قابل استفاده بود، تجدیدنظر کند.

ضرورت هدفمندسازی صادرات به کشورهای همسایه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این مراسم ملزم ساختن فعالان مالی به بازگرداندن ارز و برطرف تعهدات ارزی را زمینه ساز افت صادرات دانست و خواهان بازبینی اولویت بندی واردات شد.

ایرج پیروز همچنین پیشنهاد داد: در راستای توسعه صادرات، استان های مشخص برای فعالیت با کشورهای همسایه و هدفمند شدن صادرات به این کشورها معین گردد.

او در انتها توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی استان، تفویض مجوز برگزاری نمایشگاه ملی فرش در اصفهان شد و همچنین ایجاد سازوکاری برای تأمین مواد اولیه مورداحتیاج کارخانه های استان اصفهان را خواهان شد.

اهمیت به کارگیری استراتژی توسعه صادرات به کشورهای همسایه

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران، محدودیت های بانکی و ارزی، بالا بودن قیمت تمام شده کالا، مسائل مربوط به تأمین منابع و تحریم های مربوط به لجستیک و... را از جمله مسائلی دانست که ریشه در مالی با ساختار مبتنی بر نفت دارد و اضافه نمود: تدوین استراتژی های توسعه صنعتی بر اساس توسعه صادرات در این برهه بسیار راهگشاست.

افروز بهرامی در آیین تجلیل از صادرنمایندگان نمونه استان اصفهان، با اشاره به سهم ناچیز ایران از صادرات 25 تریلیون دلاری جهان گفت: این سهم 23 صدم درصدی با توجه به ظرفیت های موجود در کشور قابل قبول نیست.

بهرامی تنوع هر چه بیشتر کالاهای صادراتی و تمرکز کمتر بر مقاصد صادراتی را در مدیریت هر چه آسان تر تحریم ها مؤثر دانست و توضیح داد: هر چه ساختار مالی کشورهای هدف منسجم تر باشد، اعمال قوانین تحریم ها در آنها بیشتر بوده و در این برهه باید از ظرفیت استان های مرزی استفاده نموده و استراتژی توسعه صادرات کشو را بر اساس کشورهای همسایه برنامه ریزی کنیم.

رئیس صندوق ضمانت صادرات، مدیریت ریسک را مهم ترین مسئله فعالان مالی در شرایط تحریم دانست و گفت: در این برهه استفاده از خدمات و حمایت های صندوق ضمانت صادرات بیش ازپیش معنا پیدا می نماید.

در انتها این مراسم، ضمن تقدیر از صادرنمایندگان برتر ملی و استانی، از نخستین شتاب دهنده صادراتی کشور در اصفهان نیز رونمایی شد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3397

به "موفقیت در جنگ مالی، نیازمند توسعه صادرات و تقویت بخش خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت در جنگ مالی، نیازمند توسعه صادرات و تقویت بخش خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید