معرفی تعدادی از خوشمزه ترین صبحانه های جنوبی

به گزارش نوای پرنده پارسی، مردم استانهای جنوبی کشور دارای فرهنگ غنی بوده و یک رسم جالب در صبحانه خوردن دارند که تقریبا میتوان گفت این رسم در میان همه آنها مشترک است. این رسم، صبحانه خوری مفصل است. این وعده در میان مردم جنوب از اهمیت والایی برخوردار هست بطوریکه حتی برای آن غذا نیز می پزند. با ما در مقاله خوشمزه ترین صبحانه های جنوبی همراه شوید تا شما را با شماری از بهترین صبحانه های جنوبی آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با معروف ترین صبحانه های جنوبی برایتان جالب خواهد بود.

معرفی تعدادی از خوشمزه ترین صبحانه های جنوبی

صبحانه های رنگارنگ بوشهری

مردم بوشهر یک نوع آش مخصوص می پزند که آن را در وعده صبحانه میل می نمایند. این مورد از خوشمزه ترین صبحانه های جنوبی به آش بوشهری نیز معروف است. در بوشهر نخل های خرمای بسیار زیادی وجود دارند و مردم از خرما برای تهیه غذاهای مختلف استفاده می نمایند. بعنوان مثال، رنگینک یکی از خوراکی های خوشمزه ای بوده که از ترکیب ارده با خرما تهیه می شود و در وعده صبحانه میتوان از آن استفاده کرد. بوکورا نیز غذای معروف دیگری بوده که در بوشهر تهیه می شود. این خوراکی که طعم بی مثالی دارد، معمولا برای صبحانه استفاده می شود.

نان تموشی شور با چای شیرین

مردم خوزستان یک نوع نان محلی می پزند که فلزن نام دارد. این ترکیب به صبحانه عروسی مشهور بوده و برای نوعروسان طبخ می شود. نان فلزن را با سرشت کردن آرد و سپس گذاشتن آن بر روی تاوه درست می نمایند. در بستک هرمزگان نیز از این نان خوشمزه در وعده صبحانه استفاده می شود. پهتیه یا بحتیه نام یکی از معروف ترین صبحانه های جنوبی بوده که مردم اهواز آن را پخته و میل می نمایند.

نان تموشی خوراکی دیگری بوده که در استانهای جنوبی کشور تهیه می شود و یک صبحانه مشترک میان اهالی سیستان و بلوچستان و هرمزگان است. نان تموشی بسیار نازک بوده و در استان هرمزگان بخصوص منطقه میناب یا کوخرد تهیه می شود. این نان را معمولا به سسی مخصوص که ترکیبی از سس با روغن ماهی یا ماهی خشک است، آغشته می نمایند. پس از این کار، سس سوراغ و مهیاوه را به آن اضافه می نمایند. البته، این امکان نیز وجود دارد که روی آن پنیر، کره یا تخم مرغ هم بزنند.

صبحانه ای با کشک زرد

یکی از بهترین صبحانه های جنوبی، کشک زرد است که آن را با نان سنتی می خورند. کشک زرد یک صبحانه غنی و سالم بوده و در آن از ادویه هایی ویژه بهره می برند. این غذا ترکیبی از پیاز، نعناع، بلغور گندم، روغن حیوانی، سیر و شنبلیله بوده و در فصول سرد سال بسیار می چسبد. مواد اولیه این غذا را می توانید در مغازه ها نیز پیدا و سپس با یکسری چاشنی های مخصوص و یک لیوان آب آن را آماده کنید.

دودپتی، چای انگلیسی چابهاری

یکی از نوشیدنی های گرم که در چابهار استفاده می شود، مخلوط شیر با چای است. در تهیه این نوشیدنی از یکسری ادویه های مخصوص بهره می برند و معمولا به همراه آن از یک نوع نان روغنی که به نان پراتا نیز معروف است، استفاده می نمایند. اهالی استان هرمزگان نیز برای صبحانه از یک نوشیدنی مشابه شیر چای استفاده می نمایند. صبحانه کابلی یکی از بهترین صبحانه های جنوبی بوده که از نخود و آب تهیه می شود و در سیستان و بلوچستان آن را به همراه دودپتی و نان پراتا مصرف می نمایند. البته، در استان بوشهر به تنهایی آن را می خورند.

صبحانه ای مخصوص سرطان روده

در آبادان یک نوع آش خوشمزه تهیه می شود که در صبح های زمستانی گرمابخش محفل خانوادگی خواهد بود. این آش ترکیبی از سبزی، حبوبات و مرغ است. یک غذای معروف جنوبی که در درمان برخی از بیماری ها مفید بوده، برزنگک نام دارد که اهالی خوزستان آن را صبح میل می نمایند. این غذا در درمان بیماری هایی نظیر سرطان روده، یبوست، ناراحتی های قلبی و چربی خون بالا می تواند موثر باشد. شیر برنج و سرشیر نیز یکی از صبحانه های لذیذ در اندیمشک و دزفول هستند. چزنک رغو نام یک نان محلی بوده که لرهای ساکن اندیمشک آن را طبخ می نمایند. سپس، این نان را در شیره خرما یا انگور و روغن حیوانی می غلتانند تا حسابی خوشمزه شود.

صبحانه خرمایی در استانهای گرمسیر کشور

در استانهای جنوبی درختان نخل به وفور دیده می شوند و با خرما محصولات بسیار زیادی همچون کلوچه های خرمایی و نان را درست و همراه با چای یا شیر استفاده می نمایند. کلوچه زابلی با مغز خرمایی هم یک غذای بسیار مقوی و یکی از خوشمزه ترین صبحانه های جنوبی است.

بلالیت زعفرانی

یکی دیگر از غذاهایی که در وعده صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد، بلالیت بوده که یک نوع رشته ماکارونی مخصوص بشمار می آید. این دسر محلی دارای طعمی شیرین و زعفرانی بوده و در بندرعباس و بوشهر بسیار طرفدار دارد. در کنار رشته های بلالیت می توانید تخم مرغ هم بگذارید که این موضوع کاملا به سلیقه و ذائقه خودتان بستگی دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7572

به "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین صبحانه های جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین صبحانه های جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید