مسکو: آمریکا مسبب اصلی تحولات اخیر پیرامون برجام است

به گزارش نوای پرنده پارسی، دیپلمات ارشد وزارت خارجه روسیه تأکید کرد، آمریکا مسبب اصلی تحولات اخیر پیرامون توافق هسته ای ایران است.

مسکو: آمریکا مسبب اصلی تحولات اخیر پیرامون برجام است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ولادیمیر ارماکوف مدیر دپارتمان کنترل تسلیحات و عدم اشاعه در وزارت خارجه روسیه امروز (سه شنبه) تأکید کرد، آمریکا مسبب اصلی تحولات اخیر پیرامون توافق هسته ای ایران (برجام) است.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این دیپلمات ارشد روس در ادامه گفت: شاید چندان خوشایند به نظر نرسد، اما تهران دقیقا در حال اجرا کاری است که واشنگتن با تحریم های اخیر هسته ای مجبورش نموده است. در حقیقت این آمریکا است که صادرات اورانیوم غنی شده و آب سنگین ایران را غیرممکن ساخته است. در نتیجه ایران چاره ای جز ذخیره کردن این دو ندارد و واشنگتن تنها مسبب این مسئله است.

بر اساس این گزارش، مدیر دپارتمان کنترل تسلیحات و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه در ادامه تأکید کرد: در این میان، فعالیت های هسته ای ایران در شرایط کنونی در تطابق کامل با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

وی اضافه کرد: ایران هرگز پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (NPT) را نقض ننموده و حتی موافقت نموده تا گام های بی سابقه ای را در جهت تضمین شفاف سازی برنامه هسته ای در چارچوب توافق هسته ای بردارد.

این دیپلمات ارشد روس در ادامه توضیح داد: اقدامات واشنگتن با هدف تضعیف توافقات مهم بین المللی که در راستای تقویت امنیت جهانی و منطقه ای تنظیم شده بود، تهدیدی جدی برای رژیم عدم اشاعه هسته ای است.

ارماکوف ضمن ابراز تأسف در مورد اینکه جامعه بین المللی نتوانسته به خوبی مانع از اجرای سیاست های مخرب آمریکا گردد، گفت: روسیه و چین سال گذشته یک سند کاری در حمایت از برجام آماده کردند. اما اروپایی ها و دیگر متحدان آمریکا ترسیدند که به طرح ابتکاری ما ملحق شوند. و حالا ما نتایج تأسف بار چنین رویکردی را می بینیم.

حدود یک سال پیش بود (18 اردیبهشت 1397) که دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام خارج شده و تمام تحریم های هسته ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم ها یا محدودیت های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال نموده است. گفتنی است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه نموده است.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی ها در اجرای وعده ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گذشته همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه ای خطاب به کشورهای عضو این توافق تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، از امروز 18 اردیبهشت 98 بعضی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می نماید.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید کرد که اقدامات اعلامی در بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته ای) است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز با اعلام اینکه ایران به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز مهلت داده تا به تعهدات خود ذیل این توافق هسته ای عمل نمایند و زمینه تأمین منافع ایران در این توافق را فراهم نمایند، تأکید کرد که در نامه ای که به این کشورها فرستاده، پیامدهای نادیده دریافت این ضرب الاجل مشخص شده را مفصل توضیح داده است.

با این وجود، اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای هرگونه اولتیماتوم از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رد کرد و خواهان پایبندی تهران به تعهداتش شد. اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و بریتانیا با درخواست نه چندان مؤثر از کشورهای غیر عضو در برجام خواستند از هرگونه اقدامی که مانع اجرای کامل تعهدات طرف های باقی مانده در توافق می گردد، اجتناب نمایند. (جزئیات بیشتر)

و تمام اینها در حالی است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 4 می (14 اردیبهشت) اقدام جدیدی علیه برجام صورت داد و همکاران ایران در توسعه نیروگاه بوشهر و انتقال اورانیوم غنی شده و آب سنگین به خارج از کشور را مشمول تحریم های تازه ای قرار داد. (جزئیات بیشتر)

آمریکا با این اقدام، عملا کشورهای باقی مانده در توافق هسته ای را از اجرای مفادی از این توافق از جمله تسهیل انتقال آب سنگین مازاد ایران به عمان، تبادل اورانیوم غنی شده با کیک زرد و همچنین همکاری روسیه در زمینه توسعه نیروگاه بوشهر منع نموده است.

علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا یک بار دیگر شامگاه پنجشنبه گذشته نیز با صدور دستوری اجرایی، تحریم های جدیدی را علیه صادرات فلزات ایران ازجمله آهن، فولاد، آلومینیوم و مس اعمال کرد (جزئیات بیشتر).

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته گفت که انتظار دارد امروز گفت وگوهای شفاف و صادقادنه ای با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در سفرش به روسیه درباره ایران داشته باشد. لاوروف همچنین گفته بود که امیدوار است تا در این دیدار توضیحی درباره اینکه واشنگتن چطور می خواهد بحران بوجود آمده در مورد توافق هسته ای ایران را حل نماید، از وزیر خارجه آمریکا بشنود.

بنا بر اعلام منابع روس، وزرای خارجه آمریکا و روسیه قرار است اواخر امروز در شهر سوچی روسیه دیدار و گفت وگو نمایند. دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیز گفته است که پس از این دیدار، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در محل اقامت خود در سوچی میزبان پامپئو خواهد بود.

.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1289

به "مسکو: آمریکا مسبب اصلی تحولات اخیر پیرامون برجام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو: آمریکا مسبب اصلی تحولات اخیر پیرامون برجام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید