خبرنگاران همبستگی برجامی ها در برابر فشارهای آمریکا

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران - خبرنگاران - رسانه های فرانسه نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام را نماد اتحاد و همبستگی اعضای این توافق در برابر فشارهای آمریکا برشمرده و آن را صحنه نمایش اراده جمعی بر حفظ برجام و اجرای کامل آن توصیف کردند.

خبرنگاران همبستگی برجامی ها در برابر فشارهای آمریکا

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، امضاکنندگان توافق هسته ای ایران روز گذشته در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که به ریاست هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه، به نمایندگی از طرف جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا برگزار گردید؛ بار دیگر بر اراده خود بر اهمیت حفظ توافق هسته ای ایران موسوم به برجام و اجرای کامل آن تاکید نمودند.

به گزارش این رسانه فرانسوی، در این نشست، چین کوشش های آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها و تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران را محکوم کرد.

همچنین رسانه فرانسوی لانوول تریبون با اشاره به کمیسیون مشترک برجام در تیتر گزارش خود نوشت: چین و اروپا، ترامپ را به چالش می کشند.

این رسانه فرانسوی توضیح داد: چین و اروپا بار دیگر حمایت خود را از ایران در برابر کوشش های آمریکا به منظور اعمال تحریم های مالی علیه جمهوری اسلامی، به منصه ظهور رساندند.

لانوول تریبون اضافه نمود: تمامی اعضا، با یادآوری خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام در سال 2018، بر اهمیت صیانت از این توافق تاکید نمودند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در سرانجام شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، اتحاد شرکای این توافق برای حفظ آن را امری مهم ارزیابی کرد.

وی در حساب توئیتر خود نوشت: ایران، چین و اروپا به رغم چالش های موجود، در تصمیم خود برای حفظ توافق هسته ای ایران (برجام) متحد هستند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه توضیح داد: توافق هسته ایران در سال 2015، بخشی از تحریم های ایران را در مقابل تضمیناتی دربردارنده ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران لغو نموده است؛ ایالات متحده آمریکا در سال 2018 از برجام خارج و تحریم های یکجانبه را علیه ایران بار دیگر اعمال کرد. در مقابل، تهران نیز در راستای کاهش تعهدات برجامی، فراوری اورانیوم خود را افزایش داد.

این رسانه فرانسوی اضافه نمود: در 21 آکوست، واشنگتن باهدف تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که در ماه اکتبر سال میلادی جاری به سرانجام می رسد، درصدد احیای سایر تحریم ها از جمله تحریم های سازمان ملل بود؛ اما بلافاصله با مخالفت متحدان اروپایی خود روبرو شد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه با اشاره به لحن بی سابقه آمریکا نسبت به اروپا نوشت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا؛ فرانسه، بریتانیا و آلمان را به متحد شدن با ایران متهم کرد.

به نوشته این رسانه فرانسوی، فو کنگ دیپلمات چینی روز گذشته در وین، هنگام ترک هتل محل برگزاری جلسه به خبرنگاران گفت: ما به توافق هسته ایران (برجام) متعهد هستیم.

وی اضافه نمود: ما دست در دست جامعه دنیای، همه کوشش خود را برای شکست کوشش واشنگتن در نابودی برجام انجام می دهیم؛ ایالات متحده، حقوق بین الملل را به سخره می گیرد و جامعه دنیای نباید این اجازه را به او دهد.

خبرگزاری فرانسه تاکید نمود: در بحبوحه رویکرد فشار حداکثری آمریکا، روز گذشته ایران، اروپا، روسیه و چین همبستگی خود را به نمایش گذاشتند.

این رسانه فرانسوی در ادامه با اشاره به توافق اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: ایران به درخواست آژانس مبنی بر دسترسی به دو سایت مورد نظرچراغ سبز نشان داد، درحالی که در گذشته این درخواست را رد می کرد و این منجر به کاهش حمایت اروپایی ها از برنامه ای هسته ایران شده بود.

مارک فیتزپاتریک کارشناس انستیتو بین المللی مطالعات استراتژیک در این رابطه بیان نمود: ایران در هماهنگی با سایر دنیا است؛ در حالی که ایالات متحده در انزوا فرو رفته است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه به نقل از نماینده پکن نوشت: تهران باید بتواند از مزایای مالی بهره مند گردد؛ ایالات متحده از هیچ کوششی برای تخریب اقدامات صورت گرفته از سوی سایر کشورها در راستای تسهیل تجارت با ایران فرو گذار نخواهد کرد

این رسانه فرانسوی در سرانجام گزارش خود نوشت: در اواسط ماه فوریه، تهران آمادگی خود مبنی بر لغو همه یا بخشی از اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش تعهدات برجام را به ازای تضمین مزایای مالی قابل توجهی از سوی اروپا، اعلام نموده است.

شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه 1+4، سه شنبه (11 شهریور 1399) به ریاست مشترک عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار گردید تا گامی دیگر در راستای حفظ برجام برداشته گردد.

این نشست هر چند به تعبیر معاون وزیر خارجه کشورمان روتین و در ادامه جلسات کمیسیون مشترک برگزار گردید اما به خاطر همزمانی با وقایعی که در نیویورک می گذرد و کوشش هایی که آمریکا برای به اصطلاح برگرداندن قطعنامه های سابق شورای امنیت و به نوعی نابودی برجام در نیویورک انجام می دهد، ویژگی خاصی را پیدا نموده است.

آمریکا پس از نزدیک به 2 سال خروج از برجام و کارزارهای تبلیغاتی ناموفق جنگ با ایران، مدعی شده همچنان عضوی از توافق هسته ای است و می تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه 2231 مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند.

وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی خواهان به کارگیری سازوکاری در برجام شده که قطعنامه های لغو شده شورای امنیت بازگردانده گردد. این درخواست با مخالفت جمعی اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت روبرو شده است.

اعضای مشارکت کننده در برجام در سرانجام نشست کمیسیون مشترک برجام با صدور بیانیه ای تاکید نمودند اعتقاد مشترک آن ها این است که آمریکا دیگر مشارکت کننده این توافق نیست و نمی تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

بیانیه سرانجامی هماهنگ کننده شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام عصر سه شنبه منتشر شد که در آن اعضا تاکید نمودند که آمریکا نمی تواند فرایند بازگشت تحریم های ملل متحد تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت را شروع کند.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5026

به "خبرنگاران همبستگی برجامی ها در برابر فشارهای آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران همبستگی برجامی ها در برابر فشارهای آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید