لزوم همکاری همه دستگاه ها برای حفظ و مرمت بازار وکیل

به گزارش نوای پرنده پارسی، نشست تخصصی تاریخ شیراز با موضوع بازار وکیل در گذر تاریخ در هتل زندیه برگزار شد .

لزوم همکاری همه دستگاه ها برای حفظ و مرمت بازار وکیل

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، اولین نشست تخصصی تاریخ شیراز به مناسبت هفته میراث فرهنگی، روز چهارشنبه یکم خرداد، در هتل زندیه برگزار گشت .

در این نشست ابراهیم عباسی پژوهشگر تاریخ شیراز با ارائه شرحات کامل در مورد سیر تاریخی شکل گیری شهر شیراز گفت: در گذر تاریخ، بازار وکیل به عنوان بازار مرکزی و بزرگ شهر، ستون اقتصادی شیراز بوده و همواره رشد و نفوذ آن در بافت شهری مورد توجه است.

این پژوهشگر تاریخ با بیان کارکردهای مختلف بازار وکیل در حوزه های اجتماعی، فرهنگی ،مذهبی بر اهمیت بازار و اثرگذاری این مجموعه بر فرهنگ ،آداب و رسوم شهری تاکید کرد و افزود: میراث بازار وکیل یک دست آورد بزرگ باقی مانده از دوران گذشته است که باید در حفظ و مرمت آن تلاش کرد.

او با تشریح ابعاد مختلف مجموعه زندیه اظهار امیدواری کرد که در آینده مجموعه زندیه به ثبت جهانی رسیده و با این اقدام توجهات بیشتری به میراث کهن شیراز شود.

عباسی با اشاره به آتش سوزی بازار تبریز در روزهای گذشته به مسئولین و دست اندرکاران بازار وکیل توصیه کرد: ضمن اجرای اقدامات ایمنی در مقابل حوادث احتاقتصادی از جمله آتش سوزی در کوتاه مدت، نسبت به همکاری همه دستگاه ها در حفظ و مرمت بازار وکیل برای ماندگاری این اثر مهم تاریخی به بیان راهکارهایی پرداخت.

او با انتقاد به برخی اقدامات ناصحیح در گذشته و همچنین عملکردهای ناهماهنگ در مورد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تصمیم گیران باید با مطالعه تاریخ گذشته شیراز و شناخت اقتضائات و مسائل شهری برای وضعیت امروز و آینده شهر تصمیمات صحیح اخذ کنند.

در ادامه مراسم امیر حسین حکمت نیا نیز در مورد جمع آوری تاریخ شفاهی و موضوعات فرهنگی بازار وکیل به ارائه گزارش پرداخت و با اشاره به اهمیت مطالعات و پژوهش های تاریخی به خصوص در مورد بافت قدیمی شیراز گفت: شیراز از موهبت ها و توانمندیهای فراوانی در عرصه تاریخی برخوردار است که متاسفانه تاکنون مطالعات صرفاً به صورت توصیفی انجام شده در حالی که با کنکاش وبررسی های علمی می توان به زوایای مختلف فرهنگ، آداب سنن، قواعد و قوانین زیست شهری دست یافت.

او شرح داد: بازار وکیل، شاهکار معماری زندیه است و این عظمت و غنای فرهنگی در کمتر اثر تاریخی دیده می شود.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: ایجاد یک راستا گردشگری در این بازار تاریخی یک ضرورت است و باید هر چه زودتر در این خصوص تصمیمات اجرایی صورت پذیرد.

در بخش پایانی این نشست علمی، شرکت کنندگان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ضمن تبادل نظر و طرح سوالات و دیدگاه های خود، بر استمرار این نشست های علمی- تخصصی با حضور مدیران و مسئولین شهری، به منظور همفکری و طرح مسائل مرتبط با میراث فرهنگی تاکید کردند.

این نشست با همکاری اداره کل میراث فرهنگی فارس و هتل زندیه شیراز و با حضور کارشناسان، متخصصین حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و علاقه مندان حوزه میراث فرهنگی برگزار گشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1341

به "لزوم همکاری همه دستگاه ها برای حفظ و مرمت بازار وکیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم همکاری همه دستگاه ها برای حفظ و مرمت بازار وکیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید