صد دستگاه ساکنان خونگرمی دارد

به گزارش نوای پرنده پارسی، فرشاد شیرزادی -خبرنگار:عبدالرحیم سعیدی راد شاعر آیینی و اهل بیت(ع) با طمأنینه پاسخ پرسش هایت را می گوید. قد بلند و چهره مردانه ای دارد و زنگ صدای اندکی خشدارش در ذهن می ماند.

صد دستگاه ساکنان خونگرمی دارد

او از سال 1375 که از دزفول به تهران آمد، ساکن شرق تهران و محله صد دستگاه در خیابان پیروزی و منطقه 14 شده است. با او دوری در محله زدیم و از ریز و درشت مسائل و مواهب محل زندگی اش جویا شدیم. او می گوید: هیچ وقت محله فعلی ام را به محله دیگری ترجیح نخواهم داد و همواره در همین منطقه ساکن خواهم بود. مردم محله من مردمی با فرهنگند و به همین دلیل زیستن در این محله دست کم برای من راحت تر از دیگر محله های تهران است. گفت وگوی کوتاه اما جذاب و خواندنی ما را با او بخوانید.

  • چرا منطقه 14 و محله صد دستگاه را برای زیستن انتخاب نموده اید؟ این محله برای شما چه مزیت هایی داشت؟

در سال 1375 برای نخستین بار در این محله به عنوان مستأجر ساکن شدم. چند سال به همین منوال گذشت تا توانستم در اینجا یک دستگاه آپارتمان خریداری کنم. عمده ترین دلیل سکونت من در این محله چند نکته بود. این منطقه آرام و ساکت و امن است و به گمانم محله ای در سطح و شأن خودم انتخاب نموده ام. صد دستگاه مردم مهربان و فهیمی دارد و از سوی دیگر به محل کارم نزدیک است. محل کارم در میدان بهارستان واقع شده و از این حیث راحت می توانم در راستا رفت و برگشت تردد کنم. به هر حال قسمت شد که همواره در این محله سکونت داشته باشم و در فکرم هنوز هم نمی گنجد که بخواهم از این محله خارج شوم. از سوی دیگر به دلیل بافت مذهبی اش، این محله را دوست دارم. خیابان پیروزی تقریباً وسط تهران واقع شده. صد دستگاه هم درست در وسط پیروزی قرار گرفته است. از روز اولی که پایم به تهران باز شد و از دزفول به تهران آمدم، قسمت بود که این محله مرا در چنگ خود بگیرد.

  • از وسایل نقلیه انبوه بر مثل خطوط اتوبوس های تندرو(BRT) و مترو برای رفتن به محل کارتان استفاده می کنید؟

برای رفتن به محل کارم موتورسیکلتی دارم که از قدیم با آن تردد می نموده و می کنم. اما برای نقاط دیگر تهران و پنجشنبه ها که احتیاج است به جایی بروم عموماً از مترو استفاده می کنم. خانواده ام نیز معمولاً مترو را برای تردد درون شهری برمی گزینند. ایستگاه مترو نبرد و پیروزی نزدیک ترین ایستگاه ها به خانه ما است. خانه ما دقیقاً بین این دو ایستگاه واقع شده است.

  • با شاعری صحبت می کردم و او از حس شاعرانه اش به مترو می گفت. او معتقد بود که مترو ماری است که آدم ها را بلعیده یا قناره ای که لاشه ها به آن آویزانند. چه حس شاعرانه ای نسبت به مترو تهران دارید؟

در مترو حس شاعرانه ای به من دست نمی دهد. نمی دانم این شاعر از چه زاویه ای به مترو نگریسته که تا این حد وحشتناک آن را توصیف نموده است. به هر حال مترو وسیله عمومی و شلوغی است اما ایستگاه پیروزی چندان شلوغ نیست. طوری نیست که جای نشستن نداشته باشید اما در ایستگاه های بعدی بله! به قول معروف همان آش و همان کاسه است. وقتی به میدان شهدا می رسید اوج شلوغی است و دیگر جای نفس کشیدن نیست. در میان این شلوغی هم معمولاً حس شاعرانه ای به آدم دست نمی دهد.

  • تا به حال شده که در کانون های ادبی شرق تهران حضور پررنگی داشته باشید؟

ارتباط تنگاتنگی با فرهنگسراها ندارم اما بارها برای شعرخوانی به فرهنگسرا دعوت شده ام. به دو، سه فرهنگسرای شرق مانند مناطق 4 و 13 و 14 سر زده ام. خاطرم است که یکبار هم به فرهنگسرای اشراق دعوت شدم. اما بعضی از سرای محله ها برنامه ها و فعالیت های فرهنگی مناسبی برای مردم و هم محله ای ها دارند. البته نه به عنوان اینکه شاعر محله ام بلکه به عنوان شاعری که به مکان های فرهنگی دیگر نیز دعوت می گردد، به این کانون ها رفته ام.

  • به نظر شما کتابخانه ها و کتابفروشی ها و سرانه فرهنگی شرق تهران جوابگوی احتیاج مردم هست؟

با توجه به اینکه من بارها در محله مان گشته ام باید بگویم که این امکانات در حداقل است. آمار دقیقی ندارم اما از نظر تعداد اندکند و شاید احتیاج باشد که توجه بیشتری به اوضاع مطالعه مردم گردد. البته نقاط دیگر تهران و حتی غرب تهران همچنین است. فضاهای مطالعه و کتابخانه ای کمتری در محله ما وجود دارد.

  • برای خرید مایحتاج خانه به کجا می روید؟

در صد دستگاه تعداد فروشگاه های زنجیره ای زیاد است. چند سال قبل که با وفور فروشگاه های زنجیره ای روبه رو نبودیم، اغلب به فروشگاه شهروند می رفتیم. تقریباً همه خرید هفتگی مان را از این فروشگاه انجام می دادیم.

  • بلقیس سلیمانی نویسنده می گفت: من بچه کشاورزم. وقتی صیفی ها را در بازار میوه و تره بار می بینم گل از گلم می شکفد. شما چه حس شاعرانه ای نسبت به بازار میوه و تره بار دارید؟

من هم بچه کشاورزم و همین حس را دارم. در بازار تره بار نزدیک پارک گل نما گاهی اوقات شلوغی بیداد می نماید و همه مشغول جدا کردن میوه و سبزی هستند. وقتی به این بازار می روم حس خوبی دارم. از در صف بودن و ماندن احساس بدی به من دست نمی دهد. همواره بوی مطبوع میوه و سبزی در مشامم می پیچد. به نظرم اینجا بهتر از جاهای دیگر می توان شعر گفت و احساس شاعرانه داشت.

  • در محله به سینما هم می روید؟

میدان شهدا 2 سینما دارد. بارها فیلم های درخشانی در این سینماها دیده ام و در همه موارد هم همراه خانواده ام بوده ام. اما چون در مجموع وقتم محدود است این اواخر کمتر می توانم به سینما بروم. مگر ایام دهه فجر که بعضی شب ها معمولاً چند فیلم می بینم.

  • آدینه ها و روزهای تعطیل را در محله چگونه می گذرانید؟

مدتی برنامه خانوادگی داشتیم که صبح آدینه صبحانه را در بیرون از خانه صرف می کردیم. بعد از صرف صبحانه به پارک هایی که در شرق تهران واقع بود می رفتیم. معمولاً صبح ها این پارک ها خلوت تر از همواره اند و طراوت و تازگی اش با دیگر ایام سال متفاوت است. به نظرم هر که صبحانه پارک را تجربه نموده لذتش را برده. در حال حاضر کمتر فرصت می کنم که هر آدینه به پارک بروم. نزدیک های ظهر در محله همراه خانواده به خرید می رویم و پس از آن هم بعد از ظهر آدینه یا استراحت می کنیم یا به مهمانی می رویم یا مهمان داریم.

  • با هنرمندان و شاعران و نویسندگان شرق تهران ارتباط داشته اید؟

آقای عبدالجبار کاکایی مدتی در شرق تهران سکونت داشت. زمانی که ایشان در شرق بود با او ارتباط خانوادگی داشتیم اما از زمانی که ایشان به میدان هفتم تیر نقل مکان نموده اند، ارتباط خانوادگی مان کمتر شده است. ارتباط با دوستان دیگر بیشتر ارتباط شعری و کمتر خانوادگی است.

  • کتاب های شاعر

سعیدی راد که از سال ها پیش، هر سال به دیدار رهبری می رود، متولد 20 آبان 1345 دزفول است. او از سال 1369 تا 1374 مسئول کانون شعر جهاد دانشگاهی اهواز بود و سال 1393 نیز دبیر علمی جشنواره شعر کوتاه هزاره شد. از میان کتاب های او می توان به بعد از باران، بر بلندای عشق، زخم های خورشید، گزیده ادبیات معاصر شماره 77، فانوس های سنگی، من راضیم به این همه دوری، دیگر عرضی ندارم، سه مزار برای یک شهید، ساعت به وقت دلتنگی، حق با آفتابگردان هاست، انعکاس آفتاب (نثر ادبی مهدوی) ، پنجره هشتم(نثر ادبی رضوی) وخیابان چهل متری اشاره نمود.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1488

به "صد دستگاه ساکنان خونگرمی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صد دستگاه ساکنان خونگرمی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید