رقابت عربستان با امارات و قطر در زمینه حمل و نقل

به گزارش نوای پرنده پارسی، عربستان در رقابت با امارات و قطر استراتژی ملی در زمینه حمل و نقل و خدمات لجستیکی برای ایجاد ارتباط میان سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا را مطرح نموده است.

رقابت عربستان با امارات و قطر در زمینه حمل و نقل

با تور دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الخلیج النو، عربستان سعودی کوشش خود را برای پیشی دریافت از امارات و قطر به اسم قطب تجاری، فرهنگی و ژئو استراتژیک خلیج فارس افزایش داده و اخیرا در پی چالش کشیدن همسایگان کوچک خود در زمینه تبدیل این کشور به مهم ترین کشور در زمینه حمل و نقل هوایی است.

اظهارات اخیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در خصوص استراتژی اتصال بین سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا رقابت با امارات و قطر در خاورمیانه را نشان می دهد.

استراتژی شروع شده به وسیله ولیعهد سعودی بعلاوه در پی ارتقای کلیه خدمات و وسایل حمل و نقل، تقویت سیستم خدمات لجستیک و موارد حمل و نقل مدرن برای حمایت از فرایند توسعه جامع در عربستان است. به اعتقاد ولیعهد سعودی این استراتژی به عربستان این امکان را می دهد که از موقعیت جغرافیایی خود که میان سه قاره است، برای متنوع سازی اقتصاد خود سرمایه گذاری کند.

در حال حاضر، امارات متحده عربی با حمایت از شرکت هواپیمایی امارات و دی پی ورلد شرکت ترابری دریایی امارات، قطب حمل و نقل و تدارکات در منطقه است. دی پی ورلد 10 درصد از ترافیک دنیای کانتینر در دنیا را کنترل و علاوه بر ترمینال های دریایی و زمینی در بیش از 40 کشور دنیا ، حدود 80 بندر را هم اداره می نماید.

خطوط هوایی امارات از نظر تعداد کشورهایی که در آن سرویس ارائه می دهد در رتبه پنجم دنیای واقع شده است. در خصوص خطوط هوایی قطر ، این کشور به اسم قطب ترافیک هوایی در منطقه شناخته شده است.

شرکت های هواپیمایی قطر و امارات در زمینه جذب اعتماد مشتری توانسته اند پیروز عمل نمایند. بعلاوه هواپیماهایی ترکیه دیگر شرکت حمل و نقل در خاورمیانه در رقابت با قطر و امارات قرار گرفته است که بعید به نظر می رسد عربستان در این رقابت بتواند پیروز گردد.

محمد بن سلمان بعلاوه توضیح داد که این استراتژی باعث پیشرفت عربستان در زمینه حمل و نقل هوایی برای رسیدن به رتبه پنجم در دنیا و افزایش مقصد پروازهای آن به بیش از 250 مقصد بین المللی می گردد و به بخش هایی مانند حج، عمره و دنیاگردی خدمات ارائه می دهد تا به اهداف ملی خود برسد.

هواپیمایی عربستان سعودی در حال حاضر به 39 کشور خدمات ارائه می دهد. طبق طرح شاهزاده محمد ، این برنامه نیازهای زائران مکه و مدینه را برآورده می نماید ، در حالی که خطوط هوایی نو به مسافران تفریحی و تجاری اختصاص خواهد داشت. برای مقایسه ، قطر ایرویز حداقل 160 مقصد مسافری و باری را انجام می دهد ، در حالی که خطوط هوایی امارات به 139 کشور خدمات ارائه می دهد و خطوط هوایی ترکیه با 200 مقصد بین المللی در راس این فهرست قرار داد.

ولیعهد سعودی بعلاوه میخواهد با افزایش دو برابری ظرفیت خود برای رسیدن به بیش از 4.5 میلیون تن در سال ، توانایی های بخش بار هوایی را به وسیله توسعه زیرساخت های بندری و تقویت ادغام آن با خطوط حمل و نقل کشور ، شبکه های ریلی و جاده ای افزایش دهد. در چارچوب این طرح ، طول کل راه آهن از 5،330 کیلومتر در حال حاضر به 8،080 کیلومتر باید افزایش یابد.

بن سلمان تاکید نمود که برنامه وی برای بهبود شاخص عملکرد لجستیک عربستان طراحی شده است تا در میان ده کشور برتر دنیا قرار گیرد در حالی که اکنون در رتبه 55 واقع شده است. وی امیدوار است که بتواند سهم بخش حمل و نقل و تدارکات را در فراوری ناخالص داخلی عربستان به 10 درصد افزایش دهد ، در حالی که 4 درصد از سهم فعلی افزایش یافته است.

کوشش های محمد بن سلمان برای انتقال جذابیت های ژئوپلیتیکی، زیرساختی، مالی و تجاری خاورمیانه به عربستان بخشی از استراتژی منظره 2030 است که هدف آن ایجاد اشتغال، متنوع سازی اقتصاد عربستان و تغییر موقعیت کشور در سطح منطقه ای و دنیای است.

توسعه رقابت عربستان با امارات، قطر و ترکیه بر سر حمل و نقل و تدارکات در پی اقدامات قبلی شامل به چالش کشیدن موقعیت امارات به اسم یک مرکز منطقه ای برای تجارت بین المللی، اعلام برنامه هایی برای بهره برداری از بنادر منطقه ای و پایانه های کانتینری و تمرکز بر صنعت ورزش و بعلاوه پیشنهاد قیمت میزبانی جام دنیای 2030 است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7081

به "رقابت عربستان با امارات و قطر در زمینه حمل و نقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت عربستان با امارات و قطر در زمینه حمل و نقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید