راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان فعال می گردد

به گزارش نوای پرنده پارسی، سفیر چین در قرقیزستان از تأکید رؤسای جمهوری 2 کشور برای فعال سازی پروژه راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان اطلاع داد.

راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان فعال می گردد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، دو دوین سفیر چین در قرقیزستان در نشستی خبری با اشاره به همایش بین المللی با موضوع یک کمربند یک راه در شهر پکن که هفته گذشته برگزار گردید، گفت: سورانبای جین بیک اف رئیس جمهور قرقیزستان و شی جینگ پینگ رئیس جمهور چین موضوع ساخت راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان را مورد آنالیز قرار دادند.

وی گفت: در شهر پکن در دیدار دوجانبه رؤسای جمهوری قرقیزستان و چین نقش این راه اهن در قالب پروژه یک کمربند یک راه آنالیز شد.

دوین توضیح داد: مذاکرات درباره این موضوع چند سال پیش شروع شد آن موقع من رئیس بخش آسیای مرکزی وزارت امور خارجه چین بودم و این گفت وگوها چندین سال طول کشید.

سفیر چین خاطر نشان کرد: اما در مذاکرات اخیر طرفین با تأکید بر کوشش های بیشتر از جمله فعالیت کارشناسان جهت آزمایش ظرفیت این راه آهن و مسائل لجستیکی را آنالیز کردند.

راه آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان یک راه ترانزیتی با هدف ایجاد دسترسی به خلیج فارس به وسیله راه آهن ترکمنستان و ایران می باشد و به دلیل اختلافات فنی اجرای این برنامه با مسائل جدی رو به رو شده بود.

دولت چین علاقه مند به ساخت راه آهن با تکیه بر استانداردهای اروپایی است در حالی که راه آهن های قرقیزستان با استانداردهای شوروی ساخته شده است.

از سوی دیگر دولت قرقیزستان علاقه مند به ساخت راه آهن جهت متصل کردن شمال و جنوب کشور است در حالی که دولت چین تأکید بر ساخت راه آهن تنها در جنوب قرقیزستان دارد.

به دلیل این مسائل و مواضع روسیه که خواهان کنترل ابزارهای استراتژیک نظیر راه آهن است اجرای برنامه متوقف شده بود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 916

به "راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان فعال می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان فعال می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید