خبرنگاران میراث محمدرضا شجریان در دل ها و اندیشه ها زنده خواهد ماند

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران- خبرنگاران- مدیرکل یونسکو با ارسال پیامی خطاب به سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو نوشت: میراث محمدرضا شجریان در دل ها و اندیشه هامان زنده خواهد ماند.

خبرنگاران میراث محمدرضا شجریان در دل ها و اندیشه ها زنده خواهد ماند

به گزارش خبرنگاران درپیغام اُدری اَزوله که برای احمد جلالی ارسال شده آمده است: با اندوه فراوان از درگذشت محمدرضا شجریان مطلع شدم، انسانی که قلب بسیاری را در ایران، فارسی زبانان منطقه و سراسر دنیا متاثر ساخت. از طرف یونسکو به شما، خانواده وی و مردم ایران صمیمانه تسلیت می گویم. از دلبستگی تان به ایشان و سنگینی این فقدان مطلعم.

در این پیغام تاکید شده است: آقای شجریان نه تنها خواننده ای با استعداد و استادی کامل در سبکهای موسیقی سنتی ایران بود، بلکه هنر خود را برای دفاع از اهداف بشردوستانه و آموزشی و تربیتی مصروف داشت. در کنار تخصص موسیقیایی اش، او با صدای رسا و مصمم، حصارهای جدائی میان افراد، کشورها و فرهنگها را درنوردید. بر این اساس بود که پس از اجرای آوازیِ اشعار عمر خیام در این سازمان، جایزه پیکاسو یونسکو را در سال 1999 دریافت کرد. همچنین در سال 2007، در مراسمی که به افتخار شما، به عنوان رئیس پیشین مجمع عمومی یونسکو و سرانجام ماموریت 10 ساله نزد این سازمان برگزار گردید، مدال موتزارت یونسکو به او اعطا شد.

درسپتامبر 1999، کنفرانس علمی بزرگی در باب آثار فرهنگی و علمی خیام در یونسکو برگزار، و کتاب خیام ریاضی دان که برگردان رسائل ریاضی خیام از عربی به فرانسه (و سپس به انگلیسی) بود رونمائی شد. به این مناسبت کنسرتی ترتیب یافت که در آن، استاد شجریان اشعاری از عمر خیام و سعدی را اجرا کرد، و سپس مدال پیکاسو به پاس کوشش های او در شناساندن موسیقی اصیل ایرانی و معرّفی کاربرد آن در صلح و دوستی توسط فدریکو مایور مدیرکل وقت یونسکو به او اعطا شد.

همچنین مدال موتزارت در 16 ژانویه 2007، از طرف یونسکو بخاطر ارزش های انسانی و فرهنگی آثار استاد، به استاد شجریان اعطا شد. مناسبت آن، مراسمی بود که، به دعوت مشترک مدیرکل و رئیس کنفرانس عمومی وقت یونسکو، برای قدردانی از خدمات احمد جلالی، رئیس پیشین کنفرانس عمومی و نیز رئیس پیشین مجمع عمومی میراث دنیای یونسکو برگزار گردید با حضور سفرا و مقامات این سازمان. استاد شجریان در این مراسم شرکت و در سرانجام کنسرتی افتخاری اجرا، و سپس سخنرانی کرد. ایشان در بازگشت به ایران، در گفتگوئی گفت که برای قدرشناسی از زحمات جلالی در حفظ و ثبت مواریث فرهنگی ایران و اهتمام او به شناساندن فرهنگ ایرانی به دنیایان، به پاریس رفته نه برای دریافت مدال موتزارت، زیرا ما نباید کسانی را که به فرهنگ کشور خدمت نموده اند فراموش کنیم.

ازوله در این پیغام آورده است: آقای شجریان طی بیش از 6 دهه، با فضیلت هنری خود، زیبایی شعر کلاسیک پارسی، از جمله اشعار سعدی، حافظ، مولانا جلال الدین رومی، عطار و عمر خیام را در پرتو تازه ای به نمایش گذاشت. وی این امکان را برای نسل جدید فارسی زبانان در کشورهای مختلف فراهم ساخت تا هویت فرهنگی و میراث مشترک خود را باز یابند، و با این کار، پیوندهای فرهنگی مردمان منطقه را استحکام بخشید.

وی اضافه نمود: آقای شجریان در چند سال اخیر شجاعانه با بیماری جنگید و در عین حال پیوند عمیقِ خود را با مردم ایران نگاه داشت، مردمی که او از آنان الهام می گرفت و برای آنان می خواند. او با آثار خود نشان داد که راههای بسیاری وجود دارد که فرهنگ، با آشکار ساختنِ آدمیتِ مشترک مان، ما را به هم نزدیک تر کند. از دیدگاه او، هدف همه هنرها انسانیت است که باید بر دنیا حکمفرما باشد. این نگاه، ارتباط تنگاتنگ با رسالت یونسکو دارد که می گوید: سنگر دفاع از صلح را می باید در اندیشۀ زنان و مردان ساخت.

مدیرکل یونسکو گفت: لطفا همدردی عمیق ما را پذیرا باشید.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5454

به "خبرنگاران میراث محمدرضا شجریان در دل ها و اندیشه ها زنده خواهد ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران میراث محمدرضا شجریان در دل ها و اندیشه ها زنده خواهد ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید