تفاوت های مرسدس بنز آکتروس و آکسور
به گزارش نوای پرنده پارسی، کامیون های مرسدس بنز آکتروس و آکسور ستاره های درخشان جاده های ایران هستند که به عنوان کامیون های محبوب و کار آمد در جهان از آن ها یاد برده می گردد، که هر کدام با اهداف متفاوتی به بازارهای مختلف معرفی شدند.
خبرنگاران-مجتبی کزازی: آکتروس و آکسور هر دو نشان ستاره سه پر بنز را بر پیشانی خود دارند اما تفاوت های بسیاری نه تنها در آپشن بلکه در پیشرانه، جعبه دنده و… با هم دارند.
در گزارش زیر به این تفاوت ها می پردازیم.
کشنده آکتروس 1843
هدف از معرفی آکسور توسط شرکت بنز چه بود؟
آکسور برای بازارهایی هدف گذاری شده بود که در خصوص تعمیرات و نیرو تعمیرگاهی از تخصص پایین تری برخوردار بودند، محصول مطلوب تری بود مانند بازار ایران.
کشنده بنز آکسور 1843
تعمیرات آکسور راحت تر است یا آکتروس؟
آکتروس خرابی کمتری را شامل می شد، اما تعمیرات آن احتیاج به نیروهای آموزش دیده داشت.
سطح آموزش، شبکه خدمات و سطح استفاده ابزار دقیق تر در تعمیرات آکتروس اهمیت بیشتری نسبت به تعمیرات آکسور دارد.
نما داخلی بنز آکسور 1843 با گیربکس نیمه هوشمند
نما داخلی بنز آکسور 1843 با گیربکس دستی تقه ای
کیفیت رانندگی آکتروس بالاتر است یا آکسور؟
اتاق آکتروس نرمی بیشتری نسبت به اتاق آکسور دارد.
آکسور در مسیرهای ناهموار راننده خود را بیشتر آزار می دهد و تکان های زیادی دارد.
شاید یکی از علت های آن قرار دریافت قسمت جلو اتاق روی شاسی است، در حالی که اتاق آکتروس کاملا از شاسی جدا است.
نما داخلی آکتروس 1843 با گیربکس نیمه هوشمند
فضا داخلی بنز آکتروس 1843
نگاهی بر قلب تپنده آکتروس و آکسور 1843
با نگاهی به کد هر دو کشنده که 1843 است شاید این فکر در ذهن ها تداعی گردد که موتور این دو کشنده یکی است.
اما با وجود یکسان بودن قدرت خروجی، این دو کشنده با دو موتور کاملا متفاوت عرضه شده اند.
آکتروس از موتور شش سیلندر خورجینی OM501 LA به حجم 11.9 لیتر به قدرت 428 اسب بخار و با گشتاور 2000 نیوتن متر در 1080 دور در دقیقه استفاده می نماید.
اما آکسور از موتور قدیمی و شناخته شده OM457 شش سیلندر خطی به حجم 11.9 به قدرت 428 اسب بخار با گشتاور 2100 نیوتن متر در 1100 دور در دقیقه بهره می برد.
نقش آکسور در شرکت مرسدس بنز
آکسور برای شرکت مرسدس بنز محصول موقت و میان رده به شمار میرفت که برای بازارهای خاصی همچون کشورهای خاورمیانه هدف گذاری شده بود.
فرق اتاق های این دو کامیون در چیست؟
طراحی اتاق آکتروس متعلق به سال 1996 و آکسور نیز در سال 2001 معرفی گردید اما طرح اصلی اتاق آکسور مانند اتاق آتگو بود که در سال 1998 معرفی گردید.
گفتنی است سایز اتاق آکسور 5 سانت کمتر از آکتروس است.
آکتروس با اتاق عریض تر فضا و راحتی بیشتری را در اختیار راننده و یاری راننده قرار می دهد.
البته دسترسی به کلیدهای روی داشبورد و کنسول میانی نیز در آکتروس آسان تر از آکسور صورت می گیرد.
در داخل اتاق پالانی بزرگی قرار گرفته است که فضای داخلی رو نسبت به فضا داخل اتاق آکتروس کمتر می نماید.
چون موتور بلند است و داخل محفظه اتاق فضا بیشتری اشغال می نماید به همین دلیل صدا موتور بیشتر به داخل اتاق منتقل می گردد.
آپشن های آکتروس و آکسور
تمام آپشن هایی که در آکسور وجود نداشت در آکتروس وجود داشت مانند: دنده اتوماتیک، انواع رادار، کروز کنترل، سیستم های رفاهی مانند یخچال و …
آکسور محصول میان رده مالی بنز و کامیونی با در نظر دریافت پیمایش مسافت کمتری نسبت به آکتروس بود.
به همین دلیل آپشن های کمتری برای این کامیون در نظر گرفته شده بود.
کدام یک از این دو کامیون هواداران بیشتری دارند؟
آکسور و آکتروس به طور هم زمان در ایران خودرو دیزل به فروش می رسید.
اما آکسور به دلیل قیمت اولیه پایین تر، هزینه نگهداری کمتر و تعمیرات ساده تر متقاضیان بیشتری به خودش اختصاص داد.
در زمان واردات این دو محصول محبوب بر خلاف خودروهای سواری، رانندگان خودروهای سنگین اصلا خودرو فول آپشن و پیچیده نمی پسندیدند.
تصور آن ها بر این بود که اگر در جاده خراب گردد نمی توانند به راحتی آن را تعمیر نمایند و یا به نمایندگی مورد نظر برسند.
اما در سال های اخیر با پیشرفت خودروهای سنگین، سلیقه رانندگان تغییر نموده و کامیون اتوماتیک و فول آپشن متقاضی بیشتری دارد.
کابین آکتروس 1843
رانندگی با کشنده های آکتروس و آکسور
کشنده آکتروس با جعبه دنده نیمه هوشمند مخصوص خود ساخت دایملر کرایسلر سبک راحت تر و لذت بخش تری از رانندگی را به راننده خود نشان می دهد.
به جهت داشتن قلب تپنده خورجینی و میل لنگ کوتاه تر هنگام حرکت اولیه با بار، بسیار روان آغاز به حرکت می نماید.
اما در مقابل گیربکس 16 دنده آکسور ساخت شرکت زد اف است.
که بعضی از رانندگان آن را به علت سادگی در تعویض دنده و راحتی در تعمیر می پسندند و عده ای دیگر نیز جعبه دنده های طبقه ای را بیشتر قبول دارند.
ریتاردر هر دو کشنده دو مرحله ای بوده و عملکرد قابل قبول دارد ضمن اینکه ترمزهای هر دو کشنده از نوع دیسکی با تنظیم اتوماتیک هستند.
کشنده آکسور با باک 400 لیتری عرضه شد که جواب گوی احتیاج کاری رانندگان بیابانی نیست و رانندگان ملزم به دفعات سوخت گیری بیشتری هستند.
اما اکتروس با باک 1000 لیتری در موقعیت بهتری قرار می گیرد.
خرابی در آکتروس و آکسور چطور است؟
در بحث خرابی آکتروس با موارد خرابی کمتر و محدودیت عرضه قطعات روبرو هستیم .
آکسور با موارد خرابی بیشتر، فراوانی قطعات و سادگی تعمیرات قرار می گیرد.
هر چند پمپ باد آکسور قوی تر از پمپ باد آکتروس است اما روغن زدن پمپ باد در آکسور زیاد مشاهده شده است.
خرابی در آکتروس
مشکل اساسی کامیون های بنز از دیدگاه عموم
مسئله مهمی که با شنیدن نام کامیون های بنز به ذهن ها خطور می نماید مسئله داغ کردن موتورهای بنز در سر بالایی ها است که در این دو کشنده نیز دیده می گردد.
اما موتور هر دو کشنده به نحوی طراحی شده اند که هیچ مسئله ای با کار کردن در دما بالا نداشته باشند.
برای هر دو کشنده دما بین 80 تا 90 درجه سانتی گراد دمایی عادی محسوب می گردد.
آکتروس سبک ترین کامیون در سال معرفی به بازار ایران
آکتروس و آکسور از 2 فریم شاسی کاملا متفاوت بهره می برند.
جنس فولاد شاسی این 2 کامیون متفاوت است.
آکتروس در سالی که پا در جاده های ایران گذاشت سبک ترین کامیون دنیا محسوب می شد.
آکتروس با 6900 کیلوگرم وزن در همان سال با کامیون هایی نظیر ولوو و اسکانیا تقریبا 600 یا 700 کیلوگرم اختلاف وزن داشته است.
و نکته جالب آکتروس این است که با وزن پایین شاسی خود، هیچ مسئله ای در حمل بار نداشته است.
بنز آکسور 1843
مشکل کامیون های آکتروس کمپرسی
فریم شاسی جدید مرسدس بنز در آکتروس، در خودروهای کمپرسی دچار مشکل بود.
علت آن این بود که اتاق سازهای ایرانی در واقع با ساخت اتاق کمپرسی با تکنولوژی روز آشنا نبودند.
برای همین آکتروس های کمپرسی در بدو ورود در ایران مشکل چپ کردن داشتند.
که بعد از مدتی با استاندارد کردن اتاق سازی در ایران این مشکل برطرف شد.
این استاندارد با هماهنگی ایران خودرو دیزل و پلیس هدایت و رانندگی انجام شد که اتاق ساز ملزم به دریافت گواهی ساخت از کارخانه خودروسازی می شد.
چرا اتاق سازها با ساخت اتاق برای آکتروس مشکل داشتند؟
اتاق سازها بر مبنا شاسی سنگین بنز واگن هود اقدام به ساخت اتاق کمپرسی می کردند.
اما شاسی بنز آکتروس بسیار نرم بوده و باعث پیچ خوردگی در این کامیون می شد.
دلیل دیگر مسائل در آکتروس کمپرسی استفاده از ورق های غیر استاندارد در ساخت کمپرسی و استفاده از آهن ساختمانی بوده است.
در بین 1500 دستگاه آکتروس شاسی کمپرسی، فقط تعداد کمی ازین کامیون ها به مشکل پیچش شاسی برخوردند.
و مقصر اصلی طراحی غیر استاندارد اتاق سازها بوده است.
طراحان آلمانی دقت بسیار بالایی در طراحی آکتروس و حمل بیشترین بار با مالی ترین حالت ممکن را داشته اند.
و هیچ مشکل مهندسی در طراحی شاسی و محاسبات بارگیری وجود نداشت.
کابین بنز آکتروس 1843
بنز آکتروس 1843
در نتیجه
با توجه به اطلاعات گفته شده و نظر مهندسان، مالکان و رانندگان این کامیون نمی توان گفت آکسور بهتر از آکتروس است و اگر به دقت نگاه کنیم آکتروس یک سر و گردن از آکسور بالاتر است.
اما خرید و فروش آکسور در ایران به دلیل قیمت پایین تر و قدرت خروجی مناسب، بیشتر است.
بنظر می رسد آکسور زیبایی ظاهری آکتروس را نداشته باشد.
از طرفی نمی توان از تعمیرات ساده و هزینه نگهداری کمتر آکسور چشم پوشی کرد.
بیشتر بخوانید
منبع: بیت رانbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا