بارداری با کلمه ها و ترکیب های تازه

به گزارش نوای پرنده پارسی، سن بارداری را از اولین روز آخرین قاعدگی حساب می نمایند. اغلب پزشکان وقتی می گویند شما مثلا در هفته هجدهم بارداری، هستید سن جنین را با احتساب 2 هفته کمتر می دانند. هفته هجدهم بارداری یعنی سن جنین 16 هفته است و این در حالی است که میانگین مدت بارداری را40 هفته می دانیم.

بارداری با کلمه ها و ترکیب های تازه

بارداری با کلمه ها و ترکیب های تازه

نویسنده:فاطمه اختردانش

اگر تازه باردار شده اید، از واژه ها و اصطلاحات جدیدی که به گوش تان می خورد، نترسید!

برای زنان، هیچ تجربه ای با تجربه بارداری و مادر شدن، برابری نمی نماید. این تجربه ناب وقتی لذت بخش تر می گردد که برای آن به خوبی برنامه ریزی نموده باشید. برنامه ریزی برای بارداری می تواند بخت شما را برای به انتها رساندن صحیح و سالم این فرآیند افزایش دهد.

اغلب زنان وقتی متوجه بارداری خود می شوند، 1 تا 2 ماه از بارداری آنها گذشته و زمانی که به پزشک مراجعه می نمایند 2 تا 3 ماهه باردارند. از آنجا که روش زندگی شما بر سلامت کودکتان تاثیرگذار است، باید از آغاز بارداری مراقب خودتان باشید اما آغاز فرایند بارداری از چه زمانی محاسبه می گردد؟ کودک شما کی به جهان می آید؟ آیا امکان دارد 40 هفته بارداری تان طی گردد اما او متولد نگردد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها با این مطلب، همراه شوید.

آغاز بارداری را دقیقا از آخرین قاعدگی محاسبه می نمایند؛ به این معنی که براساس محاسبات پزشکی، شما 2 هفته قبل از لقاح، عملا باردارید! شاید این موضوع به نظرتان گیج نماینده بیاید اما کمی تحمل و تعاریف زیر را مرور کنید تا درک بهتری از این معنا داشته باشید.

سن بارداری

سن بارداری را از اولین روز آخرین قاعدگی حساب می نمایند. اغلب پزشکان وقتی می گویند شما مثلا در هفته هجدهم بارداری، هستید سن جنین را با احتساب 2 هفته کمتر می دانند. هفته هجدهم بارداری یعنی سن جنین 16 هفته است و این در حالی است که میانگین مدت بارداری را40 هفته می دانیم.

سن تخمک گذاری یا سن باروری

محاسبه این سن از لقاح آغاز می گردد و باعث می گردد که مدت میانگین 38 هفته را برای بارداری در نظر بگیریم. اگر با مرور این توضیحات هنوز هم سردرگم هستید، بهتر است بگویم اغلب زنان تاریخ دقیق لقاح را نمی دانند ولی از آغاز آخرین قاعدگی خود باخبر هستند. پس اگر شما مثلا در تاریخ 3 مهرماه عادت ماهیانه داشته اید اما در ماه آبان متوجه تاخیر قاعدگی تان شده و پس از آنالیز آگاه شده اید که باردارید، نخستین روز بارداری شما 3 مهرماه است و برای مشخص زمان زایمان به این تاریخ احتیاج دارید. علاوه بر این، پزشک شما با توجه به سن بارداری تان و احتساب همین تاریخ اندازه رشد جنین و اینکه آیا از موعد زایمان شما گذشته است یا نه را در نظر می گیرد.

3 ماهه اول تا سوم

امکان دارد در خصوص سن بارداری شما براساس دوره های 3 ماهه صحبت گردد. دوره 3 ماهه بارداری را به 3 دوره که هریک 12 هفته طول می کشد، تقسیم می نمایند. این نوع تقسیم بندی به آنالیز مراحل تکاملی جنین یاری می نماید. به اسم نمونه ساختار بدنی کودک شما عمدتا در 3 ماهه اول شکل می گیرد و اعضای دستگاه های بدن در 12 هفته نخستین ایجاد می شوند. اغلب سقط های خودبه خودی هم در 3 ماهه اول رخ می دهند. وقوع احتمالی مواردی مانند فشارخون بالای ناشی از بارداری یا مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) هم مربوط به 3 ماهه دوم است. به یاد داشته باشید که همه این تعاریف و محاسبه موعد زایمان تنها یک تخمین است و نه یک روز قطعی. پس نباید دانستن این اطلاعات باعث نگرانی و اضطراب شما گردد. جالب است بدانید تنها یک زن از هر 20 زن باردار دقیقا در روز محاسبه شده زایمانش زایمان می نماید. شما ضروری است به موعد زایمان تان به اسم یک هدف نگاه کنید. یعنی زمانی که باید منتظر آمدنش باشید و خود را برای آن آماده کنید. در نهایت می خواهم اضافه کنم اینکه به چه روشی سن بارداری خود را محاسبه می کنید، خیلی اهمیت ندارد. بارداری هر چقدر که باید طول می کشد و این معجزه هر روزه و لحظه در حال رخ دادن است. یک موجود زنده در حال رشد و تکامل درون شماست. از این معجزه ای که درون شما به وقوع می پیوندد، لذت ببرید.

اصطلاحات زایمانی

معمولا در هفته های 36 تا 37 بارداری، سر جنین وارد لگن می گردد اما در 3 درصد بارداری ها، اول، باسن یا پاهای جنین وارد لگن می شوند که این حالت را تظاهر بریچ می گویند که یکی از موارد ضرورت یافتن زایمان سزارین است.

حول و حوش هفته های آخر، در معاینه لگنی شما، دهانه رحم آنالیز می گردد. برای زایمان دهانه رحم باید نرم تر و نازک تر گردد که این فرآیند را افاسمان می گویند. پیش از آغاز زایمان، افاسمان صفر درصد است؛ یعنی دهانه رحم، ضخیم است. زمانی که ضخامت به نصف برسد، افاسمان 50 درصد است و بلافاصله قبل تولد نوزاد، افاسمان دهانه رحم به صددرصد می رسد. اندازه اتساع دهانه رحم (اندازه باز شدن) را با معیار سانتی متر می سنجند. وقتی قطر این دهانه به 10 سانتی متر برسد اتساع کامل می گردد. علاوه بر مشخص موقعیت جنین در معاینه های لگنی، این فاکتور هم سنجیده می گردد. منظور از موقعیت جنین هم عضو تظاهرنماینده ای از جنین است که وارد مجرای زایمان شده است. نقطه صفر، یک نشانه استخوانی در ابتدای مجرای زایمان در نظر گرفته می گردد و سپس وقتی مطرح می گردد که سر جنین در موقعیت 2- است؛ یعنی سر بالاتر از موقعیت 2+ واقع شده است. اگر جنین از مجرا عبور نکند و از لگن پایین نیاید باید مادر را سزارین کرد. زایمان با اتساع دهانه رحم آغاز می گردد. این حالت به علت منقبض شدن عضله رحم رخ می دهد که می خواهد جنین را خارج کند. شما ممکن است دردهای عضلانی و انقباض های رحم را حس کنید اما تا وقتی دهانه رحم تغییر نکند، زایمان آغاز نمی گردد. 3 مرحله در هر زایمان داریم؛ مرحله اول با انقباض های موثر رحمی که باعث نازک شدن (افاسمان) و باز شدن دهانه رحم است، آغاز می گردد و این مرحله وقتی به انتها می رسد که دهانه رحم 10 سانتی متر باز شده باشد. مرحله دوم با باز شدن کامل دهانه رحم آغاز و با تولد نوزاد انتها می یابد. مرحله سوم یا مرحله آخر هم خروج جفت و پرده های جنین است. طول کشیدن بارداری به مدت 42 هفته یا بیشتر بعد از اولین روز آخرین روز قاعدگی را بارداری طول کشیده می گویند و اندازه آن 2 تا 3 درصد تخمین زده می گردد. از علل بروز این نوع از بارداری می توان به تخمین غلط سن بارداری و بعضی مسائل مربوط به جنین (مانند اختلالات هیپوفیز) اشاره نمود.

منبع: www.salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7356

به "بارداری با کلمه ها و ترکیب های تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارداری با کلمه ها و ترکیب های تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید