ایده فریب سعودی برای انتها جنگ یمن چیست؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، سعدالله زارعی گفت: اگر سعودی ها روابط ایران و عربستان و بازگشایی روابط را موکول به مساله یمن نمایند، طبیعتا این سازنده نیست و مشکل را پیچیده تر می نماید.

ایده فریب سعودی برای انتها جنگ یمن چیست؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین المللی در گفت وگو با فرهیختگان، شرایط منطقه، روابط ایران و عربستان و سفر عمران خان برای میانجی گری در این زمینه را مورد آنالیز واقع شده است و به تحلیل چگونگی موفقیت این جهت پرداخت. وی در ابتدای گفت وگو با بیان اینکه عزم دو کشور برای بهبود روابط و نشستن پشت میز مذاکره مهم ترین مساله امروز است، گفت: اینکه چه کسی برای میانجی گری پیش قدم شده در اولویت اصلی نیست، چراکه مهم تر از اینکه عمران خان یا فرد دیگری امروز در تهران باشد، این است که ایران و عربستان چقدر برای بهبود روابط و شروع مذاکرات جدی هستند و توانمندی میانجی در اولویت های بعدی واقع شده است .

وی با بیان اینکه تهران و ریاض، نخست وزیر پاکستان را برای میانجی گری پذیرفته اند که او اکنون در ایران حضور دارد، گفت: وقتی نخست وزیر پاکستان به تهران می آید به این معنی است که از قبل هیات هایی به صورت محرمانه رفت وآمد نموده اند و بخشی از کار آماده شده و بعد از آن سفر در چنینی سطحی صورت گرفته است. لذا باید گفت بخشی از جهت مذاکره پیش رفته که عمران خان به ایران آمده است و اگر پیش نرفته بود، طبیعتا عمران خان اینجا نبود .

توقف درست جنگ یمن جهت شروع مذاکره در موضوعات دیگر را فراهم می نماید

زارعی با بیان اینکه روابط ایران و عربستان شامل مجموعه ای از مسائل است، گفت: طبیعتا در این مساله یکی از موضوعاتی که حتما باید برای بهبود روابط حل و فصل گردد، مساله یمن است. موضع جمهوری اسلامی توقف جنگ یمن است یعنی تهران می گوید جنگ یمن باید متوقف گردد و در مقابل هم اگر عربستان این موضوع را بپذیرد زمینه برای موضوعات دیگر هم فراهم می گردد، اما اگر سعودی ها این را به شروطی و مراحلی موکول کند، طبیعتا نشان دهنده این است که آنها صرفا صحنه آرایی مذاکراتی به راه انداخته اند و در پشت صحنه تدارکی برای موفقیت میانجی گری عمران خان در نظر نگرفته اند و صرفا این فرآیند هم مانند مذاکراتی است که در استکهلم و آذر سال 97 داشتند. این جهت مانند بسیاری از مذاکراتی است که انجام می گردد ولی معطوف به نتیجه نیست. بنابراین موفقیت سفر عمران خان به میزان زیادی به این بستگی دارد که سعودی ها در بحث مذاکرات صادق هستند یا صرفا صحنه ای درست نموده اند که بگویند ما طرف منازعه و تشدیدنماینده منازعه نیستیم. به قول خود عرب ها می خواهند بگویند آنکه مشدد است طرف دیگر است، نه عربستان. از این رو اگر ریاض بخواهد به نحوی سنگینی جنایات یمن را از دوش خود بردارد و تن به واقعیات ندهد آنگاه شاید مذاکره خیلی جلو نرود. با توجه به همین ملاحظات هم باید منظر بمانیم و ببینیم درنهایت فضای مذاکراتی عمران خان چیست و درنهایت آیا به نقطه شروع برای حل پرونده های منطقه ای به خصوص پرونده یمن می رسیم یا خیر .

حین جنگ با یمن نمی توان درباره مسائل داخلی این کشور مذاکره کرد

این کارشناس مسائل غرب و جنوب غرب آسیا با تاکید بر اینکه اصل ماموریت عمران خان یافتن راهی برای ماجرای یمن است، گفت: اگر چنانچه سعودی ها علاقه به مذاکره داشته باشند بسته به موضوع مورد بحث طبیعتا ایران نقطه نظراتی دارد کمااینکه سعودی ها هم نقطه نظراتی دارند. در پرونده یمن ما هرگونه بحث درباره پرونده را منوط به این می دانیم که جنگ متوقف گردد، چراکه معتقدیم حین جنگ نمی توان درباره مسائل داخلی یمن مذاکره کرد. جنگ باید متوقف گردد و ایران و عربستان می توانند درباره ترتیبات آینده یمن و کمکی که این دو کشور می توانند به آینده نمایند، با هم مذاکره داشته باشند .

از شروع روابط دوجانبه استقبال می کنیم

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: روابط ایران و عربستان فعلا قطع است و طبیعتا برای بازگشایی روابط که سعودی ها قطع کردند باید مذاکراتی صورت گیرد. اگر سعودی ها برای ازسرگیری روابط آمادگی داشته باشند طبیعتا ایران از این مساله استقبال می نماید، منتها اگر سعودی ها بخواهند بازگشایی سفارت عربستان را به ایران بفروشند، قطعا ایران پذیرای این نخواهد بود. برای مثال ممکن است ریاض شروع روابط دوجانبه را منوط به برآورده شدن خواسته دیگری کند و شاید مطالباتی درخصوص پرونده انصارالله داشته باشد. این موضوعی است که مربوط به یمنی ها می گردد و اگر سعودی ها روابط ایران و عربستان و بازگشایی روابط را موکول به این مساله نمایند، طبیعتا این سازنده نیست و مشکل را پیچیده تر می نماید .

سعودی به دنبال ایجاد شرایطی برای تداوم جنگ در داخل یمن است

وی با تاکید بر اینکه بی شک جنگ با یمن به بن بست رسیده است، اظهار کرد: امروز ما شک داریم که سعودی ها آمادگی پذیرش این شکست و نهایتا توقف جنگ را دارند یا خیر. به نظر می رسد آنها دنبال خروج آبرومندانه از جنگ یمن هستند و این را از ایران مطالبه می نمایند. در حالی که خروج آبرومندانه به این معناست که اینها جنگ را طبق تئوری خود به گونه ای تمام نمایند که جنگ در داخل یمن ادامه یابد، این به معنای ختم جنگ نیست بلکه به معنای تغییر فاز جنگ است. اینها مسائلی است که باید بحث گردد و فکر می کنم سفر عمران خان گام اول در یک جهت پیچیده باشد نه اینکه در یک سفر و یک جلسه کاملا مساله حل گردد. به نظرم این می تواند گام اولیه و مقدماتی برای این باشد که پیغام ها ردوبدل و دیدگاه ها تا حدودی به هم نزدیک گردد و درواقع به یک وضعیت نزدیک به هم ایران و عربستان برسند. زارعی در این گفت وگو به حضور جمع جدیدی از سربازان آمریکایی در عربستان سعودی هم پرداخت و اظهار داشت: اگر سعودی ها با این کار خواستند کفه خود را سنگین تر نمایند، به نظرم این چیزی نیست که مورد توجه ایران قرار بگیرد چون مساله ایران با سه هزار سرباز که در منطقه جابه جا شوند و از جایی به جای دیگر بروند یا به عربستان بیایند خیلی اهمیت ندارد .

این کارشناس مسائل بین الملل در سرانجام گفت وگوی خود به سوالی درباره هدف قرار دریافت کشتی ایرانی در حوالی عربستان پاسخ داد و گفت: واقعا نمی دانم حکایت کشتی هدف واقع شده ایران چیست و چرا کشتی جوری هدف قرار گرفته که غرق نگردد. چرا جوری هدف گرفته شده که کسی کشته نگردد، چرا طوری مورد هدف قرار گرفته که قابل تعمیر باشد. نمی دانم واقعا چنین اقدام محدودی که البته خیلی انتظار آن را هم داشتیم کمااینکه برای کشتی گریس-1 در جبل الطارق حادثه ای رخ داد، کار چه کسی است. بعید می دانم کار سعودی ها باشد. شواهد و قرائن می گوید شاید بعضی گروه های خاص این کار را انجام داده باشند. کاری در این حد پایین و کم اهمیت که اساسا نتوانست خیلی بازتابی پیدا کند. وی در شرح عبارت گروه های خاص هم گفت منظورش گروه هایی است که از جبهه مقاومت در سال های گذشته آسیب دیده اند و حالا ممکن است کاری نموده باشند و اضافه کرد: اندازه این کار اندازه دولت های رسمی نبود که بتوان به حساب آنها گذاشت. هرچند اطلاعات ما در این موضوع محدود است ولی از شکل و نوع کار به نظر می رسید در سطوح دولتی نباشد .

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2714

به "ایده فریب سعودی برای انتها جنگ یمن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده فریب سعودی برای انتها جنگ یمن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید