گرد نسیان عزت ملی در وزارت خارجه، درس باشگاه های ورزشی به ظریف

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران، گروه سیاست؛ ایران از همان ابتدای سانحه ساقط شدن هواپیمای بوئینگ 737 اوکراینی که منجر به درگذشت 176 نفر شد، تلاش کرد تا با تمامی کشورهای ذینفع در پرونده همکاری های لازم را انجام دهد که از این میان ارائه خدمات کنسولی و تسریع در ارائه ویزا به کارشناسان برای حضور در کشورمان برای تحقیق در پرونده از جمله این اقدامات بود. موضوعی که با واکنش مثبت و تقدیر برخی کشورهای دیگر روبرو شد.

گرد نسیان عزت ملی در وزارت خارجه، درس باشگاه های ورزشی به ظریف

کانادا از جمله کشورهایی بود که چند نفر از اتباعش در این پرواز حضور داشتند. اما یکی از مسائل مورد توجه و بحث در این اتفاق روابط دیپلماتیک ایران و کانادا بود؛ چراکه تهران و اوتاوا به مدت هفت سال است که در شرایط تعلیق رابطه سیاسی به سر می برند.

با این حال پس از سقوط هواپیمای اوکراینی سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در 21 دی ماه طی بیانیه ای گفت: در اجرای دستور اکید رئیس محترم جمهور اسلامی ایران و تاکید وزیر محترم امور خارجه برای رسیدگی فوری به مسائل کنسولی جانباختگان این حادثه تأسف بار، یک کارگروه ویژه در معاونت امور مجلس و ایرانیان این وزارت خانه با مأموریت رسیدگی به درخواست های خانواده های بازماندگان و انجام خدمات مورد نیاز تشکیل شده است و به همین دلیل نیز ایران برای اعضای تیم کارشناسی کانادا به سرعت ویزا صادر کرد و زمینه سفر آنها را به کشورمان فراهم کرد تا در جریان تحقیقات با تیم های ارزیاب همکاری کنند.

علاوه بر این در جریان معین شدن ابعاد حادثه هواپیمای اوکراینی در تماس های جاستین ترودو و فرانسوا فیلیپ نخست وزیر و وزیر خارجه کانادا با حسن روحانی رئیس جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه تاکید می شود تهران آمادگی خود برای هرگونه کمک برای روشن شدن ابعاد این حادثه را دارد.

این سطح از همکاری در حالی بود که کانادا به صورت یکجانبه در 17 شهریور سال 1391 رابطه سیاسی و رسمی خود با ایران را به حال تعلیق درآورد و دیپلمات های کشورمان را عنصر نامطلوب خوانده بود. برای بررسی بهتر این موضوع به سراغ سابقه روابط ایران و کانادا می رویم.

بازخوانی روابط ایران و کانادا

یکی از محورهایی که با مراجعه به حافظه تاریخی می توان در مورد روابط تهران و اوتاوا مورد بحث و بررسی قرار داد مواضع خصمانه کانادا در قبال ایران است، به گونه ای که اوتاوا بارها در سازمان ملل متحد، رهبری کارزار حقوق بشری علیه ایران را برعهده داشته که منجر به صدور بیانیه هایی علیه تهران شده و کشورمان را به عنوان دولتی حامی تروریسم معرفی می کند یا در جای دیگر سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی را در فهرست گروه های حامی تروریسم قرار داده است.

علاوه بر این، دولت محافظه کار استیون هارپر نخست وزیر سابق کانادا قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن دیپلمات های ایرانی مصونیت دیپلماتیک نخواهند داشت. موضوعی که از سوی مجید تخت روانچی معاون وقت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه به عنوان مانعی در مقابل بازگشایی سفارت ایران در کانادا عنوان شد.

همچنین مجلس کانادا مصوبه ای در 23 خرداد 1397 به تصویب رسانید که مانع از آن شد که مذاکرات از سرگیری رابطه با جمهوری اسلامی ایران که از آغاز به کار جاستین ترودو نخست وزیر این کشور آغاز شده بود، به نتیجه نهایی برسد.

در مدت هفت سالی که تهران و اوتاوا در شرایط تعلیق رابطه سیاسی قرار دارند، ایران به دلیل حضور شمار زیادی از ایرانیان ساکن کانادا و همچنین دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور که شمارشان بیش از 400 هزار نفر است، خواستار برقراری رابطه کنسولی شده که هر بار با عدم تمایل اوتاوا، به نتیجه نرسیده است.

این در حالی است که ایرانیان ساکن کانادا بارها با امضای دادخواست های متعددی از اوتاوا خواسته اند که روابط سیاسی این کشور با ایران از سر گرفته شده و خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی ارائه شود. از جمله این تلاش ها می توان به تلاش مجید جوهری کننده ریچموند هیل در مجلس کانادا اشاره کرد که به نتیجه نرسید.

سیدعباس موسوی در همین رابطه در مرداد سال جاری گفت: از حدود هفت سال قبل که روابط تهران و اوتاوا توسط دولت وقت کانادا قطع شد، ایرانیان مقیم این کشور که حدود 400 هزار نفر تخمین زده می شوند با مسائل کنسولی زیادی روبرو بوده اند و برای رفع این مسائل ناگزیر به کشورهای دیگر یا تهران مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: با معین سوئیس به عنوان حافظ منافع جدید ایران در اتاوا نیز در حال امکان ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم کانادا وجود ندارد و هنوز به رایزنی هایی که با دولت این کشور داشته ایم پاسخ نداده اند.

جاناتان ویلکینسون کننده مجلس کانادا در همین زمینه معتقد است: بسکمک از ایرانی-کانادایی ها که به دیدن من آمدند، از مسائل خانوادگی زیادِ ایجاد شده به دلیل نبود کنندگی دیپلماتیک بی واسطه، ابراز نگرانی می کنند و نبود خدمات کنسولی را عامل پیش آمدن بسکمک از مسائل می دانند.

جای خالی غیرت فوتبالی در وزارت امور خارجه

همانطور که در بالا مشاهده می شود اوتاوا هیچگاه برای کمک به ایرانیان مقیم کانادا و درخواست های مکرر دولتمردان ما اقدامی نکرده است اما پس از سقوط هواپیمای اوکراینی نه تنها از مواضع خود کوتاه نمی آید بلکه مواضعی را علیه ایران اتخاذ کرده است.

با این حال گویا تعامل زیاد و خارج از عرف ایران با این کشور، آنها را دچار خطای محاسباتی کرده و در نهایت فرانسوا فیلیپ از وزیر امور خارجه ایران می خواهد برای دیدار و مصاحبه به کشور ثالث سفر کنند! درخواستی که احتمالاً خود او هم امیدی به پذیرشش نداشته است اما در کامل تعجب، در پی همین درخواست در روز 27 دی ماه و در حالی که ظریف بعد از حضور در هند، به کشور بازمی گشت، سیدعباس موسوی در توئیتر خود گفت که وزیر امور خارجه به درخواست همتای کانادایی خود به مسقط می رود تا با وی دیدار کند.

ساعاتی بعد دو وزیر خارجه که روابط دیپلماتیک کشورهایشان قطع است در عمان با یکدیگر دیدار کردند. محمدجواد ظریف و فرانسوا فیلیپ در این دیدار درباره همکاری های کنسولی، فنی و حقوقی میان ایران و کشورهایی که اتباع آنها در آن سانحه جان باختند مصاحبه و مصاحبه کردند. همچنین مقرر شد تیم های کارشناسی دو وزارتخانه به تماس های خود در این زمینه ادامه داده و در زمان مناسب در آینده مجدداً دیدار و مصاحبه کنند.

این دیدار خارج از عرف در حالی در عمان به عنوان کشوری ثالث انجام گرفت که برخی از کشورها تلاش می کنند ایران را ناامن جلوه دهند و به همین دلیل می توان به لغو پرواز برخی ایرلاین های خارجی به ایران و همچنین لغو حق میزبانی تیم های فوتبال باشگاهی ایران در قالب جام باشگاه های آسیا اشاره کرد.

اقدامی که با واکنش عزتمندانه و محکم تیم های ایرانی روبرو شد و تیم های فوتبال سپاهان، پرسپولیس، استقلال و شهر خودروی ایران، بیانیه کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر بازی در زمین بی طرف را ظالمانه و توهین به کشور و ملت ایران دانستند و از حضور در مسابقات آسیایی انصراف دادند.

شایسته بود که وزارت امور خارجه و شخص وزیر نیز به مسئولان کانادایی یادآور می شدند که رابطه کنسولی و سیاسی دو کشور به دلیل کارشکنی آنها قطع است و امکان دیدار وزرای خارجه دو کشور مقدور نیست چه برسد به اینکه دیدار در کشوری در حاشیه ایران برگزار شود.

عزت و غرور ملی حکم می کرد که وزیر خارجه این کشور به ایران سفر کند و دیدار و مصاحبه در تهران انجام پذیرد. این اتفاق در زمانی که بسکمک تلاش می کنند کشورمان را نا امن جلوه دهند، می توانست نشانه دهنده امنیت در آسمان و زمین کشور باشد.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4024

به "گرد نسیان عزت ملی در وزارت خارجه، درس باشگاه های ورزشی به ظریف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرد نسیان عزت ملی در وزارت خارجه، درس باشگاه های ورزشی به ظریف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید