افزایش 36 درصدی واردات نفت چین از ایران در می 2014

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران: واردات نفت چین از ایران در ماه می 2014 با افزایش 36 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 757 هزار و 900 بشکه در روز رسید.

افزایش 36 درصدی واردات نفت چین از ایران در می 2014

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، آمارهای گمرکی چین در روز دوشنبه نشان داد که واردات نفت خام چین از ایران در ماه می، 36 درصد و در 5 ماه نخست سال 2014، نزدیک به 50 درصد نسبت به بازه های زمانی مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

چین، بزرگترین مشتری نفتی تهران، از اواخر سال 2013 و به دنبال انعقاد توافق موقت هسته ای که منجر به کاهش تحریم ها شد، خرید نفت از این کشور را افزایش داده است.

منابع صنعتی و دولتی گفتند، پیش بینی می گردد که خریداران آسیایی نفت ایران در6 ماهه منتهی به ماه ژوئن، روزانه حدود 1.25 تا 1.3 میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری نمایند، که عمدتا به دلیل افزایش خرید چین است.

ایران و شش قدرت جهانی هفته گذشته در وین با یکدیگر دیدار کردند تا اختلافاتشان را کاهش دهند و امیدها برای دستیابی به یک توافق جامع تا اواخر جولای را زنده نگه دارند.

واردات ماه می چین از ایران به 3.22 میلیون تن، معادل 757 هزار و 900 بشکه در روز رسید که نسبت به رکورد خرید حدود 800 هزار بشکه ای این کشور در ماه گذشته، اندکی کاهش داشت.

مقامات صنعتی گفتند، شرکت پالایشگاهی سینوپک چین از نوامبر گذشته تاکنون نه تنها کل حجم نفت قید شده در قرارداد خود با ایران را وارد نموده، بلکه به دلیل ارزان بودن قیمت نفت این کشور نسبت به نفت با سطح مشابه عربستان، احتمالا بیش از میزان قرارداد خود از ایران نفت خریداری نموده است.

آنها افزودند، این افزایش هم نتیجه کوشش جدید این پالایشگاه چینی برای کاهش هزینه های تامین نفت خام خود و هم نتیجه کاهش فضای تحریم ها علیه ایران بوده است.

همچنین دیگر عامل افزایش واردات نفت چین از ایران، آغاز واردات میعانات یک شرکت پتروشیمی در جنوب شرق چین از ایران از اواخر ماه آگوست بوده است. هرچند از نظر تحریم های آمریکا میعانات جزو نفت خام محسوب نمی گردد و محدودیتی برای واردات آن وجود ندارد، اما چین میعانات را نفت خام محسوب می نماید.

بر اساس آمارهای گمرکی، هم اکنون ایران در رده سوم تامین نمایندگان عمده نفت چین قرار گرفته است.

124

منبع: تسنیم
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2453

به "افزایش 36 درصدی واردات نفت چین از ایران در می 2014" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 36 درصدی واردات نفت چین از ایران در می 2014"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید