استانداردهای سرویس بهداشتی در مدارس

به گزارش نوای پرنده پارسی، سرویس های بهداشتی مدارس از جمله مکان هایی است که در بهداشت عمومی دانش آموزان و در نتیجه چگونگی سلامت آنها موثر است. رعایت اصول بهداشتی در ساخت و پس از آن چگونگی استفاده از این سرویس ها از ضرورت هایی است که هنگام ساخت یا بازسازی مدارس باید به آن توجه گردد. در نظر گرفتن بعضی نکات کوچک به بهسازی سرویس های بهداشتی مدارس یاری می نماید.

استانداردهای سرویس بهداشتی در مدارس

استانداردهای سرویس بهداشتی در مدارس

سرویس های بهداشتی مدارس از جمله مکان هایی است که در بهداشت عمومی دانش آموزان و در نتیجه چگونگی سلامت آنها موثر است. رعایت اصول بهداشتی در ساخت و پس از آن چگونگی استفاده از این سرویس ها از ضرورت هایی است که هنگام ساخت یا بازسازی مدارس باید به آن توجه گردد. در نظر گرفتن بعضی نکات کوچک به بهسازی سرویس های بهداشتی مدارس یاری می نماید.

بسیاری از مدارس قدیمی با ساختمان های کوچک و غیربهداشتی که اغلب خانه های استیجاری است، در شهرها و روستاها وجود دارند که موجد مسائل فراوانی است. در چنین مدارسی تعداد توالت و دست شویی کمتر از حد معمول بوده و تسهیلات موجود از نظر بهداشتی در وضع بسیار ابتدایی قرار گرفته است. در چنین مدارسی، آموزش اصول بهداشتی زیاد مثمر ثمر نخواهد بود زیرا بچه ها افکار غلط و عادات مضر را به سهولت می آموزند که اصلاح آنها با وجود مساعی مربی و کارمندان بهداشت بسیار مشکل خواهد بود. مثلا وقتی به کودک گفته می گردد که باید پیش از صرف غذا و پس از خروج از توالت دست خود را بشوید ولی تسهیلات لازم برای شستن دست در اختیار وی قرار ندارد، به طور مسلم در ایجاد چنین عادتی موفقیتی به دست نخواهد آمد. از این رو ایجاد محیط بهداشتی مناسب همراه با تعلیمات صحیح مکمل یکدیگر خواهد بود.

استانداردهای بهداشتی توالت مدارس

به ازای هر 40 دانش آموز حداقل یک چشمه توالت در نظر گرفته گردد.

مصالح به کار برده شده در توالت قابل شستشو باشند.

کف توالت شیب مناسب داشته باشد، به طوری که به سمت کاسه توالت باشد.

مجهز به سیفون باشد.

مجهز به سطل زباله دردار و قابل شستشو باشد و روزانه تخلیه گردد.

شستشوی روزانه توالت ها ضروری است چون نظافت نکردن سرویس های بهداشتی موجب خودداری دانش آموزان از رفتن به توالت می گردد و نرفتن به توالت به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی موجب ماندن ادرار در مثانه و تخلیه نشدن ادرار شده و زمینه را برای رشد و تکثیر میکروب ها آماده می سازد و موجب عفونت ادراری و بیماری های کلیوی در دانش آموزان می گردد.

از ورود حشرات و جوندگان به داخل توالت باید جلوگیری گردد.

از نور و تهویه مناسب استفاده گردد.

تهویه در سرویس های بهداشتی

استفاده هم زمان از دو نوع تهویه طبیعی و مصنوعی به منظور تخلیه هوای آلوده و جلوگیری از انتشار بوی بد در سطح پایین و اطراف سرویس ها امری ضروری است.

در تهویه طبیعی (فضای باز) جابه جایی هوا به کندی انجام گرفته، ایجاد بوهای نامطبوع در محیط اطراف سرویس های بهداشتی بیشتر است ولی در تهویه مصنوعی عمل جابه جایی هوا سریع تر صورت می گیرد و از تراکم هوای سنگین و آلوده ناشی از تراکم هوای نامطبوع در اطراف سرویس های بهداشتی جلوگیری می نماید.

استانداردهای بهداشتی دست شویی مدارس

ارتفاع متناسب با سن دانش آموزان در نظر گرفته گردد (در سه دوره تحصیلی) دستشویی باید در ارتفاع 60 تا 75 سانتی متری از زمین نصب شده و شیرها در جای مناسب به لبه کاسه دست شویی ها نصب گردد.

بایید با نصب علایم و نشانه هایی به دانش آموزان آموزش داد که به هیچ وجه برای آب خوردن از دست شویی ها استفاده نکنند.

دستشویی باید قابل شستشو باشد.

شیب مناسب داشته باشد.

ضروری است به ازای هر 60 نفر دانش آموز، حداقل یک دست شویی در نظر گرفته گردد.

باید برای مواد شوینده ابزارهای لازم نصب گردد.

استانداردهای بهداشتی آب خوری مدارس

فضایی است مناسب و عمومی که مجهز به شیرهای آب آشامیدنی برای آب خوری دانش آموزان که یا به صورت سنتی با احداث سکو و یا با نصب آب سردکن در محل های مناسب اجرایی گردد.

ضروری است به ازای هر 45 نفر دانش آموز حداقل یک شیر تعبیه می گردد.

ارتفاع مناسب شیر آب خوری نسبت به سن استفاده کنندگان از سطح زمین 75 تا 100 سانتی متر است. آب خوری ها باید قابل شستشو و دارای شیب کافی و مناسب باشد.

باید برای تامین آب آشامیدنی در مدارس از شبکه آب لوله کشی استفاده گردد و در محل هایی که آب سالم در دسترس نباشد، آب را باید پس از تصفیه و ضدعفونی به مصرف رساند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7359

به "استانداردهای سرویس بهداشتی در مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استانداردهای سرویس بهداشتی در مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید