از کوشش برای پخش زنده والیبال زنان تا ایستادن روی سکوی آسیایی

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران، پس از درخشش تیم ملی والیبال مردان در عرصه های بین المللی، کسب سکوی آسیا در بخش زنان یکی از جدی ترین اهداف فدراسیون والیبال به شمار می رود. بر خلاف بخش مردان، موفقیت در والیبال زنان آسیا یعنی موفقیت در دنیا چرا که تیم های آسیایی والیبال زنان از جمله تیم های مطرح دنیای هستند.

از کوشش برای پخش زنده والیبال زنان تا ایستادن روی سکوی آسیایی

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال پس از گذشت یک سال از حضورش فریبا محمدیان را به عنوان نایب رئیس بانوان معرفی کرد. محمدیان از جمله مدیران پیروز زنان است که به دلیل بازنشستگی از معاونت وزارت ورزش و جوانان استعفا کرد. حضور فریبا محمدیان با توجه به اقدامات پیروزی که در ورزش زنان انجام داده است نویدبخش روزهای روشنی برای والیبال زنان خواهد بود.

پخش تلویزیونی مسابقات والیبال زنان یکی از اهداف و اقدامات در دست فریبا محمدیان است که امید زیادی به تحقق آن می رود. نگاه حرفه ای وی به ورزش زنان اتفاقات خوبی را در آینده رقم خواهد زد.

خبرنگاران در شروع فعالیت فریبا محمدیان به عنوان نایب رئیس والیبال زنان گفتگویی تفصیلی با وی انجام داده است.

* تسلط بر آسیا یعنی تسلط بر دنیا

از خبرنگاران که به بحث ورزش زنان توجه می نماید تشکر می کنم. ظرفیت های زیادی در بخش زنانِ فدراسیون والیبال وجود دارد. رشته ورزشی والیبال در مدارس علاقه مندان بسیاری دارد. معلمان ورزش تقریباً در آموزش این رشته ورزشی غالباً تخصص های لازم را دارند. در دانشگاه ها نیز شرایط همین گونه است. اینها همه ظرفیت و زیربنا است که باید استفاده کنیم اما سطح والیبال زنان آسیا فراتر از دنیا است و اگر والیبالیست های زن ایرانی بتوانند بر تیم های چین، کره و ژاپن غلبه نمایند، در واقع بر والیبال زنان دنیا غلبه نموده اند.

* مدل مدیریتی پیروز در بخش مردان را در اختیار داریم

تراز والیبال زنان باید بسیار ارتقاء پیدا کند. اگر امروز بخواهم به تمام عوامل بپردازم، یقیناً خارج از حوصله خوانندگان این مصاحبه خواهد بود اما می دانید که فدراسیون والیبال به دلیل پیروزیت های کسب شده در بخش مردان مدل مدیریتی پیروزی در اختیار دارد و این نیز یک ظرفیت دیگر برای حوزه زنان محسوب می گردد یعنی دیگر احتیاجی نیست برویم مدل ها را آزمایش کنیم.

* مدل زنان را طراحی خواهیم کرد

در دهه فجر نشست های تخصصی با فرهیختگان و نخبگان والیبال زنان شروع خواهیم کرد که صوری نیست و از دل آن به اجماع خواهیم رسید تا مدل پیروزی برای بخش زنان طراحی کنیم که قطعاً از مدل پیروز بخش مردان بهره خواهد برد تا سطح والیبال زنان ارتقاء پیدا کند.

* به دنبال شناسایی مسئله و راه چاره هستیم

باید در بخش مربیگری، برنامه های تقویتی داشته باشیم. قطعاً ضروری است از متخصصین سایر کشورها بهره بگیریم. در بخش استعدادیابی باید تغییراتی اعمال و تقویت هایی صورت دهیم. اعتقاد جمعیِ تعدادی از صاحبنظران این است که تیم های پشتیبان برای بخش زنان باید تنوع زیادی داشته باشد چرا که در کشوری با تنوع قومیتی بسیار زندگی می کنیم. زنانمان استعدادهای فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی خاصی دارند که برای والیبال بسیار مناسب است. با شناسایی ظرفیت ها به دنبال مسئله شناسی نیز هستیم تا مسئله و راه هکارها را پیدا کنیم.

* مطالبه رئیس فدراسیون کسب سکوی زنان در آسیاست

با توجه به شایستگی دختران والیبالیست و مربیان فرهیخته، مطالبه رئیس فدراسیون از بخش زنان کسب سکوهای آسیا است. کوشش این است برنامه هایی طراحی کنیم و فدراسیون حمایت های لازم را انجام دهد تا بتوانیم این اتفاق خوب را رقم بزنیم. کسب سکوی رشته ای مثل والیبال در سطح آسیا، چیزی نیست که ظرف یک یا دو ماه تغییر اتفاق بیفتد اما باید میانبرها را پیدا کنیم. برای تحقق این هدف نیز وظایفی را به گروه های مختلفی محول نموده ایم. ان شاءالله در دهه فجر جلسات تخصصی را برگزار خواهیم کرد تا هر چه سریع تر خروجی برنامه اصلی و کلان تعیین گردد.

* پیروزیت نتیجه کار تیمی در همه ادوار است

هرچند همکاران خوبم در فدراسیون بخش بسیاری از جهت را طی نموده اند و حتماً از تجارب ارزنده آنها استفاده خواهد شد اما باید طرحی برای سال 2023 یعنی تحقق هدف اصلی فدراسیون که کسب سکوی آسیا است، طراحی کنیم و قطعاً در جهت، تجارب گذشته و دیدگاه های پیش رو تلفیق خواهند شد. اگر پیروزیتی به دست آید برای یک نفر یا یک تیم نخواهد بود بلکه در نتیجه زحمات همه عزیزان است. گام ها در والیبال زنان از زمانیکه به صورت انجمن مدیریت می شد بر داشته شده است و امروز باید گام ها قوی تر برداشته شوند. خدا را شکر فدراسیون والیبال در اهداف کلان خود، حامی عظیمی برای حوزه زنان است چرا که اعتقاد دارد 50 درصد جمعیتش را زنان تشکیل می دهند و آنها شایسته بهترین ها هستند.

* رویه علمی، تجربی و میدانی برای انتخابی تیم ملی باید داشته باشیم

نگاه شما به جوانگرایی تیم ملی و کنار گذاشته شدن بازیکنان با تجربه در مسابقات انتخابی المپیک 2020 چیست؟

محمدیان در پاسخ به این پرسش خبرنگاران گفت: نباید شخصی نگاه کرد چرا که به تنهایی به خودم اجازه نمی دهم در بحث های فنی ورود کنم. به عنوان فردی که باید از مباحث تکنیکال حمایت کنم، ترجیح می دهم کمیته های فنی این حوزه به اجماع برسند و پس از اجماع، همه باید از یک طرح و برنامه حمایت نمایند. قطعاً تصمیمی که در آن موقع گرفته شد، در کمیته ای به اجماع رسیده و مزایای مختلفی داشته است. هر برنامه و تصمیم معایب و مزایایی دارد و فدراسیون با توجه به اهداف پیش بینی شده، یکی از آنها را انتخاب می نماید. آن اتفاق نیز اتفاق خوبی بود اما به نظرم باید از یک رویه علمی، تجربی و میدانی برای انتخابی تیم ملی استفاده کرد و پشتوانه تیم ملی در این رویه تعیین باشد.

* شفاف سازی خواهیم کرد / نقدها را به جان می خریم

مدلی که برای بانوان انتخاب می کنیم باید از قبل روی کاغذ بیاید، معایب و مزایا تشخیص و سپس تصمیم گیری کرد. برای برنامه پیش رو نشستی با حضور نخبگان برگزار و از رسانه ها نیز دعوت خواهیم کرد. همه چیز باید شفاف باشد، در مقابل کسانی که دلسوز والیبال هستند موضوع پنهانی نداریم، حتی نقدها را به جان می خریم. برنامه ها را به طور شفاف مثل گذشته به رسانه و جامعه والیبال اطلاع خواهیم داد. در بحث تشکیل تیم ملی چندین دروازه باید وجود داشته باشد. این دروازه ها باید به طور منطقی شناسایی شوند و ورودی را تعیین کرد.

* شاخص ورود و حذف از تیم ملی باید تعیین باشد

محمدیان در ادامه گفتگویش با خبرنگاران گفت: چشمه جوشان تیم های ملی قاعدتاً در بخش حرفه ای، مسابقات لیگ هستند. نباید به راحتی لیگ ها را از دست بدهیم. در کنار آن ممکن است استعدادهایی نیز داشته باشیم که این استعدادها نیز مهم هستند اما در عین حال که استعدادها مهم هستند، باید رویه ای برای انتخاب و حذف افرادی که مدعی حضور در تیم ملی هستند، وجود داشته باشد که همه بدانند این شاخص ها چه هستند و چگونه بازیکنان انتخاب می شوند. هنرنمایی بازیکن در داخل زمین شرط بسیار مهمی است که این را در مسابقات لیگ نشان می دهند. ممکن است بازیکنانی نیز داشته باشیم که خارج از لیگ به ما معرفی شوند. اجازه می خواهم در نشست تخصصی به اجماع برسیم و سپس آن را اعلام کنیم.

* به تشکیل اتاق فکر زنان فکر می کنیم

در نشستی که دهه فجر برگزار خواهیم کرد از مسئولین انجمن های همه دستگاه ها دعوت خواهیم کرد، البته چندین جلسه خواهیم داشت. ممکن است تعداد جلسات به بالای 10 جلسه نیز برسد چرا که می خواهیم از همه نخبگان این حوزه از گذشته تا امروز دعوت کنیم و صحبت هایشان را بشنویم. قرار هم نیست برگزاری جلسات یک سال به طول بینجامد. می خواهیم جلسات را به طور فشرده برگزار کنیم و سریع به اجماع برسیم. مربیان قهرمان، لیگ های مختلف را در سال های 98 و 99 در جلسه نخست دعوت خواهیم کرد و در جلسه دوم مربیان قهرمان سال های 96 و 97 را دعوت خواهیم کرد. نمایندگان بخش های مختلف که صاحب نظر هستند، دعوت خواهند شد. در این نشست ها می خواهیم به این اجماع برسیم که نام این کمیته را چه بگذاریم یا اتاق فکر و … اما حتماً چنین برنامه ای را خواهیم داشت و در این اجماع برنامه ای برای بخش زنان طراحی خواهد شد.

* نگاه ما استفاده از خرد جمعی است

ممکن است کمیته فنی در دل یکی از کمیته های تخصصی ساختار فدراسیون شکل گیرد که آن را نیز پس از نشست ها اعلام خواهیم کرد. انتخاب اعضای تیم فنی راحت نیست و هرگز یک نفر به تنهایی نمی تواند این ادعا را داشته باشد که بتواند کمیته فنی را تشکیل دهد. قطعاً به نگاه صاحبنظران احتیاج داریم و حتماً از آنها دعوت خواهیم کرد در این جهت به ما یاری نمایند. امیدوارم بتوانیم یک رویه درست ایجاد کنیم. گاهی یکی از دلایلی ایجاد اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه، روشن و شفاف نبودن رویه موجود است. سعی می کنیم رویه را طرح ریزی و اعلام کنیم تا شرایط برای منتقدان فراهم باشد. به محض طراحی یک برنامه، نقدهای مختلفی مطرح خواهد شد. مقاومتی در برابر نقدها نباید داشته باشیم که نداریم؛ نقدها را آنالیز می کنیم. هر جا در این رویه که در حال طرح ریزی است، احتیاج به اصلاحیه باشد، انجام خواهیم داد. نگاه ما استفاده از خرد جمعی است.

* جانشین پروری در همه بخش ها باید انجام گردد

اعتقاد دارم جانشین پروری فقط نباید در بخش مدیریت باشد بلکه جانشین پروری در بخش ورزشکاران، مربیان و داوران نیز باید انجام گردد. در مسابقات لیگ شاهد بودم که صادقی استادم در تیم داوری از داوران جوانی استفاده نموده بود و در کنار آنها اساتید داوری حضور داشتند که من از آنها آموزش دیدم. اساتیدی که به من داوری آموزش دادند، در آخرین مسابقه لیگ در کنار داوران جوان در حال نظارت بودند و با نگاه مهربانانه آموزش نیز می دادند. این اتفاق خوب باید در همه بخش ها انجام گردد. همه باید به جانشین پروری توجه کنیم.

* اولویت باشگاه ها تیم داری در حوزه مردان است

یکی از مباحثی که در لیگ زنان باید مجدد به آن توجه کنیم، این است که مسابقات لیگ بخش حرفه ای است و فدراسیون همانند تیم ملی نمی تواند به صورت مستقیم در آن مداخله کند. شاید در بحث بخشنامه ها و آئین نامه های مربوط به لیگ، بتوان در زمینه تنوع یا توزیع قدرت در تیم ها اقداماتی انجام داد، اما واقعیت این است که تیم هایی که در قالب باشگاه ها برای لیگ اعلام آمادگی می نمایند، باید تحت حمایت باشگاه ها و اسپانسرهای مربوط به باشگاه ها قرار گیرند. این یکی از مشکلاتی است که ورزش زنان با آن درگیر است و الویت باشگاه ها تیم داری در حوزه مردان است. چندین راه وجود دارد که یکی یکی در حال آنالیز هستیم.

* به دنبال پخش زنده تلویزیونی هستیم

محمدیان در ادامه گفتگویش با خبرنگاران از کوشش برای یک اتفاق عظیم اطلاع داد و گفت: یکی از راهکار ها، پخش زنده تلویزیونی مسابقات لیگ برتر است، کوشش ما این است که این اتفاق رخ دهد چرا که لباس بازیکنان استاندارد است و با همین لباس ها در مجامع بین المللی حضور دارند. ان شاءالله بتوانیم با مذاکرات آن را انجام دهیم. راهکار های مختلفی وجود دارد. یک مسئله موجود دیگر تعداد پایین تیم های شرکت نماینده در مسابقات لیگ برتر است. مسائل را که آنالیز می کنیم، به این می رسیم که اولویت باشگاه ها و منابع اقتصادی باشگاه ها جوابگوی این احتیاجها نیست و دیده هم نمی گردد. یکی از راهکار ها پخش تلویزیونی است. در نشست های تخصصی می خواهیم این موضوع ها را آنالیز کنیم. زمانی که باشگاه ها امتیازی نداشته باشند، تیم زنان را حمایت نمی نمایند. اینها را نمی توان به شکل دستوری رفع کرد بلکه باید به شکل تشویقی و ترغیبی انجام داد. دنبال راهکار های ترغیبی هستیم.

* برنامه های ترغیبی داریم

فدراسیون والیبال و همکارانم در طی چند سال گذشته به ویژه سال جاری که با ویروس کرونا درگیر بودند، مسابقات را به صورت منظم برگزار کردند درحالی که سایر رشته ها دچار اختلال شدند. جا دارد از همکارانم قدردانی کنم چرا که من نقشی نداشتم و تنها در اختتامیه در کنار آنها حضور داشتم. همکارانم بسیار زحمت کشیدند و تیم ها را ترغیب کردند. از مدیران عامل باشگاه ها که در مسابقات لیگ اعلام آمادگی و از تیم های زنان حمایت کردند، تشکر می کنم. همچنین از همه کسانی که تیم های دسته یک را حمایت می نمایند، قدردانی می کنم. اینها کارهای عظیمی است که با وجود شرایط سخت، بعضی از باشگاه ها به آن توجه کردند. یکی دیگر از کارهای ترغیبی دعوت از نمایندگان بانو باشگاه ها در مراسم است، اگر در چنین برنامه هایی مدیران عامل باشگاه ها بدانند که نماینده بانوی عضو هیئت رئیسه می توانند در چنین برنامه ای حضور داشته باشد و شرایط تبلیغی هم برای باشگاه ها لحاظ خواهد شد، ترغیب خواهند شد تا یکی از اعضای هیئت رئیسه را از زنان انتخاب نمایند. اینها ترفندهای مدیریتی است. اگر شرایط پاندمی کرونا نبود، نوع و شرایط برنامه ها متفاوت خواهد بود.

فریبا محمدیان در خاتمه گفت: نگاه تحلیلگرانه شما و همکارانتان در جهت یاری خواهد نمود. یاریمان کنید تا تصویر زیبایی از فعالیت های دختران بلندقامت ایران زمین انعکاس داده گردد تا بتوانیم جامعه والیبال زنان را گسترش دهیم.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6163

به "از کوشش برای پخش زنده والیبال زنان تا ایستادن روی سکوی آسیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کوشش برای پخش زنده والیبال زنان تا ایستادن روی سکوی آسیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید