اجرای پژوهش های علوم شناختی بر اساس احتیاج جامعه

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسین عزیزی کارشناس ارشد گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت ستاد توسعه علوم شناختی با بیان اینکه فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی در حوزه علوم شناختی نیازمحور برنامه ریزی می گردد، گفت: دستیابی به خدمات و فناوری های شناختی از اهداف اصلی حمایت از طرح های پژوهشی درحوزه علوم شناختی است.

اجرای پژوهش های علوم شناختی بر اساس احتیاج جامعه

وی با اشاره به کوشش های صورت گرفته برای ایجاد زیر ساخت و تامین ابزارها و تجهیزات لازم جهت اجرای طرح های پژوهشی در حوزه علوم شناختی، خاطر نشان کرد: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز یکی از مراکز مهم و معتبر برای اجرای فعالیت های پژوهشی و تخصصی در حوزه شناختی در کشور محسوب می گردد. این زیرساخت با ارزش با کوشش و پیگیری های ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی فعالیت خود را شروع نموده است.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی اضافه کرد: با حمایت این ستاد و در قالب فراخوان طرح های پژوهشی بیش از یکصد و چهل آزمایشگاه در مراکز علمی، آموزشی و تخصصی برای فعالیت های تحقیقاتی اساتید و محققان حوزه علوم شناختی ایجاد و راه اندازی شده است.

وی توضیح داد: در نتیجه دوازده دور فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی در حوزه علوم شناختی، از میان بیش از یکهزار طرح ها پیشنهادی ارایه شده از سوی محققان و پژوهشگران، بیش از 240 طرح در بخش ها و زمینه های مختلف شناختی مورد آنالیز، داوری و تصویب نهاده شد که از این تعداد تا کنون افزون بر 90 طرح با موفقیت به سرانجام رسیده است.

وی اضافه کرد: در فراخوان طرح های پژوهشی، طرح هایی در حوزه های روانشناسی شناختی، بازتوانی شناختی، علوم اعصاب شناختی، فناوری شناختی، آموزش و پرورش شناختی، زبانشناسی شناختی و نیز مدل سازی شناختی توسط محققان و اساتید جهت آنالیز و بهره مندی از چترهای حمایتی به ستاد علوم شناختی ارسال شد.

کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی یادآور شد: ستاد توسعه علوم شناختی کوشش می نماید با حمایت از طرح های پژوهشی زمینه ترویج دانش علوم شناختی هرچه بیشتر فراهم و انگیزه فعالیت های علمی و تحقیقاتی در حوزه های شناختی گسترش یابد و از سوی دیگر با حمایت از طرح های پژوهشی، فرصت ها و بسترهای لازم برای برطرف نیازهای شناختی در کشور مهیا گردد.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی با بیان اینکه با روینمودهای شناختی می توان تغییرات بزرگی در جامعه ایجاد و با بهره گیری از دانش و تخصص محققان و اساتید در تامین نیازهای نوین فن آوری و خدمات شناختی به خودکفایی دست یافت، خاطر نشان کرد: برای ارتقای علوم شناختی در سطح جامعه، در حال حاضر افزون بر یکهزار محقق، استاد و متخصص در پنجاه مرکز علمی در استان های کشور با ستاد توسعه علوم شناختی برای گسترش این حوزه همکاری و مشارکت دارند.

عزیزی گفت: در حال حاضر طرح های پژوهشی در حوزه روان سنجی، پرورش شناختی و نیز کاربرد سلول های بنیادی در حوزه علوم شناختی در حال انجام است.

وی یادآور شد: ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی به منظور توسعه هم افزایی سرانجام نامه ها و رساله های دانشجویی در راستای رسیدن به اهداف تعیین در حوزه علوم شناختی، سیزدهمین فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی در خرداد سال 1399 را با تمرکز بر مسائل شناختی فراگیر جامعه به طرح های دسته ج اختصاص داده است.

به گفته وی طرح های پیشنهادی محققان در این فراخوان شامل ترکیبی از حداقل دو سرانجام نامه (کارشناسی ارشد / دکتری) است که باید در راستای اهداف پژوهشی، توسعه فناوری و یا خدمات شناختی و در چارچوب اولویت های ستاد قرار داشته و دستاورد یکپارچه ای را دنبال نمایند.

وی حمایت از محققان، اساتید و متخصصان در راستای اجرای طرح های پژوهشی در حوزه علوم شناختی را از برنامه های ستاد توسعه علوم شناختی برشمرد و توضیح داد: ساخت انواع دستگاه ها و ابزارها از جمله ثبت سیگنال های مغزی، تحریک مغزی، تصویربرداری از مغز از جمله دستاورهای اجرای طرح های پژوهشی در امر فراوری فن آوری های شناختی در داخل کشور است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4528

به "اجرای پژوهش های علوم شناختی بر اساس احتیاج جامعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای پژوهش های علوم شناختی بر اساس احتیاج جامعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید