آشنایی با روستای خفر معروف به جهنم سفید

به گزارش نوای پرنده پارسی، طبیعت گردان و کوهنوردان زیادی در طول سال از روستای خفر که روستایی پربرف است و به همین علت مشهور به جهنم سفید شده و در مرز بین استان کهگیلویه و بویر احمد و استان اصفهان قرار گرفته، بازدید می نمایند. رشته کوه دنا طبیعتی زیبا و منحصر به فرد را به واسطه داشتن آب و هوای کوهستانی به وجود آورده و روستای خفر از آنجایی که در دامنه این رشته کوه واقع شده، دارای مناظری زیبا و شگفت انگیز می باشد و پوشیده از انواع گونه های گیاهی زیبا و متنوع است و بعلاوه گونه های جانوری گوناگونی را می توان در این منطقه یافت.

آشنایی با روستای خفر معروف به جهنم سفید

خفر، جهنم سفید اما طبیعتی کم نظیر

خفر دارای آبشار های زیبا و یخچال های طبیعی بی نظیری نیز هست و رودخانه هایی که از این یخچال های طبیعی سرازیر می شوند، چشم اندازی بی بدیل را پیش چشم هر بیننده و گردشگری به تصویر می کشند. در این روستا و نزدیکی های آن حدود 14 قله وجود دارد که ارتفاعی بیش از 4000 متر دارند. برای نمونه می توان قله قاشمستان را مثال زد که ارتفاعی در حدود 4435 متر دارد و در مجاورت خفر واقع شده است. موقعیت دقیق جغرافیایی خفر در 84 کیلومتری شهر سمیرم که جنوبی ترین بخش استان اصفهان است، می باشد. این روستا با شهر اصفهان حدود 250 کیلومتر فاصله دارد. از سال 89 خفر به عنوان یکی از روستاهای نمونه گردشگری معرفی شده است. خفر که در منطقه حفاظت شده دنا واقع شده، به علت موقعیت ویژه و خاصی که دارد، مورد توجه افراد زیادی از سراسر کشور قرار گرفته و هر ساله در طول فصل های سال مختلف، گردشگران زیادی از این روستا تماشا می کنند. خفر دارای آبشار هایی طبیعی با آبی بسیار سرد و گوارا می باشد که در دامنه کوه دنا قرار دارند.

شغل مردم روستای خفر

دامداری و باغداری شغل اصلی مردم روستای خفر یا همان جهنم سفید به شمار می رود. به علت موقعیت جغرافیایی بکر این منطقه باغ های میوه در طول سالیان گذشته پر ثمر بوده و مردم توانسته اند به وسیله پرورش میوه هایی چون آلو سیاه، زرد آلو، آلوزرد، گردو و سیب و فروش این محصولات امرار معاش کنند. بعلاوه پرورش زنبور عسل به سبب پوشیده بودن این منطقه از گل و سبزه وبوته زار از دیگر منابع در آمد مردم روستای خفر به شمار می رود که معمولا کندوداران کندوهایشان را در ارتفاعات 3000 متری قرار می دهند، البته به علت وجود کوه های سر به فلک کشیده در این روستا و در مجاورت آن، شغل هایی چون راهنمای کوهنوردی در این روستا به وجود آمده. بعلاوه عده ای با اجاره دادن خانه هایشان به گردشگران در آمد کسب می کنند. این روستا دارای مغازه هایی چون کفاشی، بقالی، سبزی فروشی، همه چیز فروشی که شامل کیف و کفش و ابزار و مواد غذایی است، می باشد که به علت رونق گردشگری در این روستا به وجود آمده اند. اگر به روستای خفر سفر کردید، می توانید شب را در یکی از خانه های زیبا و آرامش بخش روستا اقامت کنید. مطمن باشید که این روستا مردمانی مهمان نواز و مهربان دارد که به گرمی از شما پذیرایی خواهند کرد.

وجه تسمیه روستای خفر

روستای خفر که به عروس دنا نیز مشهور است، دارای بهار و تابستانی متعادل و خوش آب و هوا با مناظری زیباست، اما زمستان های این منطقه آنقدر سرد است که به علت بارش فراوان برف این منطقه را مردم روستا، جهنم سفید می نامند. در خصوص وجه تسمیه این روستا عده ای می گویند که کلمه خفر بر گرفته از خور یا غور می باشد که در واقع نام قبیله ایست که در گذشته های دور در این منطقه ساکن بوده اند و عده ای دیگر معتقد هستند که نام این روستا، خور به معنای مکان گود بوده که در طول سالیان به مرور به حفر و سپس خفر تبدیل شده است، اما عده ای دیگر معتقد هستند که خفر از گور و یا گبر گرفته شده است. آن ها معتقدند که گبر در واقع آیینی بوده که قبل از اسلام در این ناحیه وجود داشته است.

جاذبه ها و مکان های تماشای جهنم سفید

این روستای ییلاقی که در نیمه جنوبی کشور پهناور ایران واقع شده، دارای مکان های توریستی و تماشای چون تنگه دنا آسا، آبشار خفر، غار کیخسرو، غار یخی، رودخانه های پر آب و چشمه سید محمد می باشد. افراد محلی می گویند که مردمانی که دراین روستا زندگی می کنند، در زمان های خیلی دور از استان فارس به اینجا کوچ نموده اند. با سفر به روستای خفر با مردمانی مهمان نواز، درستکار و مهربان روبرو می شوید. خانه های روستایی در خفر به صورت متمرکز در ناحیه ای نسبتا هموار بنا شده اند. خانه هایی با معماری سنتی و ایوان که از مصالحی چون سنگ، چوب و خشت در ساخت آن ها استفاده شده است. در این روستا دو امامزاده وجود دارد که اهالی روستا ارادت خاصی به آن دو بزرگوار دارند.

چگونه به روستای خفر برویم؟

قبل از این که به روستای خفر برسید، در حدود 5 کیلومتری این روستا آبشار خفر قرار گرفته است که دارای ارتفاعی در حدود 30 متر است و در دامنه شرقی دنا واقع شده است که چشم انداز بی بدیلی از طبیعت بکر و تماشای روستا را به نمایش می گذارد. برای این که به این روستای با صفا برویم، کافیست که از مسیر اصفهان به شهرضا خود را به سمیرم برسانیم و بعد از گذشتن از روستای حنا به روستای خفر برسیم.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7747

به "آشنایی با روستای خفر معروف به جهنم سفید" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با روستای خفر معروف به جهنم سفید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روستای خفر معروف به جهنم سفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید