چابهار رقیب نو مقاصد گردشگری در سواحل خلیج فارس

به گزارش نوای پرنده پارسی، چابهار رقیب تازه مقاصد گردشگری در سواحل خلیج فارس

چابهار که به عنوان خوش آب و هواترین بنادر جنوبی کشور شناخته می گردد، باتوجه به موقعیت قرارگیری آن در ارتباط با آب های اقیانوسی و بعلاوه توسعه زیرساخت های تجاری در حال تبدیل شدن به یکی از رقبای اصلی برای جزایر خلیج فارس در صنعت گردشگری می باشد. تا چند سال گذشته فقط سیستانی ها بودند که از زیبایی های چابهار لذت می برده اند اما اکنون نه تنها ایرانی ها بلکه گردشگران خارجی نیز بسیار از آن تماشا می کنند. جالب اینجاست که مدیرکل هواشناسی این استان اعلام نموده که در روزهای گرم تابستانی، آب و هوای بندر چابهار از بنادر استان گلستان در کنار دریای مازندران نیز پایین تر بوده است و از طرف دیگر زمانی که بسیاری از شهرهای دیگر ایران دمای زیر صفر درجه را تجربه می نماید این شهر ساحلی با آب و هوای بهاری پذیرای مهمانان می باشد. با خبرنگاران در خصوص این خیر بیشتر بدانیم.

چابهار رقیب نو مقاصد گردشگری در سواحل خلیج فارس

فعالیت هایی که سامانه آب و هوایی مونسون هند و وزش های بادهای موسمی که از سوی اقیانوس هند وزیدن می کند باعث شده تا چابهار برخلاف سایر بنادر جنوبی کشور دارای آب و هوایی به نسبت مناسب تر در روزهای گرم تابستانی باشد. از طرف دیگر این بندر با توجه به قرارگیری آن در مدارهای جنوبی در فصول زمستان آب و هوایی بهاری را اغلب تجربه می کند. علاوه بر آب و هوای مناسب چابهار که از گزینه های مهم آن می باشد این بندر موارد دیگری را به عنوان جاذبه های گردشگری ارائه می کند. روستای تاریخی تیس که آن را تیز نیز می گویند در دوران هخامنشیان ساخته شده و یکی از بنادر مهم در دریای عمان بوده است.

بعلاوه وجود قلعه پرتغالی ها که در سواحل این روستا قرار گرفته می قعیتی استراتژیک در تیس داشته است. این روستا در 5 کیلومتری شهر چابهار واقع شده و تنها روستای منطقه آزاد چابهار محسوب می گردد که باوجود جاذبه های فراوان گردشگری و آب و هوای بی نظیر آن می تواند زمینه جذب گردشگران را فراهم می کند و پیوندی زیبا از تاریخ و طبیعت را برای گردشگران و مسافران به نمایش می گذارد.

در مسیری که منطقه آزاد چابهار را به ساحل تیس می رساند اولین صحنه ای که برای رهگذران چشم نوازی می کند، تک مناره سفید رنگ مسجد تاریخی جامع تیس است که در میان درختان همواره سبز حاره ای این منطقه تاریخ کهن این روستا را به نمایش می گذارد. مسجد جامع تیس یکی از قدیمی ترین مساجد اهل سنت و نماد اعتقادات و باورهای مردم بلوچ و از مساجد اولیه بعد از ورود اسلام به ایران است.

به لحاظ معماری این مسجد به سبک مساجد کشورهای پاکستان و هندوستان ساخته شده است و مانند بیشتر مساجد اهل تسنن یک مناره دارد . رنگها و نقش های زیبای این مسجد به مانند تابلویی بی نظیر نمادی از سبک زندگی و اعتقادات و باورهای مردم تیس است. مناره و گنبدهای رنگی مسجد جامع تیس جلوه ای چشم نواز دارد که شوق و اشتیاق برای تماشا درون مسجد را افزایش می دهد. محراب و منبر این مسجد نیز با سبکی متفاوت از دیگر جاذبه های این مسجد تاریخی است.

منبع: الی گشت
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7538

به "چابهار رقیب نو مقاصد گردشگری در سواحل خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چابهار رقیب نو مقاصد گردشگری در سواحل خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید