7 نکته برای یاری به سالمندان در یادگیری فناوری

به گزارش نوای پرنده پارسی، با استفاده هر چه بیشتر و بیشتر مردم نقاط مختلف دنیا از تلفن های هوشمند و رسانه های اجتماعی، دانستن و درک نحوه استفاده از فناوری به یک مهارت مهم تبدیل شده است.

7 نکته برای یاری به سالمندان در یادگیری فناوری

به گزارش ایرنا، با دیجیتالی شدن بسیاری از کار های روزمره زندگی بسیاری از سالمندان ممکن است احساس نمایند که از زندگی عقب مانده اند، اما این بدان معنا نیست که آن ها نمی توانند آغاز به یادگیری نحوه استفاده از فناوری نمایند. از این گذشته، همه بدون آگاهی از نحوه استفاده از رایانه یا تلفن همراه آغاز به استفاده از فناوری می نمایند.

با برداشتن گام های مناسب، می توانید به سالمندان یاری کنید تا نحوه استفاده از فناوری را بیاموزند و آن را در زندگی روزمره خود ادغام نمایند. در این گزارش به چند نکته برای یاری به سالمندان به منظور یادگیری و سازگاری با فناوری اشاره شده است.

شرح مزایای استفاده از فناوری

بسیاری از افراد مسن ممکن است در استفاده از تلفن همراه یا رایانه در درجه اول به این علت تردید داشته باشند که مزایای آن را درک نمی نمایند. با این حال، شرح مزایای فناوری برای سالمندان می تواند آن ها را به یادگیری بیشتر در خصوص آن علاقمند کند. آن ها ممکن است ندانند که هر زمان که بخواهند می توانند با خانواده خود تماس ویدیویی داشته باشند یا به آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهند.

به عنوان مثال، اگر کسی دوست دارد روزنامه بخواند، گفتن این که می تواند مقالات مجله مورد علاقه خود را به صورت آنلاین بخواند، می تواند وی را به استفاده از اینترنت علاقمندتر کند.

شکیبا باشید

جنبه های مختلفی از فناوری وجود دارد که یک سالمند ممکن است برای اولین بار با آن روبرو گردد، از درک مرورگر های وب گرفته تا برقراری یک تماس رایانه ای. یادگیری همه این مسائل ممکن است کمی طول بکشد، و سالمندان سوالات زیادی در خصوص نحوه عملکرد همه آن ها خواهند داشت.

شکیبا بودن در خصوص سالمندان دانش آموز برای یاری به یادگیری آن ها بسیار مهم است. شما باید به عنوان یک راهنما برای آن ها عمل کنید، به سؤالات آن ها پاسخ دهید و ساده ترین راه را برای انجام یک کار به آن ها نشان دهید.

علت دیگری که حوصله اهمیت دارد این است که ممکن است یک سالمند سؤالات تکراری بپرسد یا احتیاج باشد که دوباره چیزی به او نشان داده گردد. با این حال، شکیبا بودن می تواند به انگیزه و تشویق سالمندان برای درک نحوه استفاده از فناوری یاری کند.

مفاهیم را به سادگی شرح دهید

یکی از راه های یاری به سالمندان در یادگیری فناوری، شرح مفاهیم مختلف به شیوه ای ساده است.

یک سالمند بلافاصله عباراتی مانند مرورگر وب، کوکی ها، موس و پورتال را درک نمی نماید. آن ها ممکن است در ارتباط دادن این کلمات با جنبه های فناوری مشکل داشته باشند، و اگر به آموزش آن ها با اصطلاحات تخصصی نزدیک شوید، می تواند آن ها را به سرعت گیج کند.

مفاهیم اینترنت را به ساده ترین شکل ممکن شرح دهید و هر موضوع را به قسمت های کوچک تقسیم کنید. از انجام مراحل بیش از حد پیچیده خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث گردد سالمند احساس کند نمی تواند فرایند را دنبال کند.

بگذارید خودشان فناوری را امتحان نمایند

بسیاری از مردم به وسیله تعامل با رایانه و تلفن، نحوه استفاده از آن ها را یاد می گیرند. در حالی که ارائه مراحل نحوه استفاده از فناوری به فرد آسان است، اما تا زمانی که خود فرد این مراحل را امتحان نکند لزوماً نحوه استفاده از آن را به طور کامل یاد نخواهند گرفت.

اجازه دادن به سالمندان برای امتحان فناوری و کشف کنجکاوی خود می تواند به آن ها یاری کند سریعتر یاد بگیرند. به آن ها اجازه دهید با جنبه های مختلف دستگاه ها تعامل داشته باشند و درباره عملکرد هایی که یک رایانه یا تلفن ارائه می دهد سؤال بپرسند.

ثبت نام در کلاس

بعضی از سالمندان ممکن است فناوری را به برترین نحو در محیط کلاس یاد بگیرند. کلاس های زیادی در دسترس هستند که منابعی را برای یاری به سالمندان در فراگیری فناوری به وسیله مراکز سالمندان، کالج های اجتماعی و سازمان های غیرانتفاعی ارائه می دهند.

یکی از مزایای ثبت نام سالمندان در کلاس این است که آن ها این فرصت را خواهند داشت که یاد بگیرند که چگونه از فناوری در کنار سایر افراد هم سن و سال خود استفاده نمایند. آن ها می توانند برای یادگیری عملکرد های مختلف دستگاه ها، از استفاده از اینترنت گرفته تا مرور مقاله ها و دانلود برنامه ها، کاوش نمایند و با دیگر سالمندان همکاری نمایند.

صحبت در خصوص مسائل امنیتی استفاده از فناوری

یکی دیگر از جنبه های مهم آموزش فناوری به سالمندان، یاری به آن ها در فراگیری مسائل امنیتی است که باید آن ها را در زمان استفاده از فناوری رعایت نمایند. به عنوان مثال، به آن ها شرح دهید که هرگز نباید نام کاربری، رمز عبور یا سایر اطلاعات شخصی خود را روی هر چیز دیگری بجز صفحه ورود بنویسند.

اگر به یاد آوردن این موارد برای آن ها سخت است، یک مدیر رمز عبور راه اندازی کنید که به آن ها در ورود به سیستم عامل های مختلف یاری کند. بعلاوه باید به فردی که آموزش می دهید اطلاع دهید که هرگز به ایمیل های اسپم پاسخ ندهد یا روی چیز هایی که از آن ها مطمئن نیست کلیک نکند.

به سالمندان شرح دهید که چگونه می توان از اینترنت برای کلاهبرداری و جمع آوری اطلاعات از افراد استفاده کرد.

آهسته فناوری را آموزش دهید

با عادت کردن سالمند به استفاده از فناوری، مهم است که جلسات را به بخش های مختلف تقسیم کنید. این کار به آن ها یاری می نماید تا درس های فناوری خود را بهتر به خاطر بسپارند و به آن ها اجازه می دهد تا به آرامی رایانه ها و تلفن ها را در زندگی خود ادغام نمایند.

می توانید با راه اندازی سودوکو یا یک پازل متقاطع کلمات، نحوه تعامل با صفحه نمایش را به آن ها آموزش دهید. سپس، می توانید به مفاهیم دیگری مانند ایجاد یک حساب رسانه اجتماعی یا استفاده از اینترنت برای خرید بروید.

فرد مورد علاقه خود را تشویق کنید تا مراحل چیز جدیدی را که کشف نموده است بنویسد. این می تواند در آینده به آن ها یاری کند، زمانی که برای به خاطر سپردن مراحل به یاری احتیاج دارند.

دستگاه ها را برای برآورده کردن احتیاج های سالمندان تنظیم کنید

بسیاری از سالمندان ممکن است احتیاج به تنظیم رایانه یا تلفن خود داشته باشند تا بتوانند احتیاج های خود را برآورده نمایند. به عنوان مثال، اگر سالمندی از لحاظ دید برای خواندن مطالب از روی صفحه نمایش مشکل دارد، راهی برای بزرگتر کردن متن روی صفحه نمایش وجود دارد. بعلاوه می توانید دستگاه را برای خواندن متن با صدای بلند تنظیم کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7657

به "7 نکته برای یاری به سالمندان در یادگیری فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نکته برای یاری به سالمندان در یادگیری فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید