زورگیری امواج موبایل توسط پولدار ها

به گزارش نوای پرنده پارسی، شاید شما هم با این مشکل روبرو شده باشید که حتی در پایتخت یا در شهر های عظیم کشور با وجود فاصله کم از آنتن موبایل یا وقتی آنتن را با چشم می بینید، اینترنت همراهتان بسیار ضعیف است. این موضوع در شرایط شیوع کرونا اهمیت بسیار بیشتری پیدا نموده است؛ در شرایطی که بیشتر کار ها در کشور، از جمله آموزش دانش آموزان و دانشجویان و دورکاری کارمندان به شکل مجازی در آمده است و اینترنت همراه برای پیشبرد این کار ها بسیار لازم است.

زورگیری امواج موبایل توسط پولدار ها

به گزارش فارس، علت اصلی مشکل ضعیف بودن اینترنت در خانه ها، ابزاری الکترونیکی به نام ریپیتر است که برای تقویت آنتن موبایل استفاده می گردد، اما در صورت غیرمجاز بودن، باعث بروز مسائل جدی می شوند. این ریپیتر (تقویت نماینده) ها وقتی بدون اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نصب می شوند، روی فرکانس تلفن همراه اختلال ایجاد می نمایند و باعث بروز اشکال در آنتن دهی در محیط اطراف خود می شوند.

درباره این مشکل شایع با چند کارشناس صنعت مخابرات که تجربه فعالیت عملی در این زمینه را دارند صحبت نموده ایم و از آن ها سوالاتی درباره استفاده نمایندگان، امکان مورداستفاده، تاثیر بر سلامتی، جریمه و راه های جایگزین پرسیده ایم که در ادامه می آید.

چرا به استفاده از تقویت نماینده احتیاج می گردد؟

کاقتصادی، یک مهندس مخابرات به این سوال پاسخ می دهد. به گفته او، اولویت اول اپراتور های تلفن همراه، سرویس دهی به وسیله آنتن های دکل موبایل است؛ اما بعضی مناطق در پوشش تکلیفی اپراتور نیست؛ مانند طبقات منفی یا طبقات بسیار بالا که اپراتور این محیط ها را براساس مسئولیت اجتماعی و برای حفظ رضایت مشتری پوشش می دهد.

اگر در طبقات منفی کاربر زیادی وجود داشته باشد، اپراتور برای حل این مشکل راه حلی دارد؛ اینکه با استفاده از نصب دستگاه هایی به نام ریپیتر که مجوز های رسمی و تاییدیه های فنی و سلامت را دارند، سیگنال را تقویت می نماید، بدون اینکه اختلالی در سرویس دهی برای دیگر مشترکان ایجاد گردد.

اما به دلیل این قابلیت ریپیترها، افرادی هستند که بدون اطلاع اپراتور اقدام به نصب ریپیتر به صورت غیرمجاز می نمایند که طبیعی است این کار مورد تایید اپراتور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست. این ریپیتر های غیرمجاز تداخل فرکانسی روی شبکه موبایل ایجاد می نمایند و ممکن است در سرویس دهی به سایر همسایه ها هم ایجاد اختلال نمایند.

کف تعهد قانونی اپراتور برای پوشش آنتن موبایل چقدر است؟

طبق آنچه گفته شد معین شد که همه این دردسر به دلیل کافی نبودن آنتن دهی موبایل در بعضی نقاط ایجاد می گردد. به همین دلیل این سوال اساسی مطرح می گردد که اساسا کف تعهد قانونی اپراتور در ایجاد پوشش آنتن دهی موبایل چقدر است؟

کاقتصادی به این سوال پاسخ می دهد. او می گوید: سازمان تنظیم مقررات حدود تکالیف قانونی برای ایجاد پوشش موبایل در سطح شهر را معین نموده است. در این مصوبه قانونی حد سرویس دهی به گونه ای تعریف شده که با رعایت این حد، داخل ساختمان و داخل منزل مشترکان سرویس فراهم می گردد؛ مگر اینکه داخل ساختمان دارای شرایط خاصی باشد، برای مثال در زیرزمین باشد یا ممکن است در بعضی مناطق در طبقات 15، 16 و 17 که ارتفاع ساختمان از ارتفاع دکل بلندتر است سرویس دهی با مشکل روبرو گردد.

استفاده نمایندگان از ریپیتر های غیرمجاز چه کسانی هستند؟

این روز ها که بسیاری از امور به دلیل شیوع ویروس کرونا، الکترونیکی شده اند، کسب و کار های اینترنتی هم رشد به شدت سریعی را تجربه می نمایند. طبیعی است که از آنجا که این کسب و کار ها وابسته به اینترنت هستند، بسیار به اینترنت باسرعت زیاد، علاقه مند هستند و بسیاری از آن ها حتی به جای اینکه از سرویس اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL) استفاده نمایند علاقه دارند روی سیم کارت، اینترنت بسیار سریع داشته باشند. تقریبا حتی لپ تاپ از دور خارج شده است و همه کار ها به موبایل منتقل شده است.

کاقتصادی در شرح اینکه بیشتر چه کسانی از ریپیتر های غیرمجاز استفاده می نمایند؟ می گوید: شاهد هستیم که کسب و کار ها و اماکن عمومی بیشتر از ریپیتر های غیرمجاز استفاده می نمایند. امروز اغلب آنلاین شاپ ها دفتر یا آدرس رسمی ندارند، در زیرزمین در خانه یا در پارکینگ، دفتر کار خود را دایر می نماید. این روز ها کسب و کار ها برای اینکه هزینه کمتری برای اجاره بدهند در واحد های مسکونی در سطح شهر مستقر می شوند.

دفتر کار مشاغل بسیاری در موارد زیادی در طبقه زیر زمین یا در پارکینگ است؛ مثل باشگاه ها و حتی بنگاه های معاملات ملکی. در طبقه زیر زمین یا پارکینگ سیگنال موبایل نداریم یا سیگنال ضعیف است. هزینه کم ریپیتر های غیرمجاز، افراد را تشویق می نماید که برای خود آنتن شخصی مهیا نمایند، غافل از اینکه ریپیترها، سرویس افرادی که در فضای باز شهری و در طبقات بالاتر هستند را دچار مشکل می نماید.

اگرچه اغلب، شرکت ها و سازمان ها اقدام به نصب ریپیتر غیرمجاز می نمایند؛ اما استفاده از ریپیتر ها در مواردی در خانه هایی که خانواده تمکن اقتصادی دارد هم دیده شده است و استفاده نمایندگان از ریپیتر غیرمجاز کاملا مشترک خانگی هستند؛ گاهی افرادی که تمکن اقتصادی دارند علاقه دارند در هر قسمت خانه شان آنتن موبایل کافی باشد و دیگر به این نکته که ممکن است این کار روی دیگران اثر داشته باشد یا حتی روی سلامتی آنان اثر سوء داشته باشد توجه نمی نمایند.

در چه مناطقی بیشتر از تقویت نماینده استفاده می گردد؟

به دلیل افزایش استفاده از اینترنت و احتیاج به اینترنت با سرعت بالاتر، استفاده از ریپیتر در شهر های عظیم رو به افزایش است. این را کاقتصادی می گوید. کاقتصادی همچنین اضافه می نماید که در تهران هم موارد استفاده از ریپیتر غیرمجاز زیاد است؛ شاید تا 3 هزار ریپیتر غیرمجاز در استان تهران داشته باشیم. فقط مدتی پیش در بازار تهران 30 دستگاه ریپیتر غیرمجاز شناسایی و جمع آوری کردیم. در 8 ماهه سال 99 حدود 500 ریپیتر در شهر تهران جمع آوری شده است.

تمرکز این دستگاه ها در مناطقی اداری و تجاری است؛ برای مثال در مناطقی مانند میدان هفتم تیر، میدان آرژانتین، خیابان قائم مقام، میدان ونک و بازار عظیم شاهد استفاده بیشتر از ریپیتر ها هستیم.

دستگاه های قیمت غیرمجاز چند؟

یکی از سوالات اولیه که به ذهن خطور می نماید این است که قیمت ریپیتر های غیرمجاز چند است که استفاده از این ابزار غیرمجاز را ساده نموده است؟

با گشتی در فضای مجازی متوجه می شیم که با بودجه ای حدود 3 تا 4 میلیون تومان می توان یک ریپیتر غیرمجاز خریداری کرد که البته هزینه نصب و راه اندازی هم به آن اضافه می گردد.

محمدی، یک کارشناس نصب ریپیتر مجاز درباره قیمت ریپیتر های مجاز و غیرمجاز گفت: قیمت ریپیتر های غیرمجاز اگرچه بسته به نوسان نرخ دلار متفاوت است، اما کمتر از 50 دلار تا 100 دلار است حدود 5 میلیون تومان می گردد. قیمت ریپیتر های مجازی که توسط اپراتور ها نصب می گردد، به دلیل برخورداری از استاندارد ها و بسته به ویژگی ها تا 1500 دلار و حتی تا 10 برابر بیشتر از غیرمجاز ها است.

ریپیرتر های چینی بلای جان موبایل ها

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا این کالا های غیرمجاز همه وارداتی هستند؟ گفت: ریپیتر ها همه چینی و وارداتی هستند. البته دیده شده که به صورت محدود نمونه هایی داخلی هم دارند.

در چه صورت آنتن دیگران دچار اختلال می گردد؟

ریپیتر ها نویزی را به سمت دکل اصلی ارسال می نمایند که کیفیت پوشش دکل اصلی را کاهش می دهد. اگر ریپیتر ها غیرمجاز باشد در بیشتر مواقع آنتن محیط اطراف را خراب می نماید. مشکل شخص حل می گردد، اما آنتن همسایه ها مختل می گردد.

کاقتصادی درباره اینکه آیا قطعا ریپیتر ها سرویس دیگر مشترکان را خراب می نمایند یا نه، اطلاعاتی فنی مفیدی ارائه می نماید. او می گوید: ریپیتر ها کل باند فرکانسی را تقویت می نمایند نه فقط باند موبایل را. در موضوع ریپیتر ها باید دو وجه را در نظربگیریم؛ نخست خرید دستگاه و دوم نصب آن.

ریپیتر های غیرمجاز دارای قیمت پایین تر معمولا غیر استاندارد هستند و معمولا هم توسط افراد غیرمتخصص و بدون در نظر دریافت مباحث فنی فرکانسی نصب می شوند و در نتیجه نصب آن ها هم به صورت غیراستاندارد انجام می گردد.

آیا این دستگاه ها برای سلامتی مضر هستند؟

به گفته کاقتصادی، این دستگاه ها بدون هیچ تنظیم خاصی سیگنال را می گیرند و تقویت می نماید و هیچ کنترلی روی خروجی آن چه به سمت دکل و چه به سمت کاربر نیست. همچنین در این دستگاه ها از تجهیزات الکترونیکی بی کیفیت استفاده شده است. این تجهیزات بازاری هستند و فقط برای کسب سود فروخته می شوند و برای فروشنده ضرر و زیانی که به مصرف نماینده و دیگران وارد می گردد مهم نیست. اما از ریپیتر های مجاز که جزء تجهیزات اصلی اپراتور ها هستند، بازدید های دوره ای انجام می گردد.

حق الناس شامل فرکانس نامرئی هم می گردد

تجربه تیم شناسایی و جمع آوری ریپیتر های غیرمجاز اطلاعات جالبی را از این تخلف نامرئی به دست می دهد. تبریزی، یک مهندس الکترونیک و عضو تیم شناسایی سیگنال های مخرب و مختل نماینده است. او درباره افرادی که از باند فرکانسی به صورت غیرمجاز استفاده می نمایند، از عنوان تضییع نماینده حق الناس استفاده می نماید. او می گوید: این دستگاه ها از پهنای باند اپراتور ها استفاده می نمایند که مصداق حق الناس است. اپراتور موبایل فرکانسی را برای استفاده همه از دولت خریداری نموده و بعضی آن را به صورت اختصاصی استفاده می نمایند، خودشان سرویس می گیرند و سرویس دیگران را خراب می نمایند.

وقتی دولتی ها زورشان برای استفاده از ریپیتر های غیرمجاز زیاد است

با همه آنچه درباره جامعه استفاده نمایندگان از تقویت نماینده های غیرمجاز گفته شد، منطقی است که خانواده ها و شرکت های معمولی در ارتکاب این قبیل اقدامات غیرمجاز محتاط هستند و حتی در اغلب موارد دلیلی برای هزینه کرد در این زمینه نمی بینند، بنابراین به نظر می رسد جامعه هدف استفاده نمایندگان از این دستگاه ها، افرادی هستند که قدرت بیشتری برای درگیر شدن با قانون را دارند.

تبریزی، در این باره می گوید: دولتی ها کمتر به سمت استفاده از ریپیتر ها رفته اند و به ترتیب بیشتر بخش خصوصی، تجاری، اداری و به ندرت مسکونی طالب این موضوع شده اند. اما با مواردی از تخلف دولتی ها رو به رو بوده ایم که اساسا اجازه ورود نمی دهند و مواردی که طولانی می گردد اغلب مربوط به موارد دولتی است؛ برای مثال یک سفارتی در تهران اقدام به نصب ریپیتر غیرمجاز نموده بود و به وسیله وزارت امور خارجه با چندین ماه ایمیل در نهایت توانستیم مشکل را حل کنیم.

نصب تقویت نماینده راه قانونی دارد؟

اما پس از طرح این موضوعات، این سوال مطرح می گردد که در نهایت راه قانونی برای اخذ مجوز نصب ریپیتر وجود دارد؟ تبریزی، این طور به این سوال پاسخ می دهد: مجوزی برای نصب شخصی این تقویت نماینده ها وجود ندارد و این کار فقط توسط اپراتور و در صورت احتیاج انجام می گردد و وقتی اپراتوری بنابر ضرورت ریپیتری نصب کند به دلیل با رعایت مسائل فرکانسی مربوط، اختلالی ایجاد نخواهد شد. مردم مشکل آنتن دهی خود را به اپراتور منعکس می نمایند. اپراتور مشکل را آنالیز می نماید و اولویت با اصلاح ضعف آنتن دهی به وسیله دکل های رسمی است.

اگر امکان اصلاح با روش معمول نبود و تعداد کاربران در محیط مورد نظر، اپراتور را برای نصب ریپیتر مجاب کند، این دستگاه نصب خواهد شد. اغلب این مسائل در طبقات منفی است که پوشش طبقات منفی در تعهد سرویس دهی اپراتور ها نیست.

در حال حاضر هم بعضی اپراتور ها در اصلاح ضعف آنتن دهی، در جا هایی که ممکن باشد با بهینه سازی در حال برطرف مشکل مشترک هستند و در جایی که مقدور نباشد، ریچیتر های غیرمجاز را جمع آوری و ریپیتر های مجاز نصب می نمایند.

چه کسی مسئول جمع آوری دستگاه های غیرمجاز است؟

تبریزی، می گوید: مسئول نهایی جمع آوری دستگاه های ریپیتر غیرمجاز، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زیر مجموعه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با همکاری اپراتور ها این کار را انجام می دهد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای شناسایی و جمع آوری دستگاه های غیرمجاز از اپراتور ها یاری می گیرد.

جریمه استفاده از ریپیتر غیرمجاز چیست؟ این سوال را از تبریزی پرسیدیم. او گفت: بسیاری از افرادی که اقدام به استفاده از ریپیتر غیرمجاز می نمایند اساسا از غیر مجاز بودن آن اطلاع ندارند. به همین دلیل اپراتور ها به دنبال رفتار سلبی در برخورد با استفاده نمایندگان از دستگاه های غیرمجاز نیستند بلکه به دنبال حل مشکل آنان هستند.

اما در مواردی که استفاده نماینده بر عمل خود اصرار دارد پرونده ها به بخش حقوقی ارجاع داده می گردد. البته در این باره مشکل قانونی وجود دارد. در دهه 50 قانونی درباره رادیو های آماتوری تدوین شد که هم اکنون هم همان قانون ملاک عمل است. قوانین و رقم جریمه به روز نشده و حتی کمتر از یک میلیون تومان است. طبیعی است که با توجه به تورم از سال 50 تا به امروز جریمه ای هم اعمال گردد چشمگیر و بازدارنده نیست. آیین نامه اجرایی این قانون می تواند بازنگری گردد. فضای فرکانسی تهران بسیار پیچیده است و بخشی از مشکل به دلیل مطلع نبودن مردم است.

منبع: فرارو
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5677

به "زورگیری امواج موبایل توسط پولدار ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زورگیری امواج موبایل توسط پولدار ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید