5 مشکل مشترک دانش آموزان در یادگیری الکترونیکی و چگونگی غلبه بر آن ها
به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران (پانا) - یک کارشناس تعلیم و تربیت به تشریح مسائل مشترک دانش آموزان در یادگیری الکترونیکی و چگونگی غلبه بر آن ها پرداخت.

زهرا علی اکبری در گفت وگو با پانا اظهار کرد: آموزش آنلاین، آخرین موج آموزش در یک سال اخیر است که علی رغم ایجاد چالش برای معلمان و دانش آموزان، اکنون نمایش عادلانه ای را برای تداوم جریان آموزش بر عهده دارد. در حالی که معلمان باید برای طراحی آموزش و دستورالعمل ها زمان بیشتری را صرف نمایند، دانش آموزان نیز باید خود را به مهارت های فنی مجهز نمایند تا محتوای آموزشی دوره تحصیلی را به خوبی دریافت نمایند. البته با وجود کوشش برای برقراری عدالت آموزشی این نوع از آموزش نیز با چالش هایی مواجهه است.
وی افزود: به نظر می رسد 5 مشکل مشترک برای دانش آموزان در کلاس های آموزش مجازی وجود دارد که باید با ابتکار عمل مناسب حل گردد.
علی اکبری نخستین مشکل را سازگاری دانست و گفت: تغییر از کلاس درس سنتی و آموزش چهره به چهره معلم به آموزش مبتنی بر اینترنت در یک کلاس مجازی، تجربه یادگیری را برای دانش آموزان کاملا متفاوت می نماید. مقاومت آنها در برابر تغییر به آنها اجازه نمی دهد تا با محیط یادگیری آنلاین سازگار شوند، چرا که متداول شدن و عادت کردن به روش های آموزش مبتنی بر اینترنت طول می کشد.
وی ادامه داد: در حالی که انتظار می رود گوش دادن منفعل و یادداشت برداری در یک کلاس سنتی برگزار گردد، بحث های آنلاین خواهان عملی شدن نوعی دیگری از آموزش هستند بنابراین سازگاری دانش آموزان با ذهنیت کلاس درس سنتی، با شرایط جدید سخت است. با این حال آنها باید شرایط جدید یادگیری را با ذهن و قلب باز بپذیرند. درک مزایای آموزش الکترونیکی و حتی بحث در خصوص آنها با همسالان خود ممکن است این طرز فکر را تغییر دهد و دانش آموزان را برای کلاس های آنلاین بهتر آماده کند. معلمان و والدین در این راستا می توانند نقش های حمایتی هدایتی خوبی را بر عهده بگیرند.
این کارشناس تعلیم و تربیت درباره مشکل دوم یعنی مسائل فنی افزود: بسیاری از دانش آموزان از پهنای باند بالا یا اتصال قوی به اینترنت که دوره های آنلاین به آن احتیاج دارند، بی بهره هستند و یا با مسائل سیستم های سخت افزاری نامطلوب مثل مانیتورهای ضعیف و تلفن های همراه قدیمی که پیگیری آموزش مجازی را سخت می نمایند و تجربه یادگیری آنها مشکل ساز می گردد، دست و پنجه نرم می نمایند بنابراین نمی توانند با همکلاسی های خود در آموزش مجازی هم توان باشند.
علی اکبری افزود: علاوه بر این، برخی از آنها حتی رایانه و تلفن همراه ندارند. تنها راهکار مشکل این است که هنگام ثبت نام در مدرسه با یک غربالگری متوجه شویم که دانش آموزان دقیقاً به چه نوع پشتیبانی فنی برای آموزش مجازی قبل از آغاز کلاس ها و همچنین تجهیزات مناسب برای اتمام پیروزیت آمیز دوره احتیاج دارند.
وی سواد رایانه ای را به عنوان مشکل سوم خواند و مطرح نمود: اگرچه دانش آموزان عموماً اهل فناوری هستند و از این رو توانایی مدیریت کامپیوترها و تلفن های همراه را دارند اما کمبود سواد رایانه ای امروزه یک مسئله اصلی در بین دانش آموزان است. بسیاری از آنها نمی توانند برنامه های اساسی مانند Microsoft Word و PowerPoint را اجرا نمایند و بنابراین نمی توانند پفراینده های درسی خود را مدیریت نمایند.
وی افزود: به علاوه، بسیاری از دانش آموزان برطرف مسائل اساسی سخت افزاری و نرم افزاری رایانه و تلفن همراه را دردسرساز می دانند زیرا دانش خاصی در این زمینه ندارند. با این وجود، مهارت فناوری برای پیگیری دوره های آنلاین لازم است، زیرا دانش آموزان را قادر می نماید تا تکالیف و برنامه های درسی خود را به صورت سازمان یافته و بدون هیچ گونه مسئله ای مدیریت نمایند.
علی اکبری پیرامون مدیریت زمان نیز گفت: مدیریت زمان برای یادگیری آنلاین کار سختی است ، زیرا دوره های آنلاین به زمان زیاد و کار فشرده احتیاج دارند. با وجود آنکه بیشتر افراد بزرگسال هستند که برنامه های یادگیری مبتنی بر وب را برای انعطاف پذیری مکان و زمان خود ترجیح می دهند به دلیل شیوع کرونا اکنون دانش آموزان باید این دوره ها را بگذرانند. یک برنامه ریزی منظم یاری شایانی به دانش آموزان خواهد نمود زیرا آنها حتی می توانند یادآوری ها را برای دوره ها و تکالیف خود تنظیم نمایند.
این کارشناس تعلیم و تربیت خودانگیزشی را مشکل پنجم دانست و اظهار کرد: خود انگیزشی یک احتیاج ضروری آموزش الکترونیکی است. با این حال ، بسیاری از دانش آموزان فاقد آن هستند. بسیاری از فراگیران در دوره های آموزش آنلاین عقب می مانند و کم کم به سمت تسلیم شدن در برابر مسائل این آموزش می فرایند، زیرا مدیریت یک محیط فناوری را نیز غیرقابل حل می دانند.
وی ادامه داد: دانش آموزان باید انگیزه لازم را برای دنبال کردن فرایندهای جدید آموزشی پیدا نمایند و همچنین به درستی خود را برای چالش های آینده در تحصیل و شغل مجهز نمایند. فقط یک نگرش مثبت به آنها یاری می نماید تا از چالش های یادگیری الکترونیکی عبور نمایند. دانش آموزان باید درک نمایند که برای دستیابی به مزایای آموزش الکترونیکی در آینده این کار لازم است. تغییر نگرش و سواد تکنولوژیکی به آنها یاری می نماید تا اعتماد به نفس پیدا نمایند و در دوره های خود با روحیه مثبت پیروز شوند.
منبع: خبرگزاری پانادور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری
مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری