150 اثر باستانی در دشت مرودشت شناسایی شدند

به گزارش نوای پرنده پارسی، وحید بارانی، کارشناس گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و سرپرست بررسی تهیه نقشه باستان شناسی دشت مرودشت با اعلام این خبر، گفت: با توجه به فصول گذشته در این بررسی تعداد 402 محوطه ها در دشت میان کوهی این حوزه در حریم یک و دو مجموعه جهانی تخت جمشید بررسی و گزارش هر کدام جداگانه ارائه شده است.

150 اثر باستانی در دشت مرودشت شناسایی شدند

بارانی از مهم ترین اهداف گروه باستان شناسی در این حوزه را، بررسی و شناسایی، شناخت کلی توالی گاهنگاری، تهیه نقشه باستان شناسی دشت مرودشت و جمع آوری داده های باستان شناسی (سفال، ابزار سنگی و...) به منظور تکمیل بانک اطلاعاتی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت.

این باستان شناس گفت: با توجه به پراکنش فراوان محوطه های باستانی در دشت مرودشت، با تهیه نقشه های GIS و نیز پیوست این نقشه ها به یکدیگر می توان اقدام به تهیة یک نقشه منسجم باستان شناسی نمود که در نتیجه به شناخت بهتر و بیشتر الگوهای استقراری در این ناحیه منجر می شود.

سرپرست هیات باستان شناسی گفت: با شروع اقدامات صورت گرفته در فصل سوم دهستان های رامجرد، نقش رستم، رودبال، ابرج، مجدآباد، واقع در دشت میان کوهی شمالی و باختری شهرستان مورد بررسی باستان شناسی قرار گرفت.

وی گفت: تا به امروز 150 اثر باستانی در این فصل شناسایی شده که آثاری از دوران پارینه سنگی تا دوران اسلامی را در بر می گیرد.

بارانی اضافه نمود: بیشترین آثار تپه ها و محوطه های باستانی در دامنه کوه به شکل استقرار گاه های موقت کوچ نشینی و تک دوره ایی، و در دشت به شکل تپه های بزرگ و کم ارتفاع است که دارای توالی از نوسنگی تا اسلامی را شامل می شود.

این باستان شناس بیشترین گستردگی بررسی این فصل را تا کنون مربوط به کوه ها دانست که غار ها و پناهگاه های صخره ایی از دوران پارینه سنگی تا دوران نوسنگی در کوه های مجد اباد ،کوه حسین و کوه ایوب و گلدشت علیا را در بر گرفته است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی در سرانجام با بیان این که در همین بررسی در دامنه کوه ها آثاری از استودان ها و گورستان هایی از دوران صفویه تا دوران معاصر مربوط به کوچ نشینان و عشایر منطقه شناسایی شد، شرح داد: در ادامه بررسی که احتمالا با تمدید مجوز تا سرانجام شهریور ماه وسعت بیشتری از این دشت مورد بررسی و شناسایی قرار خواهد گرفت.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4951

به "150 اثر باستانی در دشت مرودشت شناسایی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "150 اثر باستانی در دشت مرودشت شناسایی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید