11 راه چاره مؤثر برای اینکه از خریدهای غیر ضروری دست بردارید
به گزارش نوای پرنده پارسی، آیا برایتان پیش آمده که به قصد خرید یک کالای خاص به بازار بروید و موقع برگشت، توان حمل انبوه خریدهای خود را نداشته باشید؟! غوغای بازار برای خیلی از ما لذت بخش است. سر و صدای فروشنده هایی که با انواع روش های تبلیغاتی، سعی در فروش اجناس خود دارند. آن ها از کلمات و عباراتی استفاده می نمایند که احتمالا وسوسه خرید را در فکر شما زنده می نماید.
البته این موضوع فقط مختص بازار نیست و با شرایط کرونایی این روزها، بیشتر معطوف فضاهای مجازی شده است. فضاها و فروشگاه های اینترنتی که با انواع تبلیغات پر رنگ و لعاب خود، سعی در جذب مشتریان بیشتر دارند و کار خرید را برای شما آسان تر نموده اند. بعضی، از شاداب شدن پوست شما می گویند و بعضی شما را ترغیب می نمایند که وسایل بیشتری به خانه خود اضافه کنید. آن ها طوری از اجناس خود تعریف می نمایند که باور می کنید حتما باید آن ها را خریداری کنید و با خود به خانه ببرید! واقعیت این است که خرید می تواند تبدیل به موضوعی اعتیادآور گردد، به علاوه، بسیاری از فروشندگان، درباره محصولات خود اغراق می نمایند و این شمایید که باید از جیب خود هزینه کنید.
اما آیا تا به حال فکر نموده اید که چرا کالاهایی را می خرید که ضرورتی ندارند؟ فکر می کنید چطور می توان این فرایند را متوقف کرد؟ با خبرنگاران مگ همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم و نشان دهیم که چگونه با 11 گام موثر می توان این موضوع را بهتر مدیریت کرد.
1. عوامل محرک خود را بشناسید
وسایل غیرضروری که در شرایط روحی آسیب پذیر مانند زمان های پر استرس، خریداری می کنید روی هم جمع می شوند و اگر می خواهید بخش عمده ای از این هزینه ها را مدیریت کنید، باید سعی کنید عوامل محرکی که احتمال این رفتارها را بیشتر می نمایند، شناسایی نموده و از بین ببرید.
به چند بار گذشته که کالایی غیرضروری خریده اید، فکر کنید و از خود چند سوال بپرسید:
- قبل و بعد از خرید چه احساسی داشتید؟
- سعی داشتید از چه چیزی فرار کنید یا از فکر کردن درباره چه چیزی اجتناب کنید؟
- چقدر طول کشید تا به حالت اولیه عاطفی خود بازگشتید؟
- وقتی به آنجا رسیدی، چقدر برای یک داشتن یک حس خوب دیگر ناامید هستید؟
- از چه فروشگاه هایی خرید می کنید و بیشتر چه چیزهایی می خرید؟
به یاد داشته باشید که تنها زمانی می توانید این هزینه های غیرضروری را به حداقل برسانید که پیش از آن عوامل محرک خود را خوب شناخته باشید.
2. پیغام های تبلیغاتی خود را پاکسازی کنید
حتما برای شما هم پیش آمده که پس از خرید از یک فروشگاه حضوری یا اینترنتی، شماره تلفن یا ایمیل خود را در آن مرکز ثبت نموده اید تا از پیشنهادهای ویژه و تخفیف های ایام خاص سال باخبر شوید. اگر فکر می کنید که نمی توانید در برابر این حجم گسترده تبلیغات مقاومت کنید، موقع آن رسیده تا از خود یک سوال مهم بپرسید: چه زمانی بیشترین آسیب پذیری را نسبت به ایمیل های تبلیغاتی برای محصولاتی که بیشتر خریداری می کنید ، دارید؟
با یک پاسخ شفاف و صادقانه به این سوال می توانید مچ خود را بگیرید. شاید یک ایده خوب این باشد که کمی از این تبلیغات هزینه بر فاصله بگیرید تا بهتر بتوانید مخارج خود را مدیریت کنید.
3. در پی کیفیت بهتر باشید نه کمیت بیشتر
درست است که گاهی در حراج های فصلی فروشگاه ها، اقلام خوب و به صرفه ای پیدا می گردد، اما معمولا بیشتر کالاهایی که حراج می شوند، از کیفیت پایینی برخوردارند و احتمالا زمان زیادی نمی توانید از آن ها بهره ببرید.
در عوض، اگر واقعاً به کالایی مانند آنچه در قفسه های تخفیف می بینید نیاز دارید، کمی تحقیق کنید و در پی چیزی با کیفیت بالاتر باشید. به جای کوشش برای خرید مجموعه ای از وسایل نیمه مفید با هزینه کمتر، بر یافتن کالاهای کمتر اما با کیفیت بالا تمرکز کنید.
4. ارزش ها و اهداف خود را از خرید، روشن کنید
وقتی می دانید چه چیزی برای شما مهم است، احتمالا کمتر به خرید کردن از فروشگاه هایی می پردازید که اهداف شما را برآورده نمی نمایند. در این صورت، راحت تر می توانید از کنار تبلیغات پر زرق و برق و تخفیف های ویژه عبور کنید.
یک تمرین عملی برای این موضوع این است که اهداف خود برای یک سال یا سه سال آینده را روی کاغذ بیاورید. ببینید دقیقا چه چیزی می خواهید و در این راه به چه چیزهایی نیاز دارید. سپس اولویت خود را بر خرید کالاها و خدماتی بگذارید که شما را به اهدافتان نزدیک تر می نمایند.
5. یک سیستم پشتیبانی پیدا کنید
در خصوص عادات خرج کردن خود و آنچه در پشت آن ها وجود دارد با کسی صحبت کنید. می توانید از حمایت دوستان و اعضای خانواده خود بهره ببرید و آن ها را در جریان قرار دهید. بعضی از آن ها ممکن است نظرات مفیدی در خصوص چگونگی توقف خرید چیزهایی که نیاز ندارید، داشته باشند. از این ایده ها و نظرات مفید، برای کنترل خواسته های خود برای خرج کردن پول بابت چیزهایی که در حال حاضر وسوسه انگیز هستند، اما به زودی راهی سطل زباله خواهند شد، بهره ببرید.
6. بودجه معین کنید و هزینه های خود را پیگیری کنید
هرچه بیشتر از دخل و خرج خود مطلع باشید، بهتر می توانید در خصوص نحوه خرج کردن پول هایتان تصمیم بگیرید. بودجه بندی به شما یاری می نماید که یک گزارش دقیق از آنچه به دست می آورید و آنچه خرج می کنید، داشته باشید. احتمالا تماشا تاثیر هزینه ها، مثل افزایش قبض های کارت اعتباری، شما را ترغیب به انجام اقدامات اصلاحی در این باره خواهد نمود.
7. برای خرید خود برنامه ریزی کنید
معمولا نقطه ضعف بسیاری از ما خریدهای بدون برنامه است. به ویژه وقتی که خسته هستیم یا استرس داریم.
اگر به راه چاره قبلی عمل نموده اید و بودجه ای تنظیم نموده اید، می دانید که هر ماه چقدر می توانید هزینه کنید. در این صورت می توانید خریدهای سرگرم نماینده خود را در خصوص چیزهایی که بیشتر می خواهید، برنامه ریزی کنید. به خودتان زمان کافی بدهید تا با دقت فکر کنید که چه اقلامی بیشترین لذت را برای شما به ارمغان می آورد. محدودیت های شما از لحاظ زمان و هزینه معین است و به احتمال زیاد از حد عبور نمی کنید.
8. راه های دیگری برای تقویت روحیه خود بیابید
خرید نباید تنها راه شما برای داشتن یک احساس خوب باشد. به هر علتی که احساس بی حوصلگی می کنید، این گزینه های بدون هزینه را هم در نظر بگیرید:
- قدم زدن
- درست کردن غذا یا نوشیدنی مورد علاقه تان
- پخش کردن یک موسیقی شاد و آرام بخش
- چرت زدن
- صحبت کردن با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده
9. خود را در یک دوره انتظار قرار دهید
وقتی چیزی را پیدا کردید که دوست دارید اما واقعاً به آن نیاز ندارید، خودتان را مجبور کنید که آن را حداقل سه روز در سبد خرید خود بگذارید.
برای دور شدن از وسوسه، صفحه مجازی کالا را ببندید یا فروشگاه را ترک کنید. بعد از تمام شدن 72 ساعت، روز و ساعتی را برای بازبینی سبد خرید خود معین کنید.
به احتمال زیاد، علاقه شما به آن مورد به نفع اکتشافات نو تا حدودی کاهش می یابد. اگر این موارد نو هم ضروری نیستند، همان مدت انتظار را در پیش بگیرید و در خرید کردن عجله نکنید.
11. از روش ماری کوندو بهره ببرید
نظریه ماری کوندو می گوید هرچه بیشتر از شر وسایل غیرضروری خلاص شوید، نظم و ترتیب بخشیدن به محیط هم راحت تر خواهد بود. این روش بر دو بخش تمرکز دارد: اول دور انداختن و دوم سازماندهی. این دیدگاه به شما یاری می نماید که لوازم و نیازات غیرضروری خود را بشناسید و آن ها را حذف کنید.
بر همین اساس فهرستی از چیزهایی که دارید تهیه کنید و لوازمی را که دیگر به آن ها نیاز ندارید، استفاده نمی کنید یا دیگر علاقه ای به آن ها ندارید، جدا کنید. سعی کنید با ایجاد دسته بندی های عظیم، همه چیز را آنالیز کنید؛ مثلا اول کفش ها، بعد کتاب ها و…
در واقع در این روش، شما به جای منظم کردن خانه به روش اتاق به اتاق، این کار را با دسته بندی های عظیم انجام می دهید، آن هم با نگه داشتن وسایلی که به شما حس خوبی می دهند.
11. در خصوص اینکه چرا چیزهایی را خریداری می کنید که به آن ها نیاز ندارید، صادق باشید
در بیشتر مواقع، وقتی کالاهایی را خریداری می کنید که واقعاً به آن ها نیاز ندارید، به موارد موجود در سبد خرید خود فکر نمی کنید، بلکه شما به تغییرات خاصی فکر می کنید که می خواهید در زندگی خوتان یا در وجود خودتان ببینید. این تغییرات هر چیزی می توانند باشند؛ از داشتن یک پوست شاداب تر و جوان تر تا جلب توجه بیشتر و یا فرصتی برای یک زندگی بهتر.
هر چه واضح تر بتوانید آنچه را که واقعا می خواهید ببینید، راحت تر به این موضوع پی می برید که آنچه خریده اید واقعا آن طور که باید پاسخ گوی نیازهای شما بوده یا خیر.
سوالات متداول در خصوص خرید وسایلی که نیازی به آن ها ندارید
اکنون که ایده بهتری در خصوص چگونگی توقف خرید کالاهای مورد نیاز خود دارید، اجازه دهید به بعضی از سوالات احتاقتصادی بپردازیم.
چرا چیزهایی را می خریم که به آن ها نیاز نداریم؟
بیشتر ما به یکی (یا بیشتر) از چهار علت زیر کالاهایی را که نیاز نداریم، می خریم:
- ما در حال کوشش برای فرار از چیزی هستیم.
- ما به وسیله خریداران دیگر احاطه شده ایم. به عبارت دیگر، این، یک موضوع مسری است.
- ما نمی دانیم چقدر خرج می کنیم و این خریدها، چه هزینه ای برای ما دارد.
- با این کار، سعی می کنیم چیزی را که در درون خودمان دوست نداریم، رفع کنیم.
نباید تصور کرد که یک خریدار ولخرج بودن، چیز خوبی است. بنابراین فکر کنید و ببینید که کدام یک از این دلایل برای شما آشنا تر به نظر می رسد و ریشه رفتارهای شما کجا است؟
وقتی نمی توانید خرید چیزهای غیرضروری را متوقف کنید، نام آن چیست؟
به این رفتار، اعتیاد به خرید می گویند. در واقع، ماده لذت آفرین مغز انسان، یعنی دوپامین، شما را وادار می نماید که خیلی زود خود را به کالاهای وسوسه نماینده و غیر ضروری برسانید و آن ها را خریداری کنید و البته بیشتر افرادی که به این عادت دچارند، خانم ها هستند.
فکر می کنید وقتی که خرید اقلام غیرضروری خود را متوقف می کنید، چه اتفاقی می افتد؟
عجیب نیست که این موضوع در ابتدا، افسرده نماینده باشد. به هر حال، ترشح دوپامین به مقدار قابل توجهی کاهش یافته و آن احساسات خوب لحظه ای، خیلی کمتر شده اند، اما این سکه، روی دیگری هم دارد. وقتی می بینید که بدهی های کارت اعتباری شما رو به کاهش است و پرداخت قبوض و خرید اقلام مورد نیاز را برای شما آسان تر می نماید ، یک حس خوب پایدار به سراغ شما می آید و شما در یافتن تقویت نماینده های خلق و خو که رفاه اقتصادی شما را به خطر نمی اندازند ، مهارت پیدا می کنید.
کلام آخر
بازاریابان پشت همه چیزهای غیر ضروری که خریداری می کنید، از شما می خواهند که باور کنید محصول آن ها عمیق ترین خواسته های شما را برآورده می نماید. اما واقعیت این است که آن ها شما را نمی شناسند و البته نمی توانند شما را مجبور نمایند. این شما هستید که با شناخت درستی که از خود دارید، باید انتخاب کنید و برترین ها را برگزینید.
منبع: liveboldandbloom
منبع: دیجیکالا مگ