گردشگری و حمل ونقل، زمینه ساز توسعه همکاری بین ایران و بلغارستان است

به گزارش نوای پرنده پارسی، بررسی ظرفیت های تجاری و راهکارهای توسعه روابط اقتصادی ایران و بلغارستان محور اصلی دیدار نیکولینا کنوا، سفیر بلغارستان در تهران با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران بود.

گردشگری و حمل ونقل، زمینه ساز توسعه همکاری بین ایران و بلغارستان است

شافعی در این دیدار با اشاره به نوع روابط حاکم بین ایران و بلغارستان گفت: این روابط از سطح خوبی برخوردار بوده تا آنجا که بین استان های دو کشور نیز همکاری های اقتصادی شکل گرفته است. البته حجم روابط تجاری در دوران تحریم نسبت به گذشته کمتر شده ولی همچنان این روابط ادامه داشته اشت.

رئیس اتاق ایران با اشاره به موقعیت و مشخصات اقتصاد بلغارستان گفت: اقتصاد بلغارستان اقتصادی آزاد است و این باعث شده که اقتصاد بلغارستان از رشد خوبی برخوردار بوده است. بیشترین حجم روابط ایران و بلغارستان در حوزه حمل و نقل بوده است. از طرفی بلغارستان جاذبه جهانگردی خوبی برای ایران دارد.

شافعی تاکید کرد: جهانگردی زمینه خوبی برای همکاری های اقتصادی است. باید بتوانیم مسائل حوزه جهانگردی را برطرف کنیم. این دو کشور با توجه به ظرفیت هایی که در اختیار دارند می توانند شرکای تجاری خوبی برای یکدیگر باشند.

او ادامه داد: از نظر موقعیت جغرافیایی، بلغارستان می تواند دروازه ورود ایران به کشورهای اروپای شرقی و کشورهای حوزه بالکان باشد. بازارهای منطقه بلغارستان هم بازارهای مهمی هستند.

رئیس اتاق ایران شرح داد: ما قبلاً در حوزه صنعت خودرو و ساخت قطعات اتومبیل همکاری داشتیم که هنوز هم فرصت همکاری وجود دارد. علاوه بر آن بلغارستان در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی فرصت های خوبی برای همکاری با ایران دارد. از طرفی ایران درگیر خشکسالی های پی درپی است، استفاده از روش نوین آبیاری برای ایران اهمیت بالایی دارد.

شافعی به مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که محدودیت ها در آینده کمتر شود: ما از هر گونه فرصت برای تقویت زمینه های همکاری بین ایران و بلغارستان حمایت می کنیم. این می تواند با تبادل هیات های تجاری، نشست های حضوری و آنلاین ممکن می شود.

شافعی تاکید کرد: امیدواریم در آینده حجم مبادلات ایران و بلغارستان به عددی قابل توجهی تغییر کند.

از نیکولینا کنوا، سفیر بلغارستان نیز در این دیدار گفت: تهران و صوفیه روابط خوبی با هم دارند، سفارت بلغارستان در تهران هم سعی می کند این زمینه ها بیش از پیش فراهم شود. ما سعی می کنیم گفت وگوی بین دو کشور قطع نشود.

او شرح داد: در سال 2019 حجم مبادلات میان دو کشور 80 میلیون دلار بود و این عدد در سال 2020 به 120 میلیون دلار رسید؛ البته باید حجم مبادلات میان دو کشور افزایش یابد.

او شرح داد: قبل از شیوع بیماری کرونا حدود 10-20 هزار جهانگرد ایرانی به بلغارستان سفر می کردند، الان هم جهانگردان ایرانی که واکسن کرونا زده اند، می تواند به این کشور سفر کنند.

سفیر بلغارستان به همکاری حمل و نقل بین دو کشور اشاره کرد که همیشه فعال بوده است. او تاکید کرد که بلغارستان از پرواز مستقیم از تهران به صوفیه استقبال می کند.

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران نیز در این نشست گفت: از زمان خروج آمریکا از برجام، تنها کشوری که نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران را در سطح وزیر برگزار کرد، بلغارستان بود. در این نشست توافق های خوبی هم اجرا شده است. از جمله برگزاری نشست مراجع هوانوردی در اوایل مهرماه 1398 برای پیگیری 9 سند همکاری که در این اجلاس امضا رسید. همچنین یکی از مهم ترین سندهای همکاری، برقراری خط مستقیم هوایی بین تهران و صوفیه است.

سفیر بلغارستان در انتهای این نشست پیشنهاد کرد: روسای اتاق های بازرگانی ایران و بلغارستان دیداری در آینده داشته باشند تا از نزدیک بحث های کارشناسی در حوزه اقتصاد و روابط تجاری میان دو کشور را بررسی کنند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6956

به "گردشگری و حمل ونقل، زمینه ساز توسعه همکاری بین ایران و بلغارستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری و حمل ونقل، زمینه ساز توسعه همکاری بین ایران و بلغارستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید