کمجان دوباره جان می گیرد

به گزارش نوای پرنده پارسی، تالاب بین المللی کمجان با 4 هزار هکتار مساحت در فاصله 120 کیلومتری شمال شرق شیراز و در روستای کمجان از توابع بخش کربال شهرستان خرامه واقع شده است.

کمجان دوباره جان می گیرد

به گزارش خبرنگاران، کمجان از تالاب های مهم کشور به شمار می رفت که به دلیل قرار داشتن در جهت کوچ پرندگان مهاجر و برخورداری از طبیعتی زیبا و تاثیرگذاری بسیار مطلوب بر آب و هوای منطقه، در اولین کنوانسیون بین المللی تالاب ها در رامسر، ثبت شد.

این تالاب در دهه 60 به دلیل ایجاد کانال هایی توسط شرکت آب و جهاد کشاورزی فارس برای مدتی در لیست تالاب های در خطر نابودی نهاده شد و بعد از آن به کلی نابود شد.

تالاب کمجان قبل از دهه 90 و با کوشش اهالی روستای کمجان و با سد کردن چندین قسمت از کانال های احداثی، به طور چشمگیری احیاء شد و سال 90 با حضور مسئولان وقت حفاظت محیط زیست و جوامع محلی، جشن احیای این تالاب برپا شد؛ اما خشکسالی طولانی مدت حاکم بر فارس، مجال را برای احیای کامل از آن گرفت.

تالاب بین المللی کمجان، بعد از بارندگی های خوبی که طی ماه ها و خصوصا در روزهای اخیر رخ داد، بار دیگر آغاز به آبگیری نموده و امید می رود که با تداوم بارش ها و مدیریت مطلوب بر آن، سال جاری میزبان پرندگان مهاجر باشد.

مطابق آخرین گونه شناسی صورت گرفته توسط سر محیط بانی شهرستان خرامه، بیش از 100 گونه پرنده آبزی، کنارآبزی، مهاجر، بومی و نیمه مهاجر در حوزه این تالاب شناسایی شده بود؛ علاوه بر آن این تالاب گونه های متنوعی از گیاهان تالابی و مردابی نظیر نی، لویی، شوره، درمنه و غیره را در کنار خود داشت.

وسعت گونه های گیاهی در محدوده این تالاب، طی بعضی سال ها که وضعیت جوی مطلوب بود، وسعتی بیش از 5 هزار هکتاری را شامل می شد و ارتفاع بعضی گیاهان بین شش تا هشت متر نیز می رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 872

به "کمجان دوباره جان می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمجان دوباره جان می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید