چهل سالگی ثبت جهانی چغازنبیل

به گزارش نوای پرنده پارسی، سازمان جهانی یونسکو با هدف آنالیز ارزش گذاری ثروت های فرهنگی واجد شرایط جهانی، ارزش های مختلف آثار را مورد آنالیز قرار می دهد و آثاری را که ارزش های نهفته در آن ها در تکامل بشر در طول تاریخ تاثیرگذار بوده است مهم می شمارد.

چهل سالگی ثبت جهانی چغازنبیل

از این رو، شهر ایلامی دوراونتاش در پیرامون معبد و زیگورات به عنوان شهر مقدس ایلامی، در نخستین حضور ایران در نشست ثبت میراث جهانی یونسکو به همت دکتر شهریار عدل، باستان شناس سرشناس ایرانی با شماره 113 در تاریخ چهارم آبان 1358 (26 اکتبر 1979 میلادی) به ثبت رسید. بعضی از معیارهایی که شهر مقدس ایلامی را واجد ارزش ثبت جهانی نموده اند، از قرار زیر هستند:

چغازنبیل (دوراونتاش یا شهر اونتاش) گواهی بی همتا و استثنایی از سنت فرهنگی، آیینی و مرجعی است برای شناخت اعتقادات تمدن ایلام به عنوان یکی از اقوام بومی منطقه و ایران که در حال حاضر از میان رفته است.

این شهر نمونه ای است برجسته و منحصربه فرد از شهری مربوط به تمدن ایلام که از پیش طراحی شده است؛ طراحی خاص و متمایز بنای ذیقورات، صحن ها، معابد، حصارها، کاخ ها و دیگر بناهای شاخص به لحاظ طرح معماری، سازه و تکنولوژی ساخت در دوره ایلام در ایران و منطقه بین النهرین همتا ندارد.

هم اکنون چهل سال از ثبت این اثر جهانی می گذرد و با توجه به اهمیت آن در عرصه ملی و بین المللی، حمایت و مدیریت این میراث جهانی به منظور مطالعه و تفسیر درست به نفع حال و آینده نسل هاست.

*مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2997

به "چهل سالگی ثبت جهانی چغازنبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهل سالگی ثبت جهانی چغازنبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید