چرا پوست تان نسبت به لمس حساس شده؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران - ترجمه از هدی بانکی: وقتی به پوست حساس فکر می کنیم کسی را تصور می کنیم که صورتش مستعد زود قرمز و ملتهب شدن در اثر مصرف لوازم آرایش است، اما حساسیتی که ما از آن حرف می زنیم چیز دیگریست. وقتی پوستی نسبت به لمس حساس می گردد، اما هیچ قرمزی و التهابی در کار نیست، در رده آلودینیا قرار می گیرد. آلودینیا زمانی است که پوست در واکنش به چیز هایی که به طور طبیعی نباید موجب درد شوند، حساس و آزرده می گردد که از نمونه های رایج آن می توان لباس یا تغییرات دما را نام برد. در واقع فردی که به اختلال آلودینیا مبتلا است، درد را از محرک های غیرواقعی احساس می نماید.

چرا پوست تان نسبت به لمس حساس شده؟

اما آلودینیا بیشتر یک علامت است تا یک بیماری یا عارضه، بنابراین به تنهایی نمی تواند جوابگوی علت حساس شدن پوست تان نسبت به لمس باشد. حساس شدن پوست نسبت به لمس می تواند چند علت داشته باشد که دانستن آن ها برای حل مشکل تان مفید خواهد بود.

آفتاب سوختگی

آفتاب دریافت تا اندازه ای خوب است که اثرات نامطلوب به جا نگذارد. زیاد از حد قرار دریافت در معرض نور خورشید منجر به سوختگی درجه اول تا دوم در ناحیه ای از بدن که در معرض تابش خورشید قرار گرفته می گردد که می تواند پوست را حساس و تحریک پذیر نموده و در صورت لمس شدن دردناک گردد. سایر علائم شامل التهاب، احساس گرما، دردناک شدن پوست، تاول و قرمزی می گردد. هر قسمتی از پوست می تواند آفتاب سوخته گردد، پس چه پوست ساعد دست تان نسبت به لمس حساس گردد و چه صورت یا گردن تان، بستگی به فعالیت خودتان دارد.

نوروپاتی

نوروپاتی به معنی التهاب یا آسیب یک یا چند عصب است. در برخی از نوروپاتی ها، آلودینیا می تواند روی بدهد، زیرا پوست نسبت به لمس کردن یا سایر محرک ها، حساس تر می گردد. نوروپاتی بیشتر در دست ها و پا ها (نوروپاتی محیطی) دیده می گردد، بنابراین اگر مشکل شما نیز همین باشد، ممکن است پوست دست ها و پاهای تان نسبت به سایر قسمت های بدن نسبت به لمس حساس تر گردد. از شایع ترین علت های نوروپاتی محیطی مزمن، دیابت است، اما آسیب عصبی می تواند ناشی از کمبود ویتامین B12، قرار دریافت در معرض حشره کُش، لنفوم یا میلوما، اعتیاد به الکل، بیماری کبدی یا کلیوی، بیماری ارثی، آرتریت، آسیب و یا شیمی درمانی یا دارو های HIV باشد. حدود 30 درصد از تمام نوروپاتی ها، علت قابل تشخیصی ندارند.

شینگلز

در افرادی که قبلا آبله مرغان گرفته اند، این ویروس گاهی می تواند سال ها بعد به صورت بیماری شینگلز بروز کند. این بیماری جدید موجب درد های رفت و برگشتی، احساس سوزش، کرختی یا مورمور شدن روی پوست، حساس شدن پوست نسبت به لمس، کهیر قرمز که بعد از آغاز درد نمایان می گردد و تاولی که در نهایت پاره شده و لایه می بندد می گردد. شینگلز معمولا یک سمت از بدن یا یک قسمت از آن را درگیر می نماید، بنابراین ممکن است متوجه شوید پوست کمرتان یا فقط سمت چپ بدن تان نسبت به لمس حساس شده یا درد می نماید.

میگرن

آلودینیا از علائم احتمالی حمله میگرن نیز می تواند باشد، اما نوع دقیق آلودینیا در افراد گوناگون است. در برخی از افراد، پوست نسبت به دمای گرم وسرد (هر دو) یا فقط گرما یا سرما حساس و دردناک می گردد. در عده ای دیگر، درد فقط زمانی روی می دهد که پوست در معرض فشار یا کشش زیاد قرار می گیرد، مثلا هنگام شانه زدن مو ها یا شیو کردن. ناراحت نماینده ترین حالت زمانی است که درد میگرن حتی نسبت به کمترین تماس و لمس نیز فعال می گردد مثلا لباس پوشیدن، استفاده از زیورآالات و یا حتی گذاشتن سر روی بالش.

مسائل مغز میانی

مغز میانی مسئول ارزیابی محرک های گوناگون و یاری به فرماندهی واکنش بدن است. اگر در این قسمت از مغز آسیب یا نارسایی وجود داشته باشد، آلودینیا با درد بسیار شدید نسبت به نور (حتی کم) یا لمس بروز خواهد نمود، که با سایر انواع تحریک پذیری پوست که گفته شد تفاوت دارد، زیرا در این حالت، پوست یا اعصاب هیچ مسئله ای ندارند؛ چون مغز اطلاعات درست دریافت می نماید، اما آن را به درستی تفسیر نمی نماید.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک اختلال یک بیماری مزمن است که با درد غیرقابل توصیف در مفاصل و عضلات همراه است و علت شناخته شده ای ندارد. این بیماری درد ناتوان نماینده و گسترده ای (در هر دو سمت بدن و بالا و پایین کمر) دارد که دست کم سه ماه تداوم داشته و هیچ علت قابل شناسایی دیگری ندارد. هر چند فیبرومیالژیا علت خاصی ندارد، اما این باور وجود دارد که یک محرک مکرر مثلا ناشی از یک بیماری یا آسیب، می تواند موجب تغییرات غیر طبیعی در قسمتی از مغز گردد که گیرنده های درد را در بدن بیش از حد حساس نموده و وادار به واکنش شدید می نماید. از آنجایی که فیبرومیالژیا معمولا جنبه وراثتی دارد، عامل ژنتیک نیز می تواند دخیل باشد.

راه چاره های درمانی

آفتاب سوختگی

درمورد آفتاب سوختگی می توان گفت، آسیب پوستی در حال حاضر روی داده است و درمانی وجود ندارد جز اینکه چند روز صبر کنید تا پوست آغاز به ترمیم کند. برای تسکین درد و التهاب می توانید از کورتیکواستروئید ها، مسکن و کمپرس سرد بهره ببرید. اگر آفتاب سوختگی با تب بالا، درد شدید، رعشه، سر درد، اختلال حواس و یا تهوع همراه بود و از تاول باز، چرک و رگه های خون بیرون آمد و یا درد و التهاب بیشتر شد هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

نوروپاتی

نوروپاتی بسته در صورت تشخیص درست علت، قابل درمان است. مثلا کنترل و درمان دیابت، افزودن ویتامین B12 به رژیم غذایی، اجتناب از سموم و حشره کُش و یا برطرف مشکل کبد یا کلیه ها می تواند عصب های آسیب دیده را ترمیم کند. اما برخی از انواع نوروپاتی، دائمی بوده و احتیاج به درمان به صورت کنترل درد یا استفاده از کرم های تسکین دهنده برای قسمت های مورد نظر دارند. کمپرس سرد نیز می تواند مفید باشد، اما در برخی از موارد ممکن است علائم را تشدید کند.

شینگلز

شینگلز مانند آبله مرغاندرمان خاصی ندارد. دارو های ضد ویروسی می توانند به تسریع ریکاوری و کاهش احتمال بدتر شدن علائم یاری نمایند. درد پوست را نیز می توان با مسکن کنترل کرد. شینگلز همانند آبله مرغان می تواند موجب خارش های شدید گردد، بنابراین درمان هایی مانند لوسیون های تسکین دهنده یا وان جو دوسر توصیه می گردد.

میگرن

میگرن ناشی از آلودینیا هیچ درمان خاصی ندارد بنابراین دارو های میگرن تان یا راه چاره های خانگی از گزینه هایی هستند که پیش رو دارید. برخی از انواع آلودینیا نسبت به دارو های میگرن بهتر جواب می دهند، اما برخی دیگر ممکن است کم اثرتر باشند.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا مانند نوروپاتی مزمن با دارو های ضد درد کنترل می گردد. برخی از دارو های ضد صرع نیز می توانند علائم این بیماری را تسکین بدهند.

پژوهش ها نشان می دهند فعالیت بدنی می تواند فیبرومیالژیا را تا حدودی کنترل کند. سایر علائم این بیماری مزمن شامل خستگی یا افسردگی با دارو یا سایر راه چاره های درمانی مناسب افسردگی قابل کنترل اند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر حساسیت پوست تان نسبت به لمس و تماس تا حدی است فعالیت های روزمره تان را دچار اختلال نموده است باید به پزشک مراجعه کنید. درد، تحریک پذیری و حساس شدن پوست بدون هیچ دلیل مشخصی احتیاج به آنالیز های پزشکی دارد.

منبع: doctorshealthpress

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: برترین ها
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1443

به "چرا پوست تان نسبت به لمس حساس شده؟" امتیاز دهید

6 کاربر به "چرا پوست تان نسبت به لمس حساس شده؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پوست تان نسبت به لمس حساس شده؟"

1 دیدگاه

Abolfazl 7 تیر 1401

مفید بود

پاسخ به Abolfazl
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید