پل بندر سیدنی، محبوب ترین جاذبه گردشگری استرالیا

به گزارش نوای پرنده پارسی، پل بندر سیدنی (Sydney Harbour Bridge) با 1.149 متر طول و 49 متر عرض تا سال 1967، بلندترین سازه شهر سیدنی بوده و در 800 متری مرکز شهر واقع شده است. با احتساب ارتفاع بالاترین قسمت پل از سطح آب (134متر) پل بندگاه مرتفع ترین پل قوسی فولادی در جهان است و بر اساس کتاب رکوردهای گینس، پهن ترین پل و در واقع پنجمین پل قوسی طویل پس از دو پل در چین و دو پل در ایالات متحده است. هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید و حتی بالارفتن از قوس پل بندر سیدنی اقدام به خرید تور سیدنی می نمایند.

پل بندر سیدنی، محبوب ترین جاذبه گردشگری استرالیا

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای همراه دانشجو کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

ساخت این پل را مهندسین استرالیایی به نام جان جاب کرو بردفیلد در سال 1912، بر روی بندری میان منطقه تجاری سیدنی و ساحل شمالی آغاز کرد و در سال 1932 به بهره برداری رسید. هدف اولیه ساخت این پل ارتباط بین ساحل شمالی و جنوبی بود. این پل 2 جهت مخصوص قطار، 2 جهت پیاده روی و دوچرخه سواری و 8 جهت اتومبیل دارد. 4 برج سنگی نیز، از جنس گرانیت و به ارتفاع 89 متر، در دو انتهای پل قرار دارند که در جریان ساخت آن، به منظور زیبایی بیشتر به آن افزوده شدند، اما اکنون محلی برای برپایی نمایشگاههای محلی هستند و در واقع هر کدام از آن ها به نحوی استفاده می گردد. 2 برجی که در انتهای شمالی قرار گرفته اند، دریچه هایی دارند که دود تونل بندگاه سیدنی از آنها خارج می گردد، برج جنوب غربی در اختیار اداره ترافیک و جاده های نیوساوث ولز است و برج جنوب شرقی، موزه و مرکز گردشگری دارد. در انتهای جنوب شرقی پل هم بخشی قرار گرفته که 200 پل دارد و از بالای آن می توان دید 360 درجه به اطراف داشت. طبقه اول این قسمت به برگزاری نمایشگاه هایی در مورد نحوه ساخت پل اختصاص دارد و همچنین مجموعه ای از اشیا موزه اصلی بردفیلد در آن نگهداری می گردد و در طبقه دوم مدلی از محور مرکزی بزرگی که برای اتصال دو قوس پل استفاده شده، به نمایش گذاشته شده است. همچنین در سمت شرقی و غربی این طبقه، 2 بالکن واقع شده است که از آنها می توان شهر را تماشا کرد. در زبان محاوره، مردم این پل را چوب لباسی (Ciathanger) می نامند که علت آن شکل ظاهری پل است.

تجربه حیرت انگیز بالارفتن از پل بندر سیدنی

در سال 1989 پائول کیو در حال سازمان دهی صعود بر طاق پل بندر سیدنی بود. این رویداد به حدی موفقیت آمیز بود که در پی آن به افراد دیگر نیز اجازه صعود داده شد. افراد کمی توانستند چالش حیرت آوری را که این ایده برای بنیان گذار و رئیس هیئت مدیره به وجود آورده بود، تصور نمایند. رویای کیو این بود که از سال ها تجربه در زمینه همکاری با نهادهای دولتی محلی و ایالتی، انجمن ها و هزاران متخصص در زمینه های امنیتی، تدارکات، رسانه ها، میراث فرهنگی و مسائل حفاظت از محیط زیست استفاده کند. بعضی از مواقع کیو تنها کسی بود که این رویا را فراموش نمی کرد. دیدگاه او، تعهد، صبر و مهارت های کارآفرینی و نیز ساخت بریج کلایمب نقش بسزایی داشتند.

9 سال بعد، در یکم اکتبر 1998 بالا رفتن از پل (Bridge Climb) به طور رسمی افتتاح شد و در آگوست 2006 با فروش 1 میلیون و 750 هزار بلیت و 360 هزار کارت هدیه، به بزرگترین جاذبه گردشگری در استرالیا تبدیل شد. تخمین زده شده بریج کلایمب تجارتی است که ساعتی 8000 دلار درآمد دارد و 12 ساعت از روز و 363 روز از سال را فعالیت می نماید. این شرکت گروه های کوچکی از گردشگران را به بلندترین بخش پل که ارتفاعش از سطح دریا 134 متر است، می برد. این تجربه فرصت قدم زدن روی پل و بالا رفتن از نردبان ها و پله ها را فراهم می نماید، درحالیکه صعودگران آموزش دیده توضیح کاملی از تاریخچه سیدنی و پل بندرگاهی را به گردشگران ارائه می دهند. گردشگران می توانند هر زمانی از روز را برای صعود انتخاب نمایند و از منظره 360 درجه و کامل یکی از بندرهای جهان لذت ببرند. بیش از 3 میلیون بازدید نماینده از 137 کشور جهان از پل بندر سیدنی بازدید نموده اند.

28٪ از بازدیدنمایندگان افراد بومی همان شهر، 17٪ از بازدیدنمایندگان داخلی همان کشور و 55٪ از بازدیدنمایندگان بین المللی هستند و تخمین زده شده است که 4000 زوج بر روی این پل با هم نامزد شده اند. افراد مشهوری مانند ویل اسمیت، رابرت دنیرو، مت دیمون، نیکول کیدمن، کایلی مینوگ، جاستین تیمبر لیک، کامرون دیاز و اپرا وینفری همگی از این پل صعود نموده اند. از آن جا که ایمنی نخستین اولویت بریج کلایمب است، از تمامی گردشگران تست تنفس گرفته می گردد (درصد الکل موجود در خون نیز باید کمتر از 05/0٪ باشد) و تمام بازدیدنمایندگان باید یک فرم تأییدیه پزشکی را برای توافق با شرایط و مفاد بریج کلایمب امضا نمایند. همراه داشتن هر گونه وسیله شخصی روی پل مجاز نیست و گردشگران باید از یک دستگاه فلزیاب عبور نمایند. پل نوردی در تمام اوقات حتی شب ها برگزار می گردد. افراد از سمت شرقی پل بالا می فرایند و در مجموع بالا و پایین رفتن از پل حدود سه ساعت و نیم طول می کشد و فقط در بالای آن می توان عکس برداری کرد. برگزاری جشن ها و آتش بازی های مختلف، مانند جشن سال نو و جشن های ملی، بر روی این پل نیز یکی دیگر از عوامل جذب گردشگر به سیدنی است.

بریج کلایمب مقام های زیادی را به دست آورده که نشان دهنده تأثیری است که شرکت از آغاز کارش بر صنعت گردشگری داشته است. این مقام ها شامل کسب مقام بزرگترین جاذبه گردشگری در مراسم اهدای جوائز نیو ولز جنوبی برای چهارمین بار، به دلیل فزونی در کار می باشد. پائول کیو جایزه بهترین کارآفرین ملی مراسم اهدای جوائز ارنست و یانگ در سال 2001 و جایزه مراسم قهرمانان صنعت گردشگری استرالیا را در سال 2002/2003 از آن خود کرد. هنگام آغاز این پروژه، پائول کیو در تجارت تازه کار نبود. او در سال 1974، پس از کار بازاریابی در شرکت بی اند دی رول ای دور، در حالیکه تنها 29 سال داشت، گروه آمبر را تأسیس کرد. آمبر به بزرگترین شرکت خرده فروش کاشی و سنگفرش در استرالیا تبدیل شد که 17 فروشگاه دارد. پس از گذشت 22 سال، در سال 1996 کیو به وسیله فروش شرکت آمبر به یک شرکت دیگر، سود بهره صددرصدی شرکت آمبر را به کارکنان آن شرکت فروخت.

پل بندرگاهی سیدنی ارزش زیادی برای کیو دارد. پدر زن او در تاریخ 20 مارس 1932 نخستین بلیط قطاری را که برای عبور از پل به عموم فروخته می شد، خرید. این بلیت، بلیت شماره 0001 از ایستگاه میلسون به مقصد ایستگاه وینیارد بود. کیو که این بلیت قطار را نگه داشته (البته این تنها یک مورد از مجموعه 500 عددی از یادگاری هایی است که او از پل بندرگاهی سیدنی دارد) هیچ وقت اهمیت این پل یا تأثیراتی را که بر زندگی او داشته، فراموش نخواهد کرد.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3423

به "پل بندر سیدنی، محبوب ترین جاذبه گردشگری استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل بندر سیدنی، محبوب ترین جاذبه گردشگری استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید