پایتخت قارچ ایران با نبود امکانات دست و پنجه نرم می نماید، مسائل، راه فراوری را سد نموده اند

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران، ملارد یکی از شهرستانهای مستعد و مهم استان تهران در حوزه کشاورزی و دامپروری به شمار می آید به طوریکه به لحاظ فراوری بعضی از محصولات اساسی در استان و کشور دارای اهمیت ویژه ای است، یکی از این محصولات که ملارد سهم بسزایی در فراوری آن و تامین نیازهای داخلی بر عهده دارد، قارچ است.

پایتخت قارچ ایران با نبود امکانات دست و پنجه نرم می نماید، مسائل، راه فراوری را سد نموده اند

قارچ خوراکی ماده غذایی سالم، لذیذ و سرشار از پروتئین، انواع ویتامینها، املاح و آنتی اکسیدانها است که با دارا بودن طعم، بو و بافت مطبوع در سبد غذایی همه افراد حتی افراد دارای رژیم های خاص غذایی نیز قرار گرفته است، این محصول صندلی ویژه ا از نظر ارزش غذایی در بین محصولات کشاورزی دارد و در سالهای اخیر مصرف آن در دنیا بسیار افزیش یافته است.

در ایران نیز طی سالهای اخیر خواص این ماده خوراکی تاحدودی شناخته شده و جای خود را در سبد غذایی خانوارها باز نموده است.

فراوری قارچ در ملارد؛ فرصتی اشتغالزا و درآمدزا برای استان تهران

سابقه کشت قارچ در ایران به 50 سال پیش برمی گردد و در استانهای تهران و البرز نیز شهرستانهای شهریار، ملارد، ساوجبلاغ و نظرآباد به دلیل برخورداری از شرایط مناسب آب و خاک، قابلیت لازم برای پرورش این ماده خوراکی را دارند که در این بین ملارد به دلیل پتانسیلهای ویژه در بخش فراوری و صنعت، از سایر شهرستانها پیشی گرفته است بطوریکه هم اکنون بالغ بر 40 درصد قارچ کشور در این شهرستان فراوری می گردد.

همانطور که گفته شد؛ در حال حاضر بیش از 40 درصد قارچ کشور در ملارد فراوری می گردد و این یکی از بزرگترین امتیازات شهرستان محسوب می گردد چراکه این صنعت علاوه ایجاد حرکت و رونق در چرخه فراوری، فرصتهای شغلی مناسب و متعددی نیز در ملارد ایجاد نموده است.

فعالیت 33 واحد فراوریی صنعتی و خانگی در ملارد/ فراوری سالانه 21500 تن قارچ

رونق چرخ صنعت و فراوریات داخلی، خودکفایی مالی، افزایش صادرات و حضور در بازارهای بین المللی، اشتغالزایی برای نسل جوان و درآمدزایی بیشتر برای کشور از جمله مزایای فراوری قارچ در ملارد است که با توجه به محدودیت اعتبارات، کمبود امکانات و نبود تجهیزات کافی باید با حمایت مسئولان و اختصاص اعتبارات لازم، زمینه برای بهره برداری هرچه بهتر و بیشتر از این ظرفیتها فراهم گردد.

در این زمینه رئیس جهاد کشاورزی ملارد در مصاحبه با خبرنگاران ضمن اشاره به پتانسیلهای بالقوه این شهرستان در زمینه فراوری و پرورش قارچ، گفت: در حال حاضر 16 واحد صنعتی و نیمه صنعتی و 17 واحد خانگی پرورش قارچ با اخذ مجوزات لازم در ملارد فعالیت دارند که در این بین واحد فراوریی قارچ ایران با فراوری سالانه 450 تن، به عنوان قدیمی ترین و شرکت کشت و صنعت ملارد با فراوری سالانه چهار هزار و 500 تن به عنوان بزرگترین واحد پرورش قارچ در سطح شهرستان مطرح هستند.

محمدعلی شاکری مطرح کرد: بطور مجموع 33 واحد پرورش قارچ در ملارد، بالغ بر 21 هزار و 500 تن از این ماده خوراکی را در سال فراوری می نمایند که این میزان در حدود 40 درصد فراوری کشور است، همچنین این واحدها به طور مستقیم و غیرمستقیم برای هزار و 250 نفر اشتغال ایجاد نموده اند.

افزایش فراوری 5500 تنی قارچ ملارد در آینده ای نزدیک

این مسئول با اشاره به کیفیت مطلوب و قابل توجه قارچ های فراوریی در ملارد ادامه داد: قارچ های فراوریی این شهرستان به لحاظ کیفی بسیار مطلوب و در حد استانداردهای دنیای است بطوریکه بخشی از این فراوریات به کشورهای مجاور از قبیل عراق صادر می گردد اما متاسفانه به دلیل محدودیت در امکانات سردخانه ای و حمل و نقل، میزان صادرات بسیار کم است و در فصول بهار و تابستان نیز به دلیل گرمای هوا صادر نمی گردد.

رئیس جهاد کشاورزی ملارد از افزایش ظرفیت فراوری قارچ در این شهرستان اطلاع داد و گفت: به منظور استفاده بهینه از پتانسیل و توانمندی ملادر در فراوری قارچ و ترغیب فراورینمایندگان، پروانه تاسیس چندین واحد پرورش قارچ به ظرفیت مجموعا پنج هزار و 500 تن فراوری در سال صادر شده است که هم اکنون در حال احداث هستند.

هجوم شهرنشینی به حاشیه ها، فراوری کمپوست را با مشکل روبرو نموده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه مسائل، کمبودها و احتیاجهای موجود بر سر راه فراورینمایندگان این ماده خوراکی بیان نمود: عدم فراوری کمپوست کافی یکی از عمده ترین مسائل در زمینه پرورش قارچ است، با توجه به گسترش شهرنشینی، بسیاری از واحدهای پرورش قارچ و فراوری ورمی کمپوست در مجاورت سکونتگاه های شهری قرار گرفته است و متاسفانه به دلیل بوی بد و سایر آلودگیهای زیست محیطی ناشی از فراوری این کود، پروانه تاسیس داده نمی گردد و حتی بسیاری از واحدهای فراوری ورمی کمپوست نیز در مرز تعطیلی قرار دارند.

شاکری اضافه نمود: بنابر قانون، کارگاه های فراوریی قارچ ملزم به رعایت فاصله 250 متری از سکونتگاه ها هستند اما گسترش شهرنشینی و افزایش ساخت و ساز در حاشیه شهرها موجب محدودیت در فراوری شده است، هم اکنون مجوز واحدهای فراوریی کود ورمی کمپوست تنها در اخترآباد صادر می گردد که در آنجا نیز کمبود آب مانع بازدهی مناسب است.

این مسئول متذکر شد: از آنجاکه فراورینمایندگان در ملارد نمی توانند کمپوست مورد احتیاج برای پرورش قارچ را در مجاورت کارگاه های خود فراوری نمایند، ناچار به خرید از مناطق دیگری هستند که این امر نیز به دلیل هزینه زیاد و کاهش کیفیت کود در اثر جابجایی، به صرفه نیست لذا بسیاری از واحدهای فراوریی قارچ در این شهرستان رو به تعطیلی و ورشکستگی هستند.

کمبود امکانات و تجهیزات، صادرات قارچ ملارد را دچار رکود نموده است

رئیس جهاد کشاورزی ملارد، نبود امکانات حمل و نقلی مناسب برای صادرات را از دیگر مسائل در زمینه فراوری قارچ برشمرد و مطرح کرد: صادرات محصولات فراوریی علاوه بر اینکه یکی از عوامل موثر در بهبود کیفیت و کمیت است، موجب نام آوری محصولات ایرانی در بازارهای دنیای نیز می گردد اما متاسفانه ضعف امکانات حمل و نقل هوایی، جاده های ترانزیتی، مسائل گمرکی، تجهیزات نگهداری و... این مسئله را تحت الشعاع قرار داده است.

وی ادامه داد: قارچ را نمی توان برای مدت طولانی نگهداری کرد و باید بلافاصله به مقصد منتقل گردد در غیراین صورت کیفیت خود را از دست می دهد لذا به دلیل نبود امکانات و تجهیزات نگهداری و حمل و نقل سریع، صادرات این محصول با مسائل عدیده ای روبرو است که متاسفانه انگیزه و رغبت فراورینمایندگان را نیز تاحدودی از بین برده است.

شاکری همچنین کمبود کلش گندم در استان تهران که از مواد مورد احتیاج برای کمپوست سازی است را یکی دیگر از مسائل موجود مطرح کرد و اضافه نمود: جلوگیری از گسترش بی رویه شهرنشینی، رعایت فاصله استاندارد سکونتگاه ها با واحدهای فراوریی، اختصاص مکانی مناسب همانند شهرک صنعتی به این واحدها و تسهیل در صادرات از جمله مواردی است که در صورت پیگیری و برطرف آنها، صنعت قارج ملارد می تواند با قوت و قدرت بیشتر به فراوری پرداخته و بیش از پیش در بازارهای دنیای مطرح گردد.

قارچ ملارد؛ برندی ملی و بین المللی است

همچنین نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگاران، قارچ ملارد را یک برند ملی توصیف کرد و گفت: ملارد را می توان پایتخت قارچ ایران دانست چراکه حدود 40 درصد قارچ کشور در این شهرستان فراوری می گردد و قدیمی ترین، بزرگترین و مجهزترین واحد فراوری قارچ کشور نیز در ملارد واقع شده است ضمن آنکه برنامه هایی برای ارتقای سطح کیفی و افزایش راندمان فراوری محصولات در این شهرستان در دست اجرا است.

حسین گروسی ادامه داد: شهرستانهای ملارد، شهریار و قدس ظرفیتهای فراوانی در زمینه کشت گلخانه ای و واحدهای فرآوری مدرن دارند که می تواند بستر مناسبی برای ایجاد فرصتهای شغلی و تامین غذا برای استانهای کلان کشور مثل تهران باشد.

این مسئول گفت: قارچ ملارد به دلیل کیفیت بسیار مطلوب به یک برند دنیای تبدیل شده و اکنون در کشورهای اروپایی نیز با عنوان ملارد شناخته شده است، این شهرستان پتانسیل بسیار قوی در فراوری و صادرات قارچ دارد که باید با اعمال مدیریت بهینه و تامین امکانات لازم، حداکثر بهره را از این فرصت مغتنم برد.

نگاه مسئولان پس از حماسه سیاسی به اقتصاد معطوف گردد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان نمود: با نگاهی به نامگذاری چندین سال اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب می توان دریافت که ایشان نیز توجه بسیاری به رونق فراوریات داخلی و خودکفایی مالی دارند، سال جاری نیز که به نام حماسه سیاسی، حماسه مالی نامگذاری شده است باید توجه و نگاه ویژه مسئولان پس از تحقق حماسه بزرگ سیاسی در 24 خردادماه، به سوی حماسه مالی معطوف گردد.

وی اضافه نمود: کارآفرینان و فراورینمایندگان داخلی باید از سوی مسئولان حمایت شده و امکانات لارم در اختیار آنان قرار گیرد چراکه همیشه در طول تاریخ انقلاب اسلامی مشاهد شده که جوانان غیور این مرز و بوم اگر امکانات کافی در اختیار داشته باشند می توانند علاوه بر تامین احتیاجهای داخلی، با درخشش در عرصه های بین المللی موجبات سرافرازی و اقتدار روز افزون ممکلت را فراهم آورند.

کمبود آب در شهریار، قدس و ملارد کشاورزی را تحت الشعاع قرار داده است

گروسی متذکر شد: خودکفایی در تامین احتیاجهای داخلی، افزایش صادرات و حضور در بازارهای بین المللی، اشتغالزایی برای نسل جوان، درآمدزایی برای کشور و... از جمله مزایای رونق فراوریات داخلی است که قارچ ملارد نیز با توجه به پتانسیلهای ویژه فراوریی در داخل و استقبال بازارهای دنیای از این امر مستثنی نیست.

نمایده مردم شهریار، قدس ملارد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کمبود آب در ملارد گفت: پس از احداث سد کرج، کم آبی دامنگیری در شهرستانهای سه گانه شهریار، قدس و ملارد ایجاد شد که این مشکل با عدم تخصیص حق آبه این شهرستانها از سد مذکور تشدید شد، لذا انتظار می رود با یاری دولت، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران این مساله نیز هرچه سریعتر برطرف گردد تا پتانسیلهای این مناطق در بخش کشاورزی بیش از پیش بالفعل گردد.

-

گزارش از محمد داوودی

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3763

به "پایتخت قارچ ایران با نبود امکانات دست و پنجه نرم می نماید، مسائل، راه فراوری را سد نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایتخت قارچ ایران با نبود امکانات دست و پنجه نرم می نماید، مسائل، راه فراوری را سد نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید