هشدار وزارت بهداشت درباره یک گاز سرطان زا ، مهمان ناخوانده خانه ها چیست؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، تنفس گاز رادون در افراد غیرسیگاری را اولین عامل موثر در بروز سرطان ریه خواند و گفت: گاز رادون به طور معمول آلوده کننده هوای آزاد نیست و موضوعی که می تواند سبب نگرانی باشد، تجمع این گاز در اماکن سربسته مانند منازل است.

هشدار وزارت بهداشت درباره یک گاز سرطان زا ، مهمان ناخوانده خانه ها چیست؟

جهت دریافت خدمات بازسازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، علی گورانی با بیان اینکه گاز رادون از مشتقات ماده رادیو اکتیو اورانیوم 238 است، گفت: اورانیوم 238 به طور طبیعی در سراسر دنیا وجود دارد، اما در بعضی نقاط با غلظت بیشتری یافت می گردد. اورانیوم طول عمری برابر با 4.5 میلیارد سال دارد؛ به صورتی که پس از این مدت نصف می گردد و سپس 4.5 میلیارد سال دیگر طول می کشد تا آن دو نصف، خود به دو نیم دیگر تبدیل گردد. این زنجیره آنقدر ادامه پیدا می نماید تا به آخرین ذره که ذرات سرب هستند، برسیم؛ اما گاز دیگری که در این زنجیره از اورانیوم 238 مشتق می گردد، گاز رادون است.

وی در ادامه به ویژگی های گاز رادون اشاره نمود و اضافه نمود: اولین ویژگی رادون، ماهیت گازی شکل آن است که با تنفس به راحتی به بدن انسان وارد می گردد؛ ویژگی دوم طول عمر 3.8 روزه است که تقریبا کوتاه تلقی می گردد اما اگر از بدن خارج نگردد در عرض 3.8 روز نیمی از انرژی خود را در بدن انسان تخلیه می نماید. ویژگی سوم نیز آسیب زایی به ریه ها توسط آلفادهی است. آلفا یک ذره سنگین در این گاز است که با توجه به وجود خلل و فُرج ریه ها، خارج شدن گاز زمان بر و قدرت آسیب رسانی به ریه افزایش پیدا می نماید. به همین دلیل گاز رادون را اولین عامل بروز سرطان ریه در افراد غیرسیگاری و دومین عامل سرطان ریه در افراد سیگاری می دانیم.

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در نقاطی که تجمع اورانیوم بیشتر است، گاز رادون بیشتری هم وجود دارد، بیان نمود: گاز رادون به طور معمول آلوده کننده هوای آزاد نیست و موضوعی که می تواند سبب نگرانی باشد، تجمع گاز رادون در اماکن سربسته مانند منازل است. با فراهم شدن شرایط جوی، گاز رادون در یک محل تجمیع نموده و موقعیت برای آسیب رسانی گاز به اعضای داخلی بدن بویژه ریه ها فراهم می گردد.

وی در ادامه گاز رادون را آلاینده ای تاثیرگذار در اعضای داخلی بدن دانست و تاکید نمود: از همین رو گاز رادون باعث ایجاد عوارض در بافت های خارجی بدن نمی گردد. گاز رادون علاوه بر تنفس، به وسیله تغذیه هم ممکن است وارد بدن گردد، اما از آنجا که در دستگاه گوارش سریع تر دفع می گردد، عوارض کمتری خواهد داشت.

گورانی در مورد راهکارهای جلوگیری کننده از اثرگذاری عوارض گاز رادون، توضیح داد: ساختن ساختمان ها به شکل اصولی یکی از عوامل مهم در جلوگیری از ورود گاز رادون به منازل است. با توجه به اینکه ذکر کردیم گاز رادون از مشتقات ماده رادیواکتیو 238 است، اگر سنگ ها یا مصالحی که برای ساخت ساختمان استفاده می شوند از مکان هایی تهیه شوند که تجمع این ماده زیاد است، می توان انتظار داشت که مصالح ساختمانی عاملی برای انتقال گاز رادون به منازل باشند. در این بین استفاده از سیستم تهویه گاز و به کارگیری آن در فندانسیون منازل عامل موثر کاهش دهنده انتقال گاز رادون خواهد بود؛ البته اکنون استفاده از چنین سیستم تهویه ای در ساخت منازل رواج ندارد؛ چراکه متاسفانه احتیاجهای بهداشتی ما معمولا متاثر از احتیاج مالی است. البته در سال 96 دستورالعمل رعایت اصول حفاظت در مقابل گاز رادون تدوین و تبیین شده و توسط سازمان برنامه و بودجه به پیمانکاران ساختمانی در سراسر کشور اعلام شده است، اما آنچنان که ضروری است جدی گرفته نمی گردد.

وی ضمن آنکه عامل اصلی انتقال گاز رادون را زمین معرفی کرد، گفت: از این رو امکان ورود گاز رادون به منازل وجود خواهد داشت که با رعایت نکات بهداشتی مسکن می توان عوارض آن را کاهش داد. در نقاطی که وجود گاز رادون نسبت به سایر نقاط بیشتر است، بهتر است از سکونت در طبقات پایینی ساختمان خودداری کنید تا امکان ورود گاز رادون به منازل کمتر باشد. همچنین ساکنین طبقات بالایی نیز با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از تهویه مناسب و باز کردن پنجره ها برای عبور و مرور هوای تازه به منزل می توانند در کاهش تجمع گاز رادون موثر باشند.

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در مورد فعالیت های این وزارتخانه برای شناسایی نقاطی در کشور که تجمع گاز رادون زیاد است، اظهار کرد: شناسایی نقاط به اتخاذ انواع سیاست گذاری ها در مناطق مختلف به ما یاری می نماید. کار شناسایی نقاط مختلف کشور از حیث میزان گاز رادون در منطقه را از سال 95 و به دنبال تاکید سازمان دنیای بهداشت به کشورها شروع نموده ایم و تا به امروز به شناسایی میزان گاز موجود در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرج، اصفهان، یزد، بندرعباس و... پرداخته ایم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3406

به "هشدار وزارت بهداشت درباره یک گاز سرطان زا ، مهمان ناخوانده خانه ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار وزارت بهداشت درباره یک گاز سرطان زا ، مهمان ناخوانده خانه ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید