نشست مشترک روسیه چین برای مقابله با مداخلات بی ثبات کننده آمریکا

به گزارش نوای پرنده پارسی، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به دخالت جدید آمریکا در امور داخلی این کشور گفت، دیپلمات های روسی و چینی به زودی نشستی برای گفتگو درباره مقابله با کوشش بعضی کشورها، از جمله آمریکا، برای تحریک اعتراضات خیابانی ضددولتی در دو کشور خواهند داشت.

نشست مشترک روسیه چین برای مقابله با مداخلات بی ثبات کننده آمریکا

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو امروز نوشته است: دولت های روسیه و چین تقریباً به طور همزمان از آمریکا به خاطر حمایت آشکار از اعتراضات خیابانی در مسکو و هنگ کنگ انتقاد کردند. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعتراض رسمی مسکو به توئیتر وزارت امور خارجه آمریکا را که در آن راستا حرکت شرکت نمایندگان در اعتراضات غیرقانونی در تاریخ سوم ماه آگوست ( 12 مرداد ماه) آمده است، اظهار داشت. دولت چین هم ملاقات دیپلمات های آمریکایی با فعالان دموکرات در هنگ کنگ را که از اوایل ماه جولای اعتراضات ضددولتی در آنجا ادامه دارد، محکوم نموده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز آدینه در کنفرانس مطبوعاتی از این مسئله اطلاع داد که به زودی دیپلمات های روسیه و چین برای تبادل اطلاعات و دیدگاه های خود برای مقابله با این مشکل (دخالت آمریکا در امور داخلی دو کشور) با یکدیگر نشست خواهند داشت.

وی شرح داد: ما مسلماً مواضع مقامات پکن را که مستقیماً بعضی سرویس های اطلاعاتی غربی، از جمله آمریکا را به دخالت در امور داخلی این کشور و دست داشتن در اعتراضات خیابانی با هدف برهم زدن نظم و امنیت اجتماعی در هنگ کنگ، در خاک این کشور، متهم نموده اند مورد توجه قرار داده ایم. ما توجه جدی به چنین اطلاعاتی داریم و من فکر می کنم که کاملاً درست و منطقی باشد که چنین تبادل نظراتی بین دیپلمات های روسیه و چین برای مقابله با دخالت های سرویس های اطلاعاتی خارجی در امور داخلی دو کشور انجام گردد.

این دیپلمات بلندپایه یادآور شد: روسیه و چین دو کشور کاملاً مسئول در عرصه روابط بین المللی هستند. کشورهای ما نمونه بسیار خوبی از دو قدرت بزرگ و عضو دائم شورای امنیت بوده که دارای منافع ملی خود و روابط متقابل محترمانه با دیگر کشورهای دنیا هستند و این مسئله ظاهراً مورد پسند بعضی کشورها نبوده و تعدادی از آنها مایل نیستند تا به سایر اعضای جامعه دنیای احترام بگزارند.

به نوشته این روزنامه، روز آدینه تیم ریچاردسون مشاور سفارت آمریکا در مسکو به وزارت امور خارجه این کشور دعوت شده و اعتراض رسمی دولت فدراسیون روسیه به توئیتر منتشره از سوی وزارت خارجه آمریکا به وی ابلاغ شد. در این خبر توئیتری که به زبان انگلیسی بود، از آمریکایی هایی که در روسیه حضور دارند، خواسته شده بود تا از نزدیک شدن به راستا حرکت معترضین سیاسی در مسکو خودداری نمایند.

هرچند اطلاعات درباره اعترضات ضددولتی در کشورهای مختلف دیگر به نیمی از اقدامات وزارت امور خارجه تبدیل شده است، در این پیغام، تصاویری نیز از راستا حرکت معترضین در مسکو گنجانده شده بود، این مسئله ای است که توجه وزارت امور خارجه روسیه را جلب نموده و اطمینان دارد که صحبت بر سر استفاده از این موقعیت و درخواست از مردم روسیه برای شرکت در آن است که در مسکو نشان دهنده کوشش برای مداخله در امور داخلی روسیه تلقی می گردد.

لازم به یادآوری است که در تاریخ سوم آگوست (12 مرداد ماه) اعتراضات خیابانی با درخواست ثبت نام از سیاستمداران مخالف دولت به عنوان نامزد انتخابات ماه سپتامبر در دومای پایتخت برگزار شده بود که در جریان آن ششصد نفر از شرکت نمایندگان به خاطر برهم زدن نظم عمومی توسط نیروهای انتظامی وزارت کشور بازداشت شدند. در این اعتراضات خیابانی که بدون هماهنگی با مقامات مسکو صورت گرفته بود، حدود 1500 نفر شرکت نموده بودند. مقامات مسئول پایتخت پیش از این به شرکت نمایندگان در این اعتراضات نسبت به مسئولیت این اقدام و مغایرت آن با قوانین روسیه هشدار داده بودند.

بعضی کشورها، ازجمله فرانسه، انگلیس، آلمان و همچنین دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برخورد نیروهای پلیس روسیه با تظاهرنمایندگان انتقاد کردند. وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این اظهارات، اظهار داشت که دخالت در امور داخلی این کشور غیرقابل قبول است و در عین حال از بعضی رسانه های گروهی خارجی نیز دراین باره انتقاد کرد.

در وزارت خارجه روسیه به این مسئله نیز توجه شده که شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان برنامه ای به زبان روسی پخش نموده و در آن از مردم مسکو خواسته بود تا در این اعتراضات خیابانی شرکت نمایند.

ماریا زاخارووا روز گذشته همچنین یادآور شد که انتشار راستا حرکت اعتراضات خیابانی در مسکو از سوی وزارت امور خارجه آمریکا تنها یکی از نمونه های چنین اقداماتی از سوی واشنگتن است. آنها همواره ادعا می نمایند که نباید از شبکه های اجتماعی برای تبلیغات و موضوعات سیاسی استفاده کرد و خود آشکارا دست به چنین اقدامی می زنند.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1732

به "نشست مشترک روسیه چین برای مقابله با مداخلات بی ثبات کننده آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست مشترک روسیه چین برای مقابله با مداخلات بی ثبات کننده آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید