خبرنگاران ترامپ یا بایدن؟ هیچکدام!

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران- خبرنگاران- روزنامه وطن امروز در مطلبی آورده است: ترامپ و بایدن یکی از بی فایده ترین مناظره های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ معاصر آمریکا را برگزار کردند. این دو پنجشنبه شب ساعت 21 به وقت ایالت تنسی در حالی مقابل هم قرار گرفتند که بیش از یک سوم رای دهندگان آمریکایی تصمیم خود را گرفته بودند.

خبرنگاران ترامپ یا بایدن؟ هیچکدام!

روزنامه وطن امروز شنبه سوم آبان در یادداشت صفحه نخست خود نوشت: به نظر می رسد لجن اقتصادی متقابل ترامپ و بایدن در 2 مناظره اخیر بسیاری از رای دهندگان را دلسرد نموده یا دست کم آنها را نسبت به دنبال کردن مواضع و سخنان 2 طرف، بی تفاوت نموده باشد. طبق نظرسنجی شبکه سی ان ان که پس از این مناظره انجام شد، یکی از گزینه ها که هیچکدام بود، بیش از هر 2 نامزد، مورد توجه مخاطبان نهاده شد، چنانکه 21 درصد پرسش شوندگان گفتند بایدن بهتر بوده و 14 درصد هم حرف های ترامپ را در مناظره پسندیده بودند، در حالی که 64 درصد به هیچکدام رای دادند.

به گزارش تارنمای الکت پراجکت که آمار رای گیری زودهنگام انتخابات قبل از روز نهایی یعنی سوم نوامبر را اعلام می نماید، 48 میلیون و 700 هزار رای دهنده عمدتا از حدود 10 ایالت تا زمان شروع مناظره در نشویل آرای خود را به شکل حضوری یا پستی به صندوق ها ریخته بودند. همچنین تا پایان مناظره این رقم به 49 میلیون و 313 هزار رای رسید که احتمالا عمده این آرا توسط کسانی ریخته یا پست شده که مناظره را نگاه ننموده اند. از این تعداد آرا، 34 میلیون و 861 هزار و 168 رای توسط پست ارسال شده و 14میلیون و 452 هزار و 279 رأی به شکل مورد حضوری بوده است. به عبارت دیگر 70 درصد آرایی که تا به امروز ریخته شده، پستی بوده است. این در حالی است که طبق گزارش تدارکاتی اداره ملی پست ایالات متحده احتمالا 76 درصد کل رای دهندگان به وسیله صندوق های پست آرای شان را به صندوق های انتخابات ریاست جمهوری و کنگره منتقل خواهند کرد که رکوردی تاریخی است.

اگر تعداد شرکت نمایندگان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را ملاک این دوره قرار دهیم که حدود 137 میلیون نفر بود، در این صورت بر اساس گزارش اداره پست، ممکن است تا روز نهایی انتخابات یعنی 13 آبان، بیش از 104 میلیون نفر رای خود را پستی ارسال نمایند. این موضوع تاثیر مستقیمی است که واگیر کرونا روی انتخابات آمریکا گذاشته. در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 و انتخابات مجلسین کنگره در سال 2018 تنها حدود 25 درصد آرا پستی بود.

* امید چین به ادامه افول آمریکا با ترامپ

به نظر می رسد اژدهای زرد با در نظر دریافت نقش مهمی که دونالد ترامپ در به زیر کشیدن هیمنه بین المللی آمریکا و افول این ابرقدرت پیشین در همه زمینه ها داشته، از پیروزی مجدد او در انتخابات ریاست جمهوری 2020 استقبال کند. ژیکون، استاد روابط سیاسی و بین الملل در این باره معتقد است با وجود همه ژست ها و شعارهای ضدچینی و با اینکه در دوران ترامپ رابطه پکن - واشنگتن بشدت به سردی گراییده اما چینی ها کماکان به حکمرانی مغشوش ترامپ به چشم یک فرصت برای سبقت از رقیب غربی خود می نگرند. شعار اول آمریکای ترامپ، چین را عظیم ترین تهدید علیه این کشور و دموکراسی جهانی به تصویر کشیده اما به نظر می رسد شی جین پینگ و هیأت حاکمه حزب کمونیست در این 4 سال گام هایی جدی برای تثبیت فرایند ظهور اژدهای زرد به عنوان یک ابرقدرت جهانی برداشته اند. شی هر جایی که آمریکای ترامپ عقب نشینی نموده، همان جا قدم جلو گذاشته است. او کشورش را به عنوان حامی تجارت آزاد و یک رهبر در جنگ علیه تغییرات آب وهوایی ارائه نموده و در عین حال، متعهد شده به اینکه هر واکسن بالقوه برای ویروس کووید-19 را در اختیار کشورهای فقیرتر قرار دهد. ژیکون به خبرگزاری فرانسه گفته است: رهبران چین این فرصت را ممکن است داشته باشند تا صندلی جهانی آن را به عنوان یک حامی جهانی سازی، چندجانبه گرایی و همکاری بین المللی تقویت نمایند. دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ ممکن است به چین فرصتی برای بالا کشیدن هر چه بیشتر خودش به عنوان یک قدرت عظیم در صحنه جهانی را بدهد. حتی اخیرا کاربران شبکه های اجتماعی چینی، به ترامپ لقب جیانگوئو به معنی یاری نماینده به سازندگی چین را داده اند.

* چراغ سبز پوتین به بایدن یا عملیات به نفع ترامپ؟

واکنش عجیب رئیس جمهور روسیه به سخنان و شعارهای روس هراسانه نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث غافلگیری طرفداران جمهوری خواه شده که تا به امروز می پنداشتند کرملین حامی دونالد ترامپ خواهد بود. جو بایدن در مناظره پنجشنبه شب نیز بار دیگر شعارهای حزب دموکرات درباره دخالت روس ها در انتخابات آمریکا به نفع جمهوری خواستار را تکرار و تاکید نمود هر طرف خارجی از جمله چین و ایران در انتخابات این دوره دخالت داشته باشد باید هزینه اش را بدهد. البته بلافاصله نانسی پلوسی، رئیس خانه نمایندگان، مجلس پایین دستی کنگره و رهبر اکثریت دموکرات ها در این مجلس خاطرنشان کرد صحبت از دخالت هر طرفی جز روسیه جدی نیست. با این حال ساعاتی بعد از حملات بایدن به مسکو، ولادیمیر پوتین به شکلی که در سال های اخیر دیده نشده بود خاطرنشان کرد آماده است تا با این سیاستمدار دموکرات در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر همکاری کند، چرا که حزب دموکرات آمریکا نظرات و عقاید مشترک بسیاری با او دارد.

به گزارش روزنامه نیویورک پست، پوتین گفته به لفاظی های ضدروسی سیاستمداران یانکی عادت دارد و به آن اعتنایی نمی نماید. پوتین در عین حال با اینکه توسط دموکرات ها به حمایت از ترامپ در انتخابات 2016 و حتی این دوره متهم می گردد به آنها چراغ سبز نشان داده و گفته است: اگر بخواهیم با اروپا مقایسه کنیم، حزب دموکرات به طور سنتی به ارزش های لیبرال و به نظرات و عقاید سوسیال- دموکرات نزدیک تر بوده است و حزب کمونیست روسیه نیز نشأت گرفته از یک بستر سوسیال- دموکرات است. ظاهرا از نگاه رهبر کرملین تمدید پیمان تسلیحاتی استارت جدید که فوریه 2021 منقضی می گردد و رسیدن به دیگر توافق ها درباره پیمان های کنترل تسلیحاتی با آمریکا بیش از هر چیز اهمیت دارد و این نکته ای است که او صریحا به آن اشاره نموده است: این یکی از عناصر بسیار جدی همکاری سیاسی ما در آینده است. به نظر من حزب دموکرات از نظرات و عقایدی که نزدیک تر به سیاست های اروپاست حمایت می نماید. او همچنین تاکید نموده به ارزش های جناح چپ که توسط بعضی در حزب دموکرات آمریکا به اشتراک گذاشته شده، پایبند است. با این حال بعضی کارشناسان بر این باورند که ممکن است اظهارات پوتین حربه ای برای خنثی کردن تبلیغات ضدروسی دموکرات ها علیه کارزار جمهوری خواستار و نوعی یاری غیرمستقیم برای پیروزی مجدد ترامپ باشد.

* آرتی: بایدن در تله ترامپ افتاد!

شبکه آرتی، رسانه بین المللی مشهور روسیه واکنشی متفاوت به مناظره دیروز داشت و چنین برآورد کرد که جو بایدن پایان در همان دامی افتاد که دونالد ترامپ برای او پهن نموده بود. تارنمای آرتی در تحلیلی به قلم نبویسا اقتصادیچ آورد: بایدن دست کم در 3 مورد موضوعات مناظره را در جهت جلب حساسیت خانواده های نگران آمریکایی که در کشاکش مقابله با پاندمی، اقتصاد و بیمه سلامت هستند، تغییر داد. بدون تردید تمرکز روی اینها توسط گروهی از بهترین مشاوران سیاسی به او القا شده بود اما مخاطبان شاهد کلمات قلمبه ای از سوی کسی بودند که تقریبا نیمی از یک قرن را در دالان های قدرت بوده است.

از نگاه نویسنده، ترامپ به طور مداوم روی این نقطه ضعف رقیب دست می گذاشت و به او یادآوری می کرد که چرا طی 8 سال معاونت ریاست جمهوری اوباما و چندین دهه حضور در قدرت، هیچ کاری برای حل مسائل ننموده و در مقابل بایدن را مجبور به چنین توجیهی کرد: ما اشتباه کردیم.

بر اساس این مقاله، توانایی غیرطبیعی ترامپ برای مجبور کردن افراد به ابراز عقیده واقعی شان منجر به این شد که بایدن در مناظره نشویل، پس از چندین ماه اظهارنظرهای محافظه کارانه، پایان جلوی آمریکایی ها اعتراف کند که چه حسی درباره شرایط فعلی دارد. اقتصادیچ در پایان می نویسد: حقیقتا غیرقابل فهم بود که بایدن را پس از 4 سال در حال تقلا برای تن کردن کت اوباما ببینیم. او می خواست اهمیت سیاست هایی را که مربوط به دوران معاونت (ریاست جمهوری) اش بود مضاعف جلوه دهد، حال آنکه اگر آمریکایی ها این را قبول داشتند سال 2016 به ترامپ رای نمی دادند. بایدن، حزب دموکرات و جریان اصلی رسانه ای ممکن است هنوز به خود باور داشته باشند ولی چطور در 2 سال بعد از انتخاب اوباما، آمریکایی ها به یک کنگره جمهوری خواه رای دادند و بعد ترامپ از ناکجاآباد آمد و سلسله سیاستمداران قدرتمند- شامل بوش ها و کلینتون ها- را با زیر سوال بردن مشروعیت اوباما شکست داد. ترامپ حتی در یک جا به بایدن متلک انداخت که تنها دلیلی که وارد سیاست شدم خود تو هستی!

پری ها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5508

به "خبرنگاران ترامپ یا بایدن؟ هیچکدام!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترامپ یا بایدن؟ هیچکدام!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید